• Mistys Daisy

    Vi som startade med bebisverkstad i juni-juli: Nr 4

    Vi som startade med bebisverkstad i juni-juli: Nr 4


    Hej alla!

    Här fortsätter vi prata om allt som rör bebisverkstaden i sommar!

    Några har redan lyckats plussa, och några är i full gång med verkstaden

    Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m40950716.html

    Länk till "list-tråden" där vi kan skriva in oss!
    www.familjeliv.se/Forum-1-3/m45572869.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-31 09:17
    Tråd nr 2:
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m43517702.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-18 17:02
    Här nya tråden med listan där vi kan skriva in oss:
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m48098138.html

    Tredje tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m45991922.html
  • Svar på tråden Vi som startade med bebisverkstad i juni-juli: Nr 4
  • Poulain

    Hehe sån koll ni har tjejer ;) Det var EU-val förra året, ja. Och tidigare i år var det kyrkoval. Men i år är det fyra år sedan vi bytte regering, tiden går fort! Det blir väldigt spännande att se om regeringen får sitta kvar eller om vi får byta igen...


    Jag tror valdagen blir en rysare, faktiskt. Tycker det är riktigt spännande :D
  • Mistys Daisy
    Poulain skrev 2010-01-31 21:52:00 följande:
    Hehe sån koll ni har tjejer ;) Det var EU-val förra året, ja. Och tidigare i år var det kyrkoval. Men i år är det fyra år sedan vi bytte regering, tiden går fort! Det blir väldigt spännande att se om regeringen får sitta kvar eller om vi får byta igen... Jag tror valdagen blir en rysare, faktiskt. Tycker det är riktigt spännande :D
    Tur du kommer och reder upp det för oss!!
  • The Kittycats

    Mistys: Ingen aning Vad ska du ha, och var köper du den? På stället jag kollade i lördags kostade den 5700 utan regnskydd och myggnät. Så det var ju inga stora summor som skilde ställena åt. Har du kanske valt en duo, då blir det ju dyrare? Vi ska ju ha en sittdel med mjuklift.

    Ingen aning om "gojset".

    zanna: Jobbigt att du börjar samla så mycket vatten. Hoppas plutten kommer snart, så det kan försvinna snabbt!


    ♥ bf 2010-07-17
  • Mistys Daisy
    The Kittycats skrev 2010-01-31 21:56:35 följande:
    Mistys: Ingen aning Vad ska du ha, och var köper du den? På stället jag kollade i lördags kostade den 5700 utan regnskydd och myggnät. Så det var ju inga stora summor som skilde ställena åt. Har du kanske valt en duo, då blir det ju dyrare? Vi ska ju ha en sittdel med mjuklift.Ingen aning om "gojset".zanna: Jobbigt att du börjar samla så mycket vatten. Hoppas plutten kommer snart, så det kan försvinna snabbt!
    Näe, jag skall ju bara he ett speciellt chassi, sen tar jag väl Classic upptll tror jag.
    Minst 6600...får kolla runt lite kanske!

    "gojs" va okej sa Zanna! 
  • The Kittycats
    Mistys Daisy skrev 2010-01-31 22:01:03 följande:
    Näe, jag skall ju bara he ett speciellt chassi, sen tar jag väl Classic upptll tror jag.Minst 6600...får kolla runt lite kanske! "gojs" va okej sa Zanna! 
    Som jag förstod det i Briokatalogen vi fick så gäller det chassit (4WL) för alla vagnar nu (med 4 fasta hjul då iaf)
    Classic finns ju med separat liggdel och sittdel och då blir det ju dyrare. Mjukliften kostar runt 800 kr tror jag. Men det går ju även att välja Classic med sittdel och mjuk/hårdlift, precis som vi kan välja att ta Harmonyn med separat liggdel (istället för mjuklift som vi ska välja).

    Vi har ju bara valt bort separat liggdel för att vi inte har plats att förvara sittdelen någonstans, medans vi använder liggdelen i början. Dessutom är det ju så kort tid man använder liggdelen. Ett plus som hon i affären berätade om är att när vi ska  börja använda sittdelen, så är det enkelt att göra om mjukliften till en åkpåse. Så då behöver man inte köpa det separat sedan
    ♥ bf 2010-07-17
  • Mistys Daisy

    Det lutar åt en Classic med sittdel och hårdlift, så får se om det skiljer sig på priser  i olika affärer. Men kommer att gå på RUL först, sen shoppar vi!

    Sen var det ju det där med alla papper....omplacerngsansökan m.m...får smått huvudvärk känner jag!

  • emme 86

    Mistys; Hehe ja nu är det din o kittys tur att härja med massa papper hit o dit.
    Glad att jag är klar med det mesta av det nu, nu är det bara FP kvar att krångla med tror jag, o att fastställa faderskap.


     


    Undra vad man ska hitta på idag tro... Får nog bli att måla färdigt spjälsängen o sätta upp bokhyllan så är barnrummet iprincip färdigt sen.

  • The Kittycats
    Mistys Daisy skrev 2010-02-01 10:02:15 följande:
    Det lutar åt en Classic med sittdel och hårdlift, så får se om det skiljer sig på priser  i olika affärer. Men kommer att gå på RUL först, sen shoppar vi! Sen var det ju det där med alla papper....omplacerngsansökan m.m...får smått huvudvärk känner jag!
    Men då kan ju ditt pris stämma, det skiljer ju 900 mellan 5700 pch 6600. Och hårdliften kanske är 900 kr dyrare än mjukliften.

    Hoppas jag bara behöver fippla med papper gällande FP, men nu har jag haft ont i svanken hela helgen och idag gör det ont i rumpan Så nu börjar jag blir rädd att det skulle vara foglossning på gång... Känns ju lite väl tidigt!
    ♥ bf 2010-07-17
  • emme 86

    Zanna; Måste fråga dig eftersom att du har kommit längre i FK-djungeln....
    Jag var inne på min sida inne på fk idag och såg att min inkomst har blivit registrerad o att jag nu har en SGI. Vad jag nu undrar är om HP betalas ut automatiskt eller om jag måste begära det? {#lang_emotions_undecided} *fattar nada*

    Satt o räknade lite på jämnställdhetsbonusen oxå, om det blir som vi tänkt med dagarna så kommer vi få ca 12.100kr i bonus o det tackar man ju inte nej till lagom till sommaren.

  • zanna80

    emme - först får man den godkänd, men precis som du skriver måste du sedan begära ut den. Fick med ansökanspapper när jag blev beviljad hp. Där skriver man vilka datum och hur mycket du vill ta ut, även kontonummer skrivs då.

    Låter toppen med jämnställdhetsbonusen! Har inte kollat på det ännu, men måste nog ta tag i det.


    ♥ bf 16 februari 2010 ♥
  • emme 86
    zanna80 skrev 2010-02-01 14:30:14 följande:
    emme - först får man den godkänd, men precis som du skriver måste du sedan begära ut den. Fick med ansökanspapper när jag blev beviljad hp. Där skriver man vilka datum och hur mycket du vill ta ut, även kontonummer skrivs då.Låter toppen med jämnställdhetsbonusen! Har inte kollat på det ännu, men måste nog ta tag i det.
    Ja just det ja, det fick man ju!
    Det har ja fyllt i o skickat in så jag får väl kolla på hemsidan med jämna mellanrum o se vad som händer.

    Ja i början när ja hörde om det där med jämnställdhetsbonusen så funderade jag på vad det var för konstigt påfund o hur de skulle kunna funka men nu tycker ja det verkar supert! Spec eftersom att vi kommer få ut nästan max ersättning då det bara skiljer ca 20dagar mellan mig o micko.
  • Emmy84
    emme 86 skrev 2010-02-01 14:42:23 följande:
    Ja just det ja, det fick man ju! Det har ja fyllt i o skickat in så jag får väl kolla på hemsidan med jämna mellanrum o se vad som händer. Ja i början när ja hörde om det där med jämnställdhetsbonusen så funderade jag på vad det var för konstigt påfund o hur de skulle kunna funka men nu tycker ja det verkar supert! Spec eftersom att vi kommer få ut nästan max ersättning då det bara skiljer ca 20dagar mellan mig o micko.
    Får man fråga hur ni ska lägga upp det? Här funderas det för fullt. Jag har ju inte lika bra SGI som min sambo då han tjänar ca 150 000 mer än mej om året och ibland mer. Så vi funderar på att ta ut hans dagar på helgen och jag tar ut ca 2-3 dagar inkl en garantidag så klarar vi oss bra. Men då blir jag nog hemma tom barnet är 1,5 år. Men då blir det ingen bonus här inte?! Han kommer ta ut 3 veckor i sommar med, hur vi ska lägga upp det då har vi inte löst ännu.
    BF 13 april 2010
  • emme 86
    Emmy84 skrev 2010-02-01 15:07:17 följande:
    Får man fråga hur ni ska lägga upp det? Här funderas det för fullt. Jag har ju inte lika bra SGI som min sambo då han tjänar ca 150 000 mer än mej om året och ibland mer. Så vi funderar på att ta ut hans dagar på helgen och jag tar ut ca 2-3 dagar inkl en garantidag så klarar vi oss bra. Men då blir jag nog hemma tom barnet är 1,5 år. Men då blir det ingen bonus här inte?! Han kommer ta ut 3 veckor i sommar med, hur vi ska lägga upp det då har vi inte löst ännu.
    Jag vet inte riktigt hur de funkar när båda tar ut fp samtidigt men vi kommer göra så att jag tar ut 6dagar i veckan från april till sista dec. Dock kommer jag hoppa över juli månad nu i sommar o leva på skattepengar o sen tar Micko ut sina dagar mellan 1januari o sista juli, 6dagar i veckan.
    Om vi tar ut dessa dagarna så kommer jag plocka ut 200 och micko 181 o maxar då nästan bonusen.
  • EllaZ

    Ja, vi har också börjat räkna på dagar hit och dit. Hur många man ska ta och hur länge man kan vara hemma. Vi har i princip lika mycket föräldrapenning (jag något mer), så det underlättar beslutet att ta 50% var. Så vi siktar också på mycket bonus

    Vi kommer nog ta ut 20-23 dagar per månad, så vi kan inte vara hemma superlänge. Siktar på dagis vid 16-18 månader. Själv började innan jag var ett och det funkade bra det med. Viktigare är nog att tänka på att de tinte är så långa dagar, känner jag. Vi har pratat om att båda går ner till 90% efter föräldraledigheten.

    Vi tänkte ta både semester och föräldraledigt i sommar, omväxlande - då kan vi vara hemma 9 veckor tillsammans alla tre (inkl pappadagarna). Vore superskönt att få landa ordentligt i allt tillsammans.

    Skönt att vi lever i ett land med schysst föräldraledighet. Har en vän i Tyskland, där har de en månad :-O Det bygger liksom på hemmafrukonceptet...


  • zanna80

    ellaz - håller med dig! Tacksamt att bli förälder när man får vara hemma med fp
    Vi hoppas ju som sagt att bara behöva ta ut max 10 dagar/ månad, vill så gärna spara på dagarna! Men tiden får avgöra det, jag blir hemma ett år till att börja med iaf sedan tar Johan över och blir hemma ett halvår iaf. Gruvar mig redan för att behöva gå tillbaka till jobbet *haha*


    ♥ bf 16 februari 2010 ♥
Svar på tråden Vi som startade med bebisverkstad i juni-juli: Nr 4