Hej!
Får jag hoppa in i tråden?
Jag behöver skriva av mig ibland, jag behöver nån att tala med ibland.. och jag har ingen. Under vissa stunder tror jag att jag ska gå sönder, spricka eller falla ihop. Ni vet nog vad jag menar..
Jag har en underbar son, välrldens bästa färgsprakande älskande grabb. Han är 7år och fick sin diagnos förra året i januari, 6år gammal. Jag började söka efter utredning Juni 2012, ringde runt och blev skickad fram o tillbaka tills jag fick kontakt med en bra läkare på bup, han förstod vad jag talade om och hänvisade mig rätt. Min son hamnade på Prima i sthlm och fick en ännu bättre läkare. Han fick diagnosen adhd, hyperstörning, impulsivitet och koncentrationssvårigheter, vad allt det nu heter. För mig var det en lättnad, för jag visste redan från början att det var nåt, min man såg det som ett slag under bältet. Hans stolthet sårades. Men det gick över fort och även han har accepterat allt.
Vår son medicinerar inte under dagarna, enligt min mening vill jag ha alla de pedagogiska insatserna först innan vi tänker på medicin, enligt min mening ska det vara en sista utväg - men jag dömer ingen som medicinerar sina barn! Han äter dock circadin till kvällen då han har nattskräck och har inte sovit en hel natt sen han föddes. Vaknar dock fortf ca 3-5ggr per natt, förr var det minst 1 gång per timme.
Vissa dgr är bättre än andra men det är alltid en ständig kamp, måste alltid tänka steget längre, hur reagerar han om jag säger såhär, gör såhär osv. Har vi 5 utbrott per dag är det en bra dag, det är så det är, han är känslig, för miner, kroppsspråk, tonfall osv...
6års gick hyffsat bra. Ettan... en helt annan historia. Han blev totalt förändrad, Från att gå från min lilla kille, kramgo, skulle vara nära mamma hela tiden, pussas och skratta, busa till att skrika så fort jag tog på hnm, slog mig bara jag snudda vid hnm eller kom nära. Han blev deprimerad, arg och stötte bort mig hur än han kunde... mitt hjärta brast, jag blev helt förstörd. MIn lilla pojke... Han börja prata om att dö, ville inte leva... 7år gammal.
Min sorg gick över till frustration, ilska och jag kontaktade skolan. Berättade hur han hade blivit och de höll med... Möte med alla inblandade, rektor, skolsköterska, lärare. Åtgärdsplan.
Idag mår han bättre, åtgärdsplanen hjälper. Han är tillbaka, min kramgoa pojke, min busiga glada kille men kampen fortsätter. Som det kommer göra hela livet och som vi gladeligen gör, kämpar.
Nu blev det långt. :)