• zezzan

Har ditt barn slutat med napp?

Hej! Har 3st barn som alla använder napp men vill nu att de två största, 4 och 5år, ska sluta med den. Hur gjorde ni för att få era barn att lägga bort nappen för gott? Funderar på att helt sonika ta bort napparna och ta konflikterna som upstår, fler som gjort så?

Hur gammalt var ditt barn när det slutade med napp?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har ditt barn slutat med napp?
  • nurken

min son slutade när han var 1 år. Han ramlade och slog i munnen så vi fick som råd av tandläkaren att inte ge honom nappen. Det skulle inte vara onödigt tryck mitt tänder och läpp. Det gick jätte bra. Lite ledsen 3 dagar men det funkade bra.

När det blir syskon så får nog dom också ge sig vid 1 år typ.  
  • Heldiggrisen

Min snart fyra-åring har napp. Vi försöker ta det lite i små portioner. Nu får hon bara använda den i sängen. Efter ett tag kan det bli bara på kvällen och till slut bort. Sonen slutade när han var 2 1/2 år, men det var mer en slump att det blev så än något vi konkret gjorde.

• Joju

Vi tog bort nappen helt och hållet när sonen var runt 4månader.
    Han bet bara i nappen, annars ville han inte ha den.
    Men nappflaska på kvällarna med mjölk i vill han inte släppa däremot, han e snart 3år.

• Ljungem

Vi tog bort napparna när vår flicka var nästan 15 månader. Det har gått jättebra, inget gnäll. Sover bättre, och pratar mer på dagarna.

• Tant Green

Min tjej har vägrat napp sedan hon upptäckte tummen vid 3 månader Nu är hon 4 år och suger inte medvetet på tummen, men när hon sover åker den in emellanåt och jag fattar inte hur hon ska kunna sluta med det. Förmodligen är enda sättet att göra sig av med hennes älskade gosehund, för det är när hon får tag i den som tummen åker in reflexmässigt. Men det känns så grymt... det hade varit bättre om hon hade kunnat ha gosehunden istället för tummen liksom, inte att hon måste vara utan båda.

• SofiaO
    Tant Green skrev 2010-01-19 19:50:47 följande:
    Min tjej har vägrat napp sedan hon upptäckte tummen vid 3 månader Nu är hon 4 år och suger inte medvetet på tummen, men när hon sover åker den in emellanåt och jag fattar inte hur hon ska kunna sluta med det. Förmodligen är enda sättet att göra sig av med hennes älskade gosehund, för det är när hon får tag i den som tummen åker in reflexmässigt. Men det känns så grymt... det hade varit bättre om hon hade kunnat ha gosehunden istället för tummen liksom, inte att hon måste vara utan båda.
    Måla på sån´t medel man använder för att sluta bita på naglarna. Är som ett genomskinligt nagellack ungefär. Det kan nog ta rätt bra; säga att det smakar APA
  • SofiaO
    SofiaO skrev 2010-01-20 10:43:00 följande:
    Måla på sån´t medel man använder för att sluta bita på naglarna. Är som ett genomskinligt nagellack ungefär. Det kan nog ta rätt bra; säga att det smakar APA
    Förresten!
    Gör det på henne när hon sover; då blir inte det äckliga förknippat med er. Om hon påtalar att det smakar äckligt, så kan ni ju bara lite smidigt svara att; "Ja, tummen brukar smaka illa för dem som är för stora att suga på den"
    Då nöjer hon sig nog med sin lille gosehund...

Lycka till!
  • mamma hampus

Min son slutade med napp när han var 3 år ungefär samtidigt med blöjan.Vi gjorde ett paket och i den låg det ett "tuttehalsband" till tomten och så fick han ge det till tomten.Fungerade jätte bra och han frågade bara någon gång men då påminde jag honom om alla tomtenissar som har fått alla nappar.Då blev han glad och tänkte på annat.

• Makaroner

Har inte läst alla inlägg. Men såhär gjorde vi.

Storebror lämnade napparna hemma när vi åkte på semester. Vi förberedde honom på det, att han var stor (4 år) och inte behöver napp längre. När vi kom hem från semestern (som fö gick alldeles utmärkt utan napp) så smakade han på en gammal napp han hittade men det var inte gott längre.

Lillebror gjorde sig av med alla sina nappar (3 år) när de fick en liten kusin. Lilla kusinen skulle få en present av oss och då samlade han ihop alla sina nappar och gav dem till bebisen. (hon fick egna sen såklart, men det visste ju inte han då) :)

*RUN Forrest! RUN!*
  • Nihao

Våra slutade strax innan de fyllde två, ett par månader innan. Ena dottern var så "beroende" av nappen på nappen att hon vaknade och om hon inte hittade nappen väckte hon nästan grannarna av gallskrik och gråt. Så en kväll gömde vi alla nappar och sa att de var borta nu. Vi visade napplådor och ställen där de brukade finnas, och alla var borta. "Men du är ju stor tjej nu och behöver ju inte napp". Det var lite ledsamt i två-tre dagar, men efter det blev det en helt ny tjej som sov mycket bättre och var piggare på dagarna. Den andra tjejen sa mest Jaha, och struntade i att hon fick sova utan napp. Hon har alltid varit exemplarisk att just somna på kvällen.

Lite kul nu på dagis bara, när stora barn på 3-4 år kommer med napp och dottern (2 år och 4 månader) lite frågande pekar och undrar varför xxx och xxx har napp för bäbisar. :) Vi säger att Så är det, och det köper hon, och har aldrig själv velat ha napp igen.

• UFS

Vi köpte fel napp till dottern när hon var drygt 2. Vid läggdags så blev hon fullkomligt skogstokig för att det var fel. Skrek i ett par timmar, men accepterade inte silikon istället för latex. Kvällen efter räckte det med att få skrika lite åt den felaktiga nappen och därefter så fanns inget behov mera. Inget vi valde, men vi gick inte heller och köpte en latex dan efter - hade hon varit desperat hade hon ju kunnat ta silikonen, tänkte vi. 

Sonen gav sin till tomten när han var 2. Istället fick han en stor säck med julklappar. Han klagade inte på bytet.  

• Nicki

Vår dotter slutade med napp när hon vår 3 år. Jultomte tog hennes nappar i utbyte mot julklappar. Gick hur bra som helst.

Nicki
  • Rulltrappa

jag tror att min son har slutat med napp. det ligger nappar i sängen men jag har inte sett dem i munnen på honom på säkert en månad. han är 14 månader.

däremot rycker han gärna nappen ur munnen på andra om han ser ett barn med napp. trevlig kille. ;)

Svar på tråden Har ditt barn slutat med napp?