• Zahcro

    84:or som väntar barn/har barn nr 14

    Välkomna hit, gamla som nya!
    Här pratar vi som är födda 1984 om våra planerade, pågående och avslutade graviditeter, och självklart våra barn!

    Här är förra tråden:
    84:or som väntar barn/har barn nr 12

    Bloggar
    Zahcro - blogg.aftonbladet.se/shajne
    Sara E - www.glamina.blogg.se
    Maddie84 - mrsbe.blogg.se
    Steffi m Liam - steffiiis.blogg.se/
    Jessapessa - jessapessa.blogg.se/

    Tråd nr 13 www.familjeliv.se/Forum-11-236/m44897971-1.html

  • Svar på tråden 84:or som väntar barn/har barn nr 14
  • Sara E
    Celice skrev 2009-09-20 19:32:48 följande:
    Todilido!Här har jag hunnit bli tvåbarns mamma, ELIAS föddes den 17/9 4650gram & 53 cm lång...8 dagar förtidigt, blev igångsatt pga av hepatosen.Snabb o enkel drömförlossning! Givetvis är han helt underbar o Liam STOLT storebror!
    Grattis!! Sån stor kille =)
  • Zahcro
    Celice skrev 2009-09-20 19:32:48 följande:
    Todilido! Här har jag hunnit bli tvåbarns mamma, ELIAS föddes den 17/9 4650gram & 53 cm lång...8 dagar förtidigt, blev igångsatt pga av hepatosen. Snabb o enkel drömförlossning! Givetvis är han helt underbar o Liam STOLT storebror!
    Grattis Grattis
    Vad är hepatosen?
  • Celice

    Hepatos är graviditetsklåda. De påverkar levern o ökar risken för att bebisen dör i magen. Därför fick han komma en vecka innan. Tur var väl de


    Liam 070312 & Elias 090917
  • Karlet
    Celice skrev 2009-09-24 12:37:44 följande:
    Hepatos är graviditetsklåda. De påverkar levern o ökar risken för att bebisen dör i magen. Därför fick han komma en vecka innan. Tur var väl de
    Får man bara klåda eller kan dom se det på prover oxå???
  • Celice

    Jag fick ju klådan först, o sedan tog dom prov, där de visade sig att de va för högt.


    Liam 070312 & Elias 090917
  • Zahcro

    vilken seg lördag det är idag. måste laga mat oxå. har lovat ungarna pan pizza så där går det fort.. vi har fisk kvar sen igår så det får la jag o gubbaz med lite couscou kanske.

    Segt är det iaf!!
    Längtar till jullovet behöver en paus!

  • Karlet
    Celice skrev 2009-09-25 18:02:40 följande:
    Jag fick ju klådan först, o sedan tog dom prov, där de visade sig att de va för högt.
    okej, usch jobbigt sånt..

    här är de verkligen fullt upp just nu, mycket jobb så jag hinner knappt med något annat just nu.
    blir inringd fast jag redan jobbar heltid, jobbigt men så är det väl ibland.
  • Karlet

    Här är också allt bra, jag blev vaccinerad igår så känner mig på topp på ett vis, men ändå inte då hela kroppen värker, jag fryser och just den armen dom stack i gör så jädrans ont.

  • minängel
    Karlet skrev 2009-10-21 12:56:17 följande:
    Här är också allt bra, jag blev vaccinerad igår så känner mig på topp på ett vis, men ändå inte då hela kroppen värker, jag fryser och just den armen dom stack i gör så jädrans ont.
    Jag ska vaccinera mig på fre jag om allt går som jag har planerat.
  • Sara E

    Här är det bara bra med oss. William blir 11 månader idag REDAN! Går för fort!
    Dagarna rullar på.
    Själva har vi inte bestämmt om vi ska vaccinera oss än. Det finns ju bårde för och nackdelar med det =( Men det lutar väll åt det håller att vi ska ta våra sprutor. Vaccinerar ni era barn oxå eller bara er själva?


    ♥Oscar 11/2-07♥William 22/11-08♥
  • Zahcro

    Hej. Vi ska inte ta vaccinet. Vi har inte ens diskuterat detta utan det har bara varit ett nej från början.

    Jag är praktik på på ett sjukhus så borde väl egentligen vaccinera mig.. så får se om jag blir "tvingad" till det.

    Shit va tiden går fort på dagarna. jag åker hemifrån kl 6 på morgonen (hela fam) o kommer hem 17.30. Så det är långa dagar.. :( speciellt för barnen. synd om dem. så kvällis när vi kommer hem och sen är det march i säng. vilket jag sitter och väntar på nu.. Emilia är i köket o äter fortfarande.. segt som vanligt.

    Har inte tid till något känns det som. :( måste ju lägga mig vid 21 tiden o två timmar går jäkligt fort. jaja..

  • Karlet

    Sara E skrev 2009-10-22 15:32:16 följande:


    Här är det bara bra med oss. William blir 11 månader idag REDAN! Går för fort! Dagarna rullar på. Själva har vi inte bestämmt om vi ska vaccinera oss än. Det finns ju bårde för och nackdelar med det =( Men det lutar väll åt det håller att vi ska ta våra sprutor. Vaccinerar ni era barn oxå eller bara er själva?
    Jag passade på att fråga när jag vaccinerade mig, då sade dom att man fick inte vaccinera barn under tre år, bara om dom tillhörde en riskgrupp..
    Så här blev de inget för min plutt..
  • Celice

    Jag är så förbannat kluven om jag vill vaccinera mig eller inte. Vi har ju trots allt Elias som är så liten här hemma, tänk om jag skulle bli jätte sjuk, hur orkar jag ta hand om honom då, med ammning o allt? Och ännu värre om Liam eller Elias själva blir sjuka, så svårt....får väl tänka en gång till...


    Liam 070312 & Elias 090917
  • Karlet
    Celice skrev 2009-10-25 13:23:36 följande:
    Jag är så förbannat kluven om jag vill vaccinera mig eller inte. Vi har ju trots allt Elias som är så liten här hemma, tänk om jag skulle bli jätte sjuk, hur orkar jag ta hand om honom då, med ammning o allt? Och ännu värre om Liam eller Elias själva blir sjuka, så svårt....får väl tänka en gång till...
    tycker det där är såååå dumt, barn under tre år får bara ta den om dom tillhör riskgruppen.

    jag var kluven när jag skulle ta sprutan, ville bara om barnen fick ta den. men sen var jag tvungen att ta det eftersom jag jobbar inom vården så var illa tvungen.

    och då tänker jag såhär nu, nu kanske jag klarar mig från skiten, men tänk om barnen får det?????? då vet jag inte vad jag gör.
  • minängel

    Nu är vi vaccinerad nästan hela familjen. Yngsta får ju inte eftersom hon bara är 17 mån och tillhör ingen riskgrupp, men vi andra 3 har fått sprutan nu. Jag är lite öm och jätteröd runt stickstället men min sambo och dotter känner inte av det alls, syns knappt vart dom stuckit ju. Lite orättvist.

    Så nu går jag runt och hoppas på att alla vaccinerar sig, framförallt för att skydda dom som av olika själ inte kan/får vaccinera sig.

    Karlet: Ja om barnen får det så är ju i allafall du skyddad och kan/orkar ta hand om dom. Så tänker då jag ang min yngsta iaf. Tänk om hon blir jättejättesjuk, då finns jag o min sambo där och kan ta hand om henne utan att vara rädda för att bli sjuka själva iaf. Men jag håller tummar o tår för att hon inte ska bli sjuk.

  • Karlet
    minängel skrev 2009-10-25 22:34:35 följande:
    Nu är vi vaccinerad nästan hela familjen. Yngsta får ju inte eftersom hon bara är 17 mån och tillhör ingen riskgrupp, men vi andra 3 har fått sprutan nu. Jag är lite öm och jätteröd runt stickstället men min sambo och dotter känner inte av det alls, syns knappt vart dom stuckit ju. Lite orättvist. Så nu går jag runt och hoppas på att alla vaccinerar sig, framförallt för att skydda dom som av olika själ inte kan/får vaccinera sig. Karlet: Ja om barnen får det så är ju i allafall du skyddad och kan/orkar ta hand om dom. Så tänker då jag ang min yngsta iaf. Tänk om hon blir jättejättesjuk, då finns jag o min sambo där och kan ta hand om henne utan att vara rädda för att bli sjuka själva iaf. Men jag håller tummar o tår för att hon inte ska bli sjuk.
    Det "roligaste" med det hela är ju att vi kan få det iaf som dom sade te oss när vi vaccinerade oss. VI är inte fullt skyddade trots två sprutor.
    Ska ta andra sprutan om två veckor, och då hoppas jag inte att jag blir lika dålig som första, för fy fasen va dålig jag blev...kändes verkligen som en rejäl omgång med influensa. :(
    så öm och stel å låg mest.
  • minängel
    Karlet skrev 2009-10-25 22:41:28 följande:
    Det "roligaste" med det hela är ju att vi kan få det iaf som dom sade te oss när vi vaccinerade oss. VI är inte fullt skyddade trots två sprutor.Ska ta andra sprutan om två veckor, och då hoppas jag inte att jag blir lika dålig som första, för fy fasen va dålig jag blev...kändes verkligen som en rejäl omgång med influensa. :(så öm och stel å låg mest.
    jom fast jag känner mig ändå tryggare med sprutan än om jag inte skulle tagit den. Visst KAN man bli sjuk trots vaccin, men alla blir inte det. Isf vore det ju onödigt att vaccinera.
    Jag o dottern ska få andra sprutan om ca 3 veckor, sambon behövde bara ta en spruta.
Svar på tråden 84:or som väntar barn/har barn nr 14