• Bubblare

Vi med högt FSH forts. 2009 (3 juni - 3 sep)

Vi med högt FSH
    Dags för ny tråd igen! Hoppas ni hittar hit:

Här samlas vi tjejer som fått besked om att vi har ett FSH som stigit över gränsen för det normala (10). Vi stöttar varandra genom besked och behandlingar av olika slag, utbyter tips och information, glädjs och gråter med varann. En del av oss har hängt ihop härinne en längre tid och våra tidigare trådar finns länkade längst ner. Många har lyckats bli gravida (spontant eller genom ivf), en del kämpar med behandlingar och andra har valt andra vägar. Alla är lika välkomna!

Högt FSH ingår i diagnosen "oförklarlig barnlöshet", dvs. det är inte omöjligt att bli gravid men det kanske tar lite längre tid Vi ger inte upp i vår kamp för att få en även om vår väg dit kan bli en annan än den "normala"!

Ett förhöjt FSH kan vara ett tecken på att man är på väg in i ett för tidigt klimakterium. Ofta är man iaf mer svårstimulerad än "normala" kvinnor, vilket beror på att ett högt FSH signalerar att äggstockarna är lite latare, trögare, svårstartade... och det kan vara svårt att stimulera fram många ägg. Unga kvinnor (iaf under 35) som har högt FSH ska dock oftast inte ha problem med äggkvaliteten utan det är kvantiteten som är bekymret. Det är helt enkelt glesare mellan guldäggen! Vad det förhöjda värdet beror på vet forskningen inte säkert, men orsakerna KAN vara t.ex. endometrios (som förstört äggstocksvävnad eller pga att man opererat bort delar av äggstockarna), genetiska (andra släktingar har också hamnat i ett tidigt klimakterium) eller så har något skett under fosterutvecklingen så att man fötts med färre ägganlag än andra (t.ex. pga infektion under ett kritiskt skede).

Det är svårt att hitta info om FSH på svenska sajter och många som tittar in har inte heller fått veta nånting vettigt av sina läkare. I våra tidigare trådar (se länkar nedan) har vi samlat länkar till främst amerikanska sajter där det finns mer information att få. Det är dock värt att minnas att olika labb och olika kliniker mäter FSH enligt olika skalor och det går inte alltid att jämföra sina egna värden med tabeller etc. (Gäller främst amerikanska sajter.)

Ett viktigt test för att mäta hur stora chanser man har trots ett förhöjt FSH är det s.k. klomifentestet (eng. Clomifen Challenge Test=CCT) där man först mäter FSH cd 3, äter Pergotime dag 5-9 och mäter FSH igen cd 10. Ett värde som dag 10 hållits kvar på samma nivå som dag 3, eller ännu hellre sjunkit, tyder på att äggstockarna är mottagliga för stimulering. Ett stigande värde ger en vink om att äggstockarna troligtvis är mer eller mindre svårstimulerade.

Del 1:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m13410282.html

Del 2:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m16049831.html

Del 3:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m19532117.html* * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet! * *

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-20 13:19:14:
    Del 4:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m23023753.html

Del 5
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-24 11:02
    www.familjeliv.se/Forum-7-128/m29347053.html

Del 6
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-10 09:55
    www.familjeliv.se/Forum-7-132/m32105568.html

Del 7
    www.familjeliv.se/Forum-7-128/m35145008.html

Del 8

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-02 17:02
    www.familjeliv.se/Forum-7-132/m41984554.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-03 09:45
    Del 9
    www.familjeliv.se/Forum-7-132/m44484824.html

• Svar på tråden Vi med högt FSH forts. 2009 (3 juni - 3 sep)
  • mera

Det här är helt absurt, jag har fått plus på stickan imorse igen...Två månader i rad. Men nu väntar jag bara på att blödningen ska komma, för det blir säkert ett tidigt missfall igen...
    Jag är bara tvungen att berätta för någon och då berättar jag för er! Ska åka iväg i helgen, vilket är bra så jag får tänka på annat. Det känns liksom helt självklart att det blir missfall...

Ha en bra helg allihop!

• Sommarblom

Mera: Helt fantastiskt! Din kropp verkar ha kommit igång ordentligt på äggfronten!! Varför är du så säker på att det blir missfall? Åh vad jag hoppas att ni lyckas!!

Happies: Vad typiskt med en förkylning just nu! Har tyvärr ingen aning hur/om det påverkar. Hoppas du blir frisk fort. Härligt att du fick fram flera blåsor!

Carolines: Grattis till bra resultat så långt!

Kramiis: Det går verkligen i en rasande fart!! :o) Hur mår du?

• Happies

Läkaren ringde mig igår och var orolig, mitt crp var över 80 och de gav mig pencillin. Sen var hon jätteorolig att sambon får feber också för då är det rätt kört med hans spermier. Idag ringde sjukhuset igen och sa at vi även måste lämna klamydiaprov och nåt urinprov, så nu är vi på väg dit. Allt känns så otroligt hopplöst, frågade också läkaren om äggkvaliteten kan försämras då man har feber. Det får vi se sa hon. Inte särskilt hoppingivande...Dessutom sa hon att mitt CRP värde MÅSTE ner innan ÄP, så nu ligger jag och bara dricker :(
    Så skönt att ha er att beklaga sig åt, ni förstår ju kaoset i allt till skillnad från de som aldrig varit med. Tack vänner!

Carolines: Grattis! Det var ju toppenresultat! Och jämnstora allihopa, det är viktigt och bra. Skönt att östrogenvärdet också är ok, nu jäklar ska det lyckas!

kramiiis: Det blir ÄP på måndag så det gick fort. Aldrig förr har jag behövt vara på bara ett vul, 5 st har jag hunnit med på en behandling. Vad bra att mannen är lugn :) Säkert i chock ännu över att ni snart ruvar :) Kramar

mera: Oj, men tänk om det inte blir missfall, du är ju liksom gravid. Har du pratat med nån läkare nu eller gjort nån kontroll? Håller tummarna för dig!

Friida: Ja nu ska jag friskna till. Hur mår du då? Vilken vecka är du i?

• Bubblare

Lite inaktiv men kollar er då och då Startar ni ny tråd kan ni väl inboxa mig.

Grattis Caroline och Happies, vad skönt att höra att era behandlingar går bra. Håller tummarna för att alla kontroller går bra oxå!

Kramis, spännande för dig, du får berätta sedan hur det gått. Min tid kommer nog någon oktober, så kanske kan det bli något till jul..det vore nåt!

Mera: Tänk positivt, lite ändå :), men jag förstår varför du skriver som du gör är nog ett inbyggt försvar hos oss människor, man vågar ju inte riktigt hoppas, man vet ju hur besviken man blir. Helt rätt att få tankarna på annat och resa bort.

Själv har jag nu börjat ny utbildning, jobbar lite extra, men ni vet ju att jag helst av allt skulle vilja göra något helt annat...men det är nog mitt sätt att hantera saker, hoppa på något nytt...Men förändring är nog trots allt bra!

Undrar vad mitt fsh ligger på nu, ska nnog kolla det för skojs skull, men som vanlig är mensen hoppig, är nu inne på dag 40-någonting..Ja ja

• Happies

Bubblare: Men vad skoj med ny utbildning. Det är precis så man borde göra i vår situation, förändring, förnyelse, leva vidare och inte stanna upp. Själv är jag tyvärr fast i mitt eget och kommer inte för att göra något nytt, borde skärpa mig. Det närmar sig äd för dig också, blir det Danmark?

Själv är jag sur just nu, sambon har åkt iväg på en kräftskiva och ska vara borta hela natten. Ikväll ska Pregnylsprutan tas och även om jag klarar det själv så är det tråkigt att sitta ensam hemma när han är ute med kompisar och har skoj. Har legat ensam med feber i fyra dagar nu och hade förväntat mig sällskap men nej. Det var tydligen för mycket begärt. Nästa gång han blir sjuk och får hög feber så tänker jag ta in på hotell så får han se hur kul det är :(
    Förresten så var jag till sjukhuset igen igår och en läkare ville att jag skulle ta Tamiflu. Men den andra sa nej och jag ville inte heller ta det mitt i behandlingen. Jag har ingen influensa utan en vanlig dunderförkylning som pencillin biter på.
    Nu skulle jag kunna dränka mina sorger med en vinflaska och ligga och tycka synd om mig själv. Men jag får hålla mig till havtornssaft och hunden. Får se en film och ta det lugnt.

Förresten så läste jag pappret från läkaren och det var 4 större blåsor (inte 3 som jag skrev från början) och en liten. Alltid något att glädjas åt :)
    Ha en bra helg allihopa!

• Missne

Mera: Grattis till plusset Undrar också varför du tror att det blir mf igen? Nån speciell orsak? Jag håller iallafall tummarna att det bara blir starkare och starkare.

Happies: Jobbigt att vara sjuk. Men förstår att du inte vill ta Tamiflu mitt i behandlingen. Lycka till på ÄP

Carolines: Skönt att allt ser bra ut.

Kramiiis: Oj, vad fort det går för er. Snart är du ju ruvare..

På vårt jobb har nu ytterligare två kollegor annonserat att de är gravida. Känns ååå jobbigt när allt bara går på räls för alla andra... Desutom hade vi personalfest igårkväll och då hamnade jag bredvid en massa småbarnsföräldrar som beklagade sig över att de inte hade någon fritid och menade att vi som inte hade barn ju måste ha sååå mycket tid för att renovera och fixa i trädgård och läsa böcker och allt möjligt. JAg hade ingen lust att gå in på att barnlösheten inte är självvald och att all min lediga tid går åt till att vara barnlös, göra behandlingar, läsa på om olika behandlingar och vad som kan vara fel mmmm... Det går inte att förklara varför vi inte hinner med renovering och trädgår etc, så de får väl tro att vi bara är lata och att det inte händer nånting trots att vi inte har barn...

• Carolines

Stort tack för alla grattis! Nu sak vi verkligen lyckas den här gången.

Mera: Va roligt med ett plus igen! Förstår att du är orolig men försök att tänka positivt!

Happies: Lycka till med ÄP!!

• kramiiis

carolines: härligt med blåsorna, hur gick det idag??

mera. ojoj hoppas det är ett riktigt plus och att det blir bebis. Förstår ändå om du inte tror på det. Men gud vad jag hoppas för dig!!!!!!!!!!!!!!!

happies: hur har det gått för dig? har tänkt så på dig!
    och hur mår du nu? febern gått ner?
    trist att mannen festa loss själv, tycker nog att han kunde varit hemma med dig. lite taskigt av honom faktiskt.

missne: jobbigt med gravida kollegor.

friida: njao mår inte så bra just idag faktiskt

känner mig så tom och värdelös, inte pga bråk denna gång utan bara allmänt nere. Längtan efter barn är så stor och det gör så förbannat ont inom mig, jag kan inte hantera smärtan, snart är den även fysisk inte bara psykisk obehaglig inre smärta i själen. Jag borde vara glad och förväntansfull vi är ju ändå pågång. Men jag kan inte låta bli att tänka på hur jag kommer må om detta inte funkar, jag orkar fan inte kämpa mer sen. Det är nog nu. 
    allt jobbigt jag varit med om bara flyger runt i huvet på mig. alla gånger då sambon sagt att han sticker, när han slänger förlovsningsringen i marken, ultimatum om att välja honom eller mina föräldrar, de hotfulla samtalen med pappa, självmordsplanerna/försöken, förvtivlan, ångesten, gråten, hjälplösheten och smärtan som borrat sig ner så djupt i mig. Jag förstår inte hur jag orkar, jag vill inte orka längre, jag vill få släppa allt NU och sen vill jag vakna upp och må bra. {#lang_emotions_cry}

lycka tänk om jag oxå får bli mamma!
  • ännumera

Hej,
    Jag har bytt namn, då min "mera" började krångla något infernaliskt. Har varit i kontakt med supporten men är lite otålig av mig för de har väl mycket att göra så jag skapade ett nytt konto

Allihopa - Tack för alla grattisar och hopp Det här blir ju tredje missfallet om det blir så vilket jag fortfarande tror...Men det är väl bara att vänta och se antar jag.

Happies - hur går det? Hur mår du? Du borde haft ÄP igår eller vänta blir det idag kanske?

Hur mår du Kramiiis? Hoppas att det kan vända snart och att du får må bra ett tag. ÄD ger väl en ganska stor chans eller?

Missne - ja fy fan rent ut sagt när kollegor blir gravida. Jätteroligt för dem men man blir själv så påmind om sin situation och det är jobbigt.

Carolines - 6 blåsor - det är ju bara kanon!!!

Bubblare - grattis till ny utbildning!

STOR KRAM TILL ER ALLA!!

• Happies

Var på äggplock igår (måndag) och fick ut totalt 3 ägg :) Nu var jag via landstinget och inte privat så de gör saker på olika sätt. Själva ÄP var det absolut bästa jag varit med om, gjorde inte alls ont. Och med tanke på att jag varit sjuk hela behandlingen så är jag tokglad över 3 ägg. De sa på sjukhuset att om de INTE ringer idag så ska jag automatiskt komma på ET på onsdag. Om de ringer idag åt mig, så har inget befruktats så då behöver jag inte komma. Knasigt, jag tycker de borde ringa oberoende. Men ingen har ringt och det betyder att något har befruktats :) Kvaliten vet jag ingenting om förrän imorgon och den är säkert skitdålig som alla andra gånger. Men jag får nåt tillbaka ändå även om det är dålig kvalitet, och de två senaste gångerma har jag inte ens kommit till ET så det är framsteg. Läkaren sa också att hon testat medicinen på en annan som haft jätte dåliga äggstockar och inte klämt fram knappt några ägg, och nu blev hon gravid med nya medicin, så det låter ju bra. Men jag vågar ändå inte hoppas.

Kramiis: Hade feber ända till söndag :( Men idag känns det bättre. Jag straffade sambon med att köpa hans favoritsmörgåstårta och äta upp den själv framför ögonen på honom. Han for ju på kräftskiva utan mig så lite ska jag unna mig. Elakt ja, men mina hormoner sa åt mig att göra så :)
    Hoppas verkligen allt löser sig till det bästa för dig. Det är bra om du kan gå till kurator även under donationen då det är många svåra saker som dyker upp i huvudet på en. Det är jättejobbigt och otroligt tungt att leva på hoppets lina, och inte veta om eller när den brister. Se till att ha ett nätverk runt om dig, det har jag också försökt att skapa så jag har nåt att falla tillbaka på när det blir för jobbigt. Kram på dig!

ännumera: Men nu har du plussat länge :) I vilken vecka borde du vara? Förstår hur osäkert det känns, jobbigt att inte våga glädjas när man vet att fan kan lura bakom hörnet. Men det kan också gå jättebra! Hoppas så mycket för din skull att allt går bra. Men tyvärr kan man bara ta en dag i taget och det känns tungt. Kram!

Usch då, är nervös för i morgon, tänk om det är ett ynka ägg med den allra sämsta tänkbara kvaliten. Men det är bättre än ingenting ändå.

• ännumera

Happies - grattis till 3 ägg och att något/några har befruktats! Det är ju så himla bra!
    Va bra att ÄP var smärtfritt också! All lycka imorgon!

Ja, jag plussade i fredags, så det är några dagar nu...skulle bli vecka 5 nu så det är attans tidigt, ja tom första dagen i vecka 5 nu...Känns dock som jag väntar missfall och inte barn. Springer på toan så ofta det går för att se efter om det har kommit blod. Men jag mår ändå ganska bra måste jag säga

• Bubblare

Ok en av mina längre inlägg, tror jag, hoppas ni orkar, om inte läs sista 3 sista styckena.

Ännumera (Gulligt namn): jätteglad för dig, hoppas nu verkligen att det stannar kvar! tack för grattis till utbildning känns bra. (I.a.f. än så länge, lite nostalgi att vara på campus igen, pluggade i USA 10 år sen.)

Happies: Jag läser med spänning om fortsättning på onsdag, håller alla tummar och tår. Hoppas på toppen ägg, toppenbefrukning, toppembryo :) Skönt att du mår bättre.

Missne: Jag förstår precis hur du känner. Man orkar inte diskutera med folk, de skulle nog få en chock om man sa att från 29 år har man genomgått; tablettbehandling, sprutbehandling, homeopatbehandling, akupunkturbehandling, annan medicin, annan kost, positiv tänkande affirmation och en himla massa tajming av äl-dagar och anpassat lite krystat samliv bara för att själv få ett stressigt småbarnsliv.

Tur att det finns fina människor som förstår oss. Alla mina närmaste vänner vet vår situation, de är de bästa vänner man kan ha. Alltid när barnfrågan kommer upp tittar de försiktigt på mig, deras ögon blir ibland blanka, de vet hur mycket vi önskar, och de önskar att vi får. Luv U

Kramiis, lilla hjärtegull. Du är värdefull. Du har gått igenom mycket och klarat dig bra. Du är en kämpe. Och vi kommer stötta dig tills det bitter end.

Det som hjälpt mig under svåra tider, säger det igen: yogan. En oas av stillhet, och lugn. Att bara få vara, andas, och vara medveten om sin andning. Landa i sin kropp, utan en massa tankar. Om tankar kommer bara betrakta dem, sen igen fokusera på andningen. Det har många gånger hjälpt mig. Alla jobbiga tankar, funderingar på jobb, sambo, barnlöshet, utbildning, ångest, prestationskrav, misslyckanden, yogan har fokuserat bort det eller rensat mitt huvud till att det blir lättare, jag kan tänka klarare, och sen ta en sak i sänder. Annars blir det mest "tomhet" om man ska klara allt på samma gång. Har du provat yogan? Om inte rek. en lite mindre center, blir mer personligt, de vet vad du heter, följer din träning, du får mer hjälp.

Läste även en bra artikel om Mindfulness (AF hemma 32/09). "Psykogen Titti Holmer säger att det är viktigt att tänka på att lycka är en känsla, något du känner tillfälligt. Det handlar om att känna sig tillfredställd. Det är ofta vi springer runt och letar efter en situation som ska göra oss lyckligare. Men det är inte där lyckan finns. Lycka finns inom oss och sitter i kroppen. Det är därför viktigt att lära känna sin kropp och tolka siganlerna. Om du är ledsen ska du känna efter i kroppen hur det känns. En negativ känsla triggar igång negativa tankar. Om du är medveten om det är det lättare att veta att tankarna kommer att passera. ?Jag tittar på klockan och några timmar senare känns det bättre, säger Titti."

BAMSEKRAM FRÅN MIG!

• Missne

Ännumera (fyndigt namn förresten ) Jag tror på dig och graviditeten denna gången. Vilka veckor har du haft tidigare mf?

Happies: Skönt att de inte ringde. Förhoppningsvis har den nya medicinen gett dig dunderkvalitet på äggen och gör att det går hela vägen denna gången. JAg frågade förresten min läkare om den nya medicinen (hade dock inte skrivit ner namnet på den), men hon hade då inte hört talas om att det kommit nån ny medicin... Så kanske den inte fins i sverigen än.. Lycka till i morgon!

kraaam på er andra också

• Happies

Nåja då är man där igen. Tredje försöket utan ET :( Ett av tre hade befruktats men inte delat sig. Så nu är man tillbaka på ruta ett igen, varför är man inte förvånad...

Missne: Kan hända att den inte kommit dit än. Om man bara levt om 20 år, då kanske nåt ännu bättre funnits på marknaden.

Bubblare: Tack, men nu är det bara att gräva ner sig igen. Fast först skulle jag vilja slå ihjäl en massa saker runtom mig. Det lyckas ju aldrig, hur jävla dum kan jag vara som hoppas i onödan.

ÄD lockar inte alls just nu, finns inga garantier där heller. Fast så får vi inte tänka kramiiis, vi kan bara hoppas på det bästa.

Kram till er alla!

• ännumera

Happies - fan, fan, fan rent ut sagt...Förstår att ÄD inte lockar nu. Du måste nog känna dig igenom det här först. Har inga kloka ord att säga mer än STOR KRAM!

• ännumera

Bubblare - vilket härligt inlägg - många kloka ord.

TeresaK tack

Missne - jag ville ju ha kvar "mera" i namnet Jag har haft ett relativt sent missfall i vecka 16 och det vill jag INTE vara med om igen och sen ett i vecka 4-5 förra månaden. Tidigt missfall inte heller kul men hellre det än att det går längre. Ska försöka praktisera mindfulness nu...

Kramar till alla!

• kramiiis

hej sötnosar favvisarna ni som verkligen förstår mina tankar speciellt gällande ÄD.

ännumera: (kanske att jag förkortar till mera framöver ) jag hoppas så att det är ett barn du bär denna gång och inte mf. Det är inte rättvist med fler mf nu. Åhhhhh sitter på spikar i nervositet för dig!

jag mår lite bättre idag, men det far runt som jag vet inte vad i huvet speciellt allt jobbigt jag varit med om de senaste åren och även barndomen försöker att bara tränga bort det, men det går inte alltid.

happies: först blev jag så glad när jag läste för att sedan får tårar i ögonvrån så ledsamt att det inte blev ET denna gång heller. så himlans orättvist.
    Förstår om ÄD inte lockar, men jag lovar att man när det väl sjunkit in att det inte blev ET så får man upp någon kämparanda igen och vill komma vidare och tillslut så känns inte ÄD så skrämmande, faktiskt. Men visst jag har ju svängt rejält i mina känslor och tankar. Så ta det i din takt! Pressa inte fram besluten. Och nej det är ju ingen garanti trist nog, men jag försöker se det som att chansen iaf är mycket högre än med IVF, för min del iaf. Tror AVA sa 50% till graviditet och sen att det trillar av några mf på vägen, men att baby-home raten var ca 32% eller nåt sånt?
    Högre än mina 5-15% chans till graviditet iaf...
    KRAMAR OM DIG LÄNGE!!

bubblare: hjärtat! är bara för söt! tack för dina ord
    ska kolla upp yoga faktiskt, låter som en bra idé. låter riktigt skönt!
    Det som Tiiti skrev känns verkligen sant, att negativa känslor triggar igång negativa tankar. tål att tänkas på.
    och tack tack tack för att du finns här och plockar upp mig! TACK ALLA!

--------------

själv var jag på nedreglerins-vul idag. Allt såg bra ut, slemhinna på 1mm, inga cystor och inga folliklar nice, ska ringa AVA och se när jag ska börja med östrogenet. Nu blir det ju snart spännande, när själva stimuleringen drar igång för donatorn. gaaaaaaaaaaaah kommer ju inte kunna koncentrera mig en sekund då.

KRAMAR!

lycka tänk om jag oxå får bli mamma!
Svar på tråden Vi med högt FSH forts. 2009 (3 juni - 3 sep)