• Denebola

NO ’POO – Hårvård utan schampo och annan naturlig skönhetsvård

Detta är en fortsättningstråd för oss som slutat använda schampo och som gått över till mer naturlig kroppsvård.

No ’poo är en förkortning av no schampoo, men är också en ordlek som syftar till att vara utan ”skit” i håret/på kroppen. Vi försöker välja så milda och vårdande ämnen som möjligt att ha i håret och på kroppen.

Alla är jättevälkomna att hänga på och vi svarar gärna på frågor, men läs de första inläggen i tråden först! Där finns grundläggande information!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-07 03:45
    Lättillgänglig information och receptsamling finns på nopoo.se
  • Svar på tråden NO ’POO – Hårvård utan schampo och annan naturlig skönhetsvård
  • Wikky
    Curlie skrev 2013-06-02 18:30:38 följande:
    Hårbotten blir ju fettig varje dag kan man tvätta med bikarbonat varje dag?

Det skadar håret att använda det för ofta eftersom pH värdet är alldeles för högt. Det är som att permanenta håret, eller göra en relaxer. Hårets ytskickt öppnas på vid gavel, håret mår bäst mellan ca 5 och 5,5 pH. För högt kan göra så att håret blir svagt och bryts av. ÄCV efter ger för stor pH svängning just för att det är för surt. Håret och hårbotten mår inte bra av dessa svängningar och man kan även ge grogrund för sebboreh, mjäll och utslag i hårbotten. Jag körde shampoo kaka i håret i ca 2 månader med ÄCV skölj efter, schampoo kakors pH värde är ca 10, vilket är direkt skadligt för håret ( för var grad på pH skalan mångdubblas pH:t med 100) och först gillade jag hur håret blev, kändes liksom tjockare. Sen började hårbotten klia enormt, jag fick finnar i den och flagnor, trots ÄCV skölj. Testade även vitvinäger, men det blev nästan värre. Testade mindre vinäger i mer vatten, även mer, men det hjälpte inte. Min hårbotten var helt rå och jag fick tillslut sluta. Håret var knastertorrt, bröts av och jag tappade även en drös. Det gick inte att kamma igenom, inte ens fingerkamma. Till slut köpte jag ett tjärshampoo som hjälpte efter första användningen, men det är fogdars de rött. Vilket är trist, jag älskade verkligen iden med schampoo kaka och ÄCV. När hårbotten lagt sig ordentligt fortsätter jag, men då endast en gång varannan vecka. Allt annat är för ofta.
  • SockerStinn

Jag har för mig att X-tra balsam nämnts ofta om bra för NoPoo, eller har jag fel? Jag har sen innan testat Änglamarks och den är lite för vårdande. Nu använder jag Garant och den är helt ok. Har även en fruktis som jag använder ibland. 

Nu köpte jag iaf X-tra eftersom den är helt utan SLS vilket jag tyckte skulle vara bra för dotterns hår eftersom det är så torrt  och skört (slitet!) men blir så tveksam till att använda den när jag läser om Cetrimoniumklorid som ingår i produkten.  http://www.shenet.se/ravaror/balsum.html Vågar man sätta sånt i ett barns hår?? Inte för att hon lär äta det, men...

• Björnmossa
    SockerStinn skrev 2013-11-22 10:20:34 följande:
    Jag har för mig att X-tra balsam nämnts ofta om bra för NoPoo, eller har jag fel? Jag har sen innan testat Änglamarks och den är lite för vårdande. Nu använder jag Garant och den är helt ok. Har även en fruktis som jag använder ibland. 

Nu köpte jag iaf X-tra eftersom den är helt utan SLS vilket jag tyckte skulle vara bra för dotterns hår eftersom det är så torrt  och skört (slitet!) men blir så tveksam till att använda den när jag läser om Cetrimoniumklorid som ingår i produkten.  www.shenet.se/ravaror/balsum.html Vågar man sätta sånt i ett barns hår?? Inte för att hon lär äta det, men...
    Alltså, det funkar ju för no'poo (vilket långt ifrån alla balsam gör), men det betyder inte att det är miljövänligt. Ta ett annat om du är osäker (jag förstår att du är det!)
  • SockerStinn
    Björnmossa skrev 2013-11-22 13:06:10 följande:
    Alltså, det funkar ju för no'poo (vilket långt ifrån alla balsam gör), men det betyder inte att det är miljövänligt. Ta ett annat om du är osäker (jag förstår att du är det!)
    Ja, det kändes inte ok till barnen. Tog och testade rågtvätt istället. Håret blev strävt, så jag hade i lite arganolja eftreåt men det är fortfarande strävt. Tror inpackning hade varit det bästa men tjejen är inte lika mån om ett friskt hår som jag är, så det blir nog inte så mycket med det. Jag har redan fått lova att aldrig ha i rågtvätt eller äcv i hennes hår
  • Björnmossa
    SockerStinn skrev 2013-11-22 13:18:57 följande:
    Ja, det kändes inte ok till barnen. Tog och testade rågtvätt istället. Håret blev strävt, så jag hade i lite arganolja eftreåt men det är fortfarande strävt. Tror inpackning hade varit det bästa men tjejen är inte lika mån om ett friskt hår som jag är, så det blir nog inte så mycket med det. Jag har redan fått lova att aldrig ha i rågtvätt eller äcv i hennes hår
    Jag tror CBS är bäst till barn, om du nödvändigtvis ska tvätta med produkter. Förmodligen räcker WO.
  • SockerStinn
    Björnmossa skrev 2013-11-22 13:33:47 följande:
    Jag tror CBS är bäst till barn, om du nödvändigtvis ska tvätta med produkter. Förmodligen räcker WO.
    Varför skulle cbs vara bättre än balsam menar du? 
  • Björnmossa
    SockerStinn skrev 2013-11-22 13:49:09 följande:
    Varför skulle cbs vara bättre än balsam menar du? 
    Typ omöjligt att misslyckas med plus inte lika viktigt att hitta rätt balsam.
  • SockerStinn
    Björnmossa skrev 2013-11-22 13:54:42 följande:
    Typ omöjligt att misslyckas med plus inte lika viktigt att hitta rätt balsam.
    Ok. De balsam vi har funkar hyfsat på hennes hår, men håret är så slitet eftersom det är så tunna hårstrån. Jag vill ha någon mer vårdande istället för balsam. Kanske ska testa ägg-gula? Eller vad är det nu man blandar som inpackning; balsam, aloe vera och honung? Får kolla första inläggen...
  • Björnmossa
    SockerStinn skrev 2013-11-23 16:00:32 följande:
    Ok. De balsam vi har funkar hyfsat på hennes hår, men håret är så slitet eftersom det är så tunna hårstrån. Jag vill ha någon mer vårdande istället för balsam. Kanske ska testa ägg-gula? Eller vad är det nu man blandar som inpackning; balsam, aloe vera och honung? Får kolla första inläggen...
    Balsammetoden sliter en del eftersom man måste skölja så mycket.

Alla recept från den här tråden finns på nopoo.se, lättare att leta där.
  • SockerStinn
    Björnmossa skrev 2013-11-23 16:09:06 följande:
    Balsammetoden sliter en del eftersom man måste skölja så mycket.

Alla recept från den här tråden finns på nopoo.se, lättare att leta där.
    Just den hittade jag inte där. Men väl på första sidan.
    SMT
    4 delar balsam
    1 del honung
    1 del aloe vera gel

värm i micron några sekunder tills det blir varmt, applicera sen i torrt eller vått hår (särskilt i topparna). Täck håret med duschmössa/plastpåse/platsfolie/vadsomhelst och låt det sitta i så länge du orkar (från 30 minuter till hela natten), skölj. Shamponera INTE! 

Så om någon här sköter NoPoo-sidan så kan du ju lägga till den där Solig
  • Björnmossa
    SockerStinn skrev 2013-11-23 19:32:20 följande:
    Just den hittade jag inte där. Men väl på första sidan.
    SMT
    4 delar balsam
    1 del honung
    1 del aloe vera gel

värm i micron några sekunder tills det blir varmt, applicera sen i torrt eller vått hår (särskilt i topparna). Täck håret med duschmössa/plastpåse/platsfolie/vadsomhelst och låt det sitta i så länge du orkar (från 30 minuter till hela natten), skölj. Shamponera INTE! 

Så om någon här sköter NoPoo-sidan så kan du ju lägga till den där Solig
    Den är med där. Kolla Hår -> Hemmagjort -> Inpackningar.
  • Tokfrjant

Hej alla!

Har sysslat med nopoo i snart ett år, försöker vara hardcore och göra mycket eget så jag använder varken schampo eller balsam.

Min favoritprodukt är aleppotvålen :)

Lägger upp lite på Instagram om nopoo med :)

Varit medlem ett tag på FL men har precis blivit lite aktiv igen!

• SockerStinn
    Björnmossa skrev 2013-11-24 02:10:26 följande:
    Den är med där. Kolla Hår -> Hemmagjort -> Inpackningar.
    Missade helt den fliken, tack!
  • Hanna9111

Hej. Länken till listan med sistachampon verkar inte fungera, så jag fråga här istället.

Kan man använda YES diskmedel som sistachampo? Tacksam för svar. :)

• andermajambrella

Hej, jag letar bra smink utan kemikalier, typ contour, settingspray, banana powder, någon som kan tipsa? Clarins vägrar ju ge innehållsförteckning så jag antar det inte är bra.

Svar på tråden NO ’POO – Hårvård utan schampo och annan naturlig skönhetsvård