• Jeanette89

bröllop. vad kostar det?

Jag och min sambo planerar att gifta oss men har ingen aning om vad ett bröllop kostar. Han säger hela tiden att vi inte har råd och måste vänta medans jag är övertygad om att det inte är så dyrt.
    Vad kostar det egentligen att gifta sig?

• Svar på tråden bröllop. vad kostar det?
  • slilja

Vårat bröllop gick på 120 000. Då var vi 90 personer. Snålade inte utan tog det vi ville ha.

• La Lola

Det är gratis.

Sen tillkommer ju kostader för kläder, mat o sånt.
    O det styr man ju själv över.

Vårat gick på under 10 tusen.
    43 gäster, kyrkbröllop, fest i hyrd bygdegård o hemlagad buffé.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • STAmbassadör

ett bröllop kostar inget förutom frimärke när man skickar inte intyget till skatteverket. och det tror jag de flesta har råd med...

• BimBim o Knorrans Mamma
    Jeanette89 skrev 2009-11-06 12:16:27 följande:
    Jag och min sambo planerar att gifta oss men har ingen aning om vad ett bröllop kostar. Han säger hela tiden att vi inte har råd och måste vänta medans jag är övertygad om att det inte är så dyrt.Vad kostar det egentligen att gifta sig?
    Gifta sig e ju som sagt gratis. Sen tillkommer ju annat om man vill!!!
    Jag köpte brudklänning från kina. Kostade bara nån 1000 lapp. O det var en sån där "gräddbakelse"
    Sen hade vi ju dop för sonen samtidigt.
    Köpte en bröllopstårta för ca 1000kr, buketten kostade ca 1000kr.
    Pappa gjorde stora goda smörgåstårtor som han o mamma betalade. annars kanske ca 1500-2000kr.
    Sen hade vi ju bara en enkel tillställning. Ingen fest eller så efter.
    Så vårt gick nog på max 10000:-
    Eller just de ja. Ringarna med. Vi "pantade" våra förlovningsringar i vitt guld och då tog de priset för dem o drog av på de nya. Mannen fick en bredare ring och jag 2 nya. De kostade 12000 typ men tror vi betalade 4000 iom att vi lämnade in de förra ringarna då.
    Så säg MAX 15000 för vårt bröllop.
  • miomion

Vårt kostade ca 12 000 inkl allt. Då hade vi föräldrar o syskon så det blev ca 17 gäster. Borgligt, och fest efteråt. + fotografering av fotograf och en natt på hotell,+ catering.. Det blev alldeles lagom, man hann prata med alla och man bjöd dom man umgås med med. Jättelyckat och mysigt

• moretime

Jamen det beror ju såklart på hur man bjuder. Ring kan man få för alltifrån 500-50000, och själva vigseln kostar ju inget.

• Kinya

Att gifta sig kostar inget. Vigsel i kyrka eller borgerlig vigsel är gratis. Klädvalet är frivilligt liksom om man vill bjuda någon på fest efteråt. Det enda jag kan komma på som är "obligatoriskt" och kostar är ringarna och man kan ofta hitta bra erbjudanden om man bara håller ögonen öppna.

Allt utöver det är frivilligt och eget tycke och smak. Så om ni vill veta om ni har råd så sätt er ner och bestäm följande tillsammans:
    1: Hur stor bröllopsbudget har vi?
    2: Vilka krav har vi på vårt bröllop? Maffigt/enkelt, många/få/inga gäster, bjudning efteråt eller ej osv.

Om det ni vill ha ryms inom er budget så sätt igång och planera. Annars är det väl till att spara tills ni tycker att ni har så ni kan få det ni vill.

Man kan också köpa saker successivt, dvs allt behöver inte köpas in på samma lön utan man kan köpa lite i taget under ett års tid. Och önska sig presentkort i lämpliga butiker när man fyller år/i julklapp.

Lycka till!

• gbgumman

Det beror på vad man vill göra såklart. Vi ville ha det litet enkelt men med guldkant.

Klänning 1000kr
    Ringar 20000kr (alla tre tillsammans)
    Skor 500kr
    Mannen hade en gammal kostym som han gillar
    Snittar några hundra Skumpan (äkta madam p några flarror underbart) hade mamma och pappa med sig från frankrike resan.
    Våra föräldrar stod för maten på Gondolem men det blev nog inte så dyrt för vi var 9 personer.

• Saniis

Ett bröllop kan i princip kosta hur mycket eller lite som helst. Vårt kostade ca 100 000 inkl bröllopsresa. Vi hade en fest med 40 gäster.

• alvaereva

vårt kostade kring 100 000 ink allt.
    vi hade 65 gäster och kyrkbröllop. middagen i en lokal och festen i en annan. rockband som spelade hela kvällen. vi bjöd på all alkohol, fri bar.

• zappo123

vårat kostade 100 ooo, hälften var middag för 70 personer och de övriga 50' ALLT annat, ringar hår smink frimärken inbjudningar klänning mannens kläder tärnans klänning hjärteris att kasta bordsdekorationer, program etc etc. Blir fler småutgifter än man tror.. vi valde inget extravagant

• Liten men naggande

hur lite alt hur mkt som helst.... räknar med ett par hundra tusen för egen del men så är jag ju lite galen också. tror att det medelbröllop ligger mellan 60-100 000 men det går givetvis att ha jättebra bröllop för 20-30 000 respektive dåliga för 300 000 så det hela beror ju hur man själv vill ha det och har råd med..

• Julienne

TS, har du fått nån uppfattning om hur ni ska göra? Är nyfiken på om planerna har satts igång eller om ni avvaktar....

• AndreaBD

Det hänger ju helt på vad du vill ha. När jag gifte mig (andra gången) hade vi fest hemma hos svärföräldrarna i partytält i trädgården. Maten var lagad av svägerskor. Svärfar grillade köttet. Styvdotter fixade mitt hår. Så, det kostade oss inte något speciellt. Det är klart, man köper ringar och man köper finkläder och sånt. 

Första bröllopet la jag och mitt ex ut lite mer. Då hyrde vi en lokal och anlitade någon som fixade maten. Och jag kommer inte ihåg vad det kostade. Men det var överkomligt. Det är klart, om man vill ha något färdigt fixat så kostar det ju.

• Anonym (nn)
    Anonym (xxx) skrev 2025-01-13 14:16:54 följande:
    Tråden är från 2009, jag tror nog att de är gifta nu.
    Ja, och kaske även skilda.
Svar på tråden bröllop. vad kostar det?