• Stinky

Svenska barn ouppfostrade?

I senaste numret av tidningen "Mama" ställdes denna fråga, då bl.a. utländska utländska guideböcker och den äldre delen av den svenska befolkningen tycker det.

Nu är jag nyfiken på vad just du tycker i den här frågan. 
    Själv tycker jag att det ligger en viss sanning i påståendet.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Svenska barn ouppfostrade?
  • Stinky
    Cloud Berry skrev 2010-02-24 11:05:02 följande:
    Gruppen du tar upp i TS, de som får ouppfostade barn är det. De som anser att bebisar ska dresseras men som inte orkar uppfostra dem på riktigt när de blir äldre. De som tror att slag och örondragningar eller kränkningar är ett bra sätt att uppfostra på. Det är viktigt att bl a bry sig om barnen och att visa och lära dem att ha respekt och visa skillnaden mellan rätt och fel och att vara ute på stan/byn och hålla koll och vara en pain in the ass när de blir tonåringar.
    Ok. Tack för klargörandet.
  • Cloud Berry
    nollåtta skrev 2010-02-24 11:08:38 följande:
    Har man uppfostrat sina barn så att de växer upp med bra värderingar och mycket kärlek tror jag inte man behöver vara en pain in the ass när de är tonåringar.
    Nja, jag vet inte det jag...jag tror att kompisar och nyfikenheten att testa ändå kan vara stark oavsett vilka ens värderingar är. Att då veta att mamma och pappa är ute och håller koll tror jag känns som en trygghet även om det aldrig skulle erkännas under tonårstiden.

Sitter de däremot hemma och sörplar vin och sedan går tills sängs innan du kommit hem så har du ju däremot ingen som stoppar dig eller bryr sig.

Men din terori är alltså att tonåringar som fått en bra uppfostran aldrig hittar på något dumt jäkelskap?
  • Cloud Berry
    nollåtta skrev 2010-02-24 11:10:07 följande:
    Däremot är det nog bra att man som förälder inser att kidsen kommer vara fulla och kanske testa knark så man kan förebygga det istället för att jaga dom på stan när det väl har hänt.
    Hur ska du förebygga det då om du inte håller koll och visar att du bryr dig?
  • nollåtta
    Cloud Berry skrev 2010-02-24 13:34:10 följande:
    Nja, jag vet inte det jag...jag tror att kompisar och nyfikenheten att testa ändå kan vara stark oavsett vilka ens värderingar är. Att då veta att mamma och pappa är ute och håller koll tror jag känns som en trygghet även om det aldrig skulle erkännas under tonårstiden. Sitter de däremot hemma och sörplar vin och sedan går tills sängs innan du kommit hem så har du ju däremot ingen som stoppar dig eller bryr sig. Men din terori är alltså att tonåringar som fått en bra uppfostran aldrig hittar på något dumt jäkelskap?
    Sitter man hemma och väntar är man väl inte på stan och är en pain in the ass?
  • nollåtta
    Cloud Berry skrev 2010-02-24 13:35:22 följande:
    Hur ska du förebygga det då om du inte håller koll och visar att du bryr dig?
    Eh genom att kommunicera med kidsen lämpligtvis. Vara öppen, ärlig och inte dömande. Det är mina erfareneheter iaf.
  • nollåtta
    nollåtta skrev 2010-02-24 13:38:55 följande:
    Sitter man hemma och väntar är man väl inte på stan och är en pain in the ass?
    Missförstod ditt inlägg, jag tror inte jag kommer dra runt på stan och syna mina ungar i sömmarna, däremot kommer jag inte ligga hemma packad när de kommer hem. Det finns vissa mellanskillnader. Jag hade blivit råförbannad om min morsa höll koll på mig när jag var ute, däremot hade vi en öppen och ärlig dialog och hon kom och hämtade mig och sådana saker.
  • Cloud Berry
    nollåtta skrev 2010-02-24 13:40:38 följande:
    Eh genom att kommunicera med kidsen lämpligtvis. Vara öppen, ärlig och inte dömande. Det är mina erfareneheter iaf.
    Självklart men hur ska det minska risken för att de hittar på dumheter? Om ditt barn säger att han ska på fest så säger du.. Ha så kul, jag väntar här hemma?
  • jj81
    Cloud Berry skrev 2010-02-24 13:34:10 följande:
    Nja, jag vet inte det jag...jag tror att kompisar och nyfikenheten att testa ändå kan vara stark oavsett vilka ens värderingar är. Att då veta att mamma och pappa är ute och håller koll tror jag känns som en trygghet även om det aldrig skulle erkännas under tonårstiden.Sitter de däremot hemma och sörplar vin och sedan går tills sängs innan du kommit hem så har du ju däremot ingen som stoppar dig eller bryr sig.Men din terori är alltså att tonåringar som fått en bra uppfostran aldrig hittar på något dumt jäkelskap?

exakt!!
  • Cloud Berry
    nollåtta skrev 2010-02-24 13:42:41 följande:
    Missförstod ditt inlägg, jag tror inte jag kommer dra runt på stan och syna mina ungar i sömmarna, däremot kommer jag inte ligga hemma packad när de kommer hem. Det finns vissa mellanskillnader. Jag hade blivit råförbannad om min morsa höll koll på mig när jag var ute, däremot hade vi en öppen och ärlig dialog och hon kom och hämtade mig och sådana saker.
    Och jag hade blivit glad om jag visste att min mamma var ute och åkte när jag var någonstans.

Visst, att åka och hämta sitt barn vid 12 eller 01 är också bra och det kan nog räcka gott och väl.
  • nollåtta
    Cloud Berry skrev 2010-02-24 13:48:43 följande:
    Självklart men hur ska det minska risken för att de hittar på dumheter? Om ditt barn säger att han ska på fest så säger du.. Ha så kul, jag väntar här hemma?
    Det beror väl först och främst på hur gamla barnen är. Jag förstår inte hur du menar? Kommer du följa med dina barn på fest eller förbjuda dem att gå?
    Är min unge låt säga 16 år kommer jag tycka att det är okej, och sen kommer jag meddela vilken tid jag eller hennes pappa kommer och hämtar henne.
  • nollåtta

Jag tror det också finns vissa skillnader vart man bor. Bor man på landet är det väl kröka rätt tidigt, eller? I stan finns det ju rätt mycket saker för ungdomarna att göra, gå på bio, på café, arrangerade drog och alkoholfria diskotek osv. Då är det kanske lättare att hämta med bilen efteråt antar jag.

• Cloud Berry
    nollåtta skrev 2010-02-24 13:52:54 följande:
    Det beror väl först och främst på hur gamla barnen är. Jag förstår inte hur du menar? Kommer du följa med dina barn på fest eller förbjuda dem att gå? Är min unge låt säga 16 år kommer jag tycka att det är okej, och sen kommer jag meddela vilken tid jag eller hennes pappa kommer och hämtar henne.
    Jag eller deras far kommer att hämta henne när partyt är slut och hon kommer att veta att vi kanske åker förbi med bilen en eller ett par svängar under kvällen.

Att hålla koll handlar för min del inte om att vilja kontrollera utan det handlar om att göra tryggheten lätt-tillgänglig om barnet skulle behöva den.
  • Cloud Berry
    nollåtta skrev 2010-02-24 13:57:02 följande:
    Jag tror det också finns vissa skillnader vart man bor. Bor man på landet är det väl kröka rätt tidigt, eller? I stan finns det ju rätt mycket saker för ungdomarna att göra, gå på bio, på café, arrangerade drog och alkoholfria diskotek osv. Då är det kanske lättare att hämta med bilen efteråt antar jag.
    Ja jag började när jag var 14 och sambon när han var 17. Hoppas verkligen inte att de brås på mig där.
  • nollåtta
    Cloud Berry skrev 2010-02-24 13:57:45 följande:
    Jag eller deras far kommer att hämta henne när partyt är slut och hon kommer att veta att vi kanske åker förbi med bilen en eller ett par svängar under kvällen. Att hålla koll handlar för min del inte om att vilja kontrollera utan det handlar om att göra tryggheten lätt-tillgänglig om barnet skulle behöva den.
    Okej då förstår jag jag kommer nog be henne ha på mobilen också så att jag kan kontakta henne. Kommer säkert be om nummer till hennes kompisar också.
    Cloud Berry skrev 2010-02-24 13:59:34 följande:
    Ja jag började när jag var 14 och sambon när han var 17. Hoppas verkligen inte att de brås på mig där.
    Okej, jag var 16 år.
  • Tyche82
    Wagram skrev 2010-02-23 18:15:17 följande:
    Sjalvklart ar det sa, men samtidigt tror jag att hur vi uppfostrar vara barn och vad som ar accepterat resp. icke accepterat beteende ar valdigt kulturellt bundet. Sedan tycker jag illa om antydan som kommit upp flera ganger i traden att "utlandska" barn (vilket naturligtvis inte ar nagon homogen kategori pa nagot satt) lyder for att de ar radda for att fa smisk. Bara for att aga ar tillatet i ett land betyder ju inte det att alla foraldrar (eller ens majoriteten) anvander det i uppfostran. For ovrigt far inte aga barn att vara "snalla" eller lyda, sa om man upplever att barn fran en annan kultur ar mer "valuppfostrade" sa beror det nog pa nagot annat.
    Självklart är det så att vår syn på barnen är kulturellt betingat.
    Mina barn kan väl räknas till ”utländska barn”, eftersom deras pappa inte är svensk och han själv är uppvuxen i Chile. Och sett till just Chile och Bolivia så är barnaga betydligt mer utbrett där än i Sverige. Och min man själv, inklusive hans syskon vittnar om att agan gjort att dom lydigt för att dom är rädda att få stryk. Det gäller givetvis inte alla, det finns alltid undantag.
    Aga får barn och vuxna att jobba hårt på att passa in i formen, särskilt när det kommer från någon som har makt över ens väl och ve. Barnen står i beroende position till sina vårdnadshavare och får dom stryk om dom hoppar i soffan när föräldrarna ser så hoppar dom inte i soffan när föräldrarna ser. Generellt givetvis.
    Jag upplever inte barn från andra kulturer som mer väluppfostrade. Hårdare hållna och mer rädda ibland - men inte mer väluppfostrade. Inte generellt.
    Jag har svenska kompisar vars barn är mer väluppfostrade än mina vänner med utländsk härkomst och vice versa.
    Men generellt så är de barn, i vår omgivning, med utländsk härkomst mer hårt hållna och har inte samma frihet som de ”svenska” barnen.
    älskar
Svar på tråden Svenska barn ouppfostrade?