• Svar på tråden Någon som väntar barn i april? del 2
  • jossan01

    Mina föräldrar hade lite samma inställning. Men pappa lättade det ganska snabbt för medans mamma tog lite längre tid på sig..
    Det har ju i sin tur lett till att när vi köpt saker till Thea (nu har bebban ett namn) så får jag sån ångest över "tänk om något går galet"..

  • Humpan

    Viss håller jag med om att det finns en oro för att allt inte ska gå bra. Själv försöker jag dock att inte tänka på det viset och undviker helst att läsa om sena missfall, psd etc eftersom jag känner mig så känslig nu och blir så illa berörd. Som andra redan skrivit, man måste få boa nu och förbereda sig mentalt på vad man ska göra med en liten bebis när den kommit. Tänk om ni står där på BB och tänker "Vad är det här? Ska den med hem? Nej det stämmer inte!" istället för "Hjälp! Hur ska jag klara av det här?" Vilket ändå  kändes rätt naturligt

  • sarahl

    någon här som börjat boa och ställt fram säng osv? jag vill men vill hålla mig lite till.

    någon som börjat fundera på vad som skall med i bb väskan?

  • myran82
    missRockangel skrev 2010-01-31 10:15:11 följande:
    Ja, de här jäkla föräldrarna... Har själv problem med min mamma.Fast inte på samma sätt.Skit i vad de säger! Ska ni stå utan nånting till bebisen när ni kommer hem från BB?Klart man måste handla hem och förbereda. Det gör alla.Klart att man inte behöver gå o köpa allt innan v12, men vid det här lagetså måste man ju börja förbereda. Boa.Din mamma har kanske varit med om ett sent MF och är orolig för att du med ska få det?
    Min syster var ganska nära att inte klara sig när hon födes som slutade med ett ur-akut snitt. Kanske är därför hon säger som hon säger.

    Men jag tycker ändå att hon kan försöka vara positiv, jag tycker det är superjobbigt och inte "våga" prata om saker vi har köpt osv för jag vet att hon & farmor tycker det är fel.
  • mizzvictory
    sarahl skrev 2010-01-31 15:41:09 följande:
    någon här som börjat boa och ställt fram säng osv? jag vill men vill hålla mig lite till. någon som börjat fundera på vad som skall med i bb väskan?
    Jag har ställt fram sängen, så den står fint brevid min. Jag är oxå hel nojjig att nått ska hända men som sagt man kan ju inte bara stå där en dag utan nått heller!
  • IdaVasterflo
    sarahl skrev 2010-01-31 15:41:09 följande:
    någon här som börjat boa och ställt fram säng osv? jag vill men vill hålla mig lite till. någon som börjat fundera på vad som skall med i bb väskan?
    Jag har inte direkt ställt i ordning något än. Men jag har i alla fall plockat fram sängen så den ska bara monteras ihop. Alla kläder har jag sorterat och plockat ut det som vi ska använda och tagit fram sängkläder till sängen. Allt ska ju tvättas och så innan det är dags men allt är ju framme och så får man ta å fixa lite åt gången. =)
  • Linnie74

    Jag har fixat klart vagnen med allt nu... sängen e färdigt målad nu så de kommer å bli klar under veckan å så e de bara små handling kvar till bebin.. å då har ja ju ca 55-75 dagar kvar nu... men vill bara få njuta av sista tiden sen utan att behöva tänka på massa måsten..:D

  • Cillizan
    sarahl skrev 2010-01-31 15:41:09 följande:
    någon här som börjat boa och ställt fram säng osv? jag vill men vill hålla mig lite till. någon som börjat fundera på vad som skall med i bb väskan?
    Här boas det som bara den:) Beställde spjälsäng och skötbord för två veckor sen och sambon här längtat sedan dess efter att få sätta ihop dem. hihi, är så mysigt, först var det mest jag boade men nu är han i full gång... så idag efter att vi varit och hämtat dem hann vi knappt hem innan de var ihopsatta och bäddade.

    La ut lite bilder på skötbord, spjälsäng, babyskydd och lite nya magbilder, om det e någon som är nyfken.

    Har varit tillsammans i 8 år imorron så vi har varit iväg på hotellweekend den här helgen. Så himla underbart att bara komma bort äta gott och mysa.
    Bad om att få ett rum med badkar, älskar att bada så vi tänkte försöka klämma ner oss. När vi kommer dit ser vi att vi fått ett rum med bubbelbadkar för två{#lang_emotions_laughing} så det blev mycket badande och inte trångt alls!
    Har haft en toppenhelg!
  • myran82

    Har ni funderat på om ni ska ha täcke i sängen till bebisen?

    Jag har läst på många ställen att man inte ska ha det till bebisar utan att man ska ha sovpåse istället. Jag tycker det verkar mysigare med täcke men kanske lika bra att låta bli?

  • mizzvictory
    myran82 skrev 2010-01-31 22:49:20 följande:
    Har ni funderat på om ni ska ha täcke i sängen till bebisen?Jag har läst på många ställen att man inte ska ha det till bebisar utan att man ska ha sovpåse istället. Jag tycker det verkar mysigare med täcke men kanske lika bra att låta bli?
    Jag har bara hört att man inte ska ha riktigt täcke utan en galler filt som kan andas, men jag vet faktiskt inte!
  • missRockangel
    myran82 skrev 2010-01-31 16:27:41 följande:
    Min syster var ganska nära att inte klara sig när hon födes som slutade med ett ur-akut snitt. Kanske är därför hon säger som hon säger. Men jag tycker ändå att hon kan försöka vara positiv, jag tycker det är superjobbigt och inte "våga" prata om saker vi har köpt osv för jag vet att hon & farmor tycker det är fel.
    Ahh... Är nog där oron ligger... Det kan man ju förstå, även om det
    är jobbigt för dig att höra.

    Jag hade en kompis som dog när hon va gravid i 8e månaden.
    Läkaren sa iofs att det inte alls hade med att hon va gravid o göra.
    Hon dog av en hjärtinfarkt.

    Sen har jag en bekant som förlorade sin son 2 dagar innan BF
    och en annan kompis som förlorade sitt barn i v20.

    Men jag tänker inte gå och oroa mig för att nåt ska hända vårat barn,
    det hade jag inte pallat.
    Men tanken finns väl ändå i bakhuvudet, fast jag
    går liksom inte och grubblar på det.
  • myran82
    mizzvictory skrev 2010-01-31 23:00:33 följande:
    Jag har bara hört att man inte ska ha riktigt täcke utan en galler filt som kan andas, men jag vet faktiskt inte!
    Okej.

    Vi har köpt både täcke till korgen och sängen i från rätt start, känns så mysiga men vil inte använda de om det inte rekomenderas till bebisar.
  • myran82

    Vi gjorde ett superfynd¨på second hand i lördags =) Köpte en philips babyvakt för 85 kr, fungerar perfekt =) Hade inte tänkt att köpa någon förän vi viste om vi har behovet av den men det var så pass bra pris.
    Då vi bor i lägenhet i etage så är det nog bra om vi sitter på balkongen eller gräsytan utanför & grillar i sommar, då hör man lätt om bebisen vaknar.

    Sen ytterliggare lite tråkiga saker. Har fått en del oväntande stora utgifter som vi inte alls tycker om. Specielt inte nu när ekonomin inte är lika bra som tidigare. Eftersom jag går en arbetsmarknadsutbildning 2 timmar om dagen (sjukskriven resten) så kan jag inte jobba något i hemtjänsten där jag går på timmar normalt sett så det är ett inkomstbortfall på närmare 4000 kr i snitt per månad som inte FK tar någon hänsyn till =/
    Båda våra bilar behöver in till verkstaden. Ena bilen gick ett dimljus helt helt sönder i ett fäste innuti så det måste bytas alltihop (hela lampan hänger ut), räknar med 1500 i kostnader där och ena stötdämparen på min bil behöver bytas. Har inte en aning om vad det kommer kosta men några tusen iallafall. "Min" privata bilmekaniker har flyttat 60 mil härifrån så nu känner jag ingen som kan laga bilen billigt åt mig =/

    Detta klarar vi upp med ekonomin, men det är riktigt surt. Speciellt eftersom vi måste skaffa oss ett skötbord och alla småsaker till bebisen också. Som tur är har vi sängen & vagnen klart. Men närmare 2000-2500 behöver vi spendera på barnsaker =/ Och då har vi valt bort andningslarmet som jag egentligen väldigt gärna vill ha, men ekonomin klarar inte av den stora kostnaden just nu =/

    Nepp, nu ska jag iväg & "jobba" mina 2 timmar i verkstaden & i eftermiddag ska vi på föräldrautbilding för första gången =)

  • sarahl

    om några dagar går denna tråd ut, någon som känner sig manad att skapa e ny?

  • miamie
    missRockangel skrev 2010-02-01 13:00:20 följande:
    Igår va vi o såg Mustasch på KB i Malmö!Och Ralf pussade på min bebismage! För bilder:missrockangel.blogg.se/
    Vad kul!!

    Själv jobbar jag f ö på som vanligt, fast jag försöker sänka mina krav på eftermiddagarna för jag orkar inte prestera 100 procent under eftermiddagarna...

    Jobbar ju 100 procent och har svårt att gå ner i tid för det är så mycket som ska hinnas med, plus överlämningen till chefen eftersom ingen vikarie tas in under min mammaledighet... Var hos läkaren igår och fick ingen sjukskrivning eftersom mina symptom är för svaga enligt de nya reglerna från FSK, så vi tar det vecka för vecka nu istället. Hoppas på att jag slipper sitta på jobbet då vattnet går/värkarna sätter igång, för det sägs ju att andra gången går fortare?

    Känner också igen mig i era tankar om psd och så, har inte alls känt samma oro med lillkillen som jag gjorde med vår tös, men orolig är man ju ändå Och som IdaVasterflo säger så släpper man inte den oron någonsin, hur stora barnen än blir. Drömde f ö en väldigt konstig dröm igår, att vi helt plötsligt på tillväxtUL (som väl sker om några veckor, har inte fått kallelse än) fick veta att vi väntade tvillingar??

    Jaja, konstiga saker drömmer jag typ varje natt

    *kram på er*
Svar på tråden Någon som väntar barn i april? del 2