• noorah

Vad tänker ni om ni ser en liten flicka klä sig i extremt utmanande kläder?

Vad är det första ni tänker på?

glöm igår, lev för idag och be för imorgon..
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 20:00
    Vi säger att hon är 12-13 år och kläderna visar mer än dom döljer alltså kortkort kjol och linne som visar praktiskt taget hela brösten..
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tänker ni om ni ser en liten flicka klä sig i extremt utmanande kläder?
  • M C

Valde "gå hem och klä på dig" men det jag eg tänker är "vilka idioter till föräldrar som inte lärt henne att hon inte är sitt kön".

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Puls

Och jag tänker:

Vilken tur att hon går i en skola där inte såna utmanande kläder tillåts och att hon kommer bli hemskickad för att byta kläder.
    Där småflickor inte får lov att göras om till små sexobjekt, inte från andra eller ens av dom själva.
    Där dom får lära sig att deras värde sitter nån annanstans än i deras kroppar.

(förutsatt att hon går i min dotters skola då)

• diamanten
    Puls skrev 2010-03-21 15:50:18 följande:
    Och jag tänker: Vilken tur att hon går i en skola där inte såna utmanande kläder tillåts och att hon kommer bli hemskickad för att byta kläder. Där småflickor inte får lov att göras om till små sexobjekt, inte från andra eller ens av dom själva.Där dom får lära sig att deras värde sitter nån annanstans än i deras kroppar. (förutsatt att hon går i min dotters skola då)
    Är det lika fel om en kille skulle gå iklädd ett tunt (nästan genomskinligt) linne och shorts? Är han ett sexobjekt?
  • diamanten

Jag tycker att man borde uppfostra tjejer att vara trygga i sina kroppar och att inte skämmas för dem.

Det finns inget fel, fult, omoraliskt med naken hud. Man borde inte trycka ner och försöka kontrollera tjejer.

• vackrastarflow

annat: hur kan föräldrarna låta henne se ut så? man måste vara realistisk, det finns faror därute.

• diamanten
    vackrastarflow skrev 2010-03-21 16:00:01 följande:
    annat: hur kan föräldrarna låta henne se ut så? man måste vara realistisk, det finns faror därute.
    Vilka faror? Ökar risken att utsättas för dessa faror ju mindre kläder man har på sig?
  • diamanten

Tänkvärt inlägg i diskussionen:

Magnus Betnér Uncut - Dottern som slampa.

">

• Triskele
    diamanten skrev 2010-03-21 15:57:52 följande:
    Jag tycker att man borde uppfostra tjejer att vara trygga i sina kroppar och att inte skämmas för dem. Det finns inget fel, fult, omoraliskt med naken hud. Man borde inte trycka ner och försöka kontrollera tjejer.
    Har samma inställning. Varför ska hud sexualiseras så jävla mycket?
  • vackrastarflow
    diamanten skrev 2010-03-21 16:06:15 följande:
    Vilka faror? Ökar risken att utsättas för dessa faror ju mindre kläder man har på sig?
    ja absolut.

jag är allt för att en tjej ska kunna gå genom stan naken om hon så vill. man ska alltid få göra precis som man vill.

men det finns folk (mestadels män) som hade reagerat på detta och det utökar risken för att de gör något mot tjejerna som klär sig lätt. helt fel, men man kan inte blunda för det.
  • Triskele
    vackrastarflow skrev 2010-03-21 17:57:10 följande:
    ja absolut. jag är allt för att en tjej ska kunna gå genom stan naken om hon så vill. man ska alltid få göra precis som man vill. men det finns folk (mestadels män) som hade reagerat på detta och det utökar risken för att de gör något mot tjejerna som klär sig lätt. helt fel, men man kan inte blunda för det.
    Dags att åtgärda dessa mäns beteende då.
    För det är knappast så att den utsatta ansvarar för att förhindra det.
    Och enligt min erfarenhet är klädseln fullständigt obetydlig, det är hur utsatt du är som avgör.
    Och klädseln avgör inte den biten.
  • vackrastarflow
    Triskele skrev 2010-03-21 18:07:22 följande:
    Nja jämnåriga är nog mer intresserade av de som klär sig utmanande. Ta filmen Hipp hipp hora som exempel. Sådant händer på riktigt, det är inte på låtsas.

Men visst är det dags att göra nåt åt de som begår brotten!! Förlöjliga mig inte genom att mena att jag säger att det är tjejernas fel.

I dagsläget finns det folk som tänder på lättklädda småflickor. Så länge de finns så finns faran, och väljer man att blunda för det så kan man inte komma sen och säga att man är förvånad.
  • Triskele
    vackrastarflow skrev 2010-03-21 18:14:02 följande:
    Nja jämnåriga är nog mer intresserade av de som klär sig utmanande. Ta filmen Hipp hipp hora som exempel. Sådant händer på riktigt, det är inte på låtsas. Men visst är det dags att göra nåt åt de som begår brotten!! Förlöjliga mig inte genom att mena att jag säger att det är tjejernas fel. I dagsläget finns det folk som tänder på lättklädda småflickor. Så länge de finns så finns faran, och väljer man att blunda för det så kan man inte komma sen och säga att man är förvånad.
    Fast om du menar att man ska begränsa dom som utsätts så ursäktar du till en del dessa beteenden.
    Det skickar en signal om att det skulle vara mer acceptabelt att utsätta en lättklädd.
    Att det skulle vara något man ska få räkna med om man väljer att visa hud.
    Och det gör att utsatta rannsakar sig själva och undrar om det var klädseln som ledde till övergreppen.
    Det är helt fel ände att börja i.
  • vackrastarflow
    Triskele skrev 2010-03-21 18:24:54 följande:
    du vänder på mina ord.
    tråkigt att diskutera när det sker.

jag ursäktar ingens beteende. men man kan inte blunda för det som sker. det är som att promenera på motorvägen och inte tro att man kan bli påkörd.

jag skiter i folks förehavanden. vill man gå klädd på ett visst sätt så är det fritt fram för min del, jag tänker inte "begränsa" någon. every person is their own. men om man tror att världen är en rosa bubbla så blir man ofta bränd.
  • Triskele
    vackrastarflow skrev 2010-03-21 19:23:42 följande:
    du vänder på mina ord. tråkigt att diskutera när det sker. jag ursäktar ingens beteende. men man kan inte blunda för det som sker. det är som att promenera på motorvägen och inte tro att man kan bli påkörd. jag skiter i folks förehavanden. vill man gå klädd på ett visst sätt så är det fritt fram för min del, jag tänker inte "begränsa" någon. every person is their own. men om man tror att världen är en rosa bubbla så blir man ofta bränd.
    Som offer för otaliga övergrepp så är jag mycket väl medveten om hur smutsig verkligheten är.
    Om man tror att ens attityd gentemot lättklädda inte ursäktar förövares beteende så väljer man faktiskt att blunda.
    Det blir självuppfyllande.
    Jag tror väldigt få menar att göra det, men likväl har det denna effekt.
    En hora/slampa/full/lättklädd kan inte våldtas är bara alltför vanlig som attityd.
    Bland ungdomar och vuxna.
    Och man förstärker denna genom att fokusera på offrets utseende och beteende, när man borde placera skuld och ansvar där det hör hemma.
    När fokus borde ligga på förövarens beteende, attityd och handlingar.
  • Suzy QX

Öht när det gäller viss klädsel är jag skeptisk. Jag menar måste vissa visa upp sin kropp som sin största tillgång?

Har vänner på ex FB som har en profilbild på sig själv med djup urringning, pushup så brösten är under hakan och sedan kortet taget i en vinkel uppifrån så man verkligen inte ska missa det. Eh vad man missar är att bakom det där så finns en söt tjej (om än med ett stoort bekräftelsebehov).

• enny signatur

Jag hade inte tänkt så mycket om det alls, så det ju stor del av 12-13 åringarna ut..?

Hur såg jag själv ut närjag var 13-14? Tja inte var det de längsa shortsen och collagetröja i solen direkt.
    Jag kanske hade tänkt något om att det är trist att det är så könssegregerat och sexistiskt men inget om individen som sådan. Men vad förväntar man sig? Man lär barnen av sig själva och vuxna verkar inte tro att de duger is ig själva så hur ska barn kunna göra det generellt?
  • Bling1975

Annat: Stackars liten, hennes föräldrar är nog inte de skapaste knivarna i lådan.

Stitch längtar efter Lilo
  • Lillsnufflan

Annat, jag hoppas hon ska på maskerad! Fast jag skulle inte vilja att min dotter (om jag hade någon) skulle klä ut sig så heller....

• rlevitte

Jag svarade "Annat", för jag saknar sammanhang.  Klädkoder finns det överallt, i en del fall kan den klädseln helt enkelt vara ett utmanande av klädkoden, eller en tjurighet, eller whatever.  I andra fall skulle ingen ens höja på ögonbrynen.  Jag skulle personligen antagligen inte bry mig så himla mycket, utom eventuellt betrakta det som vackert om jag tyckte så (och för att ni med lite för vild fantasi ska jag väl komma med en liten disclaimer: jag tänker INTE sexuellt när jag pratar om vackert på det viset).

Mvh,
    Richard
  • PiceaX

Jag tänker att hon nog inte riktigt har lärt sig var gränsen går mellan snyggt och vulgärt, ungefär som när man kletade ansiktet fullt med smink vid de första försöken att sminka sig. Visst skulle jag tänka "gå hem och klä på dig", men samtidigt tycker jag att man måste få testa själv i den åldern.

Svar på tråden Vad tänker ni om ni ser en liten flicka klä sig i extremt utmanande kläder?