• Mummisen

Hjälp! Idaaag!!!

Hej. Hoppas någon har lite tips på hur jag kan hantera detta.
    Igår kollade jag min dotters msn och hittade där skrivna samtal mellan henne och en 15 årig kille som hon träffade i somras på semestern. Min dotter är 13 år.
    Dom umgicks då på semestern i 3 dagar och blev "ihop", allt var oskyldigt eller vad man ska säga, det var på en camping och vi föräldrar var ju där o hon kom hem tidigt på kvällarna osv.
    Men..eftersom jag litat på min dotter ang webkamera, msn osv har hon fått ha laptopen på sitt rum, vilket jag ångrar nu då.
    I dessa samtal som jag hittade tjatar han om att hon ska ta av sig kläderna, att han vill ha sex med henne osv, samtalen är lite hit o dit eftersom dom är skrivna under en videosession eller vad det heter, att dom ser varandra när dom pratar men skriver lite ibland.
    Iallafall verkar det som att hon tagit av sig kläderna och visat sig för honom och han har gjort likadant. Usch jag fick så ont i magen av att läsa det där och jag är så upprörd nu så den här texten blir väl helt oförstålig :o/
    Jag har inte tagit upp det med henne än utan ska göra det när hon kommer från träningen i kväll.
    Vill ha lite tips, råd eller åsikter om allt detta. Vad ska jag göra, säga....
    Hon är ju så "jättekär" i den här killen och dom har bestämmt att han ska komma o hälsa på under höstlovet, vilket jag nu inte tvekar till att säga nej till!!!
    Så..vad skulle NI ha gjort?? Plockat bort datorn helt, msn, eller vad? Och vill också ha åsikter om huruvida man ska kolla barnens msn, mobiler osv.
    Alla svar är önskvärda!!
    Tack på förhand

• Svar på tråden Hjälp! Idaaag!!!
  • Mummisen

jo jag ska försöka få bort webcamen, men vet inte om det går..den sitter ju i skärmen på laptopen..men man borde väl kunna koppla bort den

• Mummisen

Men hur ska jag göra angående att jag inte vill att killen kommer hit på lovet? Om jag inte ska låtsas om att jag sett meddelande så vet jag inte vad jag ska säga om varför han inte får komma hit!! Då tycker hon ju bara att jag är elak o taskig.

• Lenk

Har du redan godkänt att han ska komma?

• Mummisen

Nej jag har sagt att vi får se hur det ser ut då, det är ju ett tag kvar.
    Nu ikväll sa jag att jag tyckte det var lite tidigt för henne att ta hem en pojkvän för att sova över i flera dagar så där. Vi diskuterade mycket om det med webcam o datorer mm och hon förstog att det var för att jag är rädd om henne och inte att det var för att va taskig. Ja...vi får se hur det löser sig med allt.

• MrsLi

Använder ni andra i familjen webcamen?
    Det går att ta bort den om ni går i enhetshanteraren och tar bort kameran. Tar bort drivrutinen för själva kameran alltså. Då kommer det inte funka alls efter det.

Jag hade pojkvän när jag var 15 och fick inte sova över hos honom och tvärt om. När jag var 16 träffade jag en annan och efter ett tag fick jag sova över hos honom. Jag skulle inte låta min 13 åring stanna över.
    Jag är själv glad i dag att mina föräldrar höll det lite hårdare för så här i vuxen ålder inser jag att jag inte ens var mogen för sex vid 16 år utan långt senare.
    Det är ju väldigt individuellt. Men inte före 15 iaf.

• Buddha74

Jag har bara en tvåårig liten kille hemma och ingen tonåring så jag kan väl inte riktigt relatera men... jag har ju själv varit ung och jag tänker så här om internet/chat/webcam:

Allt man inte får göra blir extra intressant - så personligen hade jag nog inte tagit bort webkameran... tror jag... Jag hade haft ett allvarligt snack om internet,pedofiler, sexfilmer & nakenbilder som kan hamna på vift och den allmänna faran med internett. Det är ju också kanske så att om hon inte får sitta med webcam hemma så gör hon det istället någon annanstans om hon verkligen vill.

Det går inte att skydda dom för evigt, man måste pröva pränta in en sunt beteende.

Internet är farligt och hon borde veta att denna underbart snygga 15åring kanske inte är ensam i rummet. Alla hans kompisar kanske sitter och fnissar bredvid. Han kanske spelar in websessionen och spelar upp för kompisar eller lägger ut på internet. Helt enkelt att man inte ska lita så mycket på folk. Detta måste nog dagens ungdommar lära sig tidigt. Vi som växte upp utan internet hade inte dessa problem.
    Nu kan nått dumt du gör i din ungdom förfölja dig i mycket större utsträckning resten av livet/skoltiden.

• ÅsaW83

Med tanke på hur mycket skit det finns på internet och hur lätt det är för sexförbrytare att lura sig på unga tjejer tycker jag inte att det är ett hårt straff att ta bort hennes bärbara, snarare en välgärning! Som förälder ska man hålla koll på vad tonåringarna gör på nätet och hennes webcam skulle jag plocka bort omedelbart!! Kan man vara helt säker på att det bara är hennes kille som ser?? Nej fy säger jag, farligt farligt!!!

• Mummisen

ja jag försökte säga det till henne igår..det här med att det är jättemånga tjejer som är såå kära och till slut ger med sig och gör lite för mycket framför webcamen.
    O sen när det blir slut o de kanske blir osams så läggs videon ut på nätet o flera hundratusentals kan se vad man gjort och det går inte att få bort.
    - jamen något sånt skulle han inte göra, han är ju jättesnäll!! säger hon
    -mm men de tjejerna tyckte ju likadant, de skulle ju aldrig gjort nåt om de trodde det skulle hamna på nätet...

Nej, det här är faktiskt jättesvårt. Man vill ju att de ska kunna chatta med kompisar, greja med datorn mm mm. Men det är ju de här nackdelarna som drar ner det roliga. Så nej...det blir nog ingen dator på hennes rum i fortsättningen eller iallafall inte förrän jag kopplat bort camen.

O det här med att inte killen får komma hit, var hennes komentar: men hur skulle du känna om du träffat en kille o han bodde många mil härifrån , och så får du aldrig träffa honom mer.....
    ja va säger man

• Ejin

tror faktiskt du bara skjuter henne längre ifrån dej om du förbjuder dom att träffas... kanske kan han komma och hälsa på men antingen får han åka hem på kvällen eller så får han sova över i ett annat rum (typ på soffan i vardagsrummet) då kan ni föräldrar ha koll på vad dom gör hela tiden sammtidigt som ni får lära känna killen ifråga..
    Visst är din dotter bara ett barn men hon är påväg att bli vuxen så förr eller senare kommer hon att träffa killar och ha sex me.. Då är det bättre att hon är föreberd och vet hur man skyddar sej och allt såntdär så har ni inte tagit ett allvarligt snack om det än så är det dags nu...

• 08Mommy

Hmm att en 15åring dejtar en 13 åring o utnyttjar det att hon är yngre - det är helt absurt. Hjärnan är då mer utvecklad hos 15 åringen än hos din 13åriga dotter. Det finns inga ursäkter för honom. Han vet nog vad han gör . Han är t om byxmyndig. Däremot din 13 åriga dotter räknas fortfarande som ett barn o du borde bryta all möjlig kontakt med honom. Går han i samma skola så förstår jag om du inte tycker det kan vara behagligt för din dotter att göra såhär men han utnyttjar henne o du måste avbryta kontakten nu.

Svar på tråden Hjälp! Idaaag!!!