• Mummisen

Hjälp! Idaaag!!!

Hej. Hoppas någon har lite tips på hur jag kan hantera detta.
    Igår kollade jag min dotters msn och hittade där skrivna samtal mellan henne och en 15 årig kille som hon träffade i somras på semestern. Min dotter är 13 år.
    Dom umgicks då på semestern i 3 dagar och blev "ihop", allt var oskyldigt eller vad man ska säga, det var på en camping och vi föräldrar var ju där o hon kom hem tidigt på kvällarna osv.
    Men..eftersom jag litat på min dotter ang webkamera, msn osv har hon fått ha laptopen på sitt rum, vilket jag ångrar nu då.
    I dessa samtal som jag hittade tjatar han om att hon ska ta av sig kläderna, att han vill ha sex med henne osv, samtalen är lite hit o dit eftersom dom är skrivna under en videosession eller vad det heter, att dom ser varandra när dom pratar men skriver lite ibland.
    Iallafall verkar det som att hon tagit av sig kläderna och visat sig för honom och han har gjort likadant. Usch jag fick så ont i magen av att läsa det där och jag är så upprörd nu så den här texten blir väl helt oförstålig :o/
    Jag har inte tagit upp det med henne än utan ska göra det när hon kommer från träningen i kväll.
    Vill ha lite tips, råd eller åsikter om allt detta. Vad ska jag göra, säga....
    Hon är ju så "jättekär" i den här killen och dom har bestämmt att han ska komma o hälsa på under höstlovet, vilket jag nu inte tvekar till att säga nej till!!!
    Så..vad skulle NI ha gjort?? Plockat bort datorn helt, msn, eller vad? Och vill också ha åsikter om huruvida man ska kolla barnens msn, mobiler osv.
    Alla svar är önskvärda!!
    Tack på förhand

• Svar på tråden Hjälp! Idaaag!!!
  • 08Mommy

Ok nu läste jag hela tråden.. Det är klart att du skjuter bort din dotter från dig om du inte respekterar henne i det här, då hon har känslor för honom o du har nog gjort rätt val. De måste ju lära känna varandra o få djupare känslor innan de kan gå längre o att hon behöver vara lite äldre. Förklara för din dotter att man inte är byxmyndig förrän man är 15 p g a man har olika mognadsgrad o att det är bättre att vänta tills man kan lita på någon än att gå rätt in i nåt o sen kan man inte ta tillbaka det man gjort. Då har hon ju åtminstone en riktlinje o även om hon skulle göra det misstaget att göra något skulle hon iallafall veta vad du sagt o att du bryr dig. Det väger mer än nånting annat.

• Ulrika 76

Har inga tonåringar själv än men jag tycker att det är stor skillnad mellan en tjej i 7:an och en kille i 9:an. Det händer så mycket på de åren.

Jag skulle eventuellt låta honom komma och hälsa på men de skulle absolut få sova i olika rum.

Jag skulle ta bort webkameran eller inte låta henne sitta själv på sitt rum med datorn.

När jag var 13 var jag ett litet barn. När jag var 15 däremot gjorde jag en massa saker som jag ångrar och som jag mådde så dåligt över för att jag faktiskt inte var mogen för det. Och i stort sätt säger alla mina vänner samma sak. Vi har alla gjort saker som vi inte velat för att trycket varit för hårt.

• Lenk

Om han ska komma och hälsa på och ts är orolig för att det ska sexas så räcker det inte med att de sover i olika rum. I så fall måste man hålla dem under uppsikt hela tiden och hur roligt är det?
    Jag vet själv när jag var 13 och hade en äldre pojkvän, mamma lät oss inte spendera nätterna tillsammans, men sex är inte begränsat till varesig säng eller natt

• Mummisen

Nä det är skitjobbigt! Förstår ju att hon vill att han ska komma men...Både jag o min sambo jobbar hela dagarna och jag vill ju inte låta dem "sitta" här själv hela veckan....Tyckte han var så jäkla närgången o på hela tiden (till och med när vi var med !! ) redan när de träffades så jag kan bara gissa hur han är när vi inte är med.

• Loco Madre

Jag tycker absolut inte att en 13-åring ska ha datorn inne på sitt rum. Den borde stå i vardagsrummet eller liknande där ungarna inte kan hålla på och hymla med vad de sysslar med. Internet är livsfarligt på många sett. Nästan dagligen kan man läsa om barn som utnyttjats över nätet med webcam osv. Man kan ha stort förtroende för sin 13-14 åring men faktum kvarstår, man är bara ett barn fortfarande och man kan fatta en hel del dåliga beslut i den åldern, man är absolut inte mogen att ha datorn på sitt rum i den åldern.

• Ulrika 76

Jag skulle nog inte låta honom komma om jag jobbade hela dagarna. Min mamma hade aldrig låtit min 15-åriga pojkvän komma och bo kvar på ett lov och jag hade även när jag var 13 förstått det och inte blivit arg.

Skulle jag låta honom komma skulle det vara på helgen men jag är tveksam. I mina ögon är en 13-åring ett barn. Kan inte minnas att jag hade såna starka känslor när jag var 13. Bara ett eller två år till är så stor skillnad tycker jag.

Och jag antar att man är byxmyndig vid 15 av någon anledning.

Nej, jag tycker inte att han ska få komma alls.

• Ejin
    Mummisen skrev 2009-08-31 14:53:11 följande:
    Nä det är skitjobbigt! Förstår ju att hon vill att han ska komma men...Både jag o min sambo jobbar hela dagarna och jag vill ju inte låta dem "sitta" här själv hela veckan....Tyckte han var så jäkla närgången o på hela tiden (till och med när vi var med !! ) redan när de träffades så jag kan bara gissa hur han är när vi inte är med.
    kan han inte komma på helgen när ni är hemma.. så kan ni titta till dom med jämna mellanrum om dom sitter på hennes rum... om ni dyker upp som gubben i lådan med jämna mellanrum lär dom nog inte våga sej på nått....
    Hur mkt man än vill hinda sina ungdomar från att ha sex så lär dom ha de förr eller senare endå om dom verkligen vill. Bättre att prata med henne och försöka få henne att ta rätt beslut än att förbjuda och kanske driva henne till de ännu mer... Det man inte får är alltid det som är mest lockande...
  • Mummisen

ja det är ju isåfall om han kommer på helgen om vi är lediga då, men vi får se. Det är ju faktiskt ett ganska bra tag innan det blir lov, så det är ju inte ens säkert att de är ihop längre....Jag hoppas det har hunnit runnit ut i sanden, eftersom jag tycker han är en riktig slemmis.

• Ulrika 76

När jag läser om dina problem är jag glad att jag har 3 pojkar!

Men jag lär väl få mina problem iallafall.

• Jag kom inte på något bättre

Tro mig, tonåringar visar sig mycket hellre i cam än i verkligheten (egna erfarenheter, för typ 1-2 år sedan) så jag skulle nog inte oroa mig för att något skulle hända mellan dem under höstlovet, iallafall inte om du är i samma hus.
    Och om du vill gå in på den där "psyco-mom" stilen så kan du på någon sätt stå utanför dörren hela natten och lyssna vad som händer, och om något låter fel kan du ju alltid springa in i rummet och fråga ifall de sa något ;)
    Så gjorde min mamma mååånga gånger, och jag var över 15 då, det funkade ju hyfsat bra då vi var hemma hos mig iallafall.

Din dotter kommer bara bli väldigt väldigt arg och besviken om den där pojken inte får komma och hälsa på, och vad är det som säger att hon inte redan förlorat oskulden? (inget illa menat såklart, men mina föräldrar fick först reda på att jag var sexuellt aktiv pga en grov felanmälan från bup, och de stämde vi såklart för intrång på mitt privatliv.)

Angående camen, man ska kunna koppla ur den även om den sitter i datorn, men då måste du nog lämna in den till tex el-giganten, och det kostar mycker och kan ta upp till 2 veckor.. Annars så kan du ju hoppas på det bästa och öppna upp hela datorn själv och försöka hitta rätt trådar.

lycka till :)

Svar på tråden Hjälp! Idaaag!!!