• Esska

Tråden för oss äggdonatorer 11

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

Villhabarn.com: www.villhabarn.com/aggblidon.html

Artikel i vlt.se: www.vlt.se/artikelmall.asp

Karolinska universitetssjukhuset www.karolinska.se/templates/Page.aspx...

Ava-klinikka: www.avaclinic.com/index.php

Akademiska sjukhuset: www.akademiska.se/templates/page____29362.asp...

Barnviadonation.se: www.barnviadonation.se/index.html

Vårdguiden: www.vardguiden.se/Article.asp

Ägg- och Spermiedonatorernas Förening: www.aspef.org/

Gamla trådar:

Tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html
    Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html
    Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html
    Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983. Html
    Tråd 5: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m33071944. Html
    Tråd 6: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681. Html
    Tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m38476323.html
    Tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m41354014.html
    Tråd 9: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m43992458.html
    Tråd 10: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m46411113.html

• Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 11
  • Marelb
    Kicki82 skrev 2010-10-11 11:57:51 följande:
    Nu är det på gång för min del! Jag har vart och hämtat nässpray och sprutor, fått min mens och väntar nu på dag 19 för att börja nedregleringen. Det känns väldigt nervöst att det tillslut blev av. Jag hoppas att jag kommer att må bra och jag kommer säkert att vara lite mer aktiv här inne nu när behandlingen börjar.
    Ååå så spännande! Jag vet en hel del känner jag men mycket är man ju inte insatt i. Det ska bli kul att få lite mer detaljer... Man börjar alltså spraya på dag 19? Ska bli kul att följa dig!!
    Snigelmamman skrev 2010-10-11 12:48:45 följande:
    Ska bli spännande att följa dig, själv fick jag besked idag om att jag är godkänd som donator och inväntar december så jag kan komma igång.
    GRATTIS!!! Hur lång tid tog det inna du fick besked?

Själv får jag gå i ovisshet ett halvår (och mer lär det ju bli) eftersom det var lika bra att vänta på samtal och så tills efter amning... :-/
    Edwin 2002 *** Vanja 2005 *** Livia 100718
  • Snigelmamman

Läkarbesöket och kuratorsamtalet var för 2 veckor sedan, fick klartecken idag efter att ha ringt och kollat.

• Kicki82

För mig gick det också fort att blir godkänd. Eftersom det fanns blodprover med resultat innan (blodgivare) så behövde jag inte vänta ett halvår. Efter kuratorsamtalet tog det en vecka innan jag fick brev hem där det stod att jag var godkänd.
    Eftersom detta är min första donation tycker jag med att det ska bli spännande. Dag 19 ska jag börja spraya men vad jag har förstått så har man olika metoder på olika sjukhus? Jag gör min donation på SU.

• Flisan86

Vad kul att det är många som är på gång! Jag vet inte om det är fler donatorer som hittat FL, eller om det helt enkelt blir fler donatorer, men jättekul är det! Hoppas det går bra för er alla!

Gällande spray så verkar det vara olika från person till person, beroende på t ex äggstockstyp, hur lättstimulerad man kan tänkas vara osv. Ska själv prova spray för första gången i höst! Har hört mycket illa om den, så jag hoppas att jag slipper biverkningar!

• Snigelmamman
    Flisan86 skrev 2010-10-12 17:41:34 följande:
    Vad kul att det är många som är på gång! Jag vet inte om det är fler donatorer som hittat FL, eller om det helt enkelt blir fler donatorer, men jättekul är det! Hoppas det går bra för er alla!

Gällande spray så verkar det vara olika från person till person, beroende på t ex äggstockstyp, hur lättstimulerad man kan tänkas vara osv. Ska själv prova spray för första gången i höst! Har hört mycket illa om den, så jag hoppas att jag slipper biverkningar!
    Jag tror att vi blir fler i takt med att tabun kring ämnet barnlöshet och donation försvinner allt mer. Och så tror jag att det hjälper att man berättar om sina erfarenheter för att liksom avdramatisera det hela. Kanske vågar fler ställa upp då Cool
  • Flisan86
    Snigelmamman skrev 2010-10-12 18:49:27 följande:
    Jag tror att vi blir fler i takt med att tabun kring ämnet barnlöshet och donation försvinner allt mer. Och så tror jag att det hjälper att man berättar om sina erfarenheter för att liksom avdramatisera det hela. Kanske vågar fler ställa upp då Cool
    Det tror jag också! Jag har berättat för alla jag känner att jag har donerat, och flera har varit med på mina tankegångar och vill själva donera när deras egen familj är komplett!

Sen hjälper det nog mycket att mottagarna berättar om sina erfarenheter så här öppet, så att det går att få någon slags bild av vilka som får äggen. De verkar alla vara så himla fina människor, de som finns här på FL i alla fall. De är nog de bästa reklampelarna för att ragga äggdonatorer som finns! Skrattande
  • Snigelmamman

Jo men precis. Detta är ett väldigt bra forum för människor att slå sig samman på och utbyta erfarenheter ju.
    Om 15 år kanske det finns trådar som heter "vi som blev till genom äggdonation" ;0)

• Flisan86
    Snigelmamman skrev 2010-10-12 19:08:33 följande:
    Jo men precis. Detta är ett väldigt bra forum för människor att slå sig samman på och utbyta erfarenheter ju.
    Om 15 år kanske det finns trådar som heter "vi som blev till genom äggdonation" ;0)
    Vad häftigt det skulle vara haha! Det kommer det säkerligen finnas. Jag läste någonstans om ÄD-familjer i andra länder som haft nätverk just för barn som blivit till genom donation. Vet inte om det finns i Sverige.
  • Marelb
    Snigelmamman skrev 2010-10-12 19:08:33 följande:
    Vilken häftig tanke!
    Edwin 2002 *** Vanja 2005 *** Livia 100718
  • pojkens

vill bara puffa lite. Är tråden fortfarande aktiv? 
    Jag funderar på att donera ägg och har en del frågor....orkar inte bläddra igenom 10 trådar med alla inlägg :) 

Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 11