• Mixela

    Jag vill skänka till barn i SVERIGE som är fattiga

    Hur gör jag om jag vill skänka t ex kläder eller leksaker till barn i Sverige som är fattiga?
    Kan jag öppna en fond?

  • Svar på tråden Jag vill skänka till barn i SVERIGE som är fattiga
  • Ensamstående mamma75

    ALLA kan söka bidrag. Syftet med bidragen är att barnen ska kunna dela gemenskapen med sina vänner i skolan och ha en meningsfull fritid, oavsett social och ekonomisk situation. Bidraget går till barnets vårdnadshavare, vilket gör att hjälpen blir effektiv och anpassas till barnets behov.

  • Marlean

    Kontrolleras det på något sätt om pengarna verkligen når barnet eller finns det något sätt som förhindrar att inte vårdnadshavaren säljer tex. kläderna och använder pengarna till annat? (Finns så många personer som inte borde bli föräldrar i vår värld.)

  • Ensamstående mamma75

    Barnfattigdomen växer här i sverige. Vi talar inte om avsaknaden av datorer eller mobiltelefoner. Utan om barn vars föräldrar knappt har råd att köpa mat eller frukt de sista dagarna i månaden, barn som Inte kommer att ha julsaker, julgran eller julskinka.Listan kan göras lång på barnens behov och tillsammans kan vi göra skillnad för barnen i sverige. Som medlem och månadsgivare blir du en viktig del i vårt arbete. För att du som medlem ska känna dig trygg i din delaktighet så får du månadsvis information om verksamhetens nytta. Klicka här för att bli medlem --> www.sverigesbarn.se)

  • Alema 398

    Ukoliko neko zeli a moze da pomogne neka se javi , ova pomoc se odnosi na djecu Bosne tacnije na djecu povratnike u  Mjesto gdje se dogodio genocid, ovo su siromasna djeca i do skole pjesace 8 kilometara, ja sam uciteljica koja vec 8 godina radi sa njima oni su jako siromasni i potrebna im je pomoc u nabavci skolskog pribora odkjece i obuce, ukoliko neko hoce pomoci neka se javi na mail alema_melina@hotmail.com
    hvala dobrim ljudima
     

  • kajzawargh

    Sveriges version av fattig: barnen får inte äta pizza.

    U-ländernas version av fattig: rent vatten för att överleva.

    Jag bidrar med mina insatser där de behövs mest. Vilket även innefattar insamlingar till fattiga familjer i Sverige. Gör mig dock illa berörd när man rycker åt de i världen som har 1000 ggr tuffare än den fattigaste familjen i Sverige.

  • arianne03

    Det står ingenstans på stiftelsen Sveriges barn vem/vilka som står bakom, hur pengarna delas ut och till vilka. I teorin så innebär det att den som satt upp sidan kan ta alla pengar som kommer in själv. Låter cyniskt, men tyvärr har det hänt förut...

  • Hoppentoss
    Mixela skrev 2009-08-06 14:24:18 följande:
    Hur gör jag om jag vill skänka t ex kläder eller leksaker till barn i Sverige som är fattiga?
    Kan jag öppna en fond?

    I Örebro har vi Öppnaförskolan för tonåringar som blivit med barn.
    Jag skänkte allt dit. Kändes så rätt..

    Dom vart superglada och enligt personalen så vart det som julafton för ungdomarna.

    Klart att rekomendera.
  • MalinF

    Vårt yngsta barn är drygt två år nu, och de saker han växer ur har vi ingen användning för längre.

    Så vi har också en massa barnsaker jag gladeligen skulle skänka bort till någon som behöver. Det är allt från babygym, leksaker, bärsele, åkpåse och bra vinteroveraller... Jag kan naturligtvis ge bort det till kompisar (men de har egentligen råd att köpa själva), eller till någon Second Hand - men där säljs det ju, och jag skulle vilja att sakerna kommer till någon som verkligen, verkligen är i behov av dem. Man läser så ofta om familjer som knappt har råd till någonting, så det skulle kännas bra om våra saker gjorde lite skillnad.

    Någon som har tips om vart man vänder sig i Stockholmsområdet? Eller så kan man inboxa mig (vet inte om det är emot FL:s regler...)

     

  • Marlean
    Hoppentoss skrev 2013-01-16 09:54:47 följande:

    I Örebro har vi Öppnaförskolan för tonåringar som blivit med barn.
    Jag skänkte allt dit. Kändes så rätt..

    Dom vart superglada och enligt personalen så vart det som julafton för ungdomarna.

    Klart att rekomendera.

    Bra ide. =)
  • Abborren

    Skänka till second hand är väl bra för då kan även de som har lite pengar köpa fina saker billigt.

  • Alecto

    Ett tips - kanske inte för fattiga familjer men det är barnsjukhus - de tar tacksamt emot leksaker till lekterapin och lekavdelningar för de barn som ligger inne.

    (hur man går tillväga har jag ingen aning om däremot - kolla med infocentralen på sjukhuset så vet dom nog.) 

  • SusanneM

    Visste du att genom att köpa SmartaVals tjänster stödjer du SOS Barnbyar Sverige och Läkare Utan Gränser?


    När du som kund beställer hemstädning, fönsterputs, snöskottning eller hantverkshjälp bidrar ni till att lindra nöd och rädda liv runt om i världen.
    För varje beställd arbetstimme går 1 eller 5 krona till SOS Barnbyar och 1 eller 5 krona till Läkare utan Gränser.


    Som kund hos SamrtaVal bidrar ni till:


     • att ge barn som har blivit föräldralösa eller övergivna ett nytt hem, en familj och utbildning i någon av över 500 barnbyar runt om i världen


     • genom förebyggande insatser stödja utsatta familjer så att barn inte ska behöva bli föräldralösa och överges på grund av sjukdom, fattigdom eller andra orsaker


     • att Läkare Utan Gränser kan vara snabbt på plats när kriser och katastrofer inträffar där de behövs som mest


     • att ge medicinsk vård till utsatta människor i över 60 länder


     • dessutom visar ni att ni tar ett socialt ansvar långt över Sveriges gränser


    Tack för att du som kund är med oss i vårt arbete – tillsammans räddar vi liv! Tack för ditt stöd. Ditt bidrag gör skillnad!

  • 040kille

    Urvuxna kläder brukar jag skänka till kyrkan. Har skänkt till andra föräldrar med.


    Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
Svar på tråden Jag vill skänka till barn i SVERIGE som är fattiga