• don Quijote

    Varför säger man att "vi" är gravida??

    Ja, som frågan lyder, varför? Är det korrekt på något sätt? Gravid är väl ett fysiskt tillstånd, eller har jag fel? Säger ni så?

  • Svar på tråden Varför säger man att "vi" är gravida??
  • mammamutilltre
    idiblon yes skrev 2010-03-22 20:32:52 följande:
    Jag är också petig när det gäller ord och definitioner, men just detta är inget jag ser behov av att särskilja. Det är lite som att definiera orden "föda barn" och mena att man inte gör det om man förlöses med kejsarsnitt. Där är jag petig på ett mer negativt sätt, om man ska se det rent medmänskligt.
    Men...jag som "bara" snittats har jag alltså inte fött barn...vad har jag gjort då? plockat ut dem? Nyfiken :)
  • idiblon yes
    mammamutilltre skrev 2010-03-22 20:38:19 följande:
    Men...jag som "bara" snittats har jag alltså inte fött barn...vad har jag gjort då? plockat ut dem? Nyfiken :)
    Jag tycker inte det, jag tycker att du har förlösts. Såvida du inte snittade dig själv och aktivt plockade ut barnet... Men man får inte tycka så, har jag lärt mig. Då är man en dålig människa.
  • mammamutilltre
    idiblon yes skrev 2010-03-22 20:46:57 följande:
    Jag tycker inte det, jag tycker att du har förlösts. Såvida du inte snittade dig själv och aktivt plockade ut barnet... Men man får inte tycka så, har jag lärt mig. Då är man en dålig människa.
    Oki då e jag med ;)
  • mammamutilltre
    idiblon yes skrev 2010-03-22 20:46:57 följande:
    Jag tycker inte det, jag tycker att du har förlösts. Såvida du inte snittade dig själv och aktivt plockade ut barnet... Men man får inte tycka så, har jag lärt mig. Då är man en dålig människa.
    Men e man inte förlöst efter en vaginal förlossning med?

    Ärligt så bryr jag mig inte så mkt om vad andra tycker om hur mina barn kommit till världen, jag har ju ändå burit på dem i 9 månader (och lite till)...men e ändå lite nyfiken har inte funderat så mkt på om jag fött barn eller inte..fast det har jag nog ändå gjort...men inte vaginalt :)
  • idiblon yes
    mammamutilltre skrev 2010-03-22 20:57:24 följande:
    Men e man inte förlöst efter en vaginal förlossning med? Ärligt så bryr jag mig inte så mkt om vad andra tycker om hur mina barn kommit till världen, jag har ju ändå burit på dem i 9 månader (och lite till)...men e ändå lite nyfiken har inte funderat så mkt på om jag fött barn eller inte..fast det har jag nog ändå gjort...men inte vaginalt :)
    Fast vid vaginal förlossning arbetade kroppen aktivt med att trycka ut ungen. Jag är inte så intresserad av att diskutera det, faktiskt... Det är inget du behöver fundera över, tycker du att du fött barn så har du ju det ändå, det är inget jag tänker gå in och ens försöka ändra på. Jag tänkte mest att det både kan vara, och inte alls behöver vara, petnoga med definitioner egentligen. Jag gillar att säga "vi är gravida" för att det tyder på samhörighet, även om mannen rent kroppsligt inte bär barnet. Andra anser att det låter fult och illa för att "mannen går in på ett territorium där han inte har att göra" för att han inte ska ha rätt att kalla sig något när det är kvinnan som gör det kroppsliga "arbetet".

    Att jag gör skillnad på de båda är för att det ena är rent uppenbart overkligt egentligen, men ett tecken på samhörighet. När det gäller det andra så är det en språklig definition som man inte ens "får lov" att ifrågasätta. Och helt ärligt så finns det väl egentligen ingen anledning att göra det heller... EGENTLIGEN. (Även om det kliar i fingrarna på mig ibland, men det är ju mitt problem.)
  • mammamutilltre
    idiblon yes skrev 2010-03-22 21:09:32 följande:
    Fast vid vaginal förlossning arbetade kroppen aktivt med att trycka ut ungen. Jag är inte så intresserad av att diskutera det, faktiskt... Det är inget du behöver fundera över, tycker du att du fött barn så har du ju det ändå, det är inget jag tänker gå in och ens försöka ändra på. Jag tänkte mest att det både kan vara, och inte alls behöver vara, petnoga med definitioner egentligen. Jag gillar att säga "vi är gravida" för att det tyder på samhörighet, även om mannen rent kroppsligt inte bär barnet. Andra anser att det låter fult och illa för att "mannen går in på ett territorium där han inte har att göra" för att han inte ska ha rätt att kalla sig något när det är kvinnan som gör det kroppsliga "arbetet". Att jag gör skillnad på de båda är för att det ena är rent uppenbart overkligt egentligen, men ett tecken på samhörighet. När det gäller det andra så är det en språklig definition som man inte ens "får lov" att ifrågasätta. Och helt ärligt så finns det väl egentligen ingen anledning att göra det heller... EGENTLIGEN. (Även om det kliar i fingrarna på mig ibland, men det är ju mitt problem.)
    Ja det är ju ditt problem, men då har ni även fött barn oxå då ;) då vet ju alltså mannen hur det är att föda ett barn ändå, alltså han vet hur d känns...själv anser jag att kvinnan är gravid och att kvinnan föder barnet men båda får barn och blir föräldrar och förhoppningsvis är mannen mkt delaktig i grav och förlossning.
    Behöver absolut inte diskutera, blev bara lite nyfiken på hur andra ser d, men bryr mig egentligen inte alls.
  • idiblon yes
    mammamutilltre skrev 2010-03-22 21:23:52 följande:
    Ja det är ju ditt problem, men då har ni även fött barn oxå då ;) då vet ju alltså mannen hur det är att föda ett barn ändå, alltså han vet hur d känns...själv anser jag att kvinnan är gravid och att kvinnan föder barnet men båda får barn och blir föräldrar och förhoppningsvis är mannen mkt delaktig i grav och förlossning. Behöver absolut inte diskutera, blev bara lite nyfiken på hur andra ser d, men bryr mig egentligen inte alls.
    Ja, ur det perspektivet kan man ju även säga att mannen fött barn, även om han inte har det. Det är i så fall lika oriktigt som att man skulle ha fött barn om man snittats. Jag erkänner ju att det blir begreppsförvirring, eftersom man förmodligen lägger värdering i det hela... För varför kan en kvinna inte säga att båda är gravida om hon kan säga att hon fött barn trots att hon snittats, tex? Det är ju lika vrickat det, i så fall.
  • mammamutilltre
    idiblon yes skrev 2010-03-22 21:32:25 följande:
    Ja, ur det perspektivet kan man ju även säga att mannen fött barn, även om han inte har det. Det är i så fall lika oriktigt som att man skulle ha fött barn om man snittats. Jag erkänner ju att det blir begreppsförvirring, eftersom man förmodligen lägger värdering i det hela... För varför kan en kvinna inte säga att båda är gravida om hon kan säga att hon fött barn trots att hon snittats, tex? Det är ju lika vrickat det, i så fall.
    njaeeee.....att föda ett barn innebär ju ändå att barnet kommer ut från kroppen, när man snittas så får man ju ut sitt barn då med och inte sjutton har mannen upplevt det rent fysiskt????? vare sig det är en vag eller snitt??? Mannen E ju inte gravid då han inte bär på barnet......men men ...behövs inte diskuteras, alla får tycka vad de själva vill så att säga :)

    Vet egentligen inte varför jag gått in i detta då jag själv inte säger att jag förlösts eller fött jag säger att jag snittats...men tycker ändå att man på nåt sätt fött barn..jaja, vi lägger ner...
  • giftgrodan

    jag tycker att det låter rätt konstigt, men kan tänka mig att det har börjat användas för att synen på mannens del i att vänta barn har ändrats, och det är väl jättebra i så fall!

  • Flätad

    Jag sa att jag var gravid, men VI väntade barn.... Rent fysiskt var ju inte mannen gravid men han väntade ju barn lika mycket som jag

  • mindless
    Flätad skrev 2010-03-24 11:41:56 följande:
    Jag sa att jag var gravid, men VI väntade barn.... Rent fysiskt var ju inte mannen gravid men han väntade ju barn lika mycket som jag
    Jag har skrivit det innan, men vi väntar barn är väl en rätt etablerat omskrivning för att vara just gravid? Därför är det lite märkligt att så många - av semantiska skäl - är ovilliga att utvidga betydelsen i det ena begreppet, när det inte verkar vara några som helst problem att göra det i det andra.
  • Jeansochsneakers

    De enda som säger ?Vi är gravida? är toffelmän som är rädda för sina dominanta flickvänner/fruar. Jag har stött på detta sjuka fenomen ett antal gånger. Alltid samma typ av förhållande. Ingen frisk kvinna står och nickar när hennes man berättar för andra att han är också är gravid. ?Vi väntar barn? säger man väl i så fall!

Svar på tråden Varför säger man att "vi" är gravida??