• Anonym

min syster lurade socialen

jag har två systrar,det är mina halvsyskon men vi är uppväxta ihop.

Min ena syster är 27 år,har 3 barn och man,och har socialbidrag sen många år tillbaka.Hon fick pengar av en myndighet,hon vägrar säga vad.30.000 kr.
    Och det håller hon hemligt för socialen såklart.

Jag gillade självklart inte det och sa det men allt var upp till henne.
    Men sen börja hon ta körkortet,och skryter HELA tiden om dessa pengar,att hon har körkortet betalt.
    Det stör mig så..jag har bett henne att sluta ta upp det ämnet,men hon tycker det är väldigt kul att lura myndighet på pengar.

Hon är min storasyster,men inget har hon i skallen.
    Orkar inte med henne mer...ska jag be henne dra eller aceptera eller vadå?=

• Svar på tråden min syster lurade socialen
  • Anonym (fd bidagstagare)

och det är ju nått kriminellt hon gör, bedrägeri. Det kan mkt möjligt påverka henne och hennes barn i framtiden. Tråkigt att hon gör såhär.

och att soc vill ha papper från banken på transaktioner, ja det har jag varit med om och även hon en annan kommun inte varit med om. är nog olika från kommuner men det kommer säkert bli vanligare och det är inte mer än rätt! Soc är för dem som inte kan få pengar på annat sätt.

• Anonym (vänta bara)

Socialtjänsten är enligt lag är skyldig att polisanmäla bedrägerier. Man blir dock inte föremål för utredning rörande förmågan att ta hand om sina barn per automatik bara för att man är ekonomiskt bedräglig. Dock riskerar anmälan ju att leda till ett straff och om det påverkar föräldrarollen så finns ju viss risk att familjen drabbas. Ekonomiskt drabbas de ju såklart direkt genom återbetalning och eventuella böter. Det kan ju leda till tex vräkning osv osv....

• Anonym

jag försökte prata med henne idag,men hon vägra göra rätt för sig.

idag skulle de dessutom sälja en bil,som är deras,men som inte står i deras namn,för 53.000 kr.Öhh...och självklart säger de inget till socialen.

• Em00

Såhär står det på papperet du lämnar in varje månad, när du ansöker om bidrag:

"Jag/vi intygar, att ovan lämnade uppgifter är fullständiga och riktiga. Jag/vi försökrar, att jag/vi omedelbart ska meddela individ- och familjeomsrogen alla förändringar i de förhållanden som uppgivits på denna blankett så länge jag/vi får underhållsstöd. Jag/vi är medveten om att oriktiga uppgifter kan leda till åtal för bedrägeri samt medföra återbetalningskyldighet av de belopp som erhållits med stöd av de oriktiga eller ofullständiga uppgifterna."

• Anonym (EnSyster)

Jag har en syster som levt på bidrag de senaste tolv åren, minst. När jag tänker efter är det 16 år. Tiden går fort.

Hon röker ca 3-5 ciggpaket om dagen... Det tycker jag är väldigt oansvarigt. Hon bor i ett hus som min pappa äger, som hon hyr. Han är absolut INTE rik, förtidspensionerad och har det skralt. Ändå slarvar hon å delar upp hyran osv.

Hon är duktig på att storhandla och se till så mat osv räcker. Ökar dock sina hundratalsskulder som hon har hos kronogfogden på diverse fakturer som hon aldrig betalar.

Jag är hennes syster, jag vill henne väl. Jag resonerar inte som hon. Vi bråkar, rejält rätt som det är. Hon har barn, är ensamstående.

Men be henne dra åt helvete eller byta nummer? Det hjälper ingen av er!
    Förklara för henne. Visa henne den här tråden?
    För visst kommer det komma fram, absolut om hon "pratar vitt och brett om det".

• Anonym (men orka ?!)

Jag har inte läst hela tråden, för det här är så jävla typiskt svenskt. Man håller familjen om ryggen in i absurdum, oavsett sina egna känslor eller åsikter.

Om du anser att din syster gör fel och att du inte får ut något av eran relation så är det väl FÖR FAN bara att säga upp kontakten ! Varför i hela fridens namn ska du gå omkring och må dåligt över hur HON väljer att göra med SITT liv ?!

Snälla snälla kvinna - säg åt din syster att du inte önskar vidare relation och get on with your life !

• tyckerdettaärfel

hej.jag har en kompis som levt på soc i 6 år hon har fått lägenhet genom soc och hennes kille som hon förlovat sig med har bott där hela tiden sedan 2014.han har inte haft fast lön och hon har försörjt han i ca 2 år.nu fick han jobb och har jobbat i 3 månader och har nu den 28 november fått 25 000 i lön och dom shoppade som galna och nu innan jul får han ut 25 000 igen och dom ska shoppa järnet igen.och hon får från soc också och dom fick barn runt den sista november så barnbidrag för nya och hennes barn som är 7 år och bostadsbidrag får hon och soc plus hans nu 50 000.
    hon säger att soc godkänt det så länge han inte betalar hennes räkningar men det gör han ju indirekt då han shoppar som en galen till hemmet och köper iphones och tv apparater x-box pizza varje kväll sprillans ny barnvagn och soc tro hon är ensamståend emed sitt barn och har så dåligt med pengar :/

• Anonym (...)

Visst hon gjorde fel men det är din syster därför tycker jag det är märkligt att du är missunnsam. Om hon går på bidrag har hon knappast en massa pengar. Jag tror inte att hon inte jobbar pga ?inte vill?. Alla vill vara en del av samhället och vill men det inte är något fel. Försök sätta dig in i hennes situation och hjälp henne istället.

• Anonym (...)
    tyckerdettaärfel skrev 2017-12-21 10:48:53 följande:

hej.jag har en kompis som levt på soc i 6 år hon har fått lägenhet genom soc och hennes kille som hon förlovat sig med har bott där hela tiden sedan 2014.han har inte haft fast lön och hon har försörjt han i ca 2 år.nu fick han jobb och har jobbat i 3 månader och har nu den 28 november fått 25 000 i lön och dom shoppade som galna och nu innan jul får han ut 25 000 igen och dom ska shoppa järnet igen.och hon får från soc också och dom fick barn runt den sista november så barnbidrag för nya och hennes barn som är 7 år och bostadsbidrag får hon och soc plus hans nu 50 000.

hon säger att soc godkänt det så länge han inte betalar hennes räkningar men det gör han ju indirekt då han shoppar som en galen till hemmet och köper iphones och tv apparater x-box pizza varje kväll sprillans ny barnvagn och soc tro hon är ensamståend emed sitt barn och har så dåligt med pengar :/

Varför bryr du dig? Förstår inte hur folk orkar irritera sig och vara avundsjuka på andra.
  • Anonym (Bedrägeri)
    Anonym (...) skrev 2017-12-21 11:08:52 följande:

Varför bryr du dig? Förstår inte hur folk orkar irritera sig och vara avundsjuka på andra.

Kanske för att pengarna bör gå till de som har behov av det, inte de som ljuger om att ha behovet. De begår ju bedrägeri när de påstår att de inte har gemensamt hushåll, han är skriven någon annanstans osv.

Däremot tror jag att det kommer bli lite livat när hon får krav på sig att söka underhåll för barnet som FK i sin tur kommer kräva honom på. Kommer han då vara lika sugen på att upprätthålla charaden då?
  • Anonym (...)
    Anonym (Bedrägeri) skrev 2017-12-21 11:43:22 följande:

Kanske för att pengarna bör gå till de som har behov av det, inte de som ljuger om att ha behovet. De begår ju bedrägeri när de påstår att de inte har gemensamt hushåll, han är skriven någon annanstans osv.

Däremot tror jag att det kommer bli lite livat när hon får krav på sig att söka underhåll för barnet som FK i sin tur kommer kräva honom på. Kommer han då vara lika sugen på att upprätthålla charaden då?

Men det är ju inte så att de som ansöker och verkligen behöver blir nekade för att hon ljuger.

Jag tror faktiskt inte det handlar om att man bryr sig om andra. Snarare någon slags avundsjuka.
  • tyckerdettaärfel

jag är inte avundsjuk jag jämför hur min kompis har det som nu verkligen är ensamstående mamma och verkligen kämpar med sin ekonomi. och hur upsala kommun har stenkoll på vissa och andra inte.
    orka lägga mig i?? detta är ett forum där man får ställa frågor  och detta har ju med ekonomi att göra och jag tror det finns många här inne som har det riktigt knapert.
    avundsjuk?? Nej det är jag inte.jag har ett jobb jag trivs med och där jag tjänar vad han nu med 60 000 rent är min bruttolön före skatt och jag är nöjd med det för att bara ha jobbat på företaget i 7 år. han är nyanställd och får 30 00 efter skatt.
    Så jag har jobb och är tacksam för det.
    men jämför med min kompis som nu är själv och ska in med en hyra som dom var 2 om för 2 veckor sedan och hon nu ska betala själv med hälften av sin inkomst. det vart stor skillnad mot när hon jobbade och vad hon nu får från f kassan i barnledighet.
    att svara med att undra hur jag orkar bry mig och att jag irriterar mig är omoget av dig. 
    jag bryr mig för jag ser hur hon kämpar med sitt barn och hur upsala kommun handhar lika ärenden på helt olika sätt.

• Anonym (Bedrägeri)
    Anonym (...) skrev 2017-12-21 12:09:59 följande:

Men det är ju inte så att de som ansöker och verkligen behöver blir nekade för att hon ljuger.

Jag tror faktiskt inte det handlar om att man bryr sig om andra. Snarare någon slags avundsjuka.

Nej, men iom att folk ljuger om sånt här så försvinner det pengar som kunde gått till annat och också tid, för att man måste utreda folks situationer. Har en bekant som fick vänta på hjälp länge eftersom man inte trodde henne när hennes fd sambo hade flyttat ut, just för att det är så vanligt att folk fuskar.
  • viktorjohan

Jag blir uppriktigt förbannad på en sån inställning. Folk som behöver hjälp ska få det. Det bidrar jag gärna till via min inbetalda skatt. Men jag tycker inte om att jobba för att fuskare ska sko sig på min bekostnad.
  • Anonym (......)

Skatten blir antingen högre, eller så blir välfärden sämre när folk fuskar. Det kanske blir större barngrupper, eller längre köer inom vården. Irriterande jävla inställning du har till skattemedel.
Svar på tråden min syster lurade socialen