Vi vars män har kommit hem. Tråd 5 !!!!!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-14 09:575/5-10
Linda Famillia
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-17 23:13
15/7-10
Monica G E S
Ok. Jag kan förstå hans situation och allt det du skrev men varför känns det som att han har förändrats helt plötsligt. Kan man verkligen förändras efter 2 veckors PUT? Eller är det jag som nojjar mig i onödan? Hur ska jag bete mig mot honom? Vi kan inte diskutera. Det enda han säger när jag försöker förklara för honom hur det ligger till är att jag är sjuk och att jag borde gå doktor. Sedan är det slut på det samtalet
Vet inte riktigt vart jag vända mig. Hoppas att det finns andra som har varit i en liknande situation, då alla här har gift sig med någon utländsk.
Har bott med min man i hans land ett tag nu, och har verkligen försökt trivas, men har vantrivts från första början, och nu har det utvecklats till hat. Saker och ting tar ett tag och vi är på väg att flytta till Sverige, men hatar verkligen hans land och det känns så fel. Tills slut sa jag till honom hur pass mycket jag hatar hans land för jag inte stod ut längre, och jag vet att han får skuldkänslor eftersom jag bara stannar här för hans skull. Det känns så jobbigt att vara ifrån varann. Han mår inte heller bra här. Det har hänt oss en hel del som fått hjärtat att brista här och jag är så besviken. Vill aldrig mer komma hit, men hur ska det ske när man har ett livslångt förhållande till någon som kommer från det landet?
Har alla bra upplevelser från sina makars land eller är det vanligt att man vantrivs så pass?
För att förklara lite, så har jag ingen autonomi här. Kan inte prata med någon (haft så pass intensivt schema att jag inte hunnit plugga hans språk). Pga politiska situationen så kan man inte riktigt gå ut heller. Det är sexuella trakasserier på gatan, i taxin, ja överallt. Även om jag förstår vad folk säger, så vågar jag inte gå ut för jag inte vill att de ska ta på mig och säga snusk. Häromsist var det en taxi som åkte förbi våran lägenhet och runkade. Har stött på en hel del dumt folk, som stulit från mig, förstört min mans bil, etc. Och nu sist så blev min hund förgiftad och dog pga regeringens policy att mörda gatuhundar. Har fått nog av folks sunkiga människosyn/livssyn här. Känns som att alla vill utnyttja varann och vara taskiga. Alla säger att det var bättre förr, innan Arabiska våren. Kan se spår av detta, men kan inte alls förstå! Har blivit så deprimerad. Oavsett vad jag gör för att skydda mig och min familj, så känns det helt lönlöst. Lever hela tiden i skräck och oro, samtidigt som jag måste försöka göra i ordning allt inför flytten till Sverige och har inte heller någon aning om hur lång tid MIG tar! De godkänner ju inte heller detta som en anledning till förtur... :(
Hej på er!
Nu har gubben fått svenskt medborgarskap. Det kom som en jättefin födelsedagspresent eftersom han fyller år på lördag den 1 mars. Medborgarskapsbeviset var utfärdat på Alla Hjärtans Dag dvs den 14 februari 2014!
Så härligt Monica, hälsa grattis till din make! Min sambo sökte om svensk medborgarskap i okt/nov.. förstår att de är lång handläggningstid.
Hur lång tid tog det för din make att få svar?
Hoppas att ni mår bra annars!
kram Linda
hjälp.väntar på min man.gråter