• Förväntansfull0406

Pergo trotts egen äl?? Blir så trött på allt....

Jag skrev i ett annat forum, men ingen svara där, vet inte om jag la det rätt, men testar här nu och hoppas på svar

För att göra en lång historia kort. Jag och min man har försökt få ett tredje barn i snart ett år. (11 mån) Nästa tis har jag fått en tid till påbörjad utredning.

I mars i år fick jag PCO diagnos av landstingets gyn. Men bara en mån senare gick jag till privat gyn och döm om min förvåning, hon kunde inte alls se samma "pärlhalsband" som han såg. Hon tyckte vi skulle försöka själv ett tag till eftersom vi har två barn som kom till ganska fort. Och blev jag inte gravid skulle jag återkomma vilket jag nu gjort. Innan jag gick lämna jag ett blodprov för att se om jag verkligen ägglossat, vilket jag gjort!

Jag har fortf oregelbunden mens och jag har verkligen slutat hoppas på ett syskon, allt känns så jävla hopplöst! vad har hänt liksom? Pegotime kom upp på tal både hos den privata gyn och landstingets, min fråga är nu och jag hoppas att någon kan svara på det, hur tusan kan pergo hjälpa oss? om jag redan ägglossar av mig själv så kan pergo väl inte göra så mycket nytta? jag menar det hjälper ju inte min mans simmare hitta rätt. {#lang_emotions_undecided} eller finns det något annat som kan hjälpa oss bli gravida? (givetvis ska han testas också)

Någon som varit med om liknande? att få barn och sedan inte kan få syskon? Och någon som vet vad för hjälp man kan få att bli gravid trotts att man ägglossar själv (den gången gjorde jag ju det iaf) Och jag vet när jag har äl, då jag testat med stickor och vi har prickat exakt rätt de sista fem månaderna.

• Svar på tråden Pergo trotts egen äl?? Blir så trött på allt....
  • Förväntansfull0406
    jurinda skrev 2009-08-10 21:00:02 följande:
    Man kan få en spruta som gör att äggen (eller om det är äggblåsorna) släpper, jag har inte fått det men jag tror att man får det för att det inte ska hinna mogna FÖR många äggblåsor. Man vill ju inte bli överstimulerad. Övriga vanliga biverkningar är värmevallningar, ömma bröstvårtor och molvärk. Jag mådde ändå bra tyckte jag. Värmevallningar på natten har jag haft. Det är lite jobbigt. Men det är ändå helt ok.
    Vad händer om man blir överstimmulerad? hur märker man det?
  • jurinda

Då får man tre äggblåsor eller mer och det syns på vul (som du ska kräva) och har du för många äggblåsor så blir det sexförbud den ägglossningen. Vissa får inget vul pga sparåtgärder men jag tycker det är bäst om man får det. Tänk att bli gravid med trillingar eller mer och inte få veta det förrän RUL. Inte drömmen precis. Vissa är mer svårstimulerade än andra och tar dubbel och trippeldoser av pergotime.

• Förväntansfull0406

Har läst den tråden nu....man fick ju veta en del som inte e så bra me pergo...usch vilka biverkningar man kan få, och så till på det så e det inte alls säkert att det tar sig. All den möda utan resultat... får se vad som sägs i morgon...

• Förväntansfull0406
    jurinda skrev 2009-08-10 21:32:58 följande:
    Då får man tre äggblåsor eller mer och det syns på vul (som du ska kräva) och har du för många äggblåsor så blir det sexförbud den ägglossningen. Vissa får inget vul pga sparåtgärder men jag tycker det är bäst om man får det. Tänk att bli gravid med trillingar eller mer och inte få veta det förrän RUL. Inte drömmen precis. Vissa är mer svårstimulerade än andra och tar dubbel och trippeldoser av pergotime.
    okey...nej fler än två vill jag inte ha....eller vill o vill, det e ju verkligen inte braa. Extrema risker ect. Hur ser dom man enkeldos inet fungerar? alltså får dubbel ect? det lär nog inte behövas på mig, men tanke på att jag visat mig släppa ägg... Men ändå, intressant info Värst vad du kan! haha
  • jurinda

Jo man lär sig på internet och av andra. Läkaren sa inte så mycket. Fick du pergo idag? Vad sade dom?

• små knattarna
    Förväntansfull0406 skrev 2009-08-10 22:02:03 följande:
    okey...nej fler än två vill jag inte ha....eller vill o vill, det e ju verkligen inte braa. Extrema risker ect. Hur ser dom man enkeldos inet fungerar? alltså får dubbel ect? det lär nog inte behövas på mig, men tanke på att jag visat mig släppa ägg... Men ändå, intressant info Värst vad du kan! haha
    Jag kanske bär på ett helt dagis jag då hi hi hi :)
    Ska träffa barnmorskan nästa vecka (inskrivning), dom kan tydligen känna på storleken på livmodern om den är större än vanligt om det är fler. är lite nervös..
  • Förväntansfull0406

Hej. Allt gick super idag, jag var så nervös innan vi kom in till henne att jag trodde fan jag skulle svimma, vi har haft jobbiga månader bakom oss och vill bara att nått ska hända nu. Och jag hann inte säga nått alls, hon undersökte mig och kunde se svarta små prickar på båda sidor små ägg som sen ska lossa. Och hon tyckte det var all idè att testa pergo, hon berätta en massa runtomkring och sa att så fort min mens kommit ska jag boka en tid igen, och börja på dag fem (synd att jag inte fick tiden innan för det e sju dagar sedan jag fick mens nu)

Äntligen äntligen, just nu lever jag i en lycko bubbla, även om som sagt att det finns risker/biverkningar och att det e inte säkert det tar sig alls, men det gör inget, för nu har man ändå kommit såhär långt.

Hon trodde jag hade egen äl, men att ägget inte mognar som det ska, och hon trodde bara jag behöver en lite knuff på traven.

Ja, så nu håller jag tummarna, kanske de tar sig av sig själv nu haha.

Hur går det för dig nu då?? vad händer?

• små knattarna

Va bra att du fick pergo och att du hade egen ägglossning, då händer det nästa månad tror jag :)
    hoppas att du inte känner så mycket av biverkningarna man kan få, jag kände mig lite svullen i äggstockarna och hade långvarig mensvärk men den var inte så kraftig så jag tyckte jag klara mej bra. förstår om du läääängtar till nästa mens nu.

• Förväntansfull0406
    små knattarna skrev 2009-08-11 21:02:07 följande:
    Va bra att du fick pergo och att du hade egen ägglossning, då händer det nästa månad tror jag :) hoppas att du inte känner så mycket av biverkningarna man kan få, jag kände mig lite svullen i äggstockarna och hade långvarig mensvärk men den var inte så kraftig så jag tyckte jag klara mej bra. förstår om du läääängtar till nästa mens nu.
    Förlåt, jag missa att du skrivit innan Fast jag vet ju inte om jag haft egen äl mer än den gången då blodprovet togs (i maj) men hon gissade att jag har egen äl ändå, eftersom jag har nått sånär regelbunden mens nu, den hoppar lite av o till, men det kan den ju göra på alla.

Jag hoppas verkligen inte jag får så mycket biverkningar, jag jobbar i hemtjänsten och träffar massor med folk, och det e svårt att dölja känslor och mående till hundra procent. (även till kollegor) jag vill inet berätta för alla på jobbet heller, e lite rädd för att folk ska komentera, har fått slängt i huvudet hundra gånnger nu, "slappna aaav" "du e ju såååå ung" ect...och jag kan tänka mig reaktionerna omd e får veta att jag tar hormoner. Får se hur det går, jag kanske inte reagerar så mycket.

Förlåt om jag frågar igen, men hur länge tog du pergo? vilket försök lyckades du på? och varför fick du pergo från början?

Ja, jag längar faktiskt till mens nu, haha ibland e man wierd....
  • Förväntansfull0406
    små knattarna skrev 2009-08-11 18:26:12 följande:
    Jag kanske bär på ett helt dagis jag då hi hi hi :) Ska träffa barnmorskan nästa vecka (inskrivning), dom kan tydligen känna på storleken på livmodern om den är större än vanligt om det är fler. är lite nervös..
    tror du det finns fler än en liten därinne??
  • små knattarna

Om du läser första inlägget så skrev jag lite om det,
    Vi fick pergo i väntan på ivf, när vi kontaktade de hade de inte tid föränn i augusti,
    har ätit pergo för 6år sen 5-6kurer sen fått 2 barn genom ivf. nu lyckades det på 3dje försöket med pergo :)

• Förväntansfull0406
    små knattarna skrev 2009-08-11 21:51:46 följande:
    Om du läser första inlägget så skrev jag lite om det, Vi fick pergo i väntan på ivf, när vi kontaktade de hade de inte tid föränn i augusti, har ätit pergo för 6år sen 5-6kurer sen fått 2 barn genom ivf. nu lyckades det på 3dje försöket med pergo :)
    jag gick faktiskt tillbaka nu man måste ha koll på alla människor så man inte blandar ihop...haha
  • små knattarna
    Förväntansfull0406 skrev 2009-08-11 21:50:22 följande:
    tror du det finns fler än en liten därinne??
    Ingen aning, men funderingarna finns, risken finns ju.
    Har ju egen ägglossning och inte fick jag gå på nåt vul när jag åt pergo heller.
  • Förväntansfull0406
    små knattarna skrev 2009-08-11 21:55:44 följande:
    Ingen aning, men funderingarna finns, risken finns ju. Har ju egen ägglossning och inte fick jag gå på nåt vul när jag åt pergo heller.
    Men shit! det kan ju vara farligt, hoppas de inte e för många, fast, de säger ju att man får ont om man blir överstimmulerad, det borde du märlt då kanske. Konstigt att läkaren vågar..
  • jurinda

Hej hopp!
    Förväntansfull0406: Vad spännande! Nu händer det nåt i alla fall. Du har fått pergotimerecept. Ett steg framåt Jag har läst om flera som har fått plus månaden efter pergo så jag hoppas på det, den 19 augusti har jag bim.

Jag är också lite nervös ifall jag skulle få tvillingar, nu är jag som sagt inte ens gravid än. Skulle jag klara det? Man klarar mer än man tror. Småknattarna: berätta sen hur det gick på inskrivningen

• små knattarna

Ja, fast känner mej ganska lugn, om de är som läkaren sa så var det sällan flera än 2 ägg som mognade och släppte på samma gång.
    På tisdag får jag lite mer besked, då ska jag till mvc.

• Förväntansfull0406
    små knattarna skrev 2009-08-12 07:59:09 följande:
    Ja, fast känner mej ganska lugn, om de är som läkaren sa så var det sällan flera än 2 ägg som mognade och släppte på samma gång. På tisdag får jag lite mer besked, då ska jag till mvc.
    Så sa läkaren till mig med, ibland, enligt henne väldigt ovanligt, mogna två ägg som blir bebisar. Så du kan nog vara lugn. Det var därför jag skulle ta två kuren med en månads mellanrum, annars e risken stor för överstimmulering.
  • Förväntansfull0406
    Ja, fast känner mej ganska lugn, om de är som läkaren sa så var det sällan flera än 2 ägg som mognade och släppte på samma gång. På tisdag får jag lite mer besked, då ska jag till mvc.
    lycka till i morgon, när ska du dit?
  • Förväntansfull0406
    hur har det gått idag??
Svar på tråden Pergo trotts egen äl?? Blir så trött på allt....