• Milkina cerka

    Du som lever med ständig värk, typ Fibromyalgi.

    Du som lever med ständig värk typ Fibromyalgi
    Har du fibromyalgi eller liknande diagnos?

    Jag såg att den gamla tråden stängts, så jag tänkte att jag startar upp en ny igen.

    Fortsättnigstråd för oss med fibromyalgi och liknande smärttillstånd..nya och gamla hälsas välkommna!

    Länkar till tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m42265366.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36022393.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m33694531.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39124174.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 18:33
    Här är länken till en som hjälper folk mot Försäkringskassan:
    goransoderlund.se/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-28 16:07
    Inser att jag missat länka till förra tråden, så här är den: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m44965317.html

  • Svar på tråden Du som lever med ständig värk, typ Fibromyalgi.
  • Ronjan709
    Gaztongirl skrev 2009-12-16 10:11:57 följande:
    Det där var ju ett extremfall och handlade inte om smärtlindring vad jag förstod utan om missbruk, det är en välidg skillnad ju. Läste bara några inlägg eftersom jag tyckte inte att de var relevanta till vad TS faktiskt skrev. Hoppas nu att de får den hjälp de behöver. Sedan att vi som är sjuka tar smärtlindring för att fungera någorlunda är helt annat. För mig blir det iaf så att jag blir lite "normalare" om man utrycker det så och faktiskt piggare eftersom smärtan klingar av något. Smärta är oerhört tröttsamt.
    Smärta är oerhört tröttsamt! Det har du rätt i. verkligen. Är så trött trött trött ....
  • Gaztongirl

    Spomenka: Skönt att ha saker fixade i tid. Jag brukar försöka vara ute i tid så att man orkar njuta. Jag fick fixat en del saker som jag tänkt iaf. Är några knepiga kvar så det lutar väl åt att ge endast pengar om inte snilleblixten slår ner och jag kommer på något bra. Det är till tonåring så de är lite kinkiga vad som gäller och sedan brorsan, han är väl inte kinkig men det ska ju ändå passa Några förslag kanske?

    sia75: Att du är trött förstår jag verkligen, jag blir trött av att bära min skrutta och det är inte speciellt länge som jag gör det egentligen. Men jag blir stel som robot Hjälper medicinen du fick något, eller är det för tidigt än för att du ska kunna märka något?

  • Milkina cerka
    Gaztongirl skrev 2009-12-19 17:07:37 följande:
    Spomenka: Skönt att ha saker fixade i tid. Jag brukar försöka vara ute i tid så att man orkar njuta. Jag fick fixat en del saker som jag tänkt iaf. Är några knepiga kvar så det lutar väl åt att ge endast pengar om inte snilleblixten slår ner och jag kommer på något bra. Det är till tonåring så de är lite kinkiga vad som gäller och sedan brorsan, han är väl inte kinkig men det ska ju ändå passa Några förslag kanske?sia75: Att du är trött förstår jag verkligen, jag blir trött av att bära min skrutta och det är inte speciellt länge som jag gör det egentligen. Men jag blir stel som robot Hjälper medicinen du fick något, eller är det för tidigt än för att du ska kunna märka något?
    Håller med dig om att köpa till tonåringar kan vara jättesvårt, o. pengar att använda på mellandagsrean är ju inte heller fel . Här planerar tonåringen att flytta hemifrån efter att hon tagit studenten till våren - det blir köksgrejer i långa banor till henne o. fästmannen, brödrost, mixerstav, gryta, träsked.-gaffel att röra med, lite annat smått o. gott i den vägen, ja jag köpte en kokbok med.. hon är ganska duktig i köket men den skadar nog inte..
    Till en bror, hmm, jadu, har han inga intressen det finns något att köpa till, gillar att läsa eller ngt i den stilen.. Kläder kan ju vara svårt o. lite tråkigt kanske.. var inne på dressman idag o. köpte en jättefin tröja till min man.. kanske är ett bättre förslag än inget..

    Har ont i fötterna av allt travandet men nu är det bara svåger o. svägerska kvar att köpa till här, men funderar på en fin fruktkorg el. iaf något som går åt, svårt när folk har allt(men då borde man väl ge dem ett tjuvlarm brukar min man säga).
  • Ronjan709
    Gaztongirl skrev 2009-12-19 17:07:37 följande:
    Spomenka: Skönt att ha saker fixade i tid. Jag brukar försöka vara ute i tid så att man orkar njuta. Jag fick fixat en del saker som jag tänkt iaf. Är några knepiga kvar så det lutar väl åt att ge endast pengar om inte snilleblixten slår ner och jag kommer på något bra. Det är till tonåring så de är lite kinkiga vad som gäller och sedan brorsan, han är väl inte kinkig men det ska ju ändå passa Några förslag kanske?sia75: Att du är trött förstår jag verkligen, jag blir trött av att bära min skrutta och det är inte speciellt länge som jag gör det egentligen. Men jag blir stel som robot Hjälper medicinen du fick något, eller är det för tidigt än för att du ska kunna märka något?
    Han äter lite bättre men har fortfarande svårt att sova tyvärr. liggande läge fungerar inte så bra. När jag äntligen fått honom somna kl 21.3o så fick jag nu ta upp honom igen.
  • blommanigbg

    Igår fick jag upp tomtarna plus lite fuskstädning och tvätt. Är väldigt duktig på fuskstädning..
    Julklapparna till lillen är inköpta. Var jättetrött nu den här veckan. Men det är sååå skönt att det är söndag och få känna att man inte behöver göra någonting..

  • Gaztongirl

    spomenka: Ha ha ett tjuvlarm det var bra sagt Jo brorsan gillar att läsa, så kanske skulle köpa en bok och sedan presentkort till han. Tonåringen är nybakad sådan så blir nog inte glad för riktiga vuxenprylar än, men något till rummet kanske, men det ska ju vara coolt också *S* Fruktkorgar och dylikt brukar vara uppskattat som presenter, så satsa på det du. Du får ta hand om dina fötter och ge de ett riktigt gott fotbad.

    sia75: Ursch stackarn då, håller han på så hela dagarna eller är det perioder?
    Här somnade jag skruttan nu, hon brukar kunna somna om hon ligger jämte mig och snusar i armhålan, blir väl yr kan jag tro Annars har hon också problem med magen, men brukar vara någon dag emellan som hon sover bra iaf.

  • Milkina cerka
    Gaztongirl skrev 2009-12-20 17:19:30 följande:
    spomenka: Ha ha ett tjuvlarm det var bra sagt Jo brorsan gillar att läsa, så kanske skulle köpa en bok och sedan presentkort till han. Tonåringen är nybakad sådan så blir nog inte glad för riktiga vuxenprylar än, men något till rummet kanske, men det ska ju vara coolt också *S* Fruktkorgar och dylikt brukar vara uppskattat som presenter, så satsa på det du. Du får ta hand om dina fötter och ge de ett riktigt gott fotbad.
    Ja, gubben brukar kläcka roligheter mest hela tiden , en trevlig vana.
    Så bra, då fick du en idé till din bror, o. ja det är ju lite skillnad i början o. slutet av tonåren, men något till rummet är säkert uppskattat.
    Mina fötter väntar på ett par sådana här: www.coolstuff.se/Slippies , blir ordentliga bad nu när det är såhär kallt.
  • 242

    va på återbesök hos reumatologen.
    alla "immun" värden var "bra" men än kan de inte utesluta autoimun,då det kan visa sig i blodet senare än de andra symtomen,och då min sänka fortfarande är hög,sisådär 1år senare,coh jag i över en månad gått med pendlande feber utan att vara sjuk i öv (samt svullnaden på händer/fingrar) så utesluts inget och jag har satts på kortison 1månad och sedan återbesök och nya prover igen.det verkar som jag kanske har en psoriasis också vilket ju är vanligt förekommande...

    känns som jag nu är i utredningen på riktigt,och jag var väldigt chockad,då jag var övertygad om att han skulle skylla på fibron och skicka hem mig efter 5min...
    lite paff blev jag.och väldigt tacksam,att äntligen få testa en medicinering....
    det va en fin jullklapp.

    så varma kramar till er i kylan.i öv mår jag skit i kroppen.ruggig svacka både i nya och gamla symtom...men julen får än tänka på lite annat iaf:)


    Ja,jag har dyslexi..
  • Ronjan709

    Är så ledsen så ledsen. Vet inte vart jag ska ta vägen så skriver här nu.
    har ju haft sån sömnbrist pga sonens reflux att jag inte vet var jag ska ta vägen. Hade sett fram emot att fira jul hos mina föräldrar. Vi skulle bo här över julen o jag skulle få hjälp med sonen med. Kom hit igår till dem. Men deras radhus är så kallt. Knappt 20 grader. Har blivit så drastiskt mkt sämre. Musklerna går ju på helspänn hela tiden. Har bara sovit ngra timmar trots att jag för första gången fick sova själv utan min son. Inser nu att jag aldrig klarar vara här över julen. Måste åka hem i dag till min varma lägenhet. (Har bara dragit på golvet men annars ställer jag inte temperaturen själv) Är bara så himla ledsen för ville ju fira jul här o vila upp mig o få barnpassning men nu blev det tvärtom. Kan bara inte vara här. Varför ska denna J-vla kropp sätt stopp för allting som är roligt? Nu är jag ännu tröttare o har så mkt ont o vet inte hur jag ska orka vara själv med sonen heller men här i kylan kan jag bara inte bo. Det går bara inte..

  • Milkina cerka
    Liljan75 skrev 2009-12-23 06:43:53 följande:
    Är så ledsen så ledsen. Vet inte vart jag ska ta vägen så skriver här nu.har ju haft sån sömnbrist pga sonens reflux att jag inte vet var jag ska ta vägen. Hade sett fram emot att fira jul hos mina föräldrar. Vi skulle bo här över julen o jag skulle få hjälp med sonen med. Kom hit igår till dem. Men deras radhus är så kallt. Knappt 20 grader. Har blivit så drastiskt mkt sämre. Musklerna går ju på helspänn hela tiden. Har bara sovit ngra timmar trots att jag för första gången fick sova själv utan min son. Inser nu att jag aldrig klarar vara här över julen. Måste åka hem i dag till min varma lägenhet. (Har bara dragit på golvet men annars ställer jag inte temperaturen själv) Är bara så himla ledsen för ville ju fira jul här o vila upp mig o få barnpassning men nu blev det tvärtom. Kan bara inte vara här. Varför ska denna J-vla kropp sätt stopp för allting som är roligt? Nu är jag ännu tröttare o har så mkt ont o vet inte hur jag ska orka vara själv med sonen heller men här i kylan kan jag bara inte bo. Det går bara inte..
    *KRAM* Lider med dig o. önskar att man hade någon bra idé till lösning...
  • blommanigbg
    Liljan75 skrev 2009-12-23 06:43:53 följande:
    Är så ledsen så ledsen. Vet inte vart jag ska ta vägen så skriver här nu.har ju haft sån sömnbrist pga sonens reflux att jag inte vet var jag ska ta vägen. Hade sett fram emot att fira jul hos mina föräldrar. Vi skulle bo här över julen o jag skulle få hjälp med sonen med. Kom hit igår till dem. Men deras radhus är så kallt. Knappt 20 grader. Har blivit så drastiskt mkt sämre. Musklerna går ju på helspänn hela tiden. Har bara sovit ngra timmar trots att jag för första gången fick sova själv utan min son. Inser nu att jag aldrig klarar vara här över julen. Måste åka hem i dag till min varma lägenhet. (Har bara dragit på golvet men annars ställer jag inte temperaturen själv) Är bara så himla ledsen för ville ju fira jul här o vila upp mig o få barnpassning men nu blev det tvärtom. Kan bara inte vara här. Varför ska denna J-vla kropp sätt stopp för allting som är roligt? Nu är jag ännu tröttare o har så mkt ont o vet inte hur jag ska orka vara själv med sonen heller men här i kylan kan jag bara inte bo. Det går bara inte..
    Låter jobbigt. Förstår dig. Har du pratat med dina föräldrar om att ev höja värmen?
    Vet att det kan vara svårt. Och min egen pappa hade inte gjort det. Han vill spara...

    Igår kände jag mig lite bättre. Men kl 5 i morse vaknade jag av att jag mådde illa. Har kräkts och mått illa hela dagen. Tror det är migrän. Eftersom jag har ont i huvudet också. det värsta är att jag inte hittar mitt Imigransprey. Det har nog tagit slut..
  • Ronjan709

    Tack Spomenka o blommanigbg! Känns lite lite bättre idag. Stannade endå för sonens skull o har fått lite mer värme.

    Önskar er o alla andra en GOD JUL!

  • miamartini

    hej   

    jag har precis fått reda på att jag har fibromyalgi och fick tryptizol utskrivet av läkaren.... är det någon här som har någon erfarenhet av den... har ätit den i 2 veckor nu utan att märka någon nämnvärd skillnad.... de sa visserligen att de kunde ta 3-4 veckor innan man märkte något resultat.....

    men jag skulle gärna höra er erfarenhet om den om ni har någon...


    Mamma till världens underbaraste lillkille
  • Preppy

    miamartini: Hej! Jag har inte fibro utan EDS men jag har ätit tryptizol en tid. Det verkar funka bra för några och inte alls för vissa. Den hjälper mig att sova bättre, att slappna av och vila. Utan den ligger jag spänd av värk hela natten. Det var min mamma som helt plötsligt sa: Vad pigg och glad du är nu. Det var efter typ 3 veckors användande. Jag tar 40 mg till natten. Hoppas att du känner effekt snart. Mig hjälper den då. Tror inte att den hjälper mot min smärta dock.

Svar på tråden Du som lever med ständig värk, typ Fibromyalgi.