• tvilingmor

Hur länge får barn välling??

Jag undrar hur länge man ska ge sitt barn välling och i så fall hur mycket? Jag har tvillingtjejer på 2,5 år och de får fullkornsvälling 250 ml morgon och kväll i flaska. De är fullkomligt tokiga i sin välling och verkar inte kunna vara utan den. Hur länge har ni gett era barn välling? Hur länge har ni gett i nappflaska? Den ena tjejen säger iband att hon vill ha mer, kan jag ge henne 300 ml i stället? Hur mycket ger ni era barn?

Tacksam för många svar.

• Svar på tråden Hur länge får barn välling??
  • sextiotalist

Jag frågade tonåringen igår om vad han minns av vällingen, att den var god och kan faktiskt tänka sig dricka välling igen, men ur mugg istället Flört
    Jag själv är lite ledsen på mig själv att jag inte gillar välling, så skönt det hade varit att kunna ta en kopp välling på morgonen istället för min kopp oboy.

• enaståendemamman

Jag är 38 år och jag dricker fortfarande fullkornsvälling! Det finns utan socker.
    Om barnet åt gröt så skulle nog ingen tänka tanken på att barnet måste sluta med det vid en viss ålder. Så drick på man kan ju övergå till en mugg istället för nappflaska.

• jenniferjenifer

Mina flickor slutade med välling vid 1 års åldern, inte för att jag ville utan för att dom vägrade. Så då slutade jag helt med nappflaska och vällingen. Min son är bara 8 månader och jag vet att han kommer att dricka vällingen betydligt längre än sina syskon, för just nu släpper han inte flaskan. Men jag skulle endå sluta innan 2 års åldern då välling innehåller tomma kolhydrater.

• sextiotalist
    jenniferjenifer skrev 2014-05-05 19:40:49 följande:
    Mina flickor slutade med välling vid 1 års åldern, inte för att jag ville utan för att dom vägrade. Så då slutade jag helt med nappflaska och vällingen. Min son är bara 8 månader och jag vet att han kommer att dricka vällingen betydligt längre än sina syskon, för just nu släpper han inte flaskan. Men jag skulle endå sluta innan 2 års åldern då välling innehåller tomma kolhydrater.
    Vällingen innehåller inte mer tomma kolhydrater än gröt, mackor eller något annat i den stilen
    När mitt barn var i den värsta matvägringsperioden så fick veta av barnläkaren att vällingen ger det viktigaste barnet behöver, däremot så behövde man tillsätta fett för att göra den mer energität.
  • tomsfru

vår tös började knöla om mornarna med sin välling när hin var 14 mån o började äta gröt istället o jag sörjer inte den utvecklingen eftersom jag gärna vill att hon lär sig äta istället för att dricka sin frukost och hennes aptit till annan fast föda har dessutom ökat till vår glädje då hon låg på gränsen viktmässigt innan. vällingen på kvällen är kvar tills vidare men kommer ju även den förhoppningsvis försvinna före två års ålder tillsammans med napp då jag hoppas hon ska känna sig trygg nog att mysa med oss på kvällen och somna ändå med snuttefilt eller nalle.

• Natulcien
    jenniferjenifer skrev 2014-05-05 19:40:49 följande:
    Nej, nu har du missförstått utttrycker tomma kolhydrater. Det syftar på godis, läsk och liknande, som bara ger energi men ingen näring.
    Välling innehåller en del vitaminer och mineraler, och är därför inte tomma kolhydrater. Men du kanske även tycker att pasta, bröd, gröt och liknande är tomma kolhydrater, för det är ju samma sak som välling, d.v.s. spannmålskost?
  • Lindsey Egot the only one
    Lolitajoho skrev 2014-03-20 09:35:41 följande:

Vill bara påpeka några saker. Välling är inte alls nyttigt och innehåller en hel det socker om ni inte visste det. Välling är något man bör ge tills barnet är ca 1-1,5 år och helst inte länge när mjölktänderna då börjar ta skada. Detta kommer ni märka i framtiden. Barnet kommer också till stor sannolikhet att bli överviktigt redan som barn men kanske även som vuxen. Ge absolut inte era barn välling för att ni tycker att det är bekvämt och enkelt utan tänk efter lite gran och ta reda på vad ett barn verkligen behöver,?!!?? För inte är det då välling! Blev bara tvungen när jag hörde att någon pratade om att ni ger era 8 åriga barn välling och då höll jag på att svimma. Herregud alltså! Har jobbar på dagis i 6 år där alla det barn som var överviktiga drack välling med för lite mortition. Barnen upplevdes även mycket mer ängsliga och mammiga. Alltså dem sökte uppmärksamhet hela tiden. Tänk på det med övervik och tänder. Är ju inte barnens fel att ni håller på att truga i dem välling när dem inte alls behöver det.

Men sluta!!!!!
    Vidga dina vyer! Välling är som gröt. Det kan man dricka hela livet och har gjorts av generationer innan oss. När barnen är äldre kan man gå över till Godmorgon Välling som finns bland flingor och gröt produkterna.

Däremot kanske man inte ska dricka det i nappflaska när man är äldre.
  • sextiotalist
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-19 09:06:20 följande:
    Vidga dina vyer! Välling är som gröt. Det kan man dricka hela livet och har gjorts av generationer innan oss. När barnen är äldre kan man gå över till Godmorgon Välling som finns bland flingor och gröt produkterna.
    Däremot kanske man inte ska dricka det i nappflaska när man är äldre.

Jag har också svårt att förstå vällinghatet, när samma person som dissar vällingen som onyttig inte har några problem med att ge sina barn gröt eller smörgås, ingen större skillnad.

Själv avkyr jag gröt (förutom risgrynsgröt och mammagryngröt) och kan inte dricka välling. Men hade jag gillat det, så hade jag garanterat tagit det på morgonen, speciellt välling, eftersom jag har svårt att äta de första timmarna på morgonen
  • skpklm
    Vill bara påpeka några saker. Välling är inte alls nyttigt och innehåller en hel det socker om ni inte visste det. Välling är något man bör ge tills barnet är ca 1-1,5 år och helst inte länge när mjölktänderna då börjar ta skada. Detta kommer ni märka i framtiden. Barnet kommer också till stor sannolikhet att bli överviktigt redan som barn men kanske även som vuxen. Ge absolut inte era barn välling för att ni tycker att det är bekvämt och enkelt utan tänk efter lite gran och ta reda på vad ett barn verkligen behöver,?!!?? För inte är det då välling! Blev bara tvungen när jag hörde att någon pratade om att ni ger era 8 åriga barn välling och då höll jag på att svimma. Herregud alltså! Har jobbar på dagis i 6 år där alla det barn som var överviktiga drack välling med för lite mortition. Barnen upplevdes även mycket mer ängsliga och mammiga. Alltså dem sökte uppmärksamhet hela tiden. Tänk på det med övervik och tänder. Är ju inte barnens fel att ni håller på att truga i dem välling när dem inte alls behöver det.
    Håller med om allt du skriver utom att du råkat skriva att man BÖR ge välling tills barnet är 1-1,5 år.

Det går alldeles utmärkt att växa upp helt utan välling!   I många andra länder gör de flesta barn visst det.
  • Dixie
    Vill bara påpeka några saker. Välling är inte alls nyttigt och innehåller en hel det socker om ni inte visste det. Välling är något man bör ge tills barnet är ca 1-1,5 år och helst inte länge när mjölktänderna då börjar ta skada. 
    om nu välling är så onyttigt - varför bör man ge det tills barnen är 1 -1,5 år - säger du inte emot dig själv nu? eller du menar att det är ok att ge dem saker som är onyttiga fram tills mjölktänderna kommer? 
  • Fru Stjärnfall

Min son som är fem dricker välling ibland till frukost, och det gör jag också. Vi dricker dock ur mugg och inte nappflaska ;) Det är väl inga konstigheter så länge det ersätter ett mål, typ frukostmackan eller kvällsmaten?

• Natulcien
    Dixie skrev 2014-05-19 11:21:45 följande:
    om nu välling är så onyttigt - varför bör man ge det tills barnen är 1 -1,5 år - säger du inte emot dig själv nu? eller du menar att det är ok att ge dem saker som är onyttiga fram tills mjölktänderna kommer? 
    Jag tror inte att det där inlägget som du citerar var särskilt genomtänkt. Och inte särskilt påläst heller...
    ...för logiken i att ge bebisar onyttigheter, som man sen slutar med, haltar betänkligt... Flört
  • Dixie
    Natulcien skrev 2014-05-19 11:54:01 följande:
    Jag tror inte att det där inlägget som du citerar var särskilt genomtänkt. Och inte särskilt påläst heller...
    ...för logiken i att ge bebisar onyttigheter, som man sen slutar med, haltar betänkligt... Flört
    nä - eller hur!
  • Cinza

Den yngsta jag känner som dricker välling är 5 månader (majsvälling) och den äldsta jag känner är 106år (god morgon välling).

Det känns som det går fint att dricka välling så länge man vill och tycker om det

Svar på tråden Hur länge får barn välling??