• ViljaDrömma

    gravid efter adoption eller snarare inte...

    Hej!

    Man får ju ofta höra om fördomen att bara man adoptera så blir man gravid sen... Undrar därför om det finns någon här på FL som är (var innan adoptionen alltså...) oförklarligt barnlös, som sedan adopterat, fortsatt med oskyddat sex och som INTE blivit gravid?

    Anyone?

  • Svar på tråden gravid efter adoption eller snarare inte...
  • Angla
    mammamys06 skrev 2009-07-29 05:38:14 följande:
    Jaha, och du är vår läkare nu också? Du har ingen aning om omständigheterna så lägg ned! De har inte behandlat mig med något för min PCO mer än att jag åt p-piller för att slippa smärtor och annat elände. Vi blev erbjudna flera olika typer av utredningar för att komma fram till vilken metod som skulle vara bäst för oss att ha de bästa förutsättningarna att bli gravida på, om du tror på det eller inte bryr jag mig väldigt lite om.
    Tror Ethi bara har gott minne ... Pergo är mig veterligen en fertilitetsbehandling redan vid såväl omgång ett som två.
  • ViljaDrömma

    Jennie med ie skrev 2009-07-29 16:39:45 följande:


    Oförklarlig barnlöshet är inte synonymt med att inte ha kunnat bli gravid.
    Eh, nää??? Vem har påstått att dessa är synonymer?
  • ViljaDrömma

    Jennie med ie skrev 2009-07-29 22:38:25 följande:


    Det fokuseras på att _inte bli gravid_..
    Mjaaa...alltså. Jag är fullt medveten om att vissa blir gravida väldigt lätt, men får missfall. Detta är oxå oförklarligt...men jag tycker detta är lite att märka ord. Oförklarligt barnlös är ju n och samma sak. Oavsett om det är pga. utebliven graviditet eller missfall, eller hur?!
  • Jennie med ie
    ViljaDrömma skrev 2009-07-29 23:21:46 följande:
    Mjaaa...alltså. Jag är fullt medveten om att vissa blir gravida väldigt lätt, men får missfall. Detta är oxå oförklarligt...men jag tycker detta är lite att märka ord. Oförklarligt barnlös är ju n och samma sak. Oavsett om det är pga. utebliven graviditet eller missfall, eller hur?!
    Just det är min poäng, och just därför blir det snett om bara de som inte kunnat bli gravida räknas....
  • Preciouskids
    Gnista skrev 2009-07-28 09:19:19 följande:
    Vi var oförklarligt barnlösa, har adopterat och har inte pluppat ut något barn från magen efter adoptionen
    Inte här heller. Vilket jag är rätt tacksam för. Barnen har frågat om jag velat ha en bebis i magen och jag har sagt att hade det blivit en så hade den förstås varit välkommen men att jag är nöjd med att den aldrig kom.
  • Preciouskids

    Det där med att man blir med barn bara man "slappnar av" har jag alltid tyckt varit ett så väldigt märkligt uttalande. Tänk bara på alla kvinnor som blivit med barn mitt under brinnande krig, inte kan de ha varit speciellt avslappnade. Och inte alla våldtagna kvinnor som fött förövarens barn heller. Och alla bortgifta småflickor som inte vet något om sex och ändå blir gravida direkt efter giftermålet. Om en kvinna var tvungen att vara "avslappnad" för att kunna bli gravid så skulle det inte bli många graviditeter på jorden.

  • mammamys06
    Angla skrev 2009-07-29 21:31:31 följande:
    Tror Ethi bara har gott minne ... Pergo är mig veterligen en fertilitetsbehandling redan vid såväl omgång ett som två.
    Ja, jag tror E har mycket gott minne. Jag har aldrig påstått att jag inte har tagit några tabletter, tvärtom, jag började med pergotime då läkarna ville testa det trots att vi gjort klart att vi var inne på adoption. Och jag provade dessa tabletter vid två tillfällen och fick avbryta efter att ha ätit 2 tabl vid båda tillfällena då jag blev väldigt sjuk av dem. Så det blev inget med den behandlingen. Sedan ville läkarna göra en rad utredningar, min läkare forskade inom PCO osv. osv. Men då satte vi stopp, något annat har jag aldrig påstått.
    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
  • mammamys06

    Vill poängtera innan Angla och Ethi börjar bombardera tråden med inlägg om mig att denna tråd handlar inte om mig, läskunniga som ni är!


    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
  • Ethi
    mammamys06 skrev 2009-07-29 05:38:14 följande:
    De har inte behandlat mig med något för min PCO mer än att jag åt p-piller för att slippa smärtor och annat elände.
    mammamys06 skrev 2009-07-30 07:05:18 följande:
    Jag har aldrig påstått att jag inte har tagit några tabletter, tvärtom, jag började med pergotime då läkarna ville testa det
    Håhåjaja...
  • mammamys06
    Ethi skrev 2009-07-30 07:15:23 följande:
    Håhåjaja...
    Det spelar ingen roll hur mycket du och Angla är ute efter att håna mig, det berör mig inte, trist att ni måste hålla på så, ni kan inte må särskilt bra och jag beklagar verkligen det. Vi vet alla vad ni tycker om mig och det är helt ok Nu tycker jag vi låter ts få tillbaka sin tråd tror vi har diskuterat färdigt!
    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
  • Angla

    Det handlar inte om det. Det blir bara väldigt konstigt att föra diskussioner när verkligheten förändras från gång till annan.

  • AnnaKanna

    Hej Peciouskids och andra.

    Jag har också fått höra att jag inte ska tänka på "det" och att jag ska slappna av. Jag har tänkt och svarat ungefär som du med krig och andra stressande situationer. Vid något tillfälle surnade jag till och konfronterade personen med "hur menar du att kroppen känner skillnad på "uteblivengraviditet stress" och annan stress"? Det kunde personen naturligtvis inte förklara. Jag har också funderat på hur man praktiskt går till väga för att inte tänka på "det", just "det" är ju väldigt centralt om det inte funkar som det ska. I alla fall någon period på vägen mot barn.

    Jag läste också på något ställe i tråden att någon har hört att graviditet skulle fungera bättre i kontakt med små barn, jag har hört det motsatta. Att kvinnor som jobbar på t.ex. dagis har svårare att bli gravida, men jag vill poängtera att jag INTE har något som helst vetenskapligt belägg för det. Jag tror att det är rent hokuspokus. Om det stämmer borde det inte finnas samhällen där man föder många barn t.ex. i vissa delar av Indien, där barnens antal garanterar något slags skydd till ålderdomen.

    Fortsatt trevlig dag alla!

  • Preciouskids
    AnnaKanna skrev 2009-07-30 10:41:38 följande:
    Vid något tillfälle surnade jag till och konfronterade personen med "hur menar du att kroppen känner skillnad på "uteblivengraviditet stress" och annan stress"? Det kunde personen naturligtvis inte förklara.
    Du har helt rätt, det finns mycket hokuspokus och konstiga tankar om hur man ska tänka och känna när det oftast är så enkelt att om bara vanliga biologin/kemin fungerar så blir det barn när man har sex, vare sig man vill eller inte och i vilken stressad eller lugn situation som helst . Det är ju trots allt vanligare att folk blir med barn för lätt istället för att det är svårt att få barn.
  • ViljaDrömma

    Jennie med ie skrev 2009-07-29 23:48:27 följande:


    Just det är min poäng, och just därför blir det snett om bara de som inte kunnat bli gravida räknas....
    Och vem har sagt att de inte räknas? Jag försöker bara skilja på de som är OFÖRKLARLIGT barnlösa (oavsett om det gäller missfall eller utebliven graviditet) och de som faktiskt har fått en förklaring till varför det inte funkar...
Svar på tråden gravid efter adoption eller snarare inte...