• Svar på tråden TjatterMAJorna 2005, del 19
  • Aannaa
    Aannaa skrev 2010-01-19 19:46:11 följande:
    Grattis Elle på 30-årsdagen! Välkommen "över" Hihi.
    Hehehehe inser att jag var lite "snäll" där o trodde du fyllde 30... haha 31 är det ju, lika mkt som mig, det visste jag ju men tänkte helt fel!
  • Edwina

    Tack snälla för gratulationerna
    Känns lite konstigt. Jag hade just förlikat mig med 30 men nu lämnar jag det och går över och mot 40 Känns helt sjukt att jag ska bli så "gammal" en dag 40årskrisen börjar redan lixom  Jag var ju 20år när min mamma var 40år och det minns man ju som igår... då såg man ju henne som gammal men gränsen gammal flyttar man ju fram hela tiden och så lär man väl fortsätta att göra hela livet antar jag

    Vi har haft lite kalas här hemma ikväll med min släkt på pappas sida. Det blev lite stressigt att hinna städa och allt men det gick till slut. Det bidde trevligt iallafall

    Det går bra med Vilmers inskolning Han är redan en "dagiskille" Nej, men det har faktiskt gått över förväntan. Han har bara vart glad och nyfiken. Han söker kontakt med andra, barn, föräldrar som personal och tycker om att leka och strosa runt på avdelningen. Han har ätit och sovit sedan första dagen utan problem. Han bryr sig inte så mkt om oss utan reder sig runt där och bryr sig inte om man lämnar avdelningen en stund etc. Men han är ju väldigt lätt av sig annars med.. gör inte mkt väsen ifrån sig någonsin utan verkar finna sig i det mesta. Han sitter i fröknarnas famn och sitter och "ropar" på dom etc. I morgon är sista dagen då det är sk. "intensivinskolning" på tre dagar. Det blir spännande att se hur det går att lämna på riktigt sen!
    Känns ju lite så där just eftersom E är hemma just nu............... Men man försöka se fördelarna med det. Att han kanske kan gå bara några tim /dag i början, kanske vara ledig ngn/ra dag/ar i veckan, ha en lugn ingångsperiod.  


    ♥ Elvin ♥ Vilmer ♥
  • Edwina

    hallonbåt: Roligt att du tappat så mkt om magen Jag är är riktig tjockis just nu Jag satt ju sönder en stol hemma här om veckan, det var droppen  MÅSTE till förändring nu!! Men så sitter jag på häcken och fikar hela dagarna också, så då kan man ju inte förvänta sig annat......... Sedan i höstas går jag och skrivarkompisen mellan köket och soffan typ. Döden i grytan för fysiken, hon börjar också känna förfallet nu :/ Blir annat när jag ska jobab sen, kanske rasar i vikt *önsketänkande*

    Mina barn är inte heller så känsliga för ngn dags störning i vanliga rutinerna. Möjligen om det skulle vara en längre tid?! De är ganska lätta att "nollställa" igen dock. Lite konstigt blev det förrra hösten då vi var sjuka hela tiden och satt inne isolerade mest. Elvin var hemma en längre period och då blev allt upp och ner ett tag faktiskt. Men då var vi så deppiga tror jag att vi inte ens brydde oss, allt var ju upp och ner ändå hela tiden, det var lite kaos...... Annars för ngn dag eller så spelar det ingen roll, om man ska bort eller har folk här. Vilmer somnar var han än är, Elvin var likadan men gör väl inte det längre (tyvärr?!). Däremot är de APkänsliga för att somna/sova för sent på em om de ska kunna somna i tid på kvällen sen. Räcker med 5min i bilen för att hela kvällen ska bli sabbad! Sen kan de ju sova länge om mornarna.. men om man väcker dom tidigt så ställer de ju automatiskt in sig igen till kvällen efter. Vilmer kan man inte söva i bilen heller som man kunde med Elvin, att lyfta ur sovande alltså och lägga direkt utan att han är piggelin efter den powernapen sen, det är lite b men men, alla är olika... 

    _Däremot_ kan ju trotsen försvåra en hel del på alla fronter för Elvin! Trotsen blir ju oftast värre vid trötthet/blodsockerfall också så det är ju att föredra att hålla på rutinen om det inte är ngt väldigt speciellt. (Som det kanske blev lite väl mkt av i julas med facit i hand). 

    vist: Ha det så skönt

    Här är det nog E's familj som mer skämmer bort Elvin med sötsaker och sånt. Min mamma och man är ganska återhållsamma och tänker mer enligt min linje. Ja, alltså en glass kanske men inte tre osv. Jag tror det är därför som jag har svårt att säga till, jag tycker att E ska göra det mer eftersom det är hans föräldrar. Dom är inte knepiga alls så, men jag tror de tänker annorlunda ang. sånt än vi! Sen är det alla föräldrar i parken efter hämtning, dom har bullar, kakor och saft och jag vet inte allt. Vi har vatten och frukt, kanske en macka. Det är väl tråkigt i jämförelse tycker Elvin och springer runt och tigger och blir bjuden. Jag säger ofta nej och alla bara "men låt honom ta en..." eller "han fick ändå.." Jag tycker det är jobbigt! Vi kan också ha med kex, bulle etc. ibland, på helgen eller enstaka gång men absolut inte vardagligen. Det är svårt då att motivera mitt barn när han är den enda som inte får ta, (han är kanske en av de få som kastar sig över och vräker i sig också?!) tycker jag alltså, men samtidigt är det ju mitt ansvar att säga ifrån. Det har alltid vart min svaga sida (inte till barn då kanske, utan mer till vuxna så..) Jag får bli bättre helt enkelt!

    Nä nu är det sovdax. Måste vara pigg och allert i morgon när Anna kommer med tuppen hit och vi ska jobba på som galningar.


    ♥ Elvin ♥ Vilmer ♥
  • Edwina
    "Men så sitter jag på häcken och fikar hela dagarna också, så då kan man ju inte förvänta sig annat" /.../ "Min mamma och man är ganska återhållsamma och tänker mer enligt min linje".

    Det är alltså inte samma linje som gäller för Elvin som för mig kanske jag ska förtydliga om ngn tänkte ngt annat
    ♥ Elvin ♥ Vilmer ♥
  • vist

    Godmorgon!

    Hoppas kunna få iväg detta inlägg, våra dator är f**ked up och havererar väl vilken sekund som helst, en ny dator är beställd.

    Är ledig idag och hemma med 2 små troll, fick lite sovmorgon i morse, känner mig rejält utvilad då jag gick och la mig tidigt igår.

    Inga större planer för dagen förrutom Felicias Lek & Plask ikväll, under tiden tänkte jag åka på en liten shoppingtur med Gabriel, skall iväg till en inredningsbutik här som jag fått rabatterbjudande på (som nyinflyttad), börjar väl tröttna på att det inte händer någonting med inredningen här i huset, får passa på nu när det är jag som sitter på pengarna, Anders lägger pengarna på annat än inredning om jag säger så Han ville bygga förråd i garaget och jag vill ha någonting i hallen som bevisar på att det bor någon här (vi har inte ens en klädhängare i hallen)

    Och sen det gamla vanliga som jag tycker att man gör hela tiden, tvättar och plocka undan....

    Nä, nu är det 2 troll som skall borsta tänderna!

  • Dalkulla74
    Har ni varit inne på allposters.se någongång? Just nu har de 25% på allt, jag är sugen på att köpa många saker, finns bla många väggdekaler som jag inte sett tidigare

    Jag behöver inte skriva att jag inte har något med dem att göra väl? alltså ingen medveten reklam för det företaget mer än att jag gillade vad jag såg .

    www.allposters.se/-st/Vaeggdekaler-posters_c84612_.htm
  • Aannaa
    Edwina skrev 2010-01-19 23:16:49 följande:
    Det går bra med Vilmers inskolning Han är redan en "dagiskille" Nej, men det har faktiskt gått över förväntan. Han har bara vart glad och nyfiken. Han söker kontakt med andra, barn, föräldrar som personal och tycker om att leka och strosa runt på avdelningen. Han har ätit och sovit sedan första dagen utan problem. Han bryr sig inte så mkt om oss utan reder sig runt där och bryr sig inte om man lämnar avdelningen en stund etc. Men han är ju väldigt lätt av sig annars med.. gör inte mkt väsen ifrån sig någonsin utan verkar finna sig i det mesta. Han sitter i fröknarnas famn och sitter och "ropar" på dom etc. I morgon är sista dagen då det är sk. "intensivinskolning" på tre dagar. Det blir spännande att se hur det går att lämna på riktigt sen!
    Exakt som Nora Det var inga problem att lämna henne ensam efter 4 dagars intensiv-inskolning. Andra barnet är kanske i regel enklare också för de har ju varit med på dagis nu i 1½ år Jag gillar det sättet att skola in på mkt mer än Emilias 2 veckor typ 1 tim om dagen...

    Har varit på spinning ikväll, så himla skönt. Bäst att passa på nu innan J börjar jobba heltid. Imorgon börjar Emilias efterlängtade gympa igen
  • Edwina

    Aannaa: Ja men just ja, skulle ju kommentera det igår men missade det. Roligt att det går bra för Nora på förskolan
    Kom på att när vi åkte till Mallis så gick planet typ kl 07 och incheckningen stängde kl 06 så vi gick upp strax efter kl 03 på natten Det gick faktiskt bra iallafall. Vi hade snackat med Elvin och han var inställd på det. Han var vaken hela vägen till Arlanda och där men somnade på planet sen. Det gick väldans bra faktiskt!!

    ..Bara för att jag skrev så igår så bidde det bakslag idag :/ Eller det kanske är lite överdrivet uttryckt men Erik hade lämnat ute på gården vilket hade gått bra. Sen när de kom inte till lunchen hade han inte velat äta och blivit ledsen och då hade han vart svårtröstad tydligen så det hade gått till Erik med honom och då hade de gått hem eftersom att han inte fick i sig ngn mat. Svårt att säga vad som gick snett men det kan ju ha vart vad som helst, ingen god mat kanske (han brukar sleva i sig) eller så gick det helt enkelt upp för honom att han var lämnad av pappsen Han blev glad hos Erik igen. Blir spännande att se hur morgondagen blir!! 

    Jag vann en goodiebag hos Katrin igår på min fördelsedag Undra om det hade med just det att göra för det jag skrev var inte särskilt orginellt eller påhittigt?! Kul iallafall

    Natti


    ♥ Elvin ♥ Vilmer ♥
  • JennyL29

    Lugnt i tråden????{#lang_emotions_surprised}


    Har ju tränat med hantlar i en vecka och gjort situps och nu börjar det ta sig, gäddhänget under armarna är lite fastare och inte alls lika dallrigt om ni fattar????{#lang_emotions_laughing}
    Aaaanna:
    skönt att det funkar bra för Nora. Kanske är lättare för det andra barnet som beskriver???
    Edwina:
    Trist med bakslag men man får ju räkna med det, kan ju ha vart som helst som sagt. Inget speciellt som hände då? Kanske trångt i hallen med alla som skulle in så han blev rädd?
  • sky1208

    Hej hej :) vet att det var lääääääännggee sen.. brukar läsa ofta men har inte svarat för äntligen idag kom jag ihåg vad min password var till fl hehehehe. Annars ni som har facebook vet vad jag håller på med {#lang_emotions_wink}

    Det går så bra att läsa på distans.. känns som att jag lever en del av mitt drömliv nu - att ha tid med Noah på morgonarna.. plugga mellan 9-15:30.. hinner träna lite och visa dagar var en hemmafru :D

    Noah - lika petig ang mat som ni skrev i tråden. Han sa till tandläkaren att tanderna tycker inte om ris! Han vill ha fiskpinnar (yucks!) varje dag om han får bestämmer. Sen klippte han sitt hår på nyårsafton och sa att han är såååå snygg... ja du, lilla mamma nästan fick hjärtinfakt.

    Kan tala om att pilates funkar verkligen om man vill ha fastare kropp... ni som har träffat mig eller sett mina bilder vet jag ser ut som en hippo.. men inte för länge till.. står i kö för gastricbypass och kommer att opereras *så glad* so thats the big news for 2010 än så länge.

    Aannaa-> har du slutat att blogga?

    Hallonbåt -> grattis till viktminskning. vad duktig du är

    Dalis - trivs ni i den nya lägenhet? hur ser Lisa ut? har inte sett bilden av henne eller Martin :)

    Mella -> grattis till graviditet och att skönt att ni har lämnat det gamla historien om din ex granne nu :)

    jag är troligen den sista i tråden som kommer att skaffa en till ;)

    CJ, undrar hur det är med Leos dagis situation.. har det löst sig?

    Salsan, nu har det gått över en månad eller två.. hur mår din pappa?

    JennyL, har Samuel nattblöja? verkar som Noah har inga intresse att bli av med det än.. pratade med bvc och sjöksköterska sa att jag behöver inte var orolig.. men det är jag.. lite fundersam

    Alison, vist, morty, edwina, evari, first timer, krodan - hoppas allt är bra med er också :)

    Tänk... våra barn är FEM år i år!!! {#lang_emotions_surprised} fem!

  • Salsan

    Kul att se dig Sky
    Pappa mår bättre och bättre. Han är mycket piggare och mer initiativ-rik och han går relativt stadigt med hjälp av en krycka. Dessvärre kan han fortfarande inte röra på sin vänster arm och det är ingen som kan säga om han kommer att kunna göra det heller.
    Jag hjälper till med ekonomin i hans företag lite då och då och nu har han själv börjat kunna vara med också.

    Vi försöker också hålla de vanliga mat och sovtiderna när vi är borta och det funkar oftast bra. Men helgen blir en utmaning.

    Vi ska hälsa på J:s bror och hans nya sambo som bor i en tvåa. Sedan kommer J:s brors äldsta son, J:s pappa och J:s andra bror dit också. Det innebär att vi kommer att vara 7 vuxna och två barn i en tvåa i helgen. Det oroar mig faktist. Skulle ha bokat hotell istället känner jag nu när det är så många fler än vi som ska dit.

    Men men, ska bli trevligt att träffas i alla fall.

  • first timer

    Jag har ju då vabbat hela veckan... :-/
    Den här förb.. hostan som inte ger med sig.
    Men nu hostar de inte på nätterna iaf så de får sova men på mornarna och förmiddagarna hostar de jättemycket och det är då som de är ute på dagis och det funkar inte riktigt.

    Hej Sky!

    Salsan. Oj, ska alla sova över? Ja det låter som en utmaning.

    Aannaa: Jag håller med om att den snabba varianten av inskolningen är mycket mycket bättre.

    Vad roligt att så många ville träffas!
    Jag tänkte främst på en middag, ska vi spika ett datum?

  • JennyL29

    First Timer:


    Ni kan ju ta lite olika datum men oftast efter den 27:e kan ju många då de fått lön.
    Sky:
    skoj att se dig här igen, grattis till operationen, visst hade du kämpat om den lääänge???
    JA helt sjukt vad tiden gått fort och att de redan fyller 5 år!!!! de börjar liksom förskolekass nästa år till hösten. Huvva!!!{#lang_emotions_surprised}
    Samuel klarade äntligen den andra och sista dosen av svinisen. så skönt, han fick Emla både hemma och där på bvc då han skulle prova, han var mer beredd denna gång och tittade inte, vi har ätit på Macdonalds idag som belöning.
    Helgen blir det nog full rulle tror jag, återkommer om det senare.
  • Dalkulla74

    Kul att du skrev Sky ! Jag hinner inte skriva så mycket nu för nattningen står högst på schemat men när jag såg att alla klassas som plusare här på FL så fick jag plats med fler bilder så jag la in en på julkortet så du kan se mina skruttar. Men jag har inte lärt mig att klistra in dem direkt här i inlägget än, läste hur men det funkade inte för mig så här kommer länk instället.

    www.familjeliv.se/hem/dalkulla74/gallery/php8r2dta.jpg

  • Aannaa

    sky > kul att se dig här igen "Grattis" till din kommande o.p, förstår att du är happy... har förstått att det är lång väntetid och så innan.
    Ja jag bloggar inte nu. Hinner inte tyvärr, kanske nån gång i framtiden first timer > ja, vi spikar ett datum!!!

    Ny tråd behövs ser jag *fix fix*

  • Aannaa
    Dalkulla74 skrev 2010-01-22 18:28:55 följande:
    Kul att du skrev Sky ! Jag hinner inte skriva så mycket nu för nattningen står högst på schemat men när jag såg att alla klassas som plusare här på FL så fick jag plats med fler bilder så jag la in en på julkortet så du kan se mina skruttar. Men jag har inte lärt mig att klistra in dem direkt här i inlägget än, läste hur men det funkade inte för mig så här kommer länk instället.www.familjeliv.se/hem/dalkulla74/gallery/php8...
    Sötaste
Svar på tråden TjatterMAJorna 2005, del 19