• Anderswen

Vi är psykiskt mobbade

Jag ska fatta mig kort, eftersom hela mitt förra inlägg försvann i cyberymden.

Våra utredare gör allt för att mobba oss. De förhalar utredningen, drar upp allt möjligt negativt om oss. Vi anser inte att vi är 100% perfekta mönsterföräldrar, men vi är tillräckligt goda föräldrar för att kunna få adoptera. Det är ingen rättighet, men vad som gör oss frustrerade är att utredarna drar upp allt möjligt negativt om oss, men kan inte konkret förklara vad som är problemet. Det senaste mötet drog de upp att vi skulle vara psykist instabila. Dvs. vi kan inte hantera frustration enligt dem. Vi är för sköra, sårbara. Kanske för snälla? De kan inte säga! Vi är väldigt lugna, men det kan knappast vara en nackdel tycker vi. Jag kan inte hitta var i "Handbok för Socialtjänsten" det står konkret om skörhet i hur man hanterar konflikter med myndigheter, skola eller andra föräldrar. Utredarna sa att det var under kapitlet om psykisk ohälsa, men jag hittar ingenting där som konkret beskriver det utredarna säger om oss. T ex hur skulle vi reagera om en förälder ringde hem till oss och sa att vårt barn hade bitit deras barn? Jag sa att även om jag är bättre på att uttrycka mig i skrift, så kan jag ändå prata för mig. De tyckte även att jag hade svarat mycket aggressivt i ett mail, där de förhalade ytterligare ett möte pga. de inte kunde hitta en engelsk tolk till min fru, så hon kunde framföra hennes åsikter på ett bra sätt. Jag skrev tillbaka att det var helt oacceptabelt, och det var tydligen otroligt aggressivt ordval enligt dem. Min mamma är också frustrerad över hur de trakasserar och mobbar oss, psyskiskt. Vår utredning har pågått i ett år nu. Utredarna skall nu skriva deras slutrapport. Vi har chansen att läsa ett utkast till den. Kan vi inte få läsa hela rapporten? Vårt fall ska upp i socialnämnden i slutet på maj. Vi kan vara med där. Vad kan vi göra för att plädera för vår sak? Kan man få ha med en jurist, advokat på socialnämndens möte? Ska vi prata med deras chef, innan våra utredare skriver klart rapporten, för att reda ut saker, och förklara hur vi känner oss, eller kan det bara ställa till det? Jag ställer mig också frågande till att utredningar går till på så helt olika sätt i olika kommuner. Vi blir utredda i Upplands Väsby kommun, och några vänner till oss som inte fick medgivande i Bromma, flyttade till Åkersberga och vips gick det mycket lättare att få ett medgivande. Är det någon som har statistik på vilka kommuner som ger mest andel medgivanden, och hur ser statistiken ut för hela landet? Det känns inte rättsäkert att det går till på detta sätt!

• Svar på tråden Vi är psykiskt mobbade
  • Marinja

Hej på er!
    Jag vill önska er lycka till i er adoptionsprocess. Vet av egen erfarenhet att det är en lång och ibland krokig väg att gå. Är mamma till två adopterade barn. Det ska mycket till för att inte bli godkänd, jag hoppas innerligt att allt ordnar sig till det bästa för er. Det jag spontant kom att tänka på då jag läste det du skrivit är att du lämnar ut er väldigt mycket i texten. Jag förstår din frustration och att du behöver ventilera dina tankar, kanske du borde göra det mer anonymt för att det inte ska påverka era möjligheter att bli godkända. Det kan ju hända att era utredare läser det du skriver. Det skrivna ordet kan du inte ta tillbaka. Det var bara en tanke som slog mig. Kram och lycka till!

• Thi 08

Vanliga anledningar varför man inte blir godkänd (har jag hört) är: Bristande ekonomi, prick i brotts och misstankeregister, noteringar i socialregistret ( ex om man tagit emot socialbidrag ? och därmed inte anses ha en stabil ekonomi), för hög ålder och för högt BMI, ej bra resultat på hälsokontrollen (ex hiv eller andra infektionssjukdomar). Är det verkligen inget konkret, tror jag det kan bli svårt för de att motivera varför Ni inte få medgivande (om det nu är så). Det kan ju vara så att de kommer godkänna er.....  

Lycka till! Jag förstår att man känner sig frustrerad, men jag tror det bästa Ni kan göra är att vara med på socialnämndens möte och höra familjerättens motivering & bemöta.

Jag tror att ett nekat medgivande står i socialregistret och alltså vet ju den nya kommunen om ni blivit nekade förr. Då kan det ju vara så att det paret Ni känner som bytte kommun fått förändrade förhållande till det bättre?

• VNmamma

För många år sedan var det mycket skriverier om ett par i Värmland som inte fick medgivande p g a att de, enligt utredarna, var för snälla, för konflikträdda. Möjligen låg fler saker bakom men det var i alla fall det som hela tiden hade förts upp.

Jag instämmer i Marinjas råd, var försiktig med information som gör att det går att identifiera er.
  • en glad
    Anderswen skrev 2010-03-24 19:19:35 följande:
    "utredarna drar upp allt möjligt negativt om oss, men kan inte konkret förklara vad som är problemet."
    - och då tänker jag att det är ingen rättighet att få medgivande, men det är en rättighet att förstå varför (även om man kanske inte håller med!) - så fråga tills ni förstår!

"Jag kan inte hitta var i "Handbok för Socialtjänsten" det står konkret om skörhet i hur man hanterar konflikter med myndigheter, skola eller andra föräldrar."
    - Ja det står t.ex. om att tåla påfrestningar på sid 74 om förmåga till samspel på sid 76, sidorna 86, 91 och 103 kanske också kan gälla er (med tanke på ditt tidigar inlägg ...)

"Vi har chansen att läsa ett utkast till den. Kan vi inte få läsa hela rapporten?"
    - utkastet avser helt säkert hela rapporten, Att de kallar det utkast är nog för att det kan ändras pga era synpunkter ....

"Kan man få ha med en jurist, advokat på socialnämndens möte?"
    - ja, det får ni ha ...

"Jag ställer mig också frågande till att utredningar går till på så helt olika sätt i olika kommuner."
    - efter 2008 skall skillnaden mellan kommuner ha minskat - då kom den handbok som nu gäller...
  • Minonna

Ett års utredning kan man nog inte kalla lång tid, det är ganska normalt. Här måste du nog ha mer att ta på om du säger att dom förhalar tiden. Inställda möten pga tolkproblem kan jag också tycka är rimligt.

Om ni känner att ni inte har förtroende eller personkemi för utredarna så ska ni ta upp det med deras chef. Det går att få byta utredare. Vad som talar emot det är att ni dröjt så länge, ni skulle ha gjort det tidigare.

Sen skulle jag nog vara lite mer försiktiga med vad ni skriver här och fundera på om ni inte ska ta bort bilden.

• Solvår H

Jag tycker ärligt talat ett års utredning låter jättelångt men det är kanske vi som är bortskämda?!

Nåja, jag har i alla fall läst alla dina trådar här och det som bekymrar mig är att hemutredningen pågått i ett år och du först för någon vecka sedan (enligt vad du skrev här) verkade inse att det krävs en del kunskaper och insikter i det speciella med adoption för att få medgivande (därav den obligatoriska kursen). Det känns också, återigen utifrån dina inlägg här, som att din fru är väldigt passiv i den här processen och då förstår jag att utredarna undrar om hon förstått (pga språk eller annan orsak) vad allt handlar om. Om hon vill adoptera helt enkelt. 
    Efter två adoptioner vet jag också att adoption inte alltid är en dans på rosor. Varken processen eller att faktiskt få ett "främmande" barn man ska växa samman med. Man måste själv ha en bra och stabil ingång i det hela tror jag. Har ni varit igenom mycket annat (och det verkar ni onekligen varit) så kanske ni faktiskt inte är starka nog att göra detta just nu.  Kanske utredarna har rätt, kanske är det för tätt inpå allt annat som hänt i er liv.

Jag hade nog pausat det hela. Sagt till utredarna att ni vill läsa mer, gå fler kurser, återhämta er och sen tagit upp det om ett år eller så. Om ni får avslag kommer det synas i era papper även om ni sen överklagar och får rätt och ni kommer få svårt att bli godkända i något land. Det samma gäller om er hemutredning är negativt skriven.

• Anderswen

Solvår har en poäng. Vi förstod nog inte från början hur en utredning skulle gå till. Vår föräldrarutbildning var inte helt bra heller, men vi kan ju inte skylla på den. Sedan gjorde vi vår IVF i slutet på 2008, och var upptagna med det då, och sedan blev vi upptagna av diverse sorger i vårt liv, då våra föräldrar och närstående har gått bort. Vi har nu återhämtat oss, och senaste månaderna läst på, och varit mer bestämda under utredningen på att vi vill adoptera. Plus att vi visat att vi är mer pålästa nu. Jag tror inte det kan vara för sent.
    Vi avvaktar nog rapporten nu, och är den så negativ att vi inte kan använda den, så ska vi försöka höra med familjerättsbyrån där vi blir utredda, om vi inte kan göra ett uppehåll över sommaren, läsa på, bättre oss etc. och sedan försöka på nytt. Jag vet inte om man kan hålla på så. Vi har gjort ett uppehåll redan under november-december 2009. Vi kan inte ansöka på nytt, eftersom min fru är över 43 år nu.

Det är bara att hålla tummarna, och hitta på andra saker som skingrar tankarna, för åtminstone jag blir helt vansinnig på att tänka på adoptionsbeslutet varje dag. Mina känslor går upp och ner, till höger och till vänster, i en bergodalbana. Det känns inte hälsosamt att leva så.

• mammamys06
    Anderswen skrev 2010-03-26 13:35:44 följande:
    Solvår har en poäng. Vi förstod nog inte från början hur en utredning skulle gå till. Vår föräldrarutbildning var inte helt bra heller, men vi kan ju inte skylla på den. Sedan gjorde vi vår IVF i slutet på 2008, och var upptagna med det då, och sedan blev vi upptagna av diverse sorger i vårt liv, då våra föräldrar och närstående har gått bort. Vi har nu återhämtat oss, och senaste månaderna läst på, och varit mer bestämda under utredningen på att vi vill adoptera. Plus att vi visat att vi är mer pålästa nu. Jag tror inte det kan vara för sent.Vi avvaktar nog rapporten nu, och är den så negativ att vi inte kan använda den, så ska vi försöka höra med familjerättsbyrån där vi blir utredda, om vi inte kan göra ett uppehåll över sommaren, läsa på, bättre oss etc. och sedan försöka på nytt. Jag vet inte om man kan hålla på så. Vi har gjort ett uppehåll redan under november-december 2009. Vi kan inte ansöka på nytt, eftersom min fru är över 43 år nu. Det är bara att hålla tummarna, och hitta på andra saker som skingrar tankarna, för åtminstone jag blir helt vansinnig på att tänka på adoptionsbeslutet varje dag. Mina känslor går upp och ner, till höger och till vänster, i en bergodalbana. Det känns inte hälsosamt att leva så.
    Jag har läst flera trådar som du skrivit om olika problem som ni har haft med utredarna, handlar om din frus enligt dem dåliga svenska bla och även andra trådar där du utförligt skrivit om er situation. Var väldigt försiktig med vad du skriver här, utredare och andra som har med adoption kan läsa här inne och identifiera er här! Jag tycker det verkar som att ni har flera olika "problem" som utredarna tycker är ok för att ge medgivande om man läser de andra trådarna också så det är ju inte "bara" problematiken med att ni skulle vara för "snälla" som är i ert fall utan flera aspekter. Mitt råd är att inte skriva mer om er situation här mer för det kan snarare ställa till problem än hjälpa er i nuläget. Precis som någon skrev så får ni ju acceptera utredning och deras syn på det men ni har självklart rättigheter att ta del av utredningen och verkligen få motiverat varför de inte rekommenderar er. Lycka till!
    Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • mammamys06
    mammamys06 skrev 2010-03-26 14:39:44 följande:
    Jag har läst flera trådar som du skrivit om olika problem som ni har haft med utredarna, handlar om din frus enligt dem dåliga svenska bla och även andra trådar där du utförligt skrivit om er situation. Var väldigt försiktig med vad du skriver här, utredare och andra som har med adoption kan läsa här inne och identifiera er här! Jag tycker det verkar som att ni har flera olika "problem" som utredarna tycker är ok för att ge medgivande om man läser de andra trådarna också så det är ju inte "bara" problematiken med att ni skulle vara för "snälla" som är i ert fall utan flera aspekter. Mitt råd är att inte skriva mer om er situation här mer för det kan snarare ställa till problem än hjälpa er i nuläget. Precis som någon skrev så får ni ju acceptera utredning och deras syn på det men ni har självklart rättigheter att ta del av utredningen och verkligen få motiverat varför de inte rekommenderar er. Lycka till!
    Som utredarna INTE tycker är ok att ge medgivande för ska det stå.
    Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • Thi 08

Mng här skriver att språket inte är ett hinder för adoptionsutredningen, men jag kan i vissa fall tycka att detta med språket är ganska viktigt för att förstå varandra rätt. Vi säger att en tolk är inblandad, denna tolk kanske inte förmedlar EXAKT det din fru vill säga. Det kanske försvinner vissa nyanser i hennes sätt att förmedla något viktigt. Jag har arbetat ganska nära en viss yrkesgrupp där man faktiskt ibland kan behöva känna av vissa nyanser i språket för att undvika missförstånd. Jag upplever det som att patienter ibland blivit missförstådd & inte känner sig helt hörda. Jag jämför inte det med situationen för ert kommande barn, utan mer om hur kommunen kanske upplever vissa saker din fru säger. Det finns så mkt i ett språk som sägs med hjälp av tonfallet. Förstår du hur jag menar? Vill inget illa, bara tror att vissa budskap kan "försvinna" längs vägen. Och det är ju viktigt att de hör vad din fru säger & alltså inte bara går igenom dig för att nå fram till ett svar på vissa frågeställningar. Jag tror verkligen Ni vill adoptera & ser er själva som blivande adoptivföräldrar med tanke på er ihärdighet......annars hade man väl bara givit upp? Ni har rätt att överklaga. Men jag vet inte hur det då blir med ansökan till vissa länder......länderna har ju också sina krav som man ska uppfylla för adoption. Usch vad negativt mitt inlägg blev. Jag tror det är jätteviktigt att sörjt klart när man adopterar.  

Svar på tråden Vi är psykiskt mobbade