• ananasen01

Baby Whisperer

Här kommer en fortsättning på den populära Baby Whisperer tråden.
    Skillnaden på denna tråd är att vi inte längre berör NCSS, dvs Somna utan gråt, utan huvudfokus ligger på Baby Whisperer tillsammans med influenser från Barnaboken.

Tråden är till för alla som känner att de vill införa tydliga dagsrutiner vad gäller mat, aktivitet och sömn i vardagen men vet inte riktigt vart man ska börja.
    Eller för de som redan "fixat" tydliga rutiner och bra nattsömn och har lust att agera bollplank? Kanske kan du mkt om Tracy Hoggs "The Baby Whisperer-skolan"?

Obeservera att denna tråd är ett forum där vi diskuterar och hjälper varandra till HUR man gör. Tråden har hjälpt många mammor med mig, och jag är mycket tacksam om du som absolut inte är för rutiner och struktur, eller hyser agg mot de som skapat metoderna gärna uteblir med dina inlägg. Stämningen är mild och god, och vill gärna att den fortsätter i samma anda. Tack snälla för din förståelse!

För alla er som är nyfikna på vad BW innebär och hur man gör, läs gärna denna blogg: www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b52222.html

Rekommenderar även att du läser på den första BW tråden, visserligen väldigt många inlägg, men den innehåller många bra tips & trick.
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m47883487.html

Själva boken kan du beställa på Bokus/Adlibris. Tracy Hogg (The Baby Whisperer) har skrivit flera böcker, rekommenderar "The Baby Whisperer Solves All Your Problems (By Teaching You How To Ask The Right Questions)" - som har ett brett innehåll och riktar sig från ca 0-1,5 år, sen har hon böcker för äldre barn.

Här får du råd, tips och mycket mycket stöttning från många kloka mammor.

Varmt välkommen!

{#lang_emotions_heart}
  • Svar på tråden Baby Whisperer
  • Blicka
    trollhassel skrev 2014-06-15 08:31:01 följande:
    Hej alla sövarproffs!! Jag har läst nästan hela gamla bw-tråden, men har inte hunnit läsa denna ännu.

Har beställt boken!!

Inser ju att hjälp/råd i mitt fall kanske står här nånstans, men frågar ändå.

Vaknade imorse och bara grinade av trötthet, därför slänger jag ut en fråga:

Min 10-månaders vaknar så tidigt!

Imorse 04.50. Han får ersättning då, har provat att söva om utan att ge mjölk, men har gett upp det.

Så somnar han om ca 5.45-06 och sover till 07. Gröt kanske 08.30.

Fm vila ca 10.30-11

Mat ca var 3 1/2 timme under dagen.

Em vila ca 14.30/15 ca 1 h. Han får aldrig sova längre än till 16.

Somnar ca 19.30

På morgonen tidigt så är han superpigg, sen bajsar han. Jag ger mjölk och han somnar om då enligt ovan.

Läggning på kvällen är dessvärre också relaterad till flaskan, har försökt att bara ge vatten, men han "behöver" kvällsslurken tänker jag??

Blir så oerhört glad och tacksam om någon av er orkat läsa och har tid att svara med ett ord eller två....

Kanske är detta helt normalt, men jag tror att jag kan ändra på något men vet varken ut eller in just nu!!!

Hej

Jobbigt med tidiga morgnar...

Tror du han är hungrig på morgonen eller har det blivit en vana? Hur äter han dagtid o vad? Mat, bröstmjölk, ersättning?

Hur skulle det gå att kliva upp tidigt o sen lägga för fmvila vid kl 09 o emvila kl 13? Tänker att ni kanske får till att han sover längre på morgnar om ni har lurarna lite annorlunda på dagen? Min son snart 11 mån vaknar mellan 06-07, fmvila kl 9, emvila kl 13, godnatt kl 19.
  • trollhassel

Hej och tack för svar!

Vet inte om han är hungrig kl 05, eller om det blivit en vana... Han somnar inte om utan mjölk, ännu.

Jag tog helt bort vila nr 2 nu!

Han sover då ca 40 min kl ca 10.45 och gick isäng ikväll ca 18.50, helt urtrött..

Han äter: gröt äggvita och nån bit frukt

Mat, både hemlagad och burk+plock

Samma mål nr 3

Gröt på kvällen.

En flaska ersättning innan läggdags.

En flaska kl 05..

Det bästa hade varit om han vilade längre på dagen, kanske 11.30-13, men han tar (tog) gärna en längre sovstund på em. Känns som han klarar sig på en vila/dag utan att bli gnällig...

Men fortsätter detta morgonpigga beteende, får jag väl gå upp kl 05 och testa ditt förslag, samt införa en lur till igen!

Tack igen för svar, det känns mindre ensamt nu....

• trollhassel

Nu testade vi att göra så...

Han vaknade 05.40, och somnade nu 9.10. Jag gick upp med honom och måste väl ta igen sömnen här under dagen. Får se när hans nästa vila är.

Undrar just hur jag ska göra med mjölken på morgonen när han vaknar??

Idag trodde jag han skulle somna om, med för mkt mjölk och för lite gröt som följd.

Ska jag ge mjölk direkt när han går upp, eller vaknar han "till flaskan" då??

Är sååååå trött just nu :-////

Tack så jättemycket för hjälpen!

• ModestyBlaze
    trollhassel skrev 2014-06-17 22:35:33 följande:
    Hej och tack för svar!
    Vet inte om han är hungrig kl 05, eller om det blivit en vana... Han somnar inte om utan mjölk, ännu.
    Jag tog helt bort vila nr 2 nu!
    Han sover då ca 40 min kl ca 10.45 och gick isäng ikväll ca 18.50, helt urtrött..
    Han äter: gröt äggvita och nån bit frukt
    Mat, både hemlagad och burk+plock
    Samma mål nr 3
    Gröt på kvällen.
    En flaska ersättning innan läggdags.
    En flaska kl 05..

Det bästa hade varit om han vilade längre på dagen, kanske 11.30-13, men han tar (tog) gärna en längre sovstund på em. Känns som han klarar sig på en vila/dag utan att bli gnällig...
    Men fortsätter detta morgonpigga beteende, får jag väl gå upp kl 05 och testa ditt förslag, samt införa en lur till igen!

Tack igen för svar, det känns mindre ensamt nu....
    Hej och välkommen.

Så här är mina tankar kring saker och ting.

1 lur för en 10 mån är på tok för tidigt i min värld. Och att ha 2 lurar på 1,5 och 1-1,5 är på tok för mycket. Här måste du hitta en balans. De skall inte sova så länge "de har lust" heller utan man sätter tiderna och håller tiderna.

Ett förslag är att ha en fm lur som är antingen 20 min eller 45 min och en em lur på 1,5 tim dock inte sova efter 15 är mitt råd. 11,5-12 tim nätter är att föredra men sover man 3 tim på dagen behöver man bara sova 10-10,5 tim på natten. Så där är förklaringen. Att ge mat direkt man vaknar är inte fel, det kan du göra, men man skall ha ett härligt godmorgon först. Skrattande

Sen behöver du se över mörkläggningen i sovrummet, det skall vara kolsvart och du skall inte kunna se handen framför dig mitt på dagen. Då behöver du mörklägga bättre.

Sist, utevistelse, du behöver vara ute och att han rör sig minst 1 tim fm och 1 tim em så han får krypa i gräset, klättra på stockar och stenar i skogen. Sen kan han också sitta i typ en bumbo på köksbänken och hjälpa till med diverse köksslysslor. Det är poppis och att sitta i slasken och diska är skoj.

Livet är en helhet, man kan inte fokusera på EN sak då blir inte helheten rätt. Så detta är ett recept på hela kakan inte bara på en ingrediens. Därför är också läsa böckerna oerhört viktigt så man förstår inte bara hur utan varför man gör saker man gör. Skrattande
  • Blicka
    trollhassel skrev 2014-06-18 09:22:12 följande:
    Nu testade vi att göra så...

Han vaknade 05.40, och somnade nu 9.10. Jag gick upp med honom och måste väl ta igen sömnen här under dagen. Får se när hans nästa vila är.

Undrar just hur jag ska göra med mjölken på morgonen när han vaknar??

Idag trodde jag han skulle somna om, med för mkt mjölk och för lite gröt som följd.

Ska jag ge mjölk direkt när han går upp, eller vaknar han "till flaskan" då??

Är sååååå trött just nu :-////

Tack så jättemycket för hjälpen!

Hur blev resten av dagen med sömnen?
  • trollhassel

Hej snälla ni! Tack så jättemycket för kloka svar :)

Idag sov han 1 h 40 min fm och 30 min em, då väckte vi honom 14.40.

Han var däremot Riktigt svår att lägga ikväll... Kändes som han var övertrött, vi försökte flera ggr. Somnade till slut 19.45. Imorgon går jag upp med honom om kl är efter 5.30, kommer att ge mjölk direkt när han vaknar. Han får bara vatten (till att börja med) om han vaknar innan 4.

Jag fick hem böckerna idag!!

Börjar läsa imorrn :)

Ute får han vara massor, han vill inte sitta nånstans även om han får se på (matningen är fysisk, om man säger så)

Så vi har en riktigt livlig liten kille :)

Tack igen för respons...kom gärna med förslag om ni har tid och möjlighet, känner mig som sagt ensam ibland, detta forumet hjälper!

• trollhassel

Nu skriver jag igen ;)

Uppe 01.30-02.05, fick vatten

Upp 05.15...

Somnade 06.30-07.30

Fm vila nu 10.15.

Jag börjar läsa bw.

Fattar inte varför han vaknar så sjukt tidigt, han är ju inte pigg då..???

• ModestyBlaze
    trollhassel skrev 2014-06-19 10:20:50 följande:

Nu skriver jag igen ;)

Uppe 01.30-02.05, fick vatten

Upp 05.15...

Somnade 06.30-07.30

Fm vila nu 10.15.

Jag börjar läsa bw.

Fattar inte varför han vaknar så sjukt tidigt, han är ju inte pigg då..???

Ok, det finns några skäl till att barn vaknar, grejen är att leta efter svar på "varför"är inte så konstruktivt. Utan det är lättare och bättre att fokusera på HUR man vill ha det och HUR man tänker ta sig dit tycker jag.

Men här är några saker.

1. Inte mörklagt ordentligt.
    2. vana
    3. hunger
    4. solen går faktiskt upp då! (Mörkläggning alltså)
    5. har inte lärt sig somna om själv utan tror vargen kommer och man då måste få hjälp.
    6. nappen ramlar ut och man måste ha en "nappistoppande mamma" som räddar en eller så.

ja som du förstår, det finns massor med anledning.

jag säger som jag alltid säger till alla. Fnurror komma fnurror gå men säkerheten bestå. Du som förälder måste förmedla lugn och säkerhet. Gör man det så spelar liksom anledningen till att barn vaknar inte så stor roll. :)

Så nu fokuserar vi inte på "varför" utan på HUR vi går vidare.

Det tar 3 dagar att introducera något nytt och 1-2 veckor för att få till en ny vana. Hur tänker du göra i 2 veckor för att få till det är då frågan?
  • trollhassel

Tack för svar!

Jag kan absolut köpa en mörkläggningsgardin.

Ska fixa det, även om vi är på semesterbesök nu. Han går isäng runt 19 nu, och vaknar ca 05.20.

(I förrgår blev det tre dagsvilor pga bilåkande och isäng 21, upp 07. Jag var Helt utvilad, och då verkar inte morgonljuset ha påverkat honom)

Försöker ha två vilor, på 2x 30 min, alt en längre. Väcker absolut senast 15.

Han är klar för sängen och somnar ganska lätt på kvällen.

Svårast är em-vilan. På natten upp en gång, olika tider jämt.

Ja, är det hunger eller vana?

Svårt att veta!

Erbjuder alltid vatten först, men det blir ändå mjölk till slut på morgonen.

Han är ju inte redo att starta dagen så tidigt, utan går upp, bajsar ibland och måste sövas om. Ibland somnar han om men inte alltid.

Hur vill jag ha det?

Att han vaknar på natten måste väl anses naturligt?

Gärna en natt ca 19-07.

Två dagsvilor.

Han verkar dock ha ett behov av att vakna 05 för att bajsa, vet inte hur jag kommer runt det??

Tack igen för svar, nu somnade han om (=jag måste sova)

Det är så otroligt snällt att du tar dig tid!!

• ModestyBlaze
    trollhassel skrev 2014-06-22 06:38:35 följande:

Tack för svar!

Jag kan absolut köpa en mörkläggningsgardin.

Ska fixa det, även om vi är på semesterbesök nu. Han går isäng runt 19 nu, och vaknar ca 05.20.

(I förrgår blev det tre dagsvilor pga bilåkande och isäng 21, upp 07. Jag var Helt utvilad, och då verkar inte morgonljuset ha påverkat honom)

Försöker ha två vilor, på 2x 30 min, alt en längre. Väcker absolut senast 15.

Han är klar för sängen och somnar ganska lätt på kvällen.

Svårast är em-vilan. På natten upp en gång, olika tider jämt.

Ja, är det hunger eller vana?

Svårt att veta!

Erbjuder alltid vatten först, men det blir ändå mjölk till slut på morgonen.

Han är ju inte redo att starta dagen så tidigt, utan går upp, bajsar ibland och måste sövas om. Ibland somnar han om men inte alltid.

Hur vill jag ha det?

Att han vaknar på natten måste väl anses naturligt?

Gärna en natt ca 19-07.

Två dagsvilor.

Han verkar dock ha ett behov av att vakna 05 för att bajsa, vet inte hur jag kommer runt det??

Tack igen för svar, nu somnade han om (=jag måste sova)

Det är så otroligt snällt att du tar dig tid!!

Hej, som tillfällig lösning är mitt förslag att du tejpar upp aluminiumfolie på rutorna. Det går fort och mörklägger totalt. Speciellt på sommaren.

Ja, att vakna på natten och ibland gör vi alla, frågan är bara om vi får lära oss att somna om själva. Det är det du vill lära honom, visst?

Ang. bajs på morgonen rekommenderar jag katrinplommon till frukost och banan till kvällsmat innan man läggs för natten. Banan är stoppande speciellt om den är lite grön. Så ge lite grön banan på kvällen inför natten och katrinplommon till frukost. då brukar magen anpassa sig.

Vilka böcker har du köpt? Så ajg vet vad du kommer att läsa?

• trollhassel

Hej och tack för tips!

Jag har börjat på "bw solves all Your problems"

Får inte tejpa folie eller sätta upp gardin för svärmor (där vi bor i sommar) pga gipsväggar etc..

Inatt tänker jag inte erbjuda mjölk innan kl 05, sen får vi se.

Tänkte köra p.u/p.d om han vaknar innan 05.

Han blir verkligen bara störd om jag börjar snacka med honom, har aldrig gjort det vid läggdags. Nöjer mig därför med att lugna honom "fysiskt". Säger kanske n

• trollhassel

Oj fortsätter...!

Säger kanske bara "så.så" el. liknande.

Måste läsa mer. Fortfarande villrådig och som Tur är lyckas jag för det mesta att ta igen förlorad sömn under morgonen eller dagen :)

• ModestyBlaze
    trollhassel skrev 2014-06-22 22:35:35 följande:

Hej och tack för tips!

Jag har börjat på "bw solves all Your problems"

Får inte tejpa folie eller sätta upp gardin för svärmor (där vi bor i sommar) pga gipsväggar etc..

Inatt tänker jag inte erbjuda mjölk innan kl 05, sen får vi se.

Tänkte köra p.u/p.d om han vaknar innan 05.

Han blir verkligen bara störd om jag börjar snacka med honom, har aldrig gjort det vid läggdags. Nöjer mig därför med att lugna honom "fysiskt". Säger kanske n

Hmm.... jag är rädd att om du inte kan hitta på ett sätt att mörklägga kommer tidiga morgnar vara ett problem för er.Obestämd

PU/PD kommer förmodligen göra honom mera frustrerad då är jag rädd. Men du kan prova.
  • Blicka

Vi mörklägger inte mer än persienn o rullgardin o det fungerar iaf för oss.

Svar på tråden Baby Whisperer