• Juno

Får ditt barn gå själv i mörker?

Tänk dig att du har ett barn i 7-årsåldern som är hemma hos en kompis. Kockan 19 är det dags att gå hem för dagen. Eftersom det är vinter så är det mörkt ute och vägen är knappt 1 km lång på trotterarer längs och över trafikerade men upplysta vägar. Du vet att barnet inte har reflex på sig.

Går barnet själv eller hämtar du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får ditt barn gå själv i mörker?
  • Juno
    Stårschan skrev 2010-02-18 10:23:05 följande:
    Annat. Jag tycker alltid att man ska uppmuntra barn att klara sig själva, och att röra på kroppen. Ville hon gå hem själv så hade hon fått göra det, men jag hade bett henne låna en reflexväst av kompisen. Den kunde hon ju lämna tillbaka dagen efter. Grundprincipen är att det är lika långt att gå oavsett om det är mörkt eller ljust. Fixar hon det på dagen så fixar hon det på kvällen, och kl 19 är ju inte heller så sent, så då har hon inte hunnit bli gnälltrött heller. Det är upplyst, och det finns trottoarer, och jag vet att hon är trafikmedveten.
    Fast en 7-åring är inte mogen för trafik, även om h*n är medveten för sinålder. Först i 12-årsåldern kan man tala om trafikmedvetenhet.
  • lövet2

Annat. Det spelar ingen roll vad h*n vill, utan jag hämtar. Trafikerade vägar, utan reflex i mörkret? Näää ...

• Lena

utan reflex ska man inte vara i trafiken
    Jag skulle inte låta ett så litet barn korsa en trafikerad väg själv, det skulle få vänta till 10-årsåldern.

Mao jag skulle hämta

• carita

hon har alltid reflex men om den skulle ha ramlat av eller nåt sånt så hoppas jag att hon säger det till kompisens föräldrar och får låna. Vi brukar mötas på halva vägen - mina barn är lite mörkrädda så halva vägen får de försöka gå själva så möter vi upp sen!

• vampyria2

Jag hämtar, min dotter får inte gå så långt själv speciellt inte vid en väg.  Sen så är aldrig mina barn utan reflexer, de har alltid minst tre på sig.

• curiosa

Därför skall mina barn vara hemma senast innan det blir mörkt. (just nu är det kl 17)
    Dock har dottern en kompis som bor 20 m från oss och därifrån får hon gå när det är mörkt.

Jag tycker inte om att de är ute och går längs vägar när det är mörkt varken med eller utan reflex.

• Tuffen

Jag hämtar alltid, oavsett om det är på dagen eller kvällen.

• Anxiety
    Hell no!

Tappar hakan över att det tydligen finns vissa som låter sina ungar gå själv {#lang_emotions_yell}. Totalt bristande föräldraskap. Skämmes ta mig fan!
    ¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Stårschan
    Juno skrev 2010-02-18 12:12:25 följande:
    Fast en 7-åring är inte mogen för trafik, även om h*n är medveten för sinålder. Först i 12-årsåldern kan man tala om trafikmedvetenhet.
    Visst. Det finns många 80-åringar som inte heller är trafikmedvetna, men de förbjuds inte att köra bil för det. Den som är arg och upprörd och har bråttom är inte heller direkt trafiksäker. Och det finns alltid grader av allt. Jag skulle inte släppa ut en sjuåring för att cykla på trafikerade stadsgator (det skulle jag inte vilja göra själv heller), men att promenera på trottoarer och korsa vägar på övergångsställen är en helt annan sak.
    Den som vill bli älskad för den hon är, gör klokt i att se till att hennes sanna jag är värt att älska!
  • kfkdkdkd

Det bror på jag hämtar om jag vet att han inte har reflexer! Mdn då skickar jag ett medelande till förleldrarna som han är hos och frågar om dom kan låna ut.Oftast går det men jag tvingar han att ha reflexväst alltid om det är upplyst eller inte! Men han har alltid reflexväst med sig! Inte vanliga utan dom är för liten det ska va reflexväst! Annars får han inte gå

• sextiotalist

Jag hämtade när det var mörkt när han var i den åldern. Men i 9 fall av 10 så gick jag, så det var inte bilen som användes

• Fru Ve

Utan reflex är det ju farligt så jag hade hämtat. Hade nog hämtat i vilket fall då det är kväll och min 9-åring inte vill gå själv då. Däremot kan han gå själv till skolan på morgonen även på vintern i mörker, men då med reflexväst.

Svar på tråden Får ditt barn gå själv i mörker?