• Ela

    30+ som väntar/har fått syskon, del 6

    30+ som väntar/har fått syskon, del 6


    Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

    Nu är det dags för uppföljaren!

    Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

    Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

    Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

    Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46692061.html

    De som jobbar på/planerar andra barnet hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m46466694.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m46445341.html

    De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m46436364.html

    De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m45669046.html
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-17 19:50
    Ny tråd för dem med ettor födda år 2006:
    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m48081181.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 6
  • Ella174

    Saki, vad skönt att få höra hjärtljuden och början till sprattel.
    Jag blir alltid lite gråtmild av att höra hjärtat. Nästan mer än vid ultraljud...

    Mina graviditeter har varit ganska olika. Första var relativt enkel, lite ont på slutet och lite foglossning på mitten som gjorde att jag fick sluta med träningen (men kunde fortsätta med promenader, vattengympa och simning).
    Denna graviditeten inleddes direkt med täta migränanfall och så har det fortsatt (men jag har varit sjukskriven 50% och vilat mig igenom dagarna, så det har minskat). Migrän vid stress, fysisk ansträngning (t o m promenader) osv. Så det har präglat hela denna graviditeten och hela vår livssituation (går och lägger mig vid 19-20 på kvällen).

  • Ella174

    Pratade lite med Viktor igår om att han ska få en lillasyster (nu när vi vet könet). Frågade även vad han tycker att lillasyster ska heta, och han tycker att hon också ska heta Viktor.
    Ja, det blir ju enkelt...

  • rebmetpes

    Saki, är så glad för din skull, härligt med hjärtljuden!

    ganska mycket va lika när jag va gravid med tjejerna, mådde ungefär lika illa. fast hade mycke mer foglossning nu.
    den grav som slutade i ma mådde jag illa på ett annat sätt och mycke mer, därför har jag fått för mej att det va en pojke.

    i dag gick vi till dagis, jag körde G i sin vagn och drog J i pulkan efter, tur man har en vagn som funkar å köra i massa snö, men tungt var det.
    vi brukar ta bussen i vanliga fall eftersom det tar en halvtimme å gå (vuxentakt).
    men Johanna gillade att åka pulka, hon satt å sjöng och skrattade hela vägen till dagis.

    idag kl 14 ska vi dit och titta på julspel och sen fika, kommer bli så mysigt.
    sen har jag jullov i 2 veckor och J är ledig från dagis i 2½ veckor. härligt.
    hoppas snön vill ligga kvar.

  • junibarn76

    Hej alla!

    Det är ett galet tempo på jobbet nu så jag hinner aldrig mer än in och kika här för att sedan fortsätta jobba.

    Jag gick in i vecka 26 igår och mår helt okej. Jag ser att ni pratar om skillnaden mellan olika graviditeter och jag måste säga att denna skiljer sig väldigt mycket från den förra. Jag har iofs inga allvarliga krämpor nu heller men i princip allat annat har varit annorlunda. Illamåendet var mycket bättre den här gången, jag har gått upp massor i vikt nu (mer än under hela förra graviditeten), det sparkas helt galet mycket i magen och med Elvira var det så klart sparkar men ganska beskedliga. Nu får jag värsta karatekickarna som gör att jag har svårt att sova om natten. Jag känner mig väldigt risig i huden pch håret den här gången. Förra gången mådde min hy och mitt hår toppen. Jag behövde knappt ansiktskräm, nu är jag torr som fnöske.

    Härligt med fint UL Ella och grattis till en tjej i magen

  • Tessan S

    Emmli: Låter som om vi har samma sort i magen. Bebis skrämde nästan BM när vi var där i veckan och hon/han la en kick rakt ut precis när hon lyssnade på hjärtljuden. Den här kraften i sparkarna hade Elwira precis på slutet, nu kan jag vakna av att det är ett himla liv där inne (är ju också i v 26).


    Samma med huden, måste smörja in mig varje dag annars fjällar jag så torr är jag.

    I övrigt mår jag toppen iallafall..


    ♥ Elwira 30/5 2008 ♥ Knyttet BF 29/3 2010 ♥
  • Lilla Proppen

    Mina graviditeter har varit ganska lika, den största skillnaden var att jag inte kunde vila på samma sätt när vi väntade Lillebror eftersom Skruttan naturligtvis behövde lika mycket uppmärksamhet som innan
    Annars har jag mått oförskämt bra och inte haft några större krämpor.

    Förlossningarna var snabba, nummer ett tog ca 9 tim från första värken (3 tim på förlossningen) och nummer två tog ca 6 tim med mindre än 1 tim på förlossningen.
    Skruttan vägde 3670 och var 51 cm, Lillebror 4040 gr och 52 cm.

    Jag lovordar vår tvillingvagn förresten. Vet inte hur jag hade klarat mig utan den! Har den varje dag när jag hämtar på dagis, ibland vill Skruttan gå själv men hon åker gärna vagn. Idag har vi varit ute på en lekplats i snön hela förmiddagen och då var det skönt att kunna sätta henne i vagnen med en filt när vi gick hem. Hon somnade så skönt med filten under regnskyddet. Lillebror sov gott i sin liggdel under tiden som Skruttan o jag lekte. Jag använder bärsjal till honom en del, men det är inte lika lätt att busa med Skruttan då.
    Vagnen visade sig fungera hyfsat bra i lössnön, men jag hade inga problem att hålla värmen på hemvägen precis....

  • malinkat

    Mina graviditeter & förlossningar var rätt olika. Med Alfred mådde jag prima väldigt länge, fick lite problem med bäcken och rygg mot slutet så jag hade bälte och åmade mig lite Men då hade man ju också tid att vila en hel del. Med Elvira mådde jag lite illa första tiden, det var inte kul! Sen började bäckenet spöka tidigt och jag hade svårt att sova. Sov i saccosäcken sista tiden Hade lätt kunnat vara utan de sista 2-3 månaderna, pust!

    Alfred föddes med EDA som INTE var kul för mig: tog först bara på ena sidan, sen tog det tid innan de kom och gav mig mer, sen fick jag sån frossa att benen skakade grymt och det var varma handukar som gällde. Inga krystimpulser, och kunde inte kissa varesig under eller efter värkarbete/förlossningen. Både Alfred och jag var helt slut efterråt ( ca 16 h)

    Det som var lika var hur det startatde - med båda barnen har värkarna startat vid 3 på morgonen, oregelbundna hela tiden. Med A var jag ändå öppen 6 cm när vi kom in så med E vågade jag inte vänta så länge. Var då inte öppen så mycket men fick stanna ändå eftersom jag ville sätta igång allt. Var mer med denna gång - använde TENS samt lite lustgas under krystningarna. Kändes som att jag kunde jobba MED kroppen, och när krystvärkarna kom där mitt under pajlunchen kände jag också exakt var hon var i min kropp liksom. Så häftigt!

    Det där med längd och vikt.... tja, bägge var runt 52/53 och vägde lite lagom runt 3500.....

    Vi köpte aldrig syskonvagn. Har funkat för oss med ståbräda, och nu också med springcykel. Men visst blir han trött ibland. Ska vi ut hela familjen en längre sväng tar vi hans sittvagn med också.

  • Siggan

    God morgon! Det är bara att konstatera att jag inte hade turer att få 2 barn som sover på nätterna. Ändå har vi gjort på samma sätt med bägge två. K tar oftast en powernapp på 30-60 min någon gång vid18/19/20. Då tycker jag det är lagom för honom att somna för natten, men det har han bara gjort en gång. När han vaknar så behöver han rapa och så kommer stora kvällsbajsningen. Sen är han lite trött, men glad och går inte att lägga före kl.22. Sen vaknar han varannan timme hela natten. Dvs. 00, 02, 04 och 06. Ofta somnar vi om bägge två i min säng. Någon som har något tips? Hur länge håller det i sig tror ni? Det beror inte på hunger. Han är rund som en ost, och proppmätt på morgonen. Det verkar helt enkelt som han helst vill ligga och snusa i min armhåla på natten. Jag kan i och för sig förstå honom, men skulle föredra att han sov i sin säng. Han vägrar napp.

  • Billabong

    Siggan: Har inget tips mer än att invänta att det går öööööööööööver. Antagligen har K en period just nu när sömnen inte infaller helt optimalt. Jag tycker det är svårt att korrigera.
    Vi har det lite likadant nu. Är det inte den ena som tar en powernap kring 17/18 och därmed försenar själva insomnandet för natten så är det den andra...

    Ang. graviditeter och förlossningar så var mina, inte helt oväntat, fullständigt olika. Inte en endaste likhet mer än att jag slapp illamående helt och hållet båda gångerna (glukosbelastningarna undantagna...) och att jag gick över tiden med 4 resp 5 dagar. Hade helt olika förlossningar också, första vaginal och andra snitt. Och slutligen har barnen varit helt olika stora. Första 3 kg o 48 cm. Andra gav ett barn på 3,8 kg/53 cm och ett på 2,1 kg/45 cm. Så kan det bli.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 6