• Svar på tråden Mars barn 2009
  • Salamina
    Tessou skrev 2011-03-07 07:24:24 följande:
    Syskonrivalitet? Störs de av varandra, ifall nån vaknar och väcker den andra eller så?
    Nej, det enda är att Anabelle måste somna först på kvällen innan Sibelle kan komma till ro. Vilket ibland kan leda till sena kvällar :)
    Annars sover Sibelle som en stock i våran säng, och Anabelle vaknar bara när hon vill äta på natten.
    Sibelle har blivit stor nu och vill gärna hjälpa till att tvätta och byta blöja på lillasyster. När hon vaknar på morgonen vill hon ha henne i knät en stund och gosa. Det är så gulligt när hon smeker sin lillasyster över kinden och säger "gomollon lilla gumman". Så som vi gör med Sibelle, gör hon sen med sin lillasyster :)
    Mamma till Sibelle 090316 och Anabelle 110128
  • Tessou

    Kikar in i gamla trådar, och försöker väcka lite liv i de....


    Tänk att våra små snart är 3 år!!!  Hur går det för era barn i utvecklingen? Hur växer de, och en massa sånt??


     


    Är så stolt över Elias!! Igår började han gå på pottan.. det första han gjorde när han satte sig var att pinka. Sen efter en stund ville han gå igen, och då gjorde han både nr 1 och 2... Samma sak idag.... Från att inte bry sig om pottan alls, till att tycka det är jättekul!


    Annars kommer pratet mer och mer, han föddes ju med gomspalt, och det tar längre tid för de att komma igång med talet. Plus att han är tvåspråkig, så då tar det ju också längre tid... Han växer förfullt, han är över 1 meter lång - enligt mätning här hemma, och väger 15-16 kg... Så nu har jag rensat bort alla 98:a-kläder, och snart är det väl dags för 104:orna också...


    Ha det bra alla, och hoppas nån ''hittar tillbaka'' hit!


    ELIAS 090326
  • Salamina
    Tessou skrev 2012-01-22 20:59:56 följande:

    Kikar in i gamla trådar, och försöker väcka lite liv i de....


    Tänk att våra små snart är 3 år!!!  Hur går det för era barn i utvecklingen? Hur växer de, och en massa sånt??


     


    Är så stolt över Elias!! Igår började han gå på pottan.. det första han gjorde när han satte sig var att pinka. Sen efter en stund ville han gå igen, och då gjorde han både nr 1 och 2... Samma sak idag.... Från att inte bry sig om pottan alls, till att tycka det är jättekul!


    Annars kommer pratet mer och mer, han föddes ju med gomspalt, och det tar längre tid för de att komma igång med talet. Plus att han är tvåspråkig, så då tar det ju också längre tid... Han växer förfullt, han är över 1 meter lång - enligt mätning här hemma, och väger 15-16 kg... Så nu har jag rensat bort alla 98:a-kläder, och snart är det väl dags för 104:orna också...


    Ha det bra alla, och hoppas nån ''hittar tillbaka'' hit!


    Har forfarande kvar denna som favorit, och nu åkte den ju upp ett snäpp
    Sibelle har varit utan blöja sen i somras, och nästan samtidigt plockade vi bort syskonsitsen på vår Emmaljunga för den användes ändå inte. Hon har växt i rollen som storasyster, och försöker lära Anabelle en massa saker Hon var 92cm i höstas och nu håller hon på att växa ur stl 98, så hon är nog runt den längden nu. I vinterskorna har hon stl 27(!), med lite växtmån iofs, men ändå....Brås kanske på sin mor som drar 40/41
    (_¸.?*♥ Mamma till Sibelle 090316 och Anabelle 110128 ♥*?.,_)
  • Tessou
    Salamina skrev 2012-01-23 07:01:47 följande:
    Har forfarande kvar denna som favorit, och nu åkte den ju upp ett snäpp
    Sibelle har varit utan blöja sen i somras, och nästan samtidigt plockade vi bort syskonsitsen på vår Emmaljunga för den användes ändå inte. Hon har växt i rollen som storasyster, och försöker lära Anabelle en massa saker Hon var 92cm i höstas och nu håller hon på att växa ur stl 98, så hon är nog runt den längden nu. I vinterskorna har hon stl 27(!), med lite växtmån iofs, men ändå....Brås kanske på sin mor som drar 40/41
    Elias har också 27 i skor! Han är ju snart ikapp mig ju... (38).. ha ha! Hur gammal är lillasyster??
    Är hon blöjfri även på nätterna?
    ELIAS 090326
  • Salamina
    Tessou skrev 2012-01-23 17:17:31 följande:
    Elias har också 27 i skor! Han är ju snart ikapp mig ju... (38).. ha ha! Hur gammal är lillasyster??
    Är hon blöjfri även på nätterna?
    Lillasyster fyller 1 år på lördag. Sibelle har varit torr på nätterna i över 1 år. Händer kanske någon olycka om hon är sjuk.
    (_¸.?*♥ Mamma till Sibelle 090316 och Anabelle 110128 ♥*?.,_)
  • Tessou
    Salamina skrev 2012-01-23 18:02:48 följande:
    Lillasyster fyller 1 år på lördag. Sibelle har varit torr på nätterna i över 1 år. Händer kanske någon olycka om hon är sjuk.
    Oj, grattis i förskott till Anabelle i förskott - här går det undan!! Vad duktiga hon är, hur lång tid tog det från första gången hon satt på pottan tills hon var blöjfri på dagen? Nu är ju alla barn olika, men kul att jämföra ändå!
    ELIAS 090326
  • Salamina
    Tessou skrev 2012-01-23 19:50:13 följande:
    Oj, grattis i förskott till Anabelle i förskott - här går det undan!! Vad duktiga hon är, hur lång tid tog det från första gången hon satt på pottan tills hon var blöjfri på dagen? Nu är ju alla barn olika, men kul att jämföra ändå!
    Vi tog av blöjan i Juli sen ville hon inte ta på den igen (det är bara bebisar som Anabelle som har blöjor tycker hon). Första veckorna blev det att tvätta mycket kläder ;)
    Händer fortfarande olyckor någon gång ibland dagtid, men det är om hon inte har "tid" att kissa. Bajsolyckor var ovanliga från början. För säkerhets skull laddade jag upp med massor av begagnade overaller till vintern, men
    det hade inte behövts märker vi nu :)
    (_¸.?*♥ Mamma till Sibelle 090316 och Anabelle 110128 ♥*?.,_)
  • Salamina
    Tessou skrev 2012-01-23 19:50:13 följande:
    Oj, grattis i förskott till Anabelle i förskott - här går det undan!! Vad duktiga hon är, hur lång tid tog det från första gången hon satt på pottan tills hon var blöjfri på dagen? Nu är ju alla barn olika, men kul att jämföra ändå!
    Svarade visst inte ordentligt såg jag ;)
    Satt på pottan första gången gjorde hon innan året, men tappade sen intresset totalt. Vi har erbjudit henne pottan jättelänge. Först när vi erbjöd ett val mellan potta/toalett eller blöja nappade hon. Det tog ca 2 månader innan jag vågade ta bort kissunderlägget i bilstolen Det skedde iofs aldrig någon olycka där, så skyddet hade vi aldrig behövt ha. Vi satte aldrig på blöja igen efter att hon valt., vi fick tvätta mängder av byxor, trosor och torka golv i början istället ;)
    (_¸.?*♥ Mamma till Sibelle 090316 och Anabelle 110128 ♥*?.,_)
  • Flickmamma

    Oj när jag läser era beskrivningar av Sibelle och Elias så förstår jag att Adam är nog en liten kille även om jag inte upplever det så. Han har precis börjat använda lite tröjor i 98 men jeans får jag fortfarande vika i benen i stl 92. Han har stl 24 i skor. Han pratar mycket men mest obegripligt, vi väntar på remiss från logoped. Han har ju 3 äldre systrar och de började prata runt 1 årsåldern och pratade helt tydligt när de var 3 år. Mina barn är ju också tvåspråkiga. Han genomgick en omfattande hörselundersökning i höstas men han hör perfekt! Adam har så smått börja kissa på toaletten, pottan vill han inte använda. Systrarna var helt torra vid 2½ års ålder.

  • Salamina
    Flickmamma skrev 2012-02-06 00:38:51 följande:
    Oj när jag läser era beskrivningar av Sibelle och Elias så förstår jag att Adam är nog en liten kille även om jag inte upplever det så. Han har precis börjat använda lite tröjor i 98 men jeans får jag fortfarande vika i benen i stl 92. Han har stl 24 i skor. Han pratar mycket men mest obegripligt, vi väntar på remiss från logoped. Han har ju 3 äldre systrar och de började prata runt 1 årsåldern och pratade helt tydligt när de var 3 år. Mina barn är ju också tvåspråkiga. Han genomgick en omfattande hörselundersökning i höstas men han hör perfekt! Adam har så smått börja kissa på toaletten, pottan vill han inte använda. Systrarna var helt torra vid 2½ års ålder.
    Tar det lång tid att få komma till logoped när man fått en remiss? Är mest nyfiken.
    Verkar han själv känna att det är ett problem?
    Har en kompis vars dotter fick använda stödtecken, och det var till STOR hjälp, i sommar blir hon sju och hon har inga problem med kommunikationen/pratet.
    Kan rekommendera Hopp Hatten, du kan bla hitta dom på youtube.
    (_¸.?*♥ Mamma till Sibelle 090316 och Anabelle 110128 ♥*?.,_)
  • Tessou

    Tänk att våra små snart fyller 3 år!!! De flesta har säkert redan fyllt! Helt sjukt vad tiden går FORT!


    ELIAS 090326
  • Flickmamma

    Adam fyllde 3 i söndags och talet börjar komma lite mer nu! Gör meningar även om mycket är obegripligt. Han tecknar en hel del då de gör det på förskolan. Ska kika in på HoppHatten, tack för tipset Salamina. När vi var på 2 ½ års kontrollen så ställde de Adam i kö till logoped och sa att det tar 8-9 månader att komma till och att de kontaktar en och frågar om behovet kvarstår. Så vi borde bli kontaktade maj/juni ungefär! Adam själv är helt obekymrad!

  • Tessou

    HAr ni varit på något tandläkarbesök än?? Elias var där i Tisdags och det gick bra! Han såg dock lite skärrad ut när stolen åkte upp! Först ville han inte gapa, sen fick han en tandborste. Frågade om vi skulle borsta ''Mmm!'' sa han då och medan jag borstade, gapade han och tandsköterskan kunde räkna alla hans 20 tänder!


    Flickmamma skrev 2012-03-22 09:24:33 följande:
    Adam fyllde 3 i söndags och talet börjar komma lite mer nu! Gör meningar även om mycket är obegripligt. Han tecknar en hel del då de gör det på förskolan. Ska kika in på HoppHatten, tack för tipset Salamina. När vi var på 2 ½ års kontrollen så ställde de Adam i kö till logoped och sa att det tar 8-9 månader att komma till och att de kontaktar en och frågar om behovet kvarstår. Så vi borde bli kontaktade maj/juni ungefär! Adam själv är helt obekymrad!
    Elias föddes ju med gomspalt (som är hel sedan 1 år) så han kommer få gå några gånger/år ett bra tag.

    Han ska dit om några veckor. Han pratar mycket bättre, men hon kommer säkert inte förstå - eller så är han tyst som vanligt då vi är där! Men dagis, vi, mormor/farmor/farfar tycker han pratar så bra. Det är viktigast att vi kan förstå han  - enligt mig. Han kan ju t.o.m. räkna baklänges och kan lite bokstäver i alfabetet!
    ELIAS 090326
Svar på tråden Mars barn 2009