• Pshevil

    Forts på Gravida från IVF i maj/juni

    Gravida från IVF i maj/juni

    Hej!

    Tänkte vi kunde samlas här och prata om graviditetskrämpor och symptom som kommer och går. Och alla andra praktiska detaljer som VUL och sånt.

    Hoppas vi blir ett helt gäng här!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-01 07:52
    MED I TRÅDEN

    -Beräknad förlossning 2010-
    EHel 24/1
    Septemberängel, 27/1 - Kalmar
    Mammiopappi, 14/2 - Liten håla i Småland, 4 ins + IVF CFC Danmark
    Momaloma, 17/2
    Pshevil, 21/2 - Linköping, 1 IVF (Karolinakliniken/Carl von Linné i Uppsala)
    Myzpyz 21/2 - Stockholm
    FruNaftra, 22/2 - Göteborg
    Gaytjej, 28/2 - Xstad, 10 ins + 1 IVF (fert.klinik Trianglen i Danmark)
    Friday13e, 28/2 - Uppsala, 2 FET, Reproduktionscentrum Uppsala.
    Smurfen08, 30/1 - Stockholm
    Solros72, 1/3
    Majblommans längtan, 3/3
    Denim, 7/3 - Malmö
    kaprifol66, 7/3 - Malmö
    rucolla, 8/3 - Stockholm

  • Svar på tråden Forts på Gravida från IVF i maj/juni
  • ruccolas

    jag har ingen aning om när jag skall gå innan BF. Antar att det får väl mitt tillstånd - dvs, fysiska och psykiska bestämma då det är tid för det. Hoppas kunna och orka jobba så länge som möjligt. Inser dock att det kan vara skönt med någon vecka el. 2 veckors ledig innan kanske BF.

  • Solros72

    Jag har planerat gå hem 2 v före BF, med reservation för att jag ev tar ledigt ytterligare 1 v, och är hemma 3 v före BF.

    Men som sagt, man får väl se hur man mår och hur arbetsmotiverad man känner sig när finalen närmar sig. Tycker redan nu det kan vara svårt att koncetrera sig på att skriva rapporter/PM mm, när man känner det sparkar i magen :)

    Några kvinnor på mitt jobb, har sagt jag ser vacker ut och ser ut att må så bra Jag blir så otroligt glad då och man behöver verkligen få höra det nu när man känner sig lite "flodhäst-liknande" och dras med diverse mindre graviditetskrämpor, samt känner hur kroppen blir lite mer "otymplig" för varje dag/vecka :)

  • kaprifol66

    Här är en som tänker jobba in i det sista om tillståndet, hälsan och orken tillåter det.
    Jag har inget tungt jobb. Det kan bara vara stressigt ibland, men jag kommer ändå ha en del personer som skall ta över mina uppgifter och som kommer att gå bredvid mig ett tag, så det skall nog ordna sig.

    Jag jobbar dessutom cirka 500m från förlossningen och det känns tryggt att vara här på dagtid så nära.
    Sonen föddes två veckor för tidigt och dessutom gick förlossningen väldigt fort att jag faktiskt är lite rädd för att vara allt för långt från sjukhuset.

    Går jag hemma kommer jag bara att ha för mycket tid att oroa mig för förlossningen. Och hur länge innan hade jag i så fall behövt planera in ledigheten? Två veckor kan ju kännas lite. Tänkte istället ta ut lite komptid o korta ner dagarna i stället.

    Hade tänkt att vara ledig nu länge över julen då sonen också är ledig för att ha så mycket tid som möjligt med honom nu innan babyn kommer.

    Ja ja, vi får se. Saker o ting blir ju inte alltid som man planerar dem.
    Fick förresten babyskyddet med posten igår :)... och delar till vagnen har också börjat att dimpa ner...

  • Friday13e

    Hallå där...
    Jag har 2 arbetspass kvar att jobba, fre + lör sen går jag på havandeskap
    Ska bli jätteskönt då jag har ett både stressigt och fysiskt tungt jobb.
    Var på MVC idag och allt var bara bra. Hjärtljuden är ju sååå härliga att få höra... låg på ca 140slag/min. SF måttet var nu 28 vilket också låg prick på kurvan. Går in i v 31 imorgon
    Just nu är jag sjukt nervös... min yngsta bror och hans tjej har bägge slagit av sina mobiler och de har BF imorgon!!!! Hoppas hoppas jag blir faster inatt
    Kram på er allihopa.

  • Pshevil

    Idag har jag som rejäl mensvärk i magen, det vägrar släppa. Skitjobbigt, svårt att koncentrera sig på jobbet. Kanske kan vara förvärkar? Hade inte det med sonen tror jag.

  • Friday13e

    Igår blev jag faster till en liten tjej!!!! Superkul då min andra bror har 5 söner och jag väntar en kille..ler... vi behövde en liten tjej i familjen
    Hon var 51 cm lång och vägde 3650 g. Nu vill man ju bara se underverket!!!

  • Solros72

    Grattis friday13e, vad roligt!!

    Det står att man inte bör köra bil i slutet av graviditeten, men från när är det i slutet av graviditeten? Är det bara den sista månaden eller sista veckorna eller skall man undvika det redan nu?

    Just nu är jag mycket bilburen då jag undviker att gå så långa sträckor pga foglossningen.

  • Friday13e

    Är det någon mer än jag som lider av hemsk halsbränna Värst är det på kvällen. Någon som har något tips?? Jag dricker nästan inget kaffe, undviker fet och väldigt starkt kryddad mat och så tar jag Gaviscon vid behov, men inget tar bort det helt!!!
    Tacksam för råd... Kram

  • EHel

    Friday13e: Har klarat mig från det, och har tyvärr inga tips att ge. Verkar nästan som att man får leva med en del otrevligheter både innan och efter förlossning... Men det är ju underverken värda!!

  • Friday13e
    EHel skrev 2009-12-18 17:57:21 följande:
    Friday13e: Har klarat mig från det, och har tyvärr inga tips att ge. Verkar nästan som att man får leva med en del otrevligheter både innan och efter förlossning... Men det är ju underverken värda!!
    Visst är det så!!!!! Jag står absolut ut men bara skönt att få gnälla av sig lite och naturligtvis nyfiken om någon vet om det går att underlätta på nåt sätt jag inte vet om
  • FruNaftra

    Friday, klart du ska få gnälla av dej

    Någon som börjar få ont i höfterna och rygg vid promenader? Foglossningen spökar lite men det värsta är höfterna och rygg faktiskt. Menmen, snart är julstressen över och man får sitta och käka knäck hela dagarna. Ljuvligt

    Hur går det för er i allt julstök?

  • septemberängel

    Fru Naftra: Jag får mer ont i blygdbenet... i bland kan jag inte ta ett steg... Min man skrattar då jag förmodligen ser ut som 90+ och står och gungar för att komma i gång igen... kommer helt plötsligt och försvinner lika snabbt i bland... Vända sig i sängen känns numera mer och mer komplicerat..men bara att stå ut...

    Ja tänk nu är de bara 4 dagar kvar till Julafton.. Mysigt!!

  • Gaytjej
    septemberängel skrev 2009-12-20 09:47:24 följande:
    Fru Naftra: Jag får mer ont i blygdbenet... i bland kan jag inte ta ett steg... Min man skrattar då jag förmodligen ser ut som 90+ och står och gungar för att komma i gång igen...
    Det där känner jag igen =) Tycker det är märkligt att det kommer och går så där - lite ont har jag hela tiden så allt jag gör görs med försiktighet, men ibland så är det som att benen bara viker sig de första stegen efter att jag t ex har legat i soffan en stund.

    Ont i korsryggen kan jag få ibland ifall jag har gått för långt, men det är ffa mellan benen det känns som mest. Igår lastade 60 bal á 15 kg från morfars höloft in i vårt släp, det känns en del i fogarna =P Nu ska balarna ut ur släpet och in på vår höförvaringsplats. Bär emot...

    Lyxiga jag är nu ledig ända till den 7/1, känns väldigt skönt och väl behövligt. Har sökt mammaledighet fr o m första veckan efter sportlovet, vilket innebär att jag jobbar (heltid) t o m 19/2. Jordnöten är beräknad att komma den 28/2 enligt tillverkningsdagen eller 3/3 enligt UL i v 19.

    Julen ska firas uppe hos fruns familj i Värmland. Ska bli mysigt!
    I samband med detta ska vi plocka ner gammelmorfars vagga + allt vi ska få av fruns bror i bebisväg som får plats i bilen. Börjar känna mig lite stressad över att inte ha förberett Jordnötens ankomst vare sig praktiskt eller mentalt.
  • Solros72

    Min foglossning blev jättemycket bättre sen jag börja åka bil mer. Tidigare hade jag hade ont nästan jämt, även på natten och trodde omöjligt det skulle upphöra på någon vecka som det gjorde :) Har fortsatt åka bil, men är superglad över att kunna röra mig utan smärta hemma, på jobbet och kortare ärenden på stan Har också ett gummiband runt höfterna, som jag knappt törs sluta använda för att inte riskera att få det tilbaka... Förstår precis hur det kan kännas att vända sig i sängen, som ett större projekt ungefär... Sova med kudde mellan knäna är skönt!

    Här är det julmysigt och snön yr ute Jag har varit jätteförkyld och hemma från jobbet några dagar. Glykosbelastningen jag skulle göra imorgon får jag nog skjuta upp.

    Känns bra att vi har börjat beta av lite inköp på bebis-listan :) Hittade bl a en skön amnings-bh förra helgen. Men det är mycket kvar också, så det blir nog en sväng till IKEA och babyproffsen i mellan dagarna/början av januari.

  • Pshevil

    Jag har också försökt ta det lite lugnare med gående och både foglossningen och sammandragningarna har blivit bättre. Idag var det tungt dock, fick traska med sonen i vagnen till dagis (ca 2 km) och i snömodden var det jobbigt som sjutton. Fick genast sammandragningar...

    Idag har jag varit på ultraljud (får visst göra ett extra i v 32 när man gjort IVF) och allt såg bra ut. Fick konstaterat att det verkligen är en tjej därinne. Låg precis på normalkurvan, 1700 g och 33 cm (tror jag att det var). Tusan också, det betyder ju att jag ska gå upp typ 1500 g till - jag som redan gått upp 10 kg

    Har börjat fått mer halsbränna, försöker lindra det med Gaviscon och det går någotsånär bra iaf.

  • kaprifol66

    Jag är i v29+0 idag och har gått upp 11 kilo.

    11 veckor kvar vilket innebär att jag måste gå upp mer än ett kilo per vecka om jag skall slå mitt gamla rekord på 25kilo.

  • Denim

    Jag var hos bm idag och gjorde glukosbehandling. Det gick bra och mitt värde låg inom normalgränsen. Dock vid den övre normalgränsen men det kan ju bero på att vi var på glöggfest i lördags och firade jul med min pappa igår = massor av godis och snask... Annars var allt under kontroll förutom att mitt järnvärde inte riktigt vill stiga så nu ska jag äta två järntabletter varannan dag och en varannan dag. Vikten ligger på plus 9 kg, förra gången hade jag gått upp ca 6 kg i samma vecka...


    Min ena bror bor i New York men är hemma över julen och hälsar på. Jag hade passat på att beställa lite saker via nätet som levererades till honom i november och som han tog med sig hem nu. Sammantaget blev det ungefär halva priset mot att handla här hemma så nu är jag glad ägare till en orange Skip Hop skötväska och en Paul Frank/bugaboo filt till vagnen plus lite annat smått och gott .
    Jag är ledig ända till den 7 januari och ska passa på att fixa i ordning bebisrummet innan ledigheten är slut tänkte jag. I januari ska vi beställa vagn och babyskydd och sen är nog det mesta klart, bara väntan som återstår.  
Svar på tråden Forts på Gravida från IVF i maj/juni