Vi är psykiskt mobbade
Jag ska fatta mig kort, eftersom hela mitt förra inlägg försvann i cyberymden.
Våra utredare gör allt för att mobba oss. De förhalar utredningen, drar upp allt möjligt negativt om oss. Vi anser inte att vi är 100% perfekta mönsterföräldrar, men vi är tillräckligt goda föräldrar för att kunna få adoptera. Det är ingen rättighet, men vad som gör oss frustrerade är att utredarna drar upp allt möjligt negativt om oss, men kan inte konkret förklara vad som är problemet. Det senaste mötet drog de upp att vi skulle vara psykist instabila. Dvs. vi kan inte hantera frustration enligt dem. Vi är för sköra, sårbara. Kanske för snälla? De kan inte säga! Vi är väldigt lugna, men det kan knappast vara en nackdel tycker vi. Jag kan inte hitta var i "Handbok för Socialtjänsten" det står konkret om skörhet i hur man hanterar konflikter med myndigheter, skola eller andra föräldrar. Utredarna sa att det var under kapitlet om psykisk ohälsa, men jag hittar ingenting där som konkret beskriver det utredarna säger om oss. T ex hur skulle vi reagera om en förälder ringde hem till oss och sa att vårt barn hade bitit deras barn? Jag sa att även om jag är bättre på att uttrycka mig i skrift, så kan jag ändå prata för mig. De tyckte även att jag hade svarat mycket aggressivt i ett mail, där de förhalade ytterligare ett möte pga. de inte kunde hitta en engelsk tolk till min fru, så hon kunde framföra hennes åsikter på ett bra sätt. Jag skrev tillbaka att det var helt oacceptabelt, och det var tydligen otroligt aggressivt ordval enligt dem. Min mamma är också frustrerad över hur de trakasserar och mobbar oss, psyskiskt. Vår utredning har pågått i ett år nu. Utredarna skall nu skriva deras slutrapport. Vi har chansen att läsa ett utkast till den. Kan vi inte få läsa hela rapporten? Vårt fall ska upp i socialnämnden i slutet på maj. Vi kan vara med där. Vad kan vi göra för att plädera för vår sak? Kan man få ha med en jurist, advokat på socialnämndens möte? Ska vi prata med deras chef, innan våra utredare skriver klart rapporten, för att reda ut saker, och förklara hur vi känner oss, eller kan det bara ställa till det? Jag ställer mig också frågande till att utredningar går till på så helt olika sätt i olika kommuner. Vi blir utredda i Upplands Väsby kommun, och några vänner till oss som inte fick medgivande i Bromma, flyttade till Åkersberga och vips gick det mycket lättare att få ett medgivande. Är det någon som har statistik på vilka kommuner som ger mest andel medgivanden, och hur ser statistiken ut för hela landet? Det känns inte rättsäkert att det går till på detta sätt!