• versan

    Ekonomiska Tips, Ge ditt bästa spara tips & knep. :-)

    Kom igen allihop och ge denna tråd ditt bästa Spara Tips.

    Här kan du lägga in alla Knep för att Spara pengar,
    Stora som små.
    Hur får du pengarna att växa tex? (bankerna ger inte så mycket)
    Hur gör du för att göra guldkant på vardagen/helgen osv...

     
    Är man i ekonomisk knipa?
    Vad gör man! Hur får du ut det mesta av dina matvaror.
    Här lämnar vi tips!

    Har du någon bra länk du vill tipsa om så säg till så sätter jag upp den här.  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 11:18
    Här hittar ni massor av Ekonomiska Tips av Oj. (jag ska lägga upp dom här så fort jag hinner.
    www.familjeliv.se/Forum-4-188/m49940058.html

  • Svar på tråden Ekonomiska Tips, Ge ditt bästa spara tips & knep. :-)
  • Miss Cee

    * Läs dagstidningen på nätet istället för att köpa papperstidning.
    Oftast gratis, oftast billigare.

    * Se till att äta upp den mat du köper. Ju mindre mat du slänger desto mindre förlorar du. det mesta går utmärkt att lägga i frysen en period tills du vill äta det. Men se till att rensa igenom frys och kyl och faktiskt använda maten du sparat. Och gör matlådor av resterna!

  • versan

    Angående bullar & bröd.
    När du väl bakar så bakar du MYCKET.
    & fryser in.
    När du ska tina brödet så behöver man inte använda ugnen,
    Ta fram dagen före det ni ska ha till frukost så är det tinat på morgonen.
    alternativ om man har micro är att micra snabbt brödet i micron. går på några sekunder.

    Kokar du potatis så klyfta upp potatisen i mindre bitar så går det fortare att koka den. =sparar El.

    Kokar du frysta grönsaker?? Sluta med det.
    Koka dom i micron istället med lite vatten & det går på max 3minuter.
    Och dom blir goda.
    man har snabbare koll på när dom är klar.

    Har du En tryckkokare? Använd den.
    Om inte är det en väl värd investering när ni får råd.
    kostar 1000:- - 1500:- men det är det värt.
    Kika på Blocket, Tradera där kan man hitta en för en billig penning.
    Hittade en till min mamma för 200kr på blocket & den var ny.

    Du kokar mat på halva tiden.
    Om så köttet är segt som tuggummi innan så in med den i tryckkokaren & ut kommer det möraste köttet i världen.
    man kan göra underbara grytor av som smakar himmelskt.
    Känns som om dom stått på långkok i flera timmar när det igentligen tog 40minuter att göra grytan.
    Stora Potatisar kokar du på 5minuter. 
    Världens snabbaste matlagning alltså. 

  • Liil
    versan skrev 2010-01-21 14:51:14 följande:
    Mer tips! Angående sköljmedel.
    Visst man kan vara utan (det är billigare) Men tvätten doftar ju så gott med den.
    Så vill man spara på sköljmedel så blanda ut sköljmedlet med vatten.
    Det doftar lika gott & håller längre.
    Jag använder tvättstuga i lägenhetslängan jag bor i, jag använder inte sköljmedel men doften får jag på köpet i tumlaren! 
  • Stjärnfall1

    I dagens läge som råder känns som att det är dax att damma av tråden o ta till sig av råden. 


    Finns det flera bra spara tips så ös på med nya tips. 

  • Stjärnfall1

    Sluts bära hem vatten i form av flytande tvål. Hur då?
    jo Gör egen tvål. 


    köp torr tvål 🧼 o riv ned o smält ned den o blanda med kokt varmt vatten o rör ihop o låt svalna häll upp i flaskor/dunk o du har billig tvål som doftar juvlig  


    1tvål x 1.5lit vatten  (ju mindre vatten desto krämigare tvål )
    finns många recept på nätet  


     

  • Kockobello
    Stjärnfall1 skrev 2023-01-27 19:00:58 följande:

    Sluts bära hem vatten i form av flytande tvål. Hur då?
    jo Gör egen tvål. 


    köp torr tvål 🧼 o riv ned o smält ned den o blanda med kokt varmt vatten o rör ihop o låt svalna häll upp i flaskor/dunk o du har billig tvål som doftar juvlig  


    1tvål x 1.5lit vatten  (ju mindre vatten desto krämigare tvål )
    finns många recept på nätet  


     


    Det var fiffigt! 

    Annars kan man strunta i sköljmedel, en helt onödig produkt. Det finns mycket onödigt skit folk kunde sluta köpa. 
  • Stjärnfall1

    Absolut sköljmedel är ju inte nödvändigt igentligen o vill man få kläder att lukta gott kan man göra eget sköljmedel med. 


    har man fått obehagli lukt i kläderna då kan man låta dom ligga i ättika o även ha ättika tillsammans med tvättmedel i maskinen när man tvättar då får man bort äcklig lukt tex. 

  • Citronfjärilen

    Nu med ökade elpriser så sparar vi, med rörligt elpris, genom att duscha varannan till var tredje dag och då duschar vi snabbduschar. 

    Sluta tvätta håret med schampoo+balsam så mycket som möjligt. Jag sparar mycket pengar på att bara tvätta håret en gång i veckan. Det tar tid men tillslut så vänjer sig håret. Att schampoonera så mycket som jag gjorde innan (1 gång/dag) förstörde verkligen det naturliga fettet i håret och det kunde knappt gå en dag utan att det såg skitigt ut igen. 

    Häng tvätt istället för att torktumla. Billigare och skonsammare för kläderna. 

    Köp på extrapris och frys in om det inte ska användas än. Extrapris på nötfärs? Korv? Kyckling? Ha god framförhållning. 

  • Kockobello
    Citronfjärilen skrev 2023-01-30 07:52:04 följande:

    Nu med ökade elpriser så sparar vi, med rörligt elpris, genom att duscha varannan till var tredje dag och då duschar vi snabbduschar. 

    Sluta tvätta håret med schampoo+balsam så mycket som möjligt. Jag sparar mycket pengar på att bara tvätta håret en gång i veckan. Det tar tid men tillslut så vänjer sig håret. Att schampoonera så mycket som jag gjorde innan (1 gång/dag) förstörde verkligen det naturliga fettet i håret och det kunde knappt gå en dag utan att det såg skitigt ut igen. 

    Häng tvätt istället för att torktumla. Billigare och skonsammare för kläderna. 

    Köp på extrapris och frys in om det inte ska användas än. Extrapris på nötfärs? Korv? Kyckling? Ha god framförhållning. 


    Ja, folk tvättar håret alldeles för ofta. 

    Två gånger i veckan är absolut max, men helst som du skriver, en gång I veckan.

    Man får slitet och fult hår tillslut. 
  • Kockobello
    Kockobello skrev 2023-01-31 09:36:10 följande:
    Ja, folk tvättar håret alldeles för ofta. 

    Två gånger i veckan är absolut max, men helst som du skriver, en gång I veckan.

    Man får slitet och fult hår tillslut. 
    Och köp ett bra schampo, inte skräp från typ Ica Maxi. 
  • Citronfjärilen
    Kockobello skrev 2023-01-31 09:37:02 följande:
    Och köp ett bra schampo, inte skräp från typ Ica Maxi. 
    Håller med. Själv kör jag detox schampoo (Kevin Murphy) + K18 just nu och mitt hår har aldrig varit finare + att eftersom att jag endast tvättar en gång i veckan så köper jag nytt schampoo och K18 kanske en gång i halvåret, om inte mer sällan till och med.
  • Kockobello
    Citronfjärilen skrev 2023-01-31 13:40:47 följande:
    Håller med. Själv kör jag detox schampoo (Kevin Murphy) + K18 just nu och mitt hår har aldrig varit finare + att eftersom att jag endast tvättar en gång i veckan så köper jag nytt schampoo och K18 kanske en gång i halvåret, om inte mer sällan till och med.
    Aha kanske ska testa det nån gång.
  • me33

    Egengjord jäst istället för 4 kr kuben.

    Socker, frukt och lite russin i vatten som blir klart efter en vecka.

  • TillFlorida

    Dra pengar direkt från lönen för att spara automatiskt varje månad. Investera i indexfonder varje månad. 


    Börja spara tidigt och spara långsiktigt (15-30 år). 


    spara med hög risk tidigt och ombalansera till säkrare investeringar ju närmare du kommer pension eller när du planerar att använda pengarna. 


    Utnyttja alla möjligheter till att skatteplanera. 

Svar på tråden Ekonomiska Tips, Ge ditt bästa spara tips & knep. :-)