Bisexuell
Jag och min sambo är inte helt överens om detta med bisexualitet.När är man egentligen bisexuell.
Vet att det kan vara svårt med rätt o fel här.Men vad anser ni?
Bisexualitet är en sexuell läggning där personen känner sexuell dragning till personer av båda könen. Historiskt har bisexualitet ofta förknippats med polygami, idag är dock monogami vanligare. Detta beror mest på samhällets värderingar utifrån vad en kärnfamilj ska vara och vad som är socialt accepterat och inte att bisexualiteten har ändrats under århundraden.
Man räknar med att 5-10% av alla människor är homosexuella eller bisexuella[1]
Definitioner och demografi [
Ett sätt att definiera bisexualitet är att en person kan rent platonskt ha tycke för sina samkönade kompisar och ändå vara av heterosexuell läggning
Jag är bi...idag är jag lyckligt gift med en man.Men jag har haft både killar och tjejer...om det bara handlar om sex så anser inte jag att man är direkt bi..för då skulle ju för tusan halva svenska folket vara bi...*s*
För nog är det väl många som haft sex med samma kön.Men då heter det *LOL* experimentera ?!
Bisexuell används lite olika av olika personer. De som både blir tända på personer av båda könen och kära i dem använder bisexuell för både det sexuella och det amorösa... det är det som verkar vanligast, tycks det mig.
Sen har vi en del som skiljer på sex och kärlek, och då uttrycker sig exaktare. Jag har en vän som kallar sig "heterosexuell och biamorös", just för att det är så hen identifierar sig.
Så du TS, din fråga är inte helt lätt. Ni har båda rätt, beroende på vem man frågar! Och det mest respektfulla är trots allt att låta var och en identifiera sin egen sexualitet själva
Mvh,
Richard
Tycker det luktar jävligt mycket unket hela diskussionen faktiskt.
Ingen skulle ju lägga alla dessa definitionskrav på att vara hetero eller hur? Känner man sig bi så är man bi, oavsett vem man ligger med eller är kär i. Sånt är ju mer en fråga om erfarenhet, tillfälle och tajming. Man kan ju själv veta att man är tvärgay utan att ha haft sex med, eller varit kär i, någon av samma kön.
Problemet är väl att pga ett korkat och trångsynt samhälle så har olika sexualiteter tvingats in i ett tankesätt där sexualitet behäftats med identitet och andra värdeladdade storheter. Om ingen blev pissigt behandlad för att de bryter mot den så kallade "normen" utan var fria att ligga med vem de ville så skulle man inte behöva knyta upp så mycket identitet vid det.
Om det här är anledningen till frågan:
jag anser mig vara bisexuell trots att jag bara tänder på tjejer sexuellt, kan alltså inte bli kär i en tjej. så jag röstade på det översta
Äh, röstade fel. Jag anser att båda alternativen räknas men att båda inte måste till. Fast spelar roll. Folk får kalla sig vad de vill.
hur svarar man om man anser att det ena eller andra räcker för att gå under etiketten bi? Det alternativet finns ju inte ovan.
Kan man inte sammanfatta det så här: Alla som påstår att det finns en och endast en giltig definition med ett antal specifika kriterier som måste uppfyllas har fel, alla andra har rätt?