Curlie skrev 2013-06-02 18:30:38 följande:
Hårbotten blir ju fettig varje dag kan man tvätta med bikarbonat varje dag?
Det skadar håret att använda det för ofta eftersom pH värdet är alldeles för högt. Det är som att permanenta håret, eller göra en relaxer. Hårets ytskickt öppnas på vid gavel, håret mår bäst mellan ca 5 och 5,5 pH. För högt kan göra så att håret blir svagt och bryts av. ÄCV efter ger för stor pH svängning just för att det är för surt. Håret och hårbotten mår inte bra av dessa svängningar och man kan även ge grogrund för sebboreh, mjäll och utslag i hårbotten. Jag körde shampoo kaka i håret i ca 2 månader med ÄCV skölj efter, schampoo kakors pH värde är ca 10, vilket är direkt skadligt för håret ( för var grad på pH skalan mångdubblas pH:t med 100) och först gillade jag hur håret blev, kändes liksom tjockare. Sen började hårbotten klia enormt, jag fick finnar i den och flagnor, trots ÄCV skölj. Testade även vitvinäger, men det blev nästan värre. Testade mindre vinäger i mer vatten, även mer, men det hjälpte inte. Min hårbotten var helt rå och jag fick tillslut sluta. Håret var knastertorrt, bröts av och jag tappade även en drös. Det gick inte att kamma igenom, inte ens fingerkamma. Till slut köpte jag ett tjärshampoo som hjälpte efter första användningen, men det är fogdars de rött. Vilket är trist, jag älskade verkligen iden med schampoo kaka och ÄCV. När hårbotten lagt sig ordentligt fortsätter jag, men då endast en gång varannan vecka. Allt annat är för ofta.