• abovo

    Toppenmammor oktober/november 2005, nu blir det vinter...

    Toppenmammor oktober/november 2005, nu blir det vinter...

    Nu är det fyraåringar vi har! Flera med små- och storasyskon!

    Varmt välkomna allihopa!

    Länk till de gamla trådarna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m32896290.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m29837779.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m27054035.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m23890146.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m20930593.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m14666366.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m11760168.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m9693648.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m7757592.htm
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m6213759.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m5509533.html
    www.familjeliv.se/Forum-2-17/m4925619.html
    www.familjeliv.se/Forum-2-17/m3726191-133.htm...
    www.familjeliv.se/Forum-2-17/m2641838.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m35488682.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m38585323.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m41617659.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m43857480.html...
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m46354884.html

  • Svar på tråden Toppenmammor oktober/november 2005, nu blir det vinter...
  • snuttan2

    Här var det lugnt... hoppas att inte alla ger upp tråden... skulle sakna er något fruktansvärt isåfall...
    Har idag varit ute och åkt pulka kul nu när man har barn att "skylla" på
    annars har vi haft en lung jul med alldeles för många klappar, Jonathan orkade inte ens öppna alla på julafton utan haft öppning i tre dagar men det var bara bra då har han verkligen kunnat kolla på alla leksaker ordentligt. Det bästa har nog varit legot.
    han tycker så mycket om att sitta och pyssla med det och han fixar nästan helt själv att läsa sig till hur bitarna ska vara på instruktions bilderna
    Nu stundar nyår, vi ska i väg till några vänner men för mig blir det lugnt tycker det är skönast att komma hem och vill inte dricka något speciellt när man har Jonathan att ta hand om så då kan jag helt vara utan det glaset med vin... Jonathan är även lite rädd för raketer så det kanske blir att vi får bege oss hem när den delen börjar..
    Kram till er alla.

  • Yunior

    Hejsan!

    Tittar in och önskar alla ett riktigt GOTT NYTT ÅR! Ledsamt att läsa att Abovo lämnat oss. Hoppas hon orkar komma tillbaka vid tillfälle.
    Jag har inte varit aktiv här precis sedan Vilda föddes. Men jag läser då och då. Allt är bra med oss iallafall. V är 6 månader nu och kan sitta och har fått två bissingar .
    Axel har jullov och vi försöker aktivera oss/honom så gptt det går. Igår var vi och provade skridskor för första gången. Gick sådär men det var skoj!!

    Som sagt...GOTT NYTT.... och sköt om er.

    Stor kram Sara, Axel och Vilda

  • Hädvigg

    Gott Nytt År allihopa!


    Vi är bortbjudna i kväll som tur är Efter en julhelg fylld med släkt- och vänträffar och med övernattande gäster är det skönt att någon annan står för fixandet. Det har varti roligt men intensivt. 
    N fick julklappar både på julafton och dagen efter (jultomten hade "gått fel" ) och det var nog tur, annars hade han inte orkat öppna alla på julafton. Bäst var Lego och kassaapparaten, tyckte han. 
    Här har kommit massor med snö och det snöar fortfarande. Jätteroligt, eftersom det blir mycket roligare att gå ut, jag kan skotta snö och N gräva eller hoppa runt i den. I går försökte vi åka kälke, eftersom vi har en fin backe här, men det var bara pudersnö hela vägen så vi sjönk ner med ett stort "floff". Efter hårt arbete lyckades vi i alla fall åstadkomma ett spår som gick att åka i. I dag ska vi testa igen. 
    Skridskorna ska provas (tur att jag köpte en stor storlek i fjol) och skidor ska inköpas. 
    N har fullt med existentiella funderingar. Eftersom han går på kyrkans barntimmar har han lärt sig att Gud har skapat allting. I bilen i går berättade han därför om allt Gud har skapat: "Gud har skapat världen och träden och ån och fåglarna och...." "Och dig?", frågade M. "NEeeeej", blev svaret  
    Siri har plötsligt gått över till att sova åttatimmarsnätter. Jag är såå lycklig över det! N sov inte så bra på nätterna förrän han var ett år!  
    Ha det gott allihopa och hoppas att vi alla får ett riktigt fint 2010!
  • Heather

    God fortsättning! {#lang_emotions_laughing}

    Här har det varit fullt sjå...Jobba,jobba, jobba... Bara en dag kvar (om inga extratimmar dyker upp) och sen ledig fram tills skolan börjar. Skönt, även om extra pengar är najs så behöver jag ju också få lite andrum mellan varven, har varit ytterst lite sådant det senaste...


    ღ Anton 051101 ღ Erin 070413 ღ
  • Ankissen

    Hej!
    Jag har varit ruskigt oengagerad här i tråden den senaste tiden, men det har sin lilla förklaring - sjukdom!
    21 december vaknade vi mitt i natten av att Elliot inte kunde andas. Han hostade, grät och hade sig - krupp! Vi satt han och jag nästan hela natten ute på uteplatsen för att han skulle få luft. Morgonen därpå åkte vi till vc och fick diverse mediciner. Natten efter upprepades förloppet och vi satt ute i -22 grader i 45 minuter för att Elliot skulle kunna andas. Stackaren hade verkligen panik. Dagen efter fick han feber oxå och en extrem hosta, så vi åkte till vc en gång till. Näe, det var fortfarnde bara ett virus och krupphosta. Han fick inhallera adrenalin och lite kortison och blev tillfälligt bättre den 23/12. På julafton åkte vi in en gång till och fick inhallera igen. Denna gång hjälpte det inte lika bra, och hela julafton hemma hos min mamma hostade Elliot HELA tiden. VC sa att de inte kunde hjälpa oss mer och att vi fick åka till sjukhuset sex mil bort om det behövdes. Natten efter julafton vände det äntligen och nu äter Elliot bara en hostmedicin och inte fyra... Dock blev Ella smittad av viruset och är däckad nu. I natt var hon vaken från 3-5 med mig och sen fick hennes far ta över. Shit alltså vad jag skulle behöva sova nu!!!


    Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • Hädvigg

    Ankissen


    Så hemskt när de får problem med andningen! Vilken jobbig julhelg ni fick Ni får försöka ta igen det när alla har blivit friska igen, fira trettondag i stället.
    Heather
    Njut av ledigheten!  
    Sitter med en skriklisa i famnen.
    God fortsättning!
  • snuttan2

    Ankissen: usch vad tråkigt att ni fick en så jobbig julhelg{#lang_emotions_frown} skönt att höra att Elliot är bättre iallafall bara att hålla tummen att Ella snart bli bra från det oxå.

    vi hade en trevlig nyår med vänner och där fanns oxå två pojkar i Jonathans ålder och dom lekte jätte bra ihop alla tre mest spännande var det tyckte Jonathan när vi var ute vid 10 tiden för att smälla några raketer, eftersom vi inte visste hur länge barnen orkade, att dom fick vara ute mitt i natten och leka i snön {#lang_emotions_laughing} men dom höll sig allt vakna så kl 24 var vi ute igen men sen när vi åkte hem kl 01 behöver jag säga att det räckte jag startade bilen så sov han så gott...
    Men nu är det vanlig ordning igen har haft två tuffa kvällar för att försöka komma in i vanlig dygnsrytm igen men pust det ska gå...
    Torsdag är det dags för Jonathan att gå till tandläkaren igen och han ser verkligen fram emot det då det är till ett nytt ställe så han är nyfiken på att se vad dom har för maskiner{#lang_emotions_dreamer} jaja bara att se om stället står kvar efter vi varit där...

    Hur är era 4-åringar??? Jonathan har blivigt sååå kännslig nu man får akta sig för att säga fel saker för då börjar tårarna rinna med en gång...?? När han har varit jätte ledsen ibland säger han att han vill dö!!??? hemskt att höra och vart har han fått det ifrån?? det är absolut inget vi säger hemma och jag  vet vad han tittar på för pogram så jag tror inte att det kommer därifrån heller. hur ska jag tackla det? jag brukar krama om honom riktigt ordentligt och tala om för honom att mamma älskar honom och vill absolut inte att han ska dö. Hur tycker ni att jag ska göra?

  • Tiger

    Ankisen, oj vad jobbigt ni haft. Hoppas du får sova nu

    Jag var på akuten innan jul med lilla Josephine som nu är 13 mån. Hon kunde inte gå en morgon. Hon hade fått en förkylning i höften. Jag fick bära runt henne på alla avdelningar och lagom till vi vara klara med röntgen mm, så gick hon igen...suck. Jag var självklart jätte glad, men hade anstängt mig så mycket i ryggen. ( den är ju dålig på mig) så sen fick jag gå till naprapaten 2 gånger.

    Philip har varit ganska jobbig nu när vi varit lediga. Han blir ju inte lika stimulerad hemma. Många barn har varit borta och det har ju varit så kallt. Men i dag åkte han till farmor och farfar. han frågade själv om han fick åka dit några dagar. Vi blev ju jätte glada, och farmor och farfar med. Annars är det mycket som är känsligt för honom med. Vet inte om det ibland beror på ålder eller att han har en lillasyster som tar mer och mer plats.
    Jag har tröttnat på att han inte klär på sig själv mm, så vi har gjort en tavla som han får sätta sträck på varje gång han gör olika saker som vi bestämt. Det är specialuppdrag som vi kallar det...som Agenten Oso på TV. Det har funkat jätte bra i en vecka nu.
    Nä nu ska jag njuta lite hemma, då jag är själv.

  • Hädvigg
    Tiger
    Förkylning i höften? Kan man ha det?{#lang_emotions_surprised}
    snuttan2
    De kan snappa upp saker de hör bara en gång, allting verkar fastna just nu. Förstår han riktigt vad han säger då? Jag tror inte att de uppfattar döden riktigt på samma sätt som vi. Kanske han har hört någon säga så som varit riktigt upprörd, och förknippar det med att vara riktigt ledsen? Kanske du kan fråga vad han riktigt menar? Att han är jättejätteledsen eller att han inte vill finnas mer?
    Jag känner igen det här med att vara känslig. N är väldigt noga med att göra saker själv och att ingen annan får göra de uppgifter som hör till honom. Han växlar mellan att vara väldigt samarbetsvillig och resonabel och totalt omöjlig{#lang_emotions_undecided} Dessutom verkar han ha fått en svår släng av beslutsångest. Varje valsituation är ångestfylld. Åka till farmor eller stanna hemma? Läsa alfabetsjakten eller barbapapa, osv. För det mesta låter det: "jag vill bååååådaaa, uhuhuuuuu..."
    I dag var det -25 grader här, så vi håller oss mest inomhus. {#lang_emotions_coffee} Visst känns det lite tråkigt att inte kunna vara ute så mycket, men jag njuter ändå av att ha en "riktig" vinter. 
     M ska vara borta en hel vecka - känns väldigt konstigt att sitta ensam på kvällarna när barnen har somnat. Nu ska jag i alla fall gå och lägga mig. Det kan bli tidig väckning i morgon när S vaknar.  
  • Tiger

    Hej
    Oj, vi är verkligen inte så aktiva längre, men alla har väl fullt upp.
    Jag har ett problem som jag gärna bollar med er, om det är ok?
    Min yngsta Josephine är nu 14 månader. Hon är så himla härlig ibland, men också så himla jobbig. Hon matvägrar. Har ni några råd. Hon har alltid bråkat med maten, och jag vet att man inte ska ta fighter, men nu börjar det gå så långt. Hon äter välling, yoghurt och ibland barnmat för 6 mån, och gröt. Hon får kväljningar av geggiga saker, av klibbiga saker och bitar i maten, och ibland kräks hon. Nu har lyckats få henne att äta banan, päron och gurka och spagetti. Men korv, köttbullar kyckling mm totalvägrar hon. problemet är ju att hon inte blir mätt och sen blir hon så arg, och då går det inte att få i mat. Hon gillar att sitta med och ska tex gärna äta kex med gaffel, så jag tror att det är mycket kan själv. Har ni några erfarenheter av detta?

  • Hädvigg

    Hej Tiger


    Jag har inga erfarenheter av så små matvägrare, men slänger in några tips på sånt vi har gjort med vår stora kille när han åt sämre en period.
    Låt henne vara med och laga mat, då brukar det slinka ner saker i farten. 
    Lägg bitar av sånt hon äter på tallriken blandat med andra saker på tallriken så hon får plocka själv. 
    Är det något hon tycker om, t.ex. pannkakor som ni kan blanda ner andra saker i? Bara för att hon ska få i sig lite mera. 
    Går smoothies ner, eller är det för geggigt? Där kan man ju variera med andra frukt och bär, så hon kanske börjar gilla smaken? 
    Hemskt frustrerande när de inte äter  Kanske någon annan har bättre förslag?
  • snuttan2

    Tiger: hur har det gått för er med lilla matvägreskan? plockmat kanske fungerar och "lura" i alltså lägga både goda och mindre goda bitar som ett grillspett så lärde sig Jonathan, på eget bevåg, att tycka om rödlöken och tomaten i salladen{#lang_emotions_smile} han tog en tandpetare och byggde egna spett för att göma smaken sa han och efterhand blev bitarna av det han inte tyckte om större och större och nu ber han mig lägga i rödlök när vi ordnar sallad till maten.

    annars har vi en glad, för det mesta, 4-åring hemma nu som snappar upp och vill vara med på allt det är både roligt och jobbigt för ibland vill man ju bara få saker gjorda snabbt så man blir av med det men men jag vill inte säga att han inte får vara med heller för då kanske han absolut inte vill vara med mera sen. Det roligast just nu är att han vill göra såsen till maten, med lite hjälp, och pappa o brosorna sen säger att det var den godaste såsen dom ätit då är det en liten kille som skiner som en {#lang_emotions_sunny} .
    Det hemskaste som finns just nu är mammas pussar {#lang_emotions_sealed}{#lang_emotions_cry} jag är ju ledsen över det samtidigt som jag vet att han spelar på mina känslor just för att han vet att jag tycker det är tråkigt att han "torkar" av mina pussar när han fått en men pappas får sitta kvar... men kramas är otroligt mysigt fortfarande iallafall!

    Annars är det väll full fart det går i ett känns det som glömmer av sig själv så på fredag ska jag äntligen ta mig lite tid och fräscha upp mig utan Jonathan {#lang_emotions_kiss} ska bli sååå skönt först ska jag unna mig att sluta tidigare från jobbet åka o sätta mig hos frissan och bli tvättad i håret och blir riktigt snyggt, hoppas jag att det blir, klippt sen ska jag ut och SHOPPA kläder och bara till mig!!
    *s* fast det blir väll som vanligt, jag hittar inget till mig men kommer hem med kassar fulla med kläder till Jonathan och till T... jaja men härligt ska jag ha det.

    kram på er alla tjejer!

Svar på tråden Toppenmammor oktober/november 2005, nu blir det vinter...