• ALind

När ska dottern få sova över med sin pojkvän?

När ska man "låta" tonårsdottern sova med sin pojkvän?

När min tonårsdotter var 14 år och ville sova med sin dåvarande pojkvän (också 14) sa jag nej.
    Min tonårsdotter är nu precis sexton år fyllda och har en pojkvän sedan ett drygt år tillbaka, en kille som är toppen! Sedan gången då jag sa nej till översovning när hon var 14 har hon inte frågat, men jag anar att frågan kommer komma snart då hon nu är 16 år gammal.

När lät ni era döttrar (och söner) sova hos sin pojkvän/flickvän?

Amalia

• Svar på tråden När ska dottern få sova över med sin pojkvän?
  • Karolinan01

Jag tycker att du kan låta dem sova över hos varandra, dessutom är det ett utmärkt tillfälle för er föräldrar att fördjupa kontakten och upptäcka nya sidor hos era barns flick- och pojkvänner.

• Sephrenia

Jag fick sova över för första gången när jag var 14 efter ett förtroligt samtal som jag såklart struntade i, men det va ju redan försent innan jag sov över.. dvs om de vill ha sex så sker det i alla fall.

• Tusentand

Jag fick min första pojkvän när jag var 14 år, han fick sova över i mitt rum och jag blev gravid. Jag önskar sååå att mina föräldrar inte varit så konflikträdda och att dom förbjudit honom att sova över i mitt rum eller att dörren skulle vara öppen eller liknande. Det hade sparat mig mkt sorg och lidande.
    Jag och min man har redan nu bestämt att vi aldrig kommer att godkänna att våra barn sover över eller ens är ensamma på sitt rum med en pojk eller flickvän innan dom är 18år. Ska dom ha sex innan 18år, så får dom hitta på något annat sätt, tänker iaf inte göra som mina föräldrar gjorde, då jag själv blev lidande. Man har ett ansvar som förälder, och barnen kommer tacka en senare för att man brydde sig och tog en konflikt istället för att "vara schysst".

• lotten77

14 tycker jag är lite tidigt men 16 är helt ok tycker jag.

• JuliaåRonjasmammis
    Tusentand skrev 2011-03-04 09:54:23 följande:
    Jag fick min första pojkvän när jag var 14 år, han fick sova över i mitt rum och jag blev gravid. Jag önskar sååå att mina föräldrar inte varit så konflikträdda och att dom förbjudit honom att sova över i mitt rum eller att dörren skulle vara öppen eller liknande. Det hade sparat mig mkt sorg och lidande.
    Jag och min man har redan nu bestämt att vi aldrig kommer att godkänna att våra barn sover över eller ens är ensamma på sitt rum med en pojk eller flickvän innan dom är 18år. Ska dom ha sex innan 18år, så får dom hitta på något annat sätt, tänker iaf inte göra som mina föräldrar gjorde, då jag själv blev lidande. Man har ett ansvar som förälder, och barnen kommer tacka en senare för att man brydde sig och tog en konflikt istället för att "vara schysst".
    Det dina föräldrar gjorde fel var att de inte pratade om sex och samlevnad med dig, samt lärde dig vikten av preventivmedel!

Hur ska ni kunna förhindra att era barn aldrig är ensamma med någon av motsatt kön? Javisst, i ert eget hem, men gravid kan man bli var som helst. Och är det just en tidig graviditet ni är rädda för, så är det som sagt bra mycket smartare att tidigt prata om sex och preventivmedel.

Det tycker _jag_ är att ta ansvar som förälder!
    Don't mess with my integrity!
  • JuliaåRonjasmammis
    Tusentand skrev 2011-03-04 09:54:23 följande:
    F ö beklagar jag din trauamtiska upplevelse och tidiga graviditet, som tydligen har satt så djupa spår i ditt liv.
    Don't mess with my integrity!
  • lilla mej

som sa manga redan sagt har dom sex sa har dom det vare sig det sover over eller inte....kommer du inte ihag hur det var att vara tonaring sjalv..

• Ts Mamma

Har en tonårsbonus här hemma - han är 16 år i år och i samras sov han över hos sin tjej för första gången, det var först då det kom på tal och vi resonerar som så att vi är inte rädda för sex, vill de ha det så har de det oavsett om de sover över hos varandra eller ej - hur många eftermiddagar har de inte varit själva hemma efter skolan när man själv jobbat??

Sen har vi en väldigt öppen dialog med 16-åringen och har haft länge att har man sex så är man också redo för det ansvaret och ser till att skydda sig - sen vet vi också att det är pinsamt för en 15-16 årig kille att gå och köpa kondomer så det har vi löst genom att köpa hem massor (så inte vi kan ha koll på när det försvinner) och lagt i en burk i badrumsskåpet där nere och i en burk i hans rum, han kan då själv fylla på sin burk utan att vi märker något.

För att han ska förstå vikten av att sätta på gummit har vi också pratat om vad som händer om man skiter i det - både sjukdomsmässigt och graviditetsmässigt och gjort klart för honom att skulle han slarva och resultatet blir en graviditet så är det han som tar det ansvaret (utan att vi dömmer varken honom eller tjejen för det).

Jag vet inte om det är rätt sätt men jag tror att det funkar - han har vid ett tillfälle frågat om bästa kompisen fick ta ett par kondomer då han inte vågade köpa och visst sa vi och brydde oss inte mer - nu när jag blev gravid med en sladdis och min sambo berättade det för sin son så garvade han bara och sa "Okej, men se till å sätt på kondomen nästa gång...." så att han fattar tvivlar jag inte det minsta på...

När jag var 14-15 sov jag hos min kille (vi var tillsammans lääääänge) och då drog min Mamma med mig till UM och fixade P-piller - det kommer jag nog också göra med min dotter när den dagen kommer men vi kommer självklart ha diskussionen om Varför med henne och mellanbonus också...

Men som enbart svar på din fråga - jag tycker inte det är tidigt att börja sova över hos varandra nu...

• astalacasta

Jag skulle vara tillfreds med att min dotter eller min son sov över hos en pojk- eller flickvän när jag kände att de var mogna nog att ta ansvar för att komma upp på morgonen och i tid till skolan trots att det är mysigt att vara med sin flick/pojkvän på morgonen.

Jag är inte naiv nog att tro att mina barn skulle låta bli att ha sex bara för att jag inte gillar att de sover över hos någon. Sex kan man ha vilken tid på dygnet som helst, och var som helst.

• UnisexMama

Mina barn har sovit över hos kompisar (av motsatt kön t.o.m. Förvånad) sedan de var 6-7 år gamla. Om det var ok då, varför skulle det inte vara ok när de var 14 eller 16? 
    Det är naivt och dumt att tro att du kan förhindra sex genom att inte låta dem sova över hos varandra. Vill de har sex så har de det ändå.

• AndreasH
    Ts Mamma skrev 2011-03-04 11:58:09 följande:

Har en tonårsbonus här hemma - han är 16 år i år och i samras sov han över hos sin tjej för första gången, det var först då det kom på tal och vi resonerar som så att vi är inte rädda för sex, vill de ha det så har de det oavsett om de sover över hos varandra eller ej - hur många eftermiddagar har de inte varit själva hemma efter skolan när man själv jobbat??

Sen har vi en väldigt öppen dialog med 16-åringen och har haft länge att har man sex så är man också redo för det ansvaret och ser till att skydda sig - sen vet vi också att det är pinsamt för en 15-16 årig kille att gå och köpa kondomer så det har vi löst genom att köpa hem massor (så inte vi kan ha koll på när det försvinner) och lagt i en burk i badrumsskåpet där nere och i en burk i hans rum, han kan då själv fylla på sin burk utan att vi märker något.

För att han ska förstå vikten av att sätta på gummit har vi också pratat om vad som händer om man skiter i det - både sjukdomsmässigt och graviditetsmässigt och gjort klart för honom att skulle han slarva och resultatet blir en graviditet så är det han som tar det ansvaret (utan att vi dömmer varken honom eller tjejen för det).

Jag vet inte om det är rätt sätt men jag tror att det funkar - han har vid ett tillfälle frågat om bästa kompisen fick ta ett par kondomer då han inte vågade köpa och visst sa vi och brydde oss inte mer - nu när jag blev gravid med en sladdis och min sambo berättade det för sin son så garvade han bara och sa "Okej, men se till å sätt på kondomen nästa gång...." så att han fattar tvivlar jag inte det minsta på...

När jag var 14-15 sov jag hos min kille (vi var tillsammans lääääänge) och då drog min Mamma med mig till UM och fixade P-piller - det kommer jag nog också göra med min dotter när den dagen kommer men vi kommer självklart ha diskussionen om Varför med henne och mellanbonus också...

Men som enbart svar på din fråga - jag tycker inte det är tidigt att börja sova över hos varandra nu...

Kunde inte sagt det bättre själv, kör precis samma taktik med min son och det fungerar utmärkt!
  • Kimona

Jag fick sova hos min kille från det att jag var 15

• TheKimsis

Herre gud, vilket tjat om detta. SÅHÄR ÄR DET: Jag tycker att om man har pojkvän om man så är 12, så får man sova över. För om föräldern är rädd för att dom har sex, så frukta inte! Dom har det på dagen istället. :)

• Jinys

Hej!

Jag är 01 alltså 13 iår. Jag och min kille blev tsm för 1 år sedan och allt blir bara bättre. Jag och han har väldigt stark familj till varandras familjer. Ända sen vi blev tsm så har jag sovit över hos honom och han hos mig, våra föräldrar äter middagar tillsammans med oss, vi åker på resor tillsammans (våra familjer). Jag fick sova över första gången med min kille när jag var 12 ungefär 2 veckor efter vi blev tsm.

Mina och hans föräldrar litar på att vi inte har sex eller tafsning. Jag tror era barn känner själva när man är mogen att ha sex osv. Jag och han kysser/hånglar när vi sover över, när vi är ute och när våra föräldrar/familjer ser. Jag har sagt till mina föräldrar att vi inte ska ha sex och det kommer vi inte ha (i den åldern vi är i) och det lovade jag. När vi sover över blir det lite hångel eller va man säger och sen tar han lite på mig medans vi gör de ja ni vet ju men han gör det i den nivån jag vill.

Kram alla

• 14 år

Jag e en 14 årig tjej som inte har nån kille. Men jag dock redan sovit över ensam med killar sen jag var 13... Ett par gånger med andra tjejer och nån kille och detta utan att någon förälder varit närvarande... Mina föräldrar har aldrig sagt nått om det utan låtit mig. Alltså litar de på mig tills jag bevisar motsatsen! Och om vi vill ha sex kan vi ha det när som och var som helst!!!!

Svar på tråden När ska dottern få sova över med sin pojkvän?