• ViSkaBliTre

    1:an 2006, planerar syskon, del 4

    Här hänger vi som planerar syskon till våra prinsar och prinsessor.

    Nya anhängare i tråden är lika välkomna som gamla {#lang_emotions_heart} Hoppas på att 2010 blir ett lyckoår {#lang_emotions_heart}

  • Svar på tråden 1:an 2006, planerar syskon, del 4
  • ViSkaBliTre

    nu har vi äntligen fått svar!!! Sambons prover är nu normala!!!  Varken jag eller sambon vet vad vi tycker om det beskedet.. skönt att det är normalt, men vad händer nu då?!.. min läkare meddelade även att hon nu gick på semester o att hon hör av sig när hon är tillbaka den 23/8..

    HOPPPPPPPPPPPPAS att det "bara" är så att man är lite tilltäppt i rören o att spolningen på onsdag fixar till det istället... 

    Fossing: Hur går det för dig hjärtat? Allt väl??


    Om du har det besvärligt, tänk då på en tax som försöker ta sig fram i djup snö.
  • Fossing
    ViSkaBliTre skrev 2010-07-12 10:14:50 följande:

    nu har vi äntligen fått svar!!! Sambons prover är nu normala!!!  Varken jag eller sambon vet vad vi tycker om det beskedet.. skönt att det är normalt, men vad händer nu då?!.. min läkare meddelade även att hon nu gick på semester o att hon hör av sig när hon är tillbaka den 23/8..

    HOPPPPPPPPPPPPAS att det "bara" är så att man är lite tilltäppt i rören o att spolningen på onsdag fixar till det istället... 

    Fossing: Hur går det för dig hjärtat? Allt väl??


    Åh, skönt men förstår verkligen era tankar.
    Håller tummen att spolningen gör susen!!

    Jag tror det går bra iaf enl senaste undersökningen. Inga konstigheter med datering eller liknande som det varit förut. Äter blodförtunnande medicin som ska öka flödet i navelsträngen.
  • Julia2006Mollie2011
    ViSkaBliTre skrev 2010-07-12 10:14:50 följande:

    nu har vi äntligen fått svar!!! Sambons prover är nu normala!!!  Varken jag eller sambon vet vad vi tycker om det beskedet.. skönt att det är normalt, men vad händer nu då?!.. min läkare meddelade även att hon nu gick på semester o att hon hör av sig när hon är tillbaka den 23/8..

    HOPPPPPPPPPPPPAS att det "bara" är så att man är lite tilltäppt i rören o att spolningen på onsdag fixar till det istället... 

    Fossing: Hur går det för dig hjärtat? Allt väl??


    Sååååå skönt! Håller verkligen alla tummarna nu fär er.

    Fossing: låter bra för er oxå ju.

    Imorgon ska jag göra på mitt tredje vul sen har han ju semester.
    Jag mår apskit men jag får ju se det positivt, eller?

    Ha en skön helg och vsbt stort lycka till på onsdag.
  • Julia2006Mollie2011

    kikar in.....
    undrar mest hur ni alla mår och hur det går för er.......

    Själv börjar det bli bättre, är nu  i v10 (hoppas att det fortskrider som det ska)
    Sambon är nu glad över fröet  imagen, han behövde betänke tid........

    har sett hjärtat och hört det ljuvliga ljudet av hjärtslagen.

    Sköt om er alla!

  • pej

    Härligt att allt verkar bra för både Mina och Fossing!

    Jag har haft semester från det mesta. Varit ute och farit en del och fixat en del här hemma. Har försökt jobba på så gott det har varit möjligt runt ÄL:ar (inte alltid så lätt när man är hos kompisar eller har besök), men det känns verkligen som att vi båda har taggat ner. Att köra på som kaniner ger ju ändå inget resultat, så varför överanstränga sig liksom? Jaja, vad är en bal på slottet...?

    Hur gick det på spolningen VSBT? Hittade de något?


    Ska det vara så j***a svårt att göra en bebis??
  • Julia2006Mollie2011

    pej: låter sunt att tagga ner. JAG VET att det är jätte svårt, men innerst inne tror jag -(för min egen del) att den dagen jag sa högt till mig själv att nu "skiter jag i detta" så tog det två månader

    Håller verkligen alla mina tummar o tår för er!!!!

    VSBT: lite nyfiekn på hur det går för er oxå! Alla tummar där med!

  • ViSkaBliTre

    Hej alla vänner!

    Jag har varit lååångt nere i en svacka o inte orkat vara så aktiv på fl..

    Men nu tänkte jag uppdatera er så varning för långt inlägg :). 

    I måndags var jag hos min läkare som gjort utredningen. Jag ville klara ut vissa saker o se vad hon hade för rekomendation för oss. Men enligt henne så var vi båda "normala" nu, efter att sambons senaste spermaprov kom tillbaka med normala provsvar enligt henne.. så hennes ord var att försöka själva.. Jag berättar då att jag har bokat en tid på Cura för IVF-info och träff med läkare där och ber att få kopia på vår journal, vilket jag får. 

    Så i onsdags var vi på Cura. Vi skulle först på förmiddan träffa en läkare o på eftermiddagen gå på info-träff om hur IVF går till. Vi fick träffa en väldigt proffsig läkare på förmiddagen.. Av nån anledning hade vi bara fått med journalkopia på sambons första s-prov, alltså det som var dåligt, så av våra papper där så rekomenderade hon oss IVF, inemination hade inte räckt. Men då det senare s-provet var normalt enligt Ilona (utredningsläkaren) så kände vi att vi ville undersöka saken lite mer innan vi tog beslutet helt. Så efter läkartiden så åkte vi till Ilona o hämtade resultatet från prov nr 2. Vi åkte tillbaka till Cura och gav även det pappret till läkaren på Cura. Varpå hon förklarar för oss att det är ÄNNU sämre än nr 1!!!! Sambon har alltså lämnat 2 "dåliga" prov!! Och vår jävla kassa utredningsläkare kan tydligen inte utläsa detta!!!!!!!!! Så förbannat arg!!

    Men slutet gott... det gjorde ju att beslutet inte var särskilt svårt för oss.. Vi ska börja med IVF med ICSI (mikroinjektion). Jag ska göra den långa metoden och börjar spraya idag! Gick sjukt fort när man väl kom till Cura! Sååå skönt! 

    Hoppas att allt är bra med er mina vänner!


    Om du har det besvärligt, tänk då på en tax som försöker ta sig fram i djup snö.
  • Julia2006Mollie2011

    vsbt! beklagar er första läkare


     


    men gud vad skönt att ni är på väg!!!!!!! Massor av ¨kramar till er!


     


    Nästa vecka ska jag på RUL, har ju redan gjort 4 vul och ett UL pga min dåliga känsla!


    Ha en bra dag, dags för jobb

  • Maggiepuh

    Hade blivit av med tråden, men har hittat den igen....


    Min graviditet gick bra fast jag mådde illa hela tiden.Mitt i värmeböljan (1 vecka efter midsommardagen) kom vår efterlängtande dotter Lilly  till världen dagen innan bf. Bilder och förlossningsberättelse finns på min sida.


    ViSkaBliTre skrev 2010-09-19 08:10:54 följande:
    Hej alla vänner!

    Jag har varit lååångt nere i en svacka o inte orkat vara så aktiv på fl..

    Men nu tänkte jag uppdatera er så varning för långt inlägg :). 

    I måndags var jag hos min läkare som gjort utredningen. Jag ville klara ut vissa saker o se vad hon hade för rekomendation för oss. Men enligt henne så var vi båda "normala" nu, efter att sambons senaste spermaprov kom tillbaka med normala provsvar enligt henne.. så hennes ord var att försöka själva.. Jag berättar då att jag har bokat en tid på Cura för IVF-info och träff med läkare där och ber att få kopia på vår journal, vilket jag får. 

    Så i onsdags var vi på Cura. Vi skulle först på förmiddan träffa en läkare o på eftermiddagen gå på info-träff om hur IVF går till. Vi fick träffa en väldigt proffsig läkare på förmiddagen.. Av nån anledning hade vi bara fått med journalkopia på sambons första s-prov, alltså det som var dåligt, så av våra papper där så rekomenderade hon oss IVF, inemination hade inte räckt. Men då det senare s-provet var normalt enligt Ilona (utredningsläkaren) så kände vi att vi ville undersöka saken lite mer innan vi tog beslutet helt. Så efter läkartiden så åkte vi till Ilona o hämtade resultatet från prov nr 2. Vi åkte tillbaka till Cura och gav även det pappret till läkaren på Cura. Varpå hon förklarar för oss att det är ÄNNU sämre än nr 1!!!! Sambon har alltså lämnat 2 "dåliga" prov!! Och vår jävla kassa utredningsläkare kan tydligen inte utläsa detta!!!!!!!!! Så förbannat arg!!

    Men slutet gott... det gjorde ju att beslutet inte var särskilt svårt för oss.. Vi ska börja med IVF med ICSI (mikroinjektion). Jag ska göra den långa metoden och börjar spraya idag! Gick sjukt fort när man väl kom till Cura! Sååå skönt! 

    Hoppas att allt är bra med er mina vänner!
    Vad tråkigt att det inte blivit något ännu, men nu får ni säkert hjälp att få + på stickan. Håller tummen på snabbt +.

     


    Julia2006Mollie2011 skrev 2010-07-29 08:53:19 följande:
    kikar in.....
    undrar mest hur ni alla mår och hur det går för er.......

    Själv börjar det bli bättre, är nu  i v10 (hoppas att det fortskrider som det ska)
    Sambon är nu glad över fröet  imagen, han behövde betänke tid........

    har sett hjärtat och hört det ljuvliga ljudet av hjärtslagen.

    Sköt om er alla!
    Grattis.... Hoppas h*n vill stanna tiden ut nu. Håller tummen.
  • Fossing
    VSBT
    Men herregud hjärtat!
    Är utredningsläkaren inom landstinget? Cura är privat eller?
    Hur kan man vara så inkompetent. Fick ni någon förklaring eller iaf ursäkt för hennes tjänstefel?
    Är väldigt dålig på hur IVF går till, du får gärna berätta hur det kommer gå till om du orkar med det.

    Förstår verkligen att du tagit en FL paus, kramar i massor Hjärta

    Lite ego:
    Går framåt här även om det är med stor oro. Går på täta kontroller både hos spec-MVC och ultraljudsläkaren.
    Lilla grynet fick en uppskattad vikt på 1244gr förra veckan vilket är ungefär i samma vecka Mira föddes och vägde 690gr, nu förstår man på ett annat sett hur fel det var då Gråter.
    Imorgon fyller Thea 4år och längtar mycket efter bebisen även om ser sig själv som storasyster redan fast lillasyster är i himlen.
  • ViSkaBliTre
    Julia2006Mollie2011 skrev 2010-09-21 09:12:01 följande:

    vsbt! beklagar er första läkare


     


    men gud vad skönt att ni är på väg!!!!!!! Massor av ¨kramar till er!


     


    Nästa vecka ska jag på RUL, har ju redan gjort 4 vul och ett UL pga min dåliga känsla!


    Ha en bra dag, dags för jobb


    Tack! Det går säkert bra vid RUL! 

     
    Om du har det besvärligt, tänk då på en tax som försöker ta sig fram i djup snö.
  • ViSkaBliTre
    Fossing skrev 2010-09-21 19:11:10 följande:
    VSBT
    Men herregud hjärtat!
    Är utredningsläkaren inom landstinget? Cura är privat eller?
    Hur kan man vara så inkompetent. Fick ni någon förklaring eller iaf ursäkt för hennes tjänstefel?
    Är väldigt dålig på hur IVF går till, du får gärna berätta hur det kommer gå till om du orkar med det.

    Förstår verkligen att du tagit en FL paus, kramar i massor Hjärta

    Lite ego:
    Går framåt här även om det är med stor oro. Går på täta kontroller både hos spec-MVC och ultraljudsläkaren.
    Lilla grynet fick en uppskattad vikt på 1244gr förra veckan vilket är ungefär i samma vecka Mira föddes och vägde 690gr, nu förstår man på ett annat sett hur fel det var då Gråter.
    Imorgon fyller Thea 4år och längtar mycket efter bebisen även om ser sig själv som storasyster redan fast lillasyster är i himlen.
    Åh bästa Fossing! Vad jag har saknat dig! Hjärta

    Utredningen gjordes privat, men hon hade avtal med landstinget så högkostnadskort osv gällde.
    IVF-kliniken CURA är privat.. och ofantligt mycket mer kunniga tydligen! Så j**la dumt att man inte vet sånt innan!
    Nä vi har inte pratat med utredningsläkaren som tolkade proven fel. Vi hämtade ut resultaten sen gick vi vidare till CURA, så vi har inte fått nån förklaring eller ursäkt eller något. Men jag orkar inte heller ta i det just nu.. känns som jag måste fokusera på att försöka må bra och inte strida just nu Foten i munnen.

    För att göra ett försök att förklara detta så enkelt som möjligt så kommer jag att:

    1.
    Börja spraya med Suprecur dag 21 i cykeln. Detta gör det lättare att styra behandlingen och enklare att fastslå exakt tidpunkt för ägg­uttag­ningen. Hormonets effekt upphör så fort man slutar att ta det. Man sätts i klimakteriet typ..

    -2.
    sen när min mens har kommit (den ska komma som vanligt änen om jag sprayar just nu), så ska jag börja med sprutor. Ska spruta in hormonstimulerande medel för att äggstockarna ska bilda så många ägg som möjligt.

    - 3.
    När äggen blivit tillräckligt stora (ca 18 mm tror jag det är)  så får jag ta en ägglossningspruta, som gör att äggen mognar (Brukar vara typ 2 veckor efter mens som vanligt) 35 timmar efter denna spruta så görs äggplock. Då sövs jag ner o så plockar de ut alla äggen. Vilket i snitt brukar bli ca 7 st.. men alla olika antal förekommer. Samma dag får sambon lämna spermaprov, hans simmare får genomgå swim-up så de kan plocka ut de bästa simmarna. Vid "vanlig" ivf så sätter man sen till ett gäng spermier till äggen som plockats ut så de själva befruktar äggen, men då sambons prov inte var så bra så kommer vi göra ICSI (mikroinjektion). Då sprutar man in en enskild simmare i varje ägg och hjälper dem på traven ytterligare. 

    - 4. 
     2-5 dagar efter äggplock görs återförande av befruktat ägg (Även kallar ET, EggTransfer). De har då valt ut det ägget som har delat sig bäst och ser ut att ha störst chans att klara sig. Vid detta behöver man inte sövas, utan man sätter tillbaka ägget i livmodern under ett vanligt gyn-besök. 

    - 5.
    efter ET håller man tummarna hårt att ägget fäster i livmodern!!!  Jag kommer även ta progesteron under ca 14 dagar tror jag det var, för att gynna att livmorden växer sig tjock o underlätta vidhäftningen.

     - 6.
    3 veckor efter ET så får man göra ett vanligt graviditetstest och hoppas på att få se ett fint plus!!

    Just nu är jag på steg 1 och har sprayat i snart 5 dagar och väntar på att mensen ska komma.. enligt min "normala" cykel borde den komma idag. Men enligt vad jag har höst så är det vanligt att den blir sen, vilket kansek inte är så konstigt med tanke på vad man sprutar i sig!
    Om du har det besvärligt, tänk då på en tax som försöker ta sig fram i djup snö.
  • ViSkaBliTre
    Fossing skrev 2010-09-21 19:11:10 följande:
    VSBT
    Men herregud hjärtat!
    Är utredningsläkaren inom landstinget? Cura är privat eller?
    Hur kan man vara så inkompetent. Fick ni någon förklaring eller iaf ursäkt för hennes tjänstefel?
    Är väldigt dålig på hur IVF går till, du får gärna berätta hur det kommer gå till om du orkar med det.

    Förstår verkligen att du tagit en FL paus, kramar i massor Hjärta

    Lite ego:
    Går framåt här även om det är med stor oro. Går på täta kontroller både hos spec-MVC och ultraljudsläkaren.
    Lilla grynet fick en uppskattad vikt på 1244gr förra veckan vilket är ungefär i samma vecka Mira föddes och vägde 690gr, nu förstår man på ett annat sett hur fel det var då Gråter.
    Imorgon fyller Thea 4år och längtar mycket efter bebisen även om ser sig själv som storasyster redan fast lillasyster är i himlen.
    Älskade Thea! Så fin hon är! hade hon en bra dag igår? Stora tjejen!!

    JA HERRE GUD! Ja kan inte ens lite förställa mig din oro! Du är ju hur stark som helst som orkar gå genom detta! Även om det inte är någon tröst, för ni kommer ju alltid sakna Mira, så är det ju ändå skönt att man kan jämföra vikten och se att det står bättre till för din lilla i magen! Tänker på dig!!
    När ska du på ul nästa gång?
    Om du har det besvärligt, tänk då på en tax som försöker ta sig fram i djup snö.
  • Fossing
    ViSkaBliTre skrev 2010-09-23 13:19:41 följande:
    Åh bästa Fossing! Vad jag har saknat dig! Hjärta

    Utredningen gjordes privat, men hon hade avtal med landstinget så högkostnadskort osv gällde.
    IVF-kliniken CURA är privat.. och ofantligt mycket mer kunniga tydligen! Så j**la dumt att man inte vet sånt innan!
    Nä vi har inte pratat med utredningsläkaren som tolkade proven fel. Vi hämtade ut resultaten sen gick vi vidare till CURA, så vi har inte fått nån förklaring eller ursäkt eller något. Men jag orkar inte heller ta i det just nu.. känns som jag måste fokusera på att försöka må bra och inte strida just nu Foten i munnen.

    För att göra ett försök att förklara detta så enkelt som möjligt så kommer jag att:

    1.
    Börja spraya med Suprecur dag 21 i cykeln. Detta gör det lättare att styra behandlingen och enklare att fastslå exakt tidpunkt för ägg­uttag­ningen. Hormonets effekt upphör så fort man slutar att ta det. Man sätts i klimakteriet typ..

    -2.
    sen när min mens har kommit (den ska komma som vanligt änen om jag sprayar just nu), så ska jag börja med sprutor. Ska spruta in hormonstimulerande medel för att äggstockarna ska bilda så många ägg som möjligt.

    - 3.
    När äggen blivit tillräckligt stora (ca 18 mm tror jag det är)  så får jag ta en ägglossningspruta, som gör att äggen mognar (Brukar vara typ 2 veckor efter mens som vanligt) 35 timmar efter denna spruta så görs äggplock. Då sövs jag ner o så plockar de ut alla äggen. Vilket i snitt brukar bli ca 7 st.. men alla olika antal förekommer. Samma dag får sambon lämna spermaprov, hans simmare får genomgå swim-up så de kan plocka ut de bästa simmarna. Vid "vanlig" ivf så sätter man sen till ett gäng spermier till äggen som plockats ut så de själva befruktar äggen, men då sambons prov inte var så bra så kommer vi göra ICSI (mikroinjektion). Då sprutar man in en enskild simmare i varje ägg och hjälper dem på traven ytterligare. 

    - 4. 
     2-5 dagar efter äggplock görs återförande av befruktat ägg (Även kallar ET, EggTransfer). De har då valt ut det ägget som har delat sig bäst och ser ut att ha störst chans att klara sig. Vid detta behöver man inte sövas, utan man sätter tillbaka ägget i livmodern under ett vanligt gyn-besök. 

    - 5.
    efter ET håller man tummarna hårt att ägget fäster i livmodern!!!  Jag kommer även ta progesteron under ca 14 dagar tror jag det var, för att gynna att livmorden växer sig tjock o underlätta vidhäftningen.

     - 6.
    3 veckor efter ET så får man göra ett vanligt graviditetstest och hoppas på att få se ett fint plus!!

    Just nu är jag på steg 1 och har sprayat i snart 5 dagar och väntar på att mensen ska komma.. enligt min "normala" cykel borde den komma idag. Men enligt vad jag har höst så är det vanligt att den blir sen, vilket kansek inte är så konstigt med tanke på vad man sprutar i sig!
    Oj! Tack för att du förklarade. Verkar som ni hamnat rätt nu. Bekostar ni detta själva?
    Håller alla tummar jag har!!

    Stora tjejen hade en jättebra dag igår och vi laddar nu om inför söndagens invasion av kortare gäster. Vem uppfann barnkalas

    Nästa besök hos läkaren är 8/10 (ca tre veckor mellan besöken) och BM på tisdag. Känns som vi är på sjukhuset väldigt mycket men så tacksam för den hjälp vi får.

    Hjärta
Svar på tråden 1:an 2006, planerar syskon, del 4