• Svar på tråden BF Februari; Nu är snart alla bebbar här!
  • FruMadde4barnTätt

    Tobias sover bra på nätterna om han har ätit sin barnmat, annars blir han hungrig på natten och vill ha välling.

  • HaltaLotta
    FruMadde4barnTätt skrev 2010-12-11 16:45:53 följande:
    Tobias äter ofta 3 flaskor välling morgon mellanmål och kväll, sen blir det två mål mat om dagen med barnmaten
    Han äter en hel burk barnmat om dagen oftast, men det är ju inte god, så får blanda den med fruktpure för att han ska äta.
    Längtar tills han kan äta vår mat , den är ju så mycket godare.

    Tobias är 11 månader den 20 december, han går några steg nu, ställer sig upp själv och går ca 2- 8 steg själv mot mig eller mot möblerna. han tycker det är roligt, han får lite för bråttom ibland och går snabbt så tappar han balansen.
    Han har 86 i kläder nu redan.
    Malte äter vår mat, har gjort från början. De är ju bara att utesluta saltet Jättelätt. OCH gott tycker han vi vuxna saltar vid bordet.
    Två döttrar, En son, En sambo - mitt i skogen hittar ni mig! 1vuxen2barn.wordpress.com
  • FruMadde4barnTätt

    Tobias sätter lätt i halsen, så det är mest barnmaten som fungerar i konsistensen.

  • HaltaLotta

    Stavmixer?

    Alla ger ju vad dom själva vill ge, tänkte bara att du sa :


    "Längtar tills han kan äta vår mat , den är ju så mycket godare. "

    och att det inte är några problem att ge samma mat redan nu, bara man utesluter salt (och inte ger de "förbjudan" sakerna då) och såklart får man mixa det. Malte åt inte hela potatisar och köttbullar som 6 månaders knodd heller hihi. Det mosades såklart.


    Två döttrar, En son, En sambo - mitt i skogen hittar ni mig! 1vuxen2barn.wordpress.com
  • FruMadde4barnTätt

    vi har provat att mosa potatis eller göra potatismos och det blir för tjockt i konsistensen, han kräker upp det, vi blandar ändå ut det så det inte ska bli så tjockt men han kräker ändå....

    och det är mest det som är svårt att få den där fina barnmatskonsistensen, han kräks av det mesta här annars.
    har provat att laga mat och använda stavmixer och det går tyvärr inte än, men hoppas att det går snart!

  • Fotavtryck

    Det är så spännande o läsa att hur olika alla är.
    Axel blir 10 månader den 25e.
    Han går längst med saker, måste hålla i sig. Har inga tendenser på att gå själv än, o det gör mig inget medtanke på alla snö ute och att vi bor på landet där plogningen fungerar si sådär. hi hi

    Han pratar för fullt. Precis som storebror ;) man får inte en syl i vädret.
    Mamma, pappa, ia (isak storebror) dä, ampa mm
    Vi har utvecklat teckenförrådet kolosalt. Det är mat, dricka, napp sko lampa mfl

    Pulka är favoriten. snabbt ska det gå. Vi tillbringar större delen av dagarna ute i pulkabacken eller skogen.
    I måndags var vi i stan med storebror o kompisar o tittade på NKs luciatåg, julsyltning, adventskalender och så självklart fick dom träffa tomten! Stor succe!
    Rekomenderar ALLA att ta en dag i stan o hyra skridskor i kungsträdgården var underbart.

    Många var skeptiska till att vi skulle åka dit så tätt efter terrordådet. Men jag resonerar så att vi får inte visa oss rädda. För då har dom jävlarna vunnit!! Själv var jag två gator ifrån när det small.Trodde först att det var nått bygge som gått snätt eller så. när vi satte oss tilrätta på resturangen några hundra meter därifrån gick en kompis ut o läste på nätet o såg vad som hade hänt. Lite läskigt.

    Nu har även axel haft vattkoppor. fy vad det har kliat o haft sig. två totalt sömnlösa nätter. Men det funkar när man tänker på att det inte kommer tillbaka detta liv...

  • FruMadde4barnTätt

    Emma o loppan
    vad läskigt ni var så nära terrordådet.

    vad jobbigt med vattenkoppor, men skönt att han har haft det så kommer det ju inte igen!

    låter roligt med pulkaåkning!

  • AmmiK82

    Krya på alla vattenkoppare!

    Nu är Julia i en utvecklingsfas, direkt när den är över, fortsätter vi med att vänja bort mjölken. Nu äter hon den efter 04, vill helst att hon inte äter den i alla fall före 05.30. Det har ju gått förut.. Men som sagt, oroliga nätter har varit flera än lugna efter 7 månade,r och sen någon dag tillbaka så gråter hon och vaknar 100ggr.. Det går dock över om någon dag, hon följer faserna precis likadant varje gång. :P

    Inga gå här inte, men Julia har sagt första gången "äiti", och "mamma" säger hon också men när hon säger äiti vet jag iaf säkert att hon menar mamma.  
    Jag längtar tills hon blir säkrare med att ställa sig upp, hon slår ju sig hela tiden!

    Emma o loppan, jag funderar på att göra så också igen. Det var så vi blev av med 03 matningen för lite över 1 månad sedan, men hon sköt upp det en timme bara. Under julen är H hemma så då behöver jag inte dra hela lasset själv. Han är ju i Stockholm mycket.

    Men snaaaart flyttar vi till Stockholm igen.

    GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR!

  • HaltaLotta

    GOD JUL önskar vi också!

    Malte väger 11 kg och är 78 cm lång, stor grabb fortfarande! ÅLar i racerfart, men kryper inte på alla fyra - jans kanske struntar i det. Ställer sig upp ibland mot saker och ting, men inte så ofta.

    Klappar händerna och vinkar, pussas och BABBLAR är hans favvoting just nu.

    Säger mamma,pappa, titta, där och tutte. Pekar gör han också, på allt och säger DÄÄÄÄÄ!!! Så söt så!

    Sover bra, somnar som innan vid 18.30, välling vid 23 och ibland äter han en gång till runt 04-05, välling eller så ammar jag honom då.


    Två döttrar, En son, En sambo - mitt i skogen hittar ni mig! 1vuxen2barn.wordpress.com
  • Tjollabolla

    Hallå tjejer!

    Åh vad alla är duktiga på att prata! Lia babblar konstant, men inte ett enda dugg som går att förstå Hon går med sin gåvagn heeela dagarna och det går undan nu, hon är så himla stabil så jag tror inte det är länge tills hon går... *snyft* säger jag, jag vill ha kvar bebisen liiiite till...
    På 10 månaders kollen förra veckan var hon 72 cm och vägde 9,2 kg. Hon vinkar, klappar händer, dansar och flörtar allt hon kan, busig till tusen är hon .

    Ett litet julkort från oss till er alla:


    ♥ Milo 22/2 2007 ♥ Lia 12/2 2010 ♥ milosblogg.blogspot.com
  • Tjollabolla

    Förresten; Lia som alltid sovit bra innan, vaknar konstant på nätterna nu. Hon skriker, gnäller, ibland vill hon ha välling. Hon kan hålla på i timmar och jag är såååååååååå trött.... Jag hoppas detta går över snart, hon har hållt på ett bra tag, 1½ månad kanske. Jag vill sooooooooooova!


    ♥ Milo 22/2 2007 ♥ Lia 12/2 2010 ♥ milosblogg.blogspot.com
  • FruMadde4barnTätt

    Tjollabolla
    vilket fint julkort!
    God jul på alla!

  • Fotavtryck

    BVC här om dagen. 10 månaders koll
    12 kg 81 cm
    Godkänd med pluss i kanten. Går med gåvagn riktigt bra och vill gärna äta själv.

    En dag kvar... o två klappar kvar (pga felleverans från leverantören. Snacka omman då blir arg. Höra kompensationer kommer jag kräva.)

    Men i dag har vi klätt granen, bakat bullar. knäck, chokladgodisar, lassang och kokat julskinkan. Så himla nöjd!!

    VI ÖNSKAR ER ALLA EN RIKTIG GOD JUL!
    o glöm inte att skänka tankar åt dom som inte har det lika bra som du!
    Kramar

  • Fotavtryck

    Inte mycket som händer här inne.
    Börjar väl dra i hoppsig för 1-årskalas för dom flesta nu.
    Vi har dock en månad kvar, men tiden går så otroligt fort *snyft*

    Nu går det inte lika stadigt uppåt i vikten o på längden. 12,4 kg o 81,5 cm.
    Stl 86 i kläder. Dags att börja göra sig av med bebissakerna nu. Det är än¨då bara brossans saker som gäller.
    Axel går fortfarande med gåvagn 2-3 steg men inte mer utan stöd.

    Vad ska ni ge era barn i ettårs-present?
    Axel ska få en låda duploklossar ( dom gamla fastnar inte riktigt i varandra när han bygger)

  • AmmiK82

    Emma,

    Ja tiden går så fort... Lillan skall vägas nästa gång på 12 månaders besöket, och få vaccationer. På 10 månaders vägde hon lite över 8 kg och var 73 cm, hon har vuxit sen dess märker vi.

    Vet inte vad jag ska köpa till Julia. Någon rolig leksak som är bra för hjärngymnastiken. Kanske dumboklossar, låter som en finfin idé!
    Vi måste också städa bort leksakerna. Julia tycker om att tömma sin leksakslåda men inte leker hon så mycket med dem. Bollarna är roliga och nallarna har hon börjat krama. Jättesöt när hon säger "aaaaaaaa" samtidigt.

    Julia lärde mycket under 10 månaders åldern så nu står hon, ibland ett par sekunder utan stöd till och med.

    Separationsångesten varade i över 3 månader och är ÄNTLIGEN över! Vi fick hela nätters sovande men nu har hon börjat vakna igen. Hon är glad på daganarna ändå så det är skönt.

    9 tänder här nu, hittils har det ploppat upp två åt gången så vi får se om vi snart ser 10:e tanden. Synd om tösen dock då hennes mun inte får vila.

    Ja, och GOD FORTSÄTTNING alla!



    10 månader Julia Alexandra
Svar på tråden BF Februari; Nu är snart alla bebbar här!