• Mummisen

Hjälp! Idaaag!!!

Hej. Hoppas någon har lite tips på hur jag kan hantera detta.
    Igår kollade jag min dotters msn och hittade där skrivna samtal mellan henne och en 15 årig kille som hon träffade i somras på semestern. Min dotter är 13 år.
    Dom umgicks då på semestern i 3 dagar och blev "ihop", allt var oskyldigt eller vad man ska säga, det var på en camping och vi föräldrar var ju där o hon kom hem tidigt på kvällarna osv.
    Men..eftersom jag litat på min dotter ang webkamera, msn osv har hon fått ha laptopen på sitt rum, vilket jag ångrar nu då.
    I dessa samtal som jag hittade tjatar han om att hon ska ta av sig kläderna, att han vill ha sex med henne osv, samtalen är lite hit o dit eftersom dom är skrivna under en videosession eller vad det heter, att dom ser varandra när dom pratar men skriver lite ibland.
    Iallafall verkar det som att hon tagit av sig kläderna och visat sig för honom och han har gjort likadant. Usch jag fick så ont i magen av att läsa det där och jag är så upprörd nu så den här texten blir väl helt oförstålig :o/
    Jag har inte tagit upp det med henne än utan ska göra det när hon kommer från träningen i kväll.
    Vill ha lite tips, råd eller åsikter om allt detta. Vad ska jag göra, säga....
    Hon är ju så "jättekär" i den här killen och dom har bestämmt att han ska komma o hälsa på under höstlovet, vilket jag nu inte tvekar till att säga nej till!!!
    Så..vad skulle NI ha gjort?? Plockat bort datorn helt, msn, eller vad? Och vill också ha åsikter om huruvida man ska kolla barnens msn, mobiler osv.
    Alla svar är önskvärda!!
    Tack på förhand

• Svar på tråden Hjälp! Idaaag!!!
  • Lenk

Bli inte arg på killen heller, han är 15 år och av manligt kön, det är bara naturligt att han är nyfiken på sex. Det bästa är att prata ordentligt med båda och berätta att du tycker det är för tidigt, men inte vara arg på nån av dem. Tänk på hur du själv kände inför sexualiteten i puberteten. All nyfikenhet som låg i sex!

• Mummisen

Nja hon vet nog inte riktigt att jag kan gå in o läsa hennes msn, men tänkte säga att jag såg det när jag var in o letade efter ett dokument på datorn, och att ju allt man gör på datorn sparas....Hon vet att jag kan kolla hennes bilddagbok mm.
    Annars har vi bra kontakt och hon pratar om det mesta med mig, men tycker att hon blivit lite mer återhållsam sista tiden, att hon håller mer för sig själv. men jag antar att det blir så ju äldre dom blir.

• Mummisen

nej jag tänkte inte ta det på ett argt vis, men jag känner att hon lite svikit mitt förtroende eftersom vi pratade mycket om det här med webkamera innan hon fick använda det.

• Hannah76
    Mummisen skrev 2009-08-30 16:55:51 följande:
    Nja hon vet nog inte riktigt att jag kan gå in o läsa hennes msn, men tänkte säga att jag såg det när jag var in o letade efter ett dokument på datorn, och att ju allt man gör på datorn sparas....Hon vet att jag kan kolla hennes bilddagbok mm.Annars har vi bra kontakt och hon pratar om det mesta med mig, men tycker att hon blivit lite mer återhållsam sista tiden, att hon håller mer för sig själv. men jag antar att det blir så ju äldre dom blir.
    Ja det är väl naturligt att man inte berättar allt för sina föräldrar. Se bara till att hon även i fortsättningen litar på er, att hon kan prata med er utan att ni "dömmer" för hårt eller bara skäller.
  • Mummisen

Ja jag ska försöka hålla mig lugn o sansad.
    Tycker ni det är för hårt att ta bort den bärbara datorn från hennes rum..att hon får sitta vid den stationära datorn där vi alla kan se? Det är ju faktiskt ett av råden man läser när man läser om internet o ungdomar.

• Mummisen

åh hon kommer snart hem..känner mig inte riktigt färdig för detta. Nån som har något mer råd??

• Hannah76
    Mummisen skrev 2009-08-30 17:15:35 följande:
    Ja jag ska försöka hålla mig lugn o sansad.Tycker ni det är för hårt att ta bort den bärbara datorn från hennes rum..att hon får sitta vid den stationära datorn där vi alla kan se? Det är ju faktiskt ett av råden man läser när man läser om internet o ungdomar.
    Nej det tycker jag inte är hårt, det är ju inte ett straff utan en åtgärd för att ni är rädda om henne. Tänk vad mycket en 13-åring kan utsätta sig för idag på nätet.

Jag bävar för att mina tjejer (den ena iaf) snart är i den åldern... Allt man kan göra är att komma ihåg hur man själv var i åldern och behåla närheten och förtroendet. Men det är ju lätt för mig att säga just nu, när jag inte är där än.. ; )
  • Mummisen

Ja man försöker ju behålla det där med närhet o att vara tillsammans och så, men det är inte lätt alla gånger. Igår fick hon välja film som vi skulle se hela familjen, men direkt vi satt oss började mobilen plinga o sen var det smspling halva filmen, o då frågade jag typ 3 gånger om hon inte kunde stänga av den till filmen var slut. Då blev hon tvärilsk o sa NEEj jag vill sms:a, sen springer hon in på sitt rum o sitter där resten av kvällen.

• LyckligtSlut

Går det inte att ta bort webcam bara eller har hon en sådan som är färdig i datorn? Att barnen pratar om sex är en sak, men jag skulle inte kunna låta min tonåring ha webcam före femton iaf.

• Nefta

Jag hade nog inte överhuvudtaget berättat för henne att jag läst msnloggarna. Får hon veta att dom sparas så ändrar hon nog det och då har du ingen koll alls sen.
    Jag hade nog bara mer allmänt pratat med henne om att man ska akta sig för vad man gör i cam eftersom det kan sparas och hamna på helt fel ställen. Alt så hade jag tagit bort camen också. Men hade låtit henne ha kvar datorn på rummet och fortsatt kolla loggarna.

Svar på tråden Hjälp! Idaaag!!!