• ckariin

Nyligen diagnostiserad

Hej.
    Jag har ganska nyligen blivit diagnostiserad med PCO, i augusti 2009. Var hos gyn och vi pratade lite allmänt, de enda medicinerna hon skrev ut åt mig då var Primolut-Nor. När jag sedan aktivt ville bli gravid så skulle jag höra av mig igen. Tänkte kolla med er vad för slags medicinering som kan vara aktuell?
    Biverkningar? Kostnader? Och lite sånt.

Någon mer som nyligen blivit diagnostiserad? Jag skulle gärna komma i kontakt med någon mer som känner lite osäkerhet inför framtiden. Jag har ju alltid viljat ha barn och nu känns det lite som att den drömmen kanske inte kommer bli sann. Även om jag har läst att det finns solskensberättelser här. Så ska väl kanske inte oroa mig för mycket i onödan.

• Svar på tråden Nyligen diagnostiserad
  • Tvillingar11

Jag är VÄLDIGT osäker inför framtiden! Jag fick diagnosen i maj detta år och sedan dess har jag ätit 4 kurer pergotime för att få ägglossning. Det har inte tagit på mig, jag har ingen ägglossning och mens. Sedan fick jag prova provera, som är som primolut nor, men fick mens väldigt sent efter sista tabletten. Nu har jag tagit, som du, primolut nor och jag tog sista tabletten i söndags och tyvärr fortfarande ingen mens, imorgon är dag fem sedan sista tabletten!!!
    När jag fått mens dock så ska jag äta pergotime för att försäkra att jag får ägg, sedan tar jag sprutor för att få dessa att växa. När de väl växt klart så får jag ta ägglossningsspruta.

Jag är väldigt ivrig och vill börja med denna behandling snart för att se om det fungerar. Dock så måste jag avbryta om jag blir överstimulerad och då får vi sexförbud och jag får ej ta ägglossningssprutan.
    Jag väntar och väntar på mensen, hoppas att den kommer snart så jag får sätta igång. sen om det blir överstimulering får man ta det då. Men om jag inte reagerar alls kommer jag få börja spruta och om det ej fungerar så återstår IVF.

Det blev mycket, men jag känner mig väldigt osäker inför framtiden. Givetvis hoppas vi på det bästa och att vi ska få hjälp snart! Men vi funderar på att ändå boka oss in på privat IVF snart, för att försäkra oss om att vi har ngt annat som väntar om inte tabletterna och sprutorna skulle hjälpa oss denna gång.

• smulan9

Jag fick min diagnos denna veckan bekräftad av läkaren o jag har inte riktigt smällt det än....bara massa ljus som går upp om varför det varit som det varit med min kropp alltid!!
    Fick pergotime med en gång jag var där (första gången)då vi vill ha en liten till.....det första var ett lyckoskott enl läkaren...
    va på vul i veckan o fick se att äggblåsan va så stor som den ska vara innan ägglossning o igår hade jag den som läkaren sa att jag skulle...så just nu har vi lika stor chans som vem som helst att bli gravida men men man vet ju aldrig o vågar absolut inte hoppas längre utan väntar på min mens o att jag ska äta tabletterna igen snart!! Men de funkar iaf

Hoppas att allt går bra för er!!

• ckariin

Jag har inte börjat äta pregrotime än. Väntar nog med det tills efter nyår.

Hur är det med dom medicinerna, ingår de i högkostnadsksydd osv? IVF är det något man måste betala för själva också? Finns massa frågor och jag känner det inte som att de på gyn har tid för att svara på såna här frågor.

Jag hade min senaste mens i juli 2009 innan dess så hade jag min sista mens under våren 2007 så jag behöver nog väldigt mycket medicinsk stimulans för att få igång min ägglossning... hur många kurer får man ta innan läkarna ger upp?

• Tvillingar11
    ckariin skrev 2009-11-28 21:33:27 följande:
    Jag har inte börjat äta pregrotime än. Väntar nog med det tills efter nyår.Hur är det med dom medicinerna, ingår de i högkostnadsksydd osv? IVF är det något man måste betala för själva också? Finns massa frågor och jag känner det inte som att de på gyn har tid för att svara på såna här frågor. Jag hade min senaste mens i juli 2009 innan dess så hade jag min sista mens under våren 2007 så jag behöver nog väldigt mycket medicinsk stimulans för att få igång min ägglossning... hur många kurer får man ta innan läkarna ger upp?
    Ja, pergotime ingår i högkostnadsskyddet. Jag tror landstinget bekostar ett IVF, men vill man ej vänta så länge (ca 2 år) så kan man betala själv.
    Jag är lite som du, har nästan aldrig mens om jag ej får det framkallat med tabletter. Pergotime tog inte på mig.
  • ckariin
    Tvillingar11 skrev 2009-11-29 12:10:46 följande:
    Ja, pergotime ingår i högkostnadsskyddet. Jag tror landstinget bekostar ett IVF, men vill man ej vänta så länge (ca 2 år) så kan man betala själv. Jag är lite som du, har nästan aldrig mens om jag ej får det framkallat med tabletter. Pergotime tog inte på mig.
    Okej, trist att det inte fungerade för dig. Hoppas det kommer göra det för mig. Tänkte försöka ta tag i min övervikt med, den ska ju ställa till med mycket besvär. Trotts alla mina tidigare misslyckade försök NÅN gång ska det väl fungera.
  • Tvillingar11

Det hoppas jag också, det är många som blivit gravida tack vare pergotime. Det är bara min och några andras kroppar som inte reagerar alls på dem. Konstigt. men det jag inte förstår är att vi som har pco har ju väldigt många ägg, varför äter vi pergotime? Är pergotime till för att garantera att det finns ägg eller är det till för att ge ägglossning? Varför får vissa inte ägglossning av den?

• enlitensak

jag är 19 och fick i dag veta att jag har pco :(

• ckariin
    enlitensak skrev 2009-12-09 19:52:02 följande:
    jag är 19 och fick i dag veta att jag har pco :(
    jag är också ung, är bara 22. och ja, lite hopplöst känns det. men jag har ju inte fått någon hjälp än (ätit pregro kurer o sådär) vi ville försöka att prova att få igång mig genom viktminskning o så först.
  • enlitensak
    ckariin skrev 2009-12-14 00:11:45 följande:
    jag är också ung, är bara 22. och ja, lite hopplöst känns det. men jag har ju inte fått någon hjälp än (ätit pregro kurer o sådär) vi ville försöka att prova att få igång mig genom viktminskning o så först.
    Okey, hoppas det går bra för er :) Jag är inte överviktig på något sätt så för min del skulle inte det heller hjälpa .
  • ckariin
    enlitensak skrev 2009-12-14 21:24:28 följande:
    Okey, hoppas det går bra för er :) Jag är inte överviktig på något sätt så för min del skulle inte det heller hjälpa .
    jag tycker ändå det med vikt o pco är lite märkligt. finns ju många som är överviktiga som ändå kan bli gravida. så förstår inte varför riktigt alla läkare tjatar så om vikten.
  • enlitensak
    ckariin skrev 2009-12-15 19:47:14 följande:
    jag tycker ändå det med vikt o pco är lite märkligt. finns ju många som är överviktiga som ändå kan bli gravida. så förstår inte varför riktigt alla läkare tjatar så om vikten.
    det kan jag hålla med om, jag såg på generation fett förut. Och där fans det en kvinna som inte ens kunde gå för hon var så fet, men HON hade ett barn på typ 2-3 år. Konstigt...
  • J L86

Hejsan. här har ni en till tjej med pco.Jag är 24år. Fick beskedet i november detta året. Har nu haft ihållande blödningar i en månad. Va i dag på akuten och fick primolut nor, för att blödningen ska upphöra... Hoppas sedan man kan få en ganska normal mens. Men det tro jag inte faktist... Jag lider av kraftig övervikt och det ställer till mycket bekymmer. Känner mig väldigt rädd och osäker som ni andra. Jag vill jätte gärna ha barn snart (men går ju absolut inte när man inte har ägglossning.Och läkarna vill jag ska gå ner i vikt innan jag försöker mig på en graviditet) Det känns jobbigt att bära på allt detta i unga år och när man vill bli gravid. men vi får kämpa på! (Ursäkta eventuella stavfel, jag har dyslexi)

• enlitensak
    J L86 skrev 2009-12-30 18:21:28 följande:
    Hejsan. här har ni en till tjej med pco.Jag är 24år. Fick beskedet i november detta året. Har nu haft ihållande blödningar i en månad. Va i dag på akuten och fick primolut nor, för att blödningen ska upphöra... Hoppas sedan man kan få en ganska normal mens. Men det tro jag inte faktist... Jag lider av kraftig övervikt och det ställer till mycket bekymmer. Känner mig väldigt rädd och osäker som ni andra. Jag vill jätte gärna ha barn snart (men går ju absolut inte när man inte har ägglossning.Och läkarna vill jag ska gå ner i vikt innan jag försöker mig på en graviditet) Det känns jobbigt att bära på allt detta i unga år och när man vill bli gravid. men vi får kämpa på! (Ursäkta eventuella stavfel, jag har dyslexi)
    hoppas allt går bra för dig, du är inte ensam i allafall. kram
Svar på tråden Nyligen diagnostiserad