Wagram skrev 2010-02-23 18:15:17 följande:
Sjalvklart ar det sa, men samtidigt tror jag att hur vi uppfostrar vara barn och vad som ar accepterat resp. icke accepterat beteende ar valdigt kulturellt bundet. Sedan tycker jag illa om antydan som kommit upp flera ganger i traden att "utlandska" barn (vilket naturligtvis inte ar nagon homogen kategori pa nagot satt) lyder for att de ar radda for att fa smisk. Bara for att aga ar tillatet i ett land betyder ju inte det att alla foraldrar (eller ens majoriteten) anvander det i uppfostran. For ovrigt far inte aga barn att vara "snalla" eller lyda, sa om man upplever att barn fran en annan kultur ar mer "valuppfostrade" sa beror det nog pa nagot annat.
Självklart är det så att vår syn på barnen är kulturellt betingat.
Mina barn kan väl räknas till ”utländska barn”, eftersom deras pappa inte är svensk och han själv är uppvuxen i Chile. Och sett till just Chile och Bolivia så är barnaga betydligt mer utbrett där än i Sverige. Och min man själv, inklusive hans syskon vittnar om att agan gjort att dom lydigt för att dom är rädda att få stryk. Det gäller givetvis inte alla, det finns alltid undantag.
Aga får barn och vuxna att jobba hårt på att passa in i formen, särskilt när det kommer från någon som har makt över ens väl och ve. Barnen står i beroende position till sina vårdnadshavare och får dom stryk om dom hoppar i soffan när föräldrarna ser så hoppar dom inte i soffan när föräldrarna ser. Generellt givetvis.
Jag upplever inte barn från andra kulturer som mer väluppfostrade. Hårdare hållna och mer rädda ibland - men inte mer väluppfostrade. Inte generellt.
Jag har svenska kompisar vars barn är mer väluppfostrade än mina vänner med utländsk härkomst och vice versa.
Men generellt så är de barn, i vår omgivning, med utländsk härkomst mer hårt hållna och har inte samma frihet som de ”svenska” barnen.