• Anonym (JOBBIGT!)

30 år och framfall!!!

För ca 2 månader sedan födde jag mitt andra barn.. Mina graviditeter var relativt täta och senaste förlossningen gick väldigt fort. Detta och kanske min lathet till att göra knipövningar har gett mig framfall!!!! (Främre slidväggen "hänger ner" på bakre slidväggen.. om ni förstår..)

När man känner efter i slidan så är det som en bubbla som sitter i vägen iaf... Och när man är ute och promenerar så känns det som om en stor tampong håller på att ramla ut..
    Jag var på efterkontroll hos min barnmorska som bekräftade framfallet och om ca 2 veckor har jag tid hos läkaren.

Som ni förstår känns det fruktansvärt! Därför undrar jag nu om det finns några som har erfarenhet av framfall? Vill veta ALLT! Hur behandlades ni? Hur snabbt fick ni opereras? Gjorde det ont? Kan man ha sex? Vad sa er partner? Kan man träna i övrigt eller finns det risk att "hela paketet" ramlar ner då?? (Livmodern) Fungerade knipövningar som behandling?

Så snälla.. Hjälp!

• Svar på tråden 30 år och framfall!!!
  • Anonym (experten)

Från början gjorde jag massvis av knipövningar och lärde mig att känna skillnad på de olika musklerna, men nu gör jag kanske bara 10 per dag. Men jag tror att tiden gjorde att det långsamt blev bättre, det är inte bara knipövningarnas förtjänst. Kan du inte skriva här vad läkaren sa? Hoppas att det drar ihop sig av sig självt för dig så småningom! Det var inga roliga första månader efter förlossningen tyckte jag, man kunde ju knappt ta en barnvagnspromenad, det bara skavde hela tiden.

• oxiemia

Det är kanon med knipövningar. Tyvärr hjälpte dem inte mig ett dugg. Har alltid fått höra, i dem tio åren jag hade mitt framfall, att jag hade ett kanonbra knip. Hade ju tyvärr framfallet iaf...

• Anonym (JOBBIGT!)

Anonym (experten) skrev 2009-10-17 22:46:31 följande:

Från början gjorde jag massvis av knipövningar och lärde mig att känna skillnad på de olika musklerna, men nu gör jag kanske bara 10 per dag. Men jag tror att tiden gjorde att det långsamt blev bättre, det är inte bara knipövningarnas förtjänst. Kan du inte skriva här vad läkaren sa? Hoppas att det drar ihop sig av sig självt för dig så småningom! Det var inga roliga första månader efter förlossningen tyckte jag, man kunde ju knappt ta en barnvagnspromenad, det bara skavde hela tiden.
    Jag hoppas verkligen det blir bättre.. Försöker med knipövningar men kommer på mig själv med att glömma dem hela tiden :/ Egentligen vill jag bli opererad på en gång.. Undrar om man kan få det?
    Såklart att jag meddelar vad läkaren säger! Har ingen att tala med detta om, förutom min sambo, så det är skönt att få skriva av sig lite...
  • Anonym (JOBBIGT!)
    oxiemia skrev 2009-10-18 22:26:53 följande:
    Det är kanon med knipövningar. Tyvärr hjälpte dem inte mig ett dugg. Har alltid fått höra, i dem tio åren jag hade mitt framfall, att jag hade ett kanonbra knip. Hade ju tyvärr framfallet iaf...
    Hade du framfall i 10 år? Varför gjorde de inget åt det? Eller var det du du som valde att "ha det"? Gött med ett bra knip.. det vill jag också ha.. När jag var gravid sist så kissade jag på mig varje gång jag nös så jag antar att min muskulatur är lika med noll... :/
  • oxiemia

Jag hade det i tio år för att ALLT skulle testas innan jag fick min operation.
    Jag har gått hos sjukgymnaster, uroterapeuter och olika läkare.
    Kön i Malmö på den tiden var minst två år, så lite av väntan berodde på det.
    Och sen så vill man inte gärna operera på unga. Man får ofta göra om det och det bildas ärrvävnader och så.
    Och sen gick jag ju ut med detta i Amelia för att du skulle ha nån annan än sambon att snacka med=)

• Anonym (JOBBIGT!)

Jag tyckte reportaget i Amelia var väldigt intressant.. och framför allt, vad modig du är som vågar kliva fram på det sätt du gjorde!!! All heder till dig! Jag hade en läkartid denna vecka men har fått tiden framflyttad ytterligare en vecka för att lämna plats till mer akuta ärenden.. Känns som att väntan redan börjat =( De frågade mig också om jag gör mycket knipövningar.. Jag kan inte förstå varför de hakar upp sig så mycket på just knipövningar när det på intet sätt har något att göra med framfall... Men men.. får vänta till nästa vecka och se vad läkaren säger..

• Anonym (experten)

Om man har framfall eller har haft väldigt mycket problem med det, kan man då få kejsarsnitt istället för vanlig förlossning? Jag skulle vilja bli gravid igen, men vågar knappt eftersom jag inte vill förvärra detta.

• oxiemia

Inte var det lätt inte, i Malmö sade dem nej. Men jag fick mitt tredje och sista barn med kejsarsnitt i aug 2008, i Ystad...

Modig och modig, jag känner mig mer dum som gett mig till känna=) Det fanns ju aldrig nån att prata med det om. Ingen blir ju förändrad i underlivet efter grav och förlossning... Och ALLA har kanonbra sex efter bara en vecka... Ja eller hur... NOT=)

Lycka till, hoppas att du slipper vänta i tio år=)

Kram Maria

• JenTravel

hej
    vad glad jag är när jag ser det är fler och just den tidningen amelia läste jag ,tyckte det var jätteintressant reportage o tänkte när jag läste, tur jag inte har det och nu några veckor senare är det nog just det jag har fått.
    är jätteorolig, ska till barnmorskan på fredag o kolla upp detta. fy, har haft sån otur med allt denna graviditet o efter.

tror det hela bottnar i första förlossningen, sprack jättemkt o har sedan efter dess haft svårt med urinträningar, inte så att jag kissar på mig i vanliga vardagen, men om jag hoppar eller springer kommer det urin så jag undiker detta. har inte sökt hjälp för det förrän nu då. på efterkontrollen var mina knipövningar lika med 0. jag kniper och kniper men känns som det inte händer nånting, känns stumt där nere som det inte går o knipa.
    gjorde kejsarsnitt denna gång med 2,a barnet ( som kom för 3.5 mån sedan ) och hade sedan infektion i operationssåret o sedan inflammation i brösten så la ner amningen o nu detta.
    dessutom under gravidieteten hade jag mkt problem med åderbråck på ben + även åderbråck i underlivet som gjorde skitont, underlivet var som en knut. kan detta ha en orsak till framfallet ?vore jättesnällt om ni ville skriva, är så skönt o höra fler som varit med om liknande grej. skriv gärna på min "sida" på fam.liv. kram

• Anonym (JOBBIGT!)

Jag lovade ju att rapportera om vad läkaren sa...

Jag hade tur som fick en toppenbra läkare!!! Hon var väldigt saklig i det hon berättade och förklarade för mig och hon lugnade mig när jag blev ledsen och började gråta...

Saken är dock ett faktum nu... Jag har framfall av den främre slidväggen =/ Hon trodde det kunde bli bättre med tiden men såklart inte helt bra. Operation låter det som att jag kommer få - men först ev. framåt sommaren när jag har ammat klart. Men det känns lovande!!! Hon menade på att det finns ett jättebra team på Sahlgrenska som jag kommer få hjälp av och att de kommer "ömma" för mig med tanke på min låga ålder... Detta kändes väldigt skönt att höra!!! Närmast ska jag till sjukgymnasten för att lära mig knipa och lyfta rätt... Och så ska jag på återbesök om ca 2 månader...

Tyvärr kommer jag aldrig kunna träna bodypump eller liknande igen då jag inte får belasta min bäckenbotten i onödan.. Det känns jättetrist!!!! Och inte får jag springa.. Eller hoppa.. =(

Och som om inte det vore nog så kommer jag med största sannolikhet få ännu större problem när jag bli äldre.. Så det blir med tiden antagligen fler operationer...

• sthlmstjej

Snälla har du möjlighet att berätta vilken läkare du hade först som du tyckte var bra  och vilken opererande läkare du kommer att få på Sahlgrenska samt hur det gick med operationen. Jag letar verklgt desperat efter en bra läkare som känns pålitlig,kunnig och som även har empati och går att prata med.

Tyvärr verkar många läkare stå handfallna inför detta med framfall och jag har fått många olika bud för hur man bör behandla/operera mitt livmoderframfall, olika diagnoser från olika läkare och tyvärr ofta ett okänsligt bemötande när det gäller mina problem och de handikapp detta innebär.

Alla tips på bra läkare/avdelningar/sjukhus när det gäller dettamär oerhört välkomna!

• Anonym (JOBBIGT!)

Hej Sthlms tjej!

Jag kommer inte att få någon operation i nuläget.. Mitt problem har blivit bättre, och jag har numera "bara" en främre slidvägg som "hänger ner". Jag känner dock inte av det så mycket längre och det är skönt. Lider med dig som fått sådant dåligt bemötande..

Jag har som sagt bara träffat en gyneklog iom detta men hon var bra tyckte jag. Hon jobbar på majornas vårdcentral i Gbg och heter Storek i efternamn..

Lycka till!!!!!!!!!!!!!!!

• sthlmstjej

Tack så jättemycket för snabbt svar och vad skönt att du mår bättre!

Om det finns andra där ute som också  har tips på vettiga gynekologer/ läkare/kirurger som har koll på detta med framfall och som ni blev hjälpta av genom operation eller på annat vis så tipsa gärna här på forumet.

Det är till väldigt stor hjälp. Har verkligen kört fast nu.

• Anonym (mamma x 3)

Hej alla framfall ;)

Drabbades av precis samma sak med mitt andra barn, en otroligt snabb förlossning där kroppen inte riktigt hängde med.

Vill bara komma med lite glädjande besked, jag märkte ingenting under graviditeten med trean inte heller efter (den vaginala) förlossningen! 
    Då hade jag ändå haft en stor bulle som hängde ut efter tvåan och det höll i sig ganska länge. Barn nr 3 föddes  3½ år efter tvåan.
    Ibland kan jag känna av det fortfarande, inte så att det hänger ut, men lite som en tyngdkänsla och särskilt då innan mens.

Ville bara ge er lite hopp! :) Kanske ska tillägga att jag var flitig med knipövningar efter andra förlossningen, men har nog inte knipt på 7 år...( så korkat egentligen....).

• Anonym (C)

Är du ff aktiv? Hur har det gått för dig?

Anonym (JOBBIGT!) skrev 2010-08-12 13:43:22 följande:
    Hej Sthlms tjej! Jag kommer inte att få någon operation i nuläget.. Mitt problem har blivit bättre, och jag har numera "bara" en främre slidvägg som "hänger ner". Jag känner dock inte av det så mycket längre och det är skönt. Lider med dig som fått sådant dåligt bemötande.. Jag har som sagt bara träffat en gyneklog iom detta men hon var bra tyckte jag. Hon jobbar på majornas vårdcentral i Gbg och heter Storek i efternamn.. Lycka till!!!!!!!!!!!!!!!

• Anonym (Llll)

Lugn! Du kommer bli hjälpt så allt blir normalt där nere igen. Op tror jag inte dom gör i första taget, speciellt om du inte är klar med graviditeter (kejsarsnitt eller inte har ingen betydelse på framfall) Du kanske får prova en ring först som håller uppe paketet. Sen brukar det bli op i långa loppet, särskilt om det är en hög grad av framfall. Det brukar bli helt normalt där nere efter op, tyvärr finns det en rätt hög risk att det återkommer trots att man inte skaffar fler barn. Men även det går att korrigera. Det är endast riktigt gamla kvinnor som de istället kan välja att operera bort och sy ihop hela slidan på, men dom vill ju oftast då inte ha penetrerande sex och vill väl inte ens ta på en man. Men du har inget att oroa dig för. Och du är ju under läkarhjälp nu också.

• Anonym (C)

Bara intresserad av om du själv är drabbad eftersom du är så säker på att det kommer böi bra? Jag hoppas du har rätt, vill du ska ha rätt!!

Anonym (Llll) skrev 2014-05-06 17:42:06 följande:
    Lugn! Du kommer bli hjälpt så allt blir normalt där nere igen. Op tror jag inte dom gör i första taget, speciellt om du inte är klar med graviditeter (kejsarsnitt eller inte har ingen betydelse på framfall) Du kanske får prova en ring först som håller uppe paketet. Sen brukar det bli op i långa loppet, särskilt om det är en hög grad av framfall. Det brukar bli helt normalt där nere efter op, tyvärr finns det en rätt hög risk att det återkommer trots att man inte skaffar fler barn. Men även det går att korrigera. Det är endast riktigt gamla kvinnor som de istället kan välja att operera bort och sy ihop hela slidan på, men dom vill ju oftast då inte ha penetrerande sex och vill väl inte ens ta på en man. Men du har inget att oroa dig för. Och du är ju under läkarhjälp nu också.

• Anonym (Llll)
    Anonym (C) skrev 2014-05-06 21:25:09 följande:
    Bara intresserad av om du själv är drabbad eftersom du är så säker på att det kommer böi bra? Jag hoppas du har rätt, vill du ska ha rätt!!

Nej, inte personligen. Men genom mitt arbete känner jag flera som har blivit hjälpta och helt återställda. Sen är det ännu väldigt tidigt än för TS, endast 2 månader sen förlossning. Det kan förändras mycket på bara 6 månader, dom gör inget nu ändå. Men det som inte återställs får man hjälp med, särskilt när läkare bekräftat framfall. Det kommer även i grader, så vilken grad har du, TS? Även om du har grad 3 nu tex, kan det mycket väl bli grad 2 eller tom 1 med tiden. Bättre att hoppas på det först än att vilja opereras på en gång, kroppen funkar inte så. Även om dom flesta op går bra kan det bli problem med smärtsamma ärrbildningar tex, som förhindrar samlag osv. Ge kroppen en chans först, är vad jag försöker få fram.
  • Anonym (C)

Tråden är 4 år gammal och jag hittade den o undrade om ts fortfarande var aktiv för jag ville veta hur det gått då jag sitter i samma situation o drabbats av ett framfall, födde för 7 v sedan. Jag hoppassa du har rätt o att det kan gå tillbaka av sig självt!! Mår såå dåligt av detta både psykiskt och fysiskt :(( hur vet man vilken grad man har? Avgör bm det på efterkommen eller läkaren? Vad jobbar du som?

Anonym (Llll) skrev 2014-05-07 01:30:30 följande:
    Nej, inte personligen. Men genom mitt arbete känner jag flera som har blivit hjälpta och helt återställda. Sen är det ännu väldigt tidigt än för TS, endast 2 månader sen förlossning. Det kan förändras mycket på bara 6 månader, dom gör inget nu ändå. Men det som inte återställs får man hjälp med, särskilt när läkare bekräftat framfall. Det kommer även i grader, så vilken grad har du, TS? Även om du har grad 3 nu tex, kan det mycket väl bli grad 2 eller tom 1 med tiden. Bättre att hoppas på det först än att vilja opereras på en gång, kroppen funkar inte så. Även om dom flesta op går bra kan det bli problem med smärtsamma ärrbildningar tex, som förhindrar samlag osv. Ge kroppen en chans först, är vad jag försöker få fram.

• AILinden
    Anonym (JOBBIGT!) skrev 2010-08-12 13:43:22 följande:

Hej Sthlms tjej!

Jag kommer inte att få någon operation i nuläget.. Mitt problem har blivit bättre, och jag har numera "bara" en främre slidvägg som "hänger ner". Jag känner dock inte av det så mycket längre och det är skönt. Lider med dig som fått sådant dåligt bemötande..

Jag har som sagt bara träffat en gyneklog iom detta men hon var bra tyckte jag. Hon jobbar på majornas vårdcentral i Gbg och heter Storek i efternamn..

Lycka till!!!!!!!!!!!!!!!

Åh vad glad jag blir för din skull! Och det Inger hopp. Hur lång tid tog det för dig att bli av med dina symtom? Hur bar du dig åt för att läka? ❤️ 
    Fick mitt första barn i augusti 2024 och har nu 5 månader senare fortfarande så mycket skav och lite tyngdkänsla 😢
Svar på tråden 30 år och framfall!!!