• nötskrikan

    Vi som fick barn i jan-feb 2007, vintern är här

    Eller ja, snart kanske vintern och snön är här...

    11/1 Irma, 12/10-09 Cornelis - mpta
    28/1 Emanuel, 14/9-08 Ristin - Lappen
    29/1 Nova, storebror - Puman78
    31/1 Lova, 13/4-09 Saga - nötskrikan
    5/2 Emelie, 12/8-09 Oscar och Isa - spacebeare
    5/2 Isak, 24/1-09 Jacob - Mammanna
    26/2 Ian, storasyster 9 år - beavies
    28/2 Mio, BF 100317 - Michayla

  • Svar på tråden Vi som fick barn i jan-feb 2007, vintern är här
  • nötskrikan
    spacebeare skrev 2010-02-07 10:10:39 följande:
    Em tackar!grattis Isak i ef!jag å twinsen har haft magsjuka så inget storkalas, det tar vi nästa helg. men Em verkar nöjd ändå
    Nej vad tråkigt, tur att Em var nöjd i alla fall Hoppas det går bättre den här helgen då!
  • Mammanna

    Grattis Emelie

    Här har det varit kalas och biobesök. Fredagen friade vi Isak med paket på sängen. Eftersom både han och Jacob var hesa och förkylda så stannde jag hemma från skolan så Isak fick vara hemme från dagis och ta igen sig lite. Lördagen var jag och Isak på grodan och prinsessan i Gävle en heldag bara Isak och mamma Sen på söndag hade vi kalas för släkt och vänner. Isak blev jätte nöjd med alla pressenter och allt fika..

    Hua vilka stora barn jag fått en 3 åring och en 1 åring, shit vad gammal jag börjar bli


    ~En i himlen~två i famnen~
  • Puman78

    Hej!

    Hur går det för alla?

    För en tid sedan var vi på 3 årskontrollen med Nova.
    Hon vägde 14,6 och var 96 cm lång. Vikten har hon haft en del problem med, då och har perioder då hon inte äter någonting. Men kurvan följde hon som hon skulle så det var skönt.

    Sköterskan visade bilder och Nova skulle svara på frågor, det tyckte sköterskan bara var löjligt, men något hon var tvungen att göra. Nova pratar så mycket och har för länge sedan passerat de 3 ords meningarna som det ska kunna vid tre års ålder.
    Nova tog och läste en MAX bok för sköterskan efteråt i stället.
    Novas pappa sa det att det var ju tur att hon inte började sjunga, för då hade nog vår sköterska trillat av stolen =) Super skönt att det fungerar.

    Förskolan fungerar dock inte lika bra tycker jag.
    Nova har varit blöjfri sedan i nov/dec och det har hänt nu i januari att hon haft blöja på sig när jag har hämtat henne. Då har de satte på henne blöja när det har gått ut och så har den fått vara kvar över vilan. Det gör mig lite upprörd. Hon klarar ju att hålla sig om hon kissar innan de går ut och skulle det vara så att hon blir kissnödig får man väl gå in med henne så att hon får kissa.
    Nu har vi slutat att ta upp henne på natten för att kissa också, och det är torrt på morgonen =)

    Jag märker också att Nova har gått tillbaka i utvecklingen lite grann, och ska vara lite bebis. Man ska mata henne och klä på osv. Det är väldigt många småbarn på hennes avdelning och hon behöver få komma till de stora barnen för att kunna utvecklas, delvis även språket. Men det är ju fullt tyvärr.

    Annars är det full rulle och jag ligger i förkylning :(

  • nötskrikan

    Puman: Vad duktig Nova var som pratade på treårskontrollen, Lova sa inte ett ord. Låter som att vi har liknande problem med förskolan, Lova är fortfarande kvar på småbarnsavdelningen och känns alldeles för gammal för det. Dessutom är de 19 barn, de flesta 1-2 år, och ganska ofta två pedagoger bara.
    Vi är också förkylda, sååå tråkigt. Hoppas alla vinterförkylningar försvinner snart.

  • mpta

    Irma viskade mest på 3års kontrollen för hon va en blygis men hon har ju pratat fullt ut sen hon va 2 år så ja vet ju att hon kan
    På Irmas avd är d också massa småttingar, Irmas bästis är 06a å han har fått flytta över vilket inte gillas av Irma men dom jobbar för att para ihop irma med en tjej som e ca 2 mån yngre eftersom dom är i samma årskull å kommer följa varann sen men hon är väl lite senare i utv än irma men dom börjar leka mer å mer fast så fort hon får chansen att leka me bästisen e d bara han som gäller Irma kommer inte få byta avd förns efter sommaren pga att d är fullt s hon får väl fortsätta att ta hant om de små tror d funkar bra änd eftersom personalen är bra på att se tll allas behov, är riktigt nöjd me irmas förskola, personalen lägger ner tid på alla barnen (uppfattar ja d som) dom fixar aktiviteter som disco,gympa,skridskoåkning mm. och jag uppfattar d aldrig som rörigt där även fast dom har ett litet utrymme som dom oftast är i, oavsett hur stor barngruppen är när ja kommer är d alltid lugnt å skönt, är barnen fulla i spring ligger gympasalen en dörr bort

  • Puman78

    Men va kul det låter malin. På Novas förskola verkar det mesta hända när de flyttar upp. Men visst disco blir det ibland och Nova är inne i en period att klä ut sig =)

  • spacebeare

    mpta - va kul!

    har kontroll imorgon, ska ta twinsen på 6mån å Em på hennes samtidigt

    Em är kvar på 1-3avd, många 06:or kvar så jag har inga problem med det. här flyttades inte upp ngt för det var fullt på stora avd. däremot vet vi inte om det kommer vara liten/stor avd efter sommaren, 18 barn försvinner men bara 12 som de anser mogna nog att flytta upp. vill ha kvar delade avd! dels att de får vara "stora" sen kommer twinsen förhoppningsvis börja till hösten och vill att Em ska slippa dem lite grann

    Puman- sover hon på vilan? annars fattar jag inte varför de sätter på henne blöja överhuvudtaget.

  • nötskrikan

    Vi har fått plats åt Saga på samma dagis till hösten men jag tar för givet att Lova får flytta till de stora barnen då och det känns bra. Just nu är de några tjejer som är 07:or och sen är resten mycket yngre.

  • Puman78

    Space - Hon sover typ aldrig på vilan. Jag tror de är så att de sätter blöja på henne när de går ut för att hon har pinkat på sig 1 gång och för att personalen tycker det är "lättare". Sedan är det nog så att de går in och äter och sen går de på vilan, så det blir väl bara inte att de tar av den.

  • spacebeare

    min tjej som fortfarande kör blöja på natten men inte sover på vilan har aldrig blöja på sig! inga överhuvudtaget på dagis! hemma bajsar hon i blöja men inte på dagis tom....
    skulle nog ta dem i örat!

Svar på tråden Vi som fick barn i jan-feb 2007, vintern är här