• Prince Bertil

Tomatsås utan socker?

Jag försöker laga en god tomatsås utan att behöva tillsätta socker, men tycker alltid resultatet blir för beskt. Jag försöker få till en variant av ett klassiskt, enkelt, italienskt recept:

Riv och mjukstek:
    Lök
    Morot
    Selleri
    Vitlök

tillsätt och låt koka en timme:
    Hela konserverade tomater (som krossas, hackas, whatever)
    Lagerblad (tas såklart ur grytan efteråt)
    Salt
    Peppar

Jag har testat och lyckas inte få till ett bra resultat utan att tillsätta socker. Tanken med detta recept är att sötman skall komma från morötterna, men den blir ändå alltid för besk för min smak. Jag vill gärna hitta ett så autentiskt recept som möjligt. Vad tror ni, för dåliga tomater, inte tillräckligt söta morötter, för sockerberoende smaklökar?

• Svar på tråden Tomatsås utan socker?
  • Prince Bertil
    Sorbus skrev 2009-10-10 23:07:28 följande:
    hoppsan... av olika märken menar jag förstås. Få ingredienser och sparsamt med kryddor medför att alla råvaror måste vara riktigt bra för att resultatet ska bli riktigt bra. Lök tex kan ju också skilja i smak, från sötare till beskare.
    Sant. Lite tråkigt när man bor i Sverige och inte Italien.
  • gaffsan
    Prince Bertil skrev 2009-10-10 23:09:50 följande:
    Ronjas mamma skrev 2009-10-10 23:00:07 följande: Tack, jag tror du är nåt på spåren. Kan vara så att jag har för hög värme. Kvaliteten på tomaterna är svår att avgöra, men jag har kört med märket Mutti ett tag, vilka skall vara bra. Hur länge skall det sjuda? Det känns spontant som att det behövs en viss tid för såsen skall sätta sig.
    Oh nu fattar jag , låt allt koka sen , tomaterna {#lang_emotions_sunny}
    Trodde att du körde det som jag brukar , korkad jag är , sorry
  • gaffsan
    Ronjas mamma skrev 2009-10-10 23:00:07 följande:
    tomatsås ska helst inte koka då den blir syrlig av detta,prova att fräsa upp de andra gr¨nsakerna och häll på tomaterna utan att koka dem utan bara små sjuda en liten stund och som skrivits tidifgare det kommer också ann på tomaterna..
    Bra att du var vaken {#lang_emotions_wink}
  • Ronjas mamma

Gjorde samma fel själv förr men efter att jag hörde det av en kok så provade jag och slapp använda socker
    Ha en bra kväll

• annzah

Jag väljer ofta honung istället för socker. Fortfarande sötningsmedel men jag tycker att det blir godare - bara en halv tesked kanske till sex burkar tomater räcker.

• Kulta17

Om du tar de sötaste toater du hittar och även lägger i någon söt frukt (persika eller aprikos) borde det funka.

När min man gör sin tomatsås kokar den 10 - 15 minuter. Han använder alltid färska tomater.

• Ronjas mamma

Virriga Vera skrev 2009-10-11 09:38:15 följande:
    [citat]
    Alla kockar använder socker just för att dämpa syran i tomaterna.
    [/c

Nej här i Kbh finns det en prisbelönt italsensk kok kommer tyvärr inte ihåg vad han heter men där var ett program med honom i Tv för ett tag sedan och han sa att man aldrig ska koka en tomatsauce för att kokningen gör den syrlig.. har man bra tomater och följer det tipset blir den jättegod..

• JosephMervin

Åh det kan ju vara lite svårt det där med att få ihop den utan något socker. Jag hittade faktiskt ett kanon recept på tomatsas.nu som du borde pröva. Mina gäster som går på LCHF sa att det var den bästa dom prövat!!

• Netto
    JosephMervin skrev 2016-03-03 17:08:00 följande:

Åh det kan ju vara lite svårt det där med att få ihop den utan något socker. Jag hittade faktiskt ett kanon recept på tomatsas.nu som du borde pröva. Mina gäster som går på LCHF sa att det var den bästa dom prövat!!

För hoppnings vis har TS fått reda på den efter 7 år :)
    Men om det är sötma så fins ju alla möjliga sötningsprodukter nu.
  • klyban

Sockret är där av en anledning, och det är för balansera upp syran.
    Alternativt så får man ta mer lök och riven morot, morot sötar rätt bra.
    Sen när det kommer till socker i tomatsås, så har jag sett många recept som verkligen överdriver.
    En tog 2msk till endast två burkar tomater, det är alldeles för mycket.

Där hade det nog klarat sig med 2 tsk socker.

Svar på tråden Tomatsås utan socker?