• Mummisen

Hjälp! Idaaag!!!

Hej. Hoppas någon har lite tips på hur jag kan hantera detta.
    Igår kollade jag min dotters msn och hittade där skrivna samtal mellan henne och en 15 årig kille som hon träffade i somras på semestern. Min dotter är 13 år.
    Dom umgicks då på semestern i 3 dagar och blev "ihop", allt var oskyldigt eller vad man ska säga, det var på en camping och vi föräldrar var ju där o hon kom hem tidigt på kvällarna osv.
    Men..eftersom jag litat på min dotter ang webkamera, msn osv har hon fått ha laptopen på sitt rum, vilket jag ångrar nu då.
    I dessa samtal som jag hittade tjatar han om att hon ska ta av sig kläderna, att han vill ha sex med henne osv, samtalen är lite hit o dit eftersom dom är skrivna under en videosession eller vad det heter, att dom ser varandra när dom pratar men skriver lite ibland.
    Iallafall verkar det som att hon tagit av sig kläderna och visat sig för honom och han har gjort likadant. Usch jag fick så ont i magen av att läsa det där och jag är så upprörd nu så den här texten blir väl helt oförstålig :o/
    Jag har inte tagit upp det med henne än utan ska göra det när hon kommer från träningen i kväll.
    Vill ha lite tips, råd eller åsikter om allt detta. Vad ska jag göra, säga....
    Hon är ju så "jättekär" i den här killen och dom har bestämmt att han ska komma o hälsa på under höstlovet, vilket jag nu inte tvekar till att säga nej till!!!
    Så..vad skulle NI ha gjort?? Plockat bort datorn helt, msn, eller vad? Och vill också ha åsikter om huruvida man ska kolla barnens msn, mobiler osv.
    Alla svar är önskvärda!!
    Tack på förhand

• Svar på tråden Hjälp! Idaaag!!!
  • Mummisen

ja det måste va lättare med pojkar, inte riktigt alla dessa "faror" på nåt sätt.

• Mummisen

haha ja jag kanske kör psycho-mom metoden! Och nej hon har inte haft sex ännu. Hon är nästan alltid hemma. Har inte så många kompisar att vara med.

• Två ska bli tre

Ehh.. Jag har en kompis som typ har samma problem..
    Hon tror att hennes dotter pratar sex och "blottar sig" med en mycket, mycket äldre kille men hennes dotter nekar.
    Min kompis är helt bombsäker på att dottern ljuger.

Jag visste själv inte att allt som man skrev på msn sparades..?
    Hur kollar man msnloggarna eller vad det nu hette som någon skrev?

Min kompis är väldigt mån om hennes dotters välbefinnande och vill henne inget illa men detta kunde kanske vara ett tips för henne att också veta om så att det snart inte händer hennes dotter något hemskt.

• Mummisen

ja det med att allt man gör spars på datorn sa jag till henne bara för att inte hon ska veta att jag kan gå in på hennes msn. Vet hon det så byter hon ju lösenord...
    Men ..man kan spara allt som skrivs på msn. Man loggar in på hennes msn och letar efter någonstans att "spara historik" (det är min sambo som gjort det så jag vet inte riktigt HUR man gör". Sen kan man då högerklicka på de kontakter som man är fundersam över, klicka på Visa historik och se vad de skrivit till varandra.
    Alla har säkerligen olika åsikter om man bör eller inte bör göra detta, men ibland behövs det faktiskt!

• Mummisen

Alltså man gör den där inställningen, spara historik, sen kan man ju inte kolla då på en gång vad som skrivits innan, utan man ser bara det som skrivs efter inställningen.

• Två ska bli tre
    Mummisen skrev 2009-08-31 16:12:08 följande:
    Alla har säkerligen olika åsikter om man bör eller inte bör göra detta, men ibland behövs det faktiskt!
    Tack ska du ha för beskrivningen!
    Jag tycker att det verkligen behövs i min kompis fall.
    Hennes dotter är 11 och hon "träffar" en 26-åring!!
    Hade det vart min dotter så hade jag aldrig tvekat att läsa historiken, det finns så mycket som kan hända i dagens samhälle!
  • Två ska bli tre

Alltså jag menar:
    Hade min dotter träffat en kille som var15år äldre kille hade jag aldrig tvekat.
    Sen om hon skulle prata med lite klasskompisar eller så skulle jag fundera några extra gånger innan jag kollade (om jag ens skulle kolla det).

Bara så att inte folk missförstår mig :)

• Smulan87

MEN SLUTA FÖRNEDRA DOM!!

dom är ju nästan jämngamla, prata med din dotter om sex och sådant, och låt henne träffa killen! ananrs kommer hon med sötrta sannolikhet bli skitsur

Mummisen skrev 2009-08-30 15:30:43 följande:
    skulle ni kontakta hans föräldrar, skicka utdrag på samtalet o så?
    (¯`°?.¸ ♥ Devin 090615 ~ linaekesrydh.blogg.se ♥¸.?°´¯)
  • MrsLi
    Smulan87 skrev 2009-08-31 16:29:57 följande:
    MEN SLUTA FÖRNEDRA DOM!!dom är ju nästan jämngamla, prata med din dotter om sex och sådant, och låt henne träffa killen! ananrs kommer hon med sötrta sannolikhet bli skitsur
    Har inte sett någon förnedring här alls.
    Är man 28 och 30 så är man nästan jämngamla. Men 13 och 15 är rätt stor skillnad speciellt när det kommer till sex.
    Det handlar nog inte om att stryka medhårs utan att sätta upp klara regler för vad som är okej och inte okej när man är 13 år.
    Sen får hon nog bli så sur hon vill.. det går inte att göra allt för att sitt barn ska vara glad och nöjd hela livet. Det är inte kärlek
  • amalie79

Jag tycker det är gräsligt och kränkande att man går in på sina barns msn och i mobiler. Är det verkligen att vara en god förebild? Jag hade varit jätteledsen om det varit min mamma som gjorde det, hon litade på mig och agerade efter principen frihet under ansvar och titta, hela syskonskaran växte upp till intelligenta och sansade individer. Tror att man bäddar för problem när man går bakom ryggen på dem och rotar i deras privatliv.

Ni kan aldrig hindra era barn från att göra misstag och det är heller inte meningen.

• Keshia

Skulle aldrig få för mig att snoka om jag inte trodde att det handlade om droger eller annat. Aldrig läsa dagbok, sms eller konveresationer. Då är jag helldre ärlig mot mitt barn och lär det att det kan berätta allt så om det är någonting jag vill veta få jag fråga.
    Skulle aldrig förlåta min mamma om hon snokade sådär på mig!

Svar på tråden Hjälp! Idaaag!!!