• Sanningsdan

15-åring på spritfest??

Min dotter går i nian och har aldrig druckit, är skötsam och duktig i skolan. Vi har nolltolerans hemma mot att dricka före 18, detta har hon vetat sen hon var liten och hon accepterar det. Ikväll skulle hon och hennes kompisar till två killar för att kolla på film. Av en slump fick jag dock veta att de var på väg till en fest hos en kille där det helt klart inte skulle vara nyktert. Jag fick tag i dottern när de redan satt på bussen, hon erkände allt, även att det mest troligt skulle bli en onykter tillställning men att hon inte tänkte dricka. Jag sa dock att hon inte fick stanna på festen och att jag tänkte ringa de andras föräldrar. Så gjorde jag också, fick tag i två utav tre, båda sa att deras döttrar skulle hem omedelbums. Jag åkte sen och hämtade alla fyra och skjutsade hem dem.

Min dotter var ångerfull, grät och var ledsen när hon kom hem. Sa förlåt för att hon ljugit och säger att hon förstår vikten av att vi föräldrar alltid vet var hon är, att det är en grundförutsättning för att vi överhuvudtaget ska våga låta henne vara ute om helgerna. Och det är väl det som skrämmer mej mest, att något skulle hända henne och jag inte ens vet var hon befinner sig...jag har alltid litat till hundra procent på henne, tyvärr känns det förtroendet rejält naggat i kanten nu. Hur vet jag i fortsättningen vad som är sant och vad som är lögn?? Samtidigt som hon ångrar att hon ljög så är hon besviken på mej för att jag inte litar på henne.

Ni andra med 15-16-åringar. Hur stränga är ni, skulle ni gjort likadant? Får era barn gå på fester där det dricks??

Jag själv var en oerhört strulig tonåring, drack tidigt och gjorde mycket dumheter. Vill bespara mitt barn det i möjligaste mån...

• Svar på tråden 15-åring på spritfest??
  • ZbrushEr

Hej å Hå!

Har läst alla inlägg. 
    Jag som min partner har nolltolerans för alkohol före 18 år. Vi står för det och har fortfarande en öppen kommunikation angående alkohol. Klart att de kommer testa en vacker dag, men jag som förälder kan inte ens, ett uns, rucka på att det är OK, att testa före 18 år. Skulle jag det, ger jag ett undertonigt "OK testa men du borde kanske vänta tills du blir 18". Budskapet blir två riktat. Det blir som att se igenom mellan fingrarna och anamma en acceptens att överträda.
    Jag känner flera ungdomar som inte tagit en droppe alkohol före.
    Min son har blivit tillfrågad,... berättade att han tackade nej. Då kan man ju känna sig glad att man haft en öppen kommunikation om farorna. 
    Ganska intressant som jag såg på "Efter tio" på tv 4, (tror det var igår) om att så många brott är i samband med just alkoholdrickande. Det är ju inget nytt, men när det skrivs i tidningar om misshandel etc....brukar inte alkoholens påverkan vara den direkta fokuseringen utan mer på själva misshandeln. Det är ofta väldigt unga involverande men även unga i 20 års åldern. Klart att alla fester inte slutar såhär vill jag då extra poängtera för att inte få en sådan attack...
    Här finns en intressant länk om när tonåringar mognar.
    Jag som förälder har ett enormt ansvar att ge rätt signaler, prata om värderingar, faror, lyssna, vara lyhörd, informera om händelser under den tiden då hjärnorna utvecklas. Det är inte lätt att veta rätt och fel, när det kommer till vuxen saker, svårt att hantera och värdera. Förhoppningsvis kommer de bli lite mer rustade när debuten blir, för vad det än är.

• Emeliie89

Nu är jag 21 så det var ju inte för många år sen jag var i den där åldern som era barn är nu. Vad jag och mina kompisar tyckte var att det blev roligare att dricka ju mer förbjudet det var. Hade en del kompisar vars föräldrar köpte ut åt dom osv, och de tyckte inte alls att det var lika kul, just för att det "var okej att dricka".

Jag är gravid nu och jag kommer inte att köpa ut åt min son när han blir äldre, kommer heller inte säga att det är okej att han dricker. Men jag kommer att LITA på honom. Det finns faktiskt väldigt skötsamma 15åringar som går på fester utan att dricka, eller som dricker lite och har kontroll över läget. Kommer självklart hämta honom efteråt också så jag ser att allt är okej. Tycker man ska låta barnen gå på fester sålänge de bevisar att de kan hantera det. Hade min egen mamma inte varit så överbeskyddande som hon var och inte tillåtit mig att sätta min fot på fester, så hade jag förmodligen inte tyckt att det var så kul att vara där heller. För en stor del av det roliga med att festa som 15åring är faktiskt att man egentligen inte får eller att mamma inte vet om det.

Tillit, mina vänner! Det är ordet :)

• ZbrushEr

Ok {#lang_emotions_laughing}

Vem har sagt att man inte VILL lita på sina? Det är ju därför man har en öppen och informativ kommunikation med dem och låter dem ge gensvar till det man pratar om....och på dem premisserna är inte förbud kontentan. Jag menar att om dessa förutsättningar finns och är, tar inte ens barn det som ett stort "FÖRBJUDET" utan mer "FARA", "KANSKE INTE BRA ÄN". Att man har den formen av kommunikation ger inte nödvändigtvis en "rebelleffekt", som jag förstår den relation du hade till din mamma visade sig bli. Budskapet från trådstarten var just att man inte kan lita HELT på sina barn... Tacka vettja föräldrar, som först och främst HAR tonårsbarn, vill skydda dem, från saker som inte är bra och dessutom olagligt. Inget illa menat mot dig, men när du får barn, ser den växa upp och även ser problembilder kring våra ungdomar, så tror jag du kommer ändra uppfattning om vad som är bäst för ditt barns bästa, värderingar etc och som förälder är man förmyndare. Lycka till!  
  • Mamman mitt i livet

Man kan aldrig gardera sig. Det gäller att hålla en öppen kommunikation -
    så att tonåringen vill och vågar berätta när det väl händer jobbiga saker.
    Samtidigt ska man vara mycket tydlig med sina egna normer. SVÅRT.

Bra att som förälder ha en rad levandsregler,
    som man kan stå för, och som kan motiveras lagligt/hälsomässigt/etiskt.

Föräldern är både förebild och förmyndare, det är en svår balansgång hur man ska ge ansvar och samtidigt sätta normer. Ungomar är olika.
    Alla 15åriga tjejer dricker inte starköl och är ihop med en massa killar. En del gör det. Så är det.
    Men alla unga tjejer tror att "alla andra"...!

Tonårstjejer behöver ofta hjälp att våga säga nej.
    Det är svårt att stå emot trycket, de vill vara coola och vuxna och de tror att de måste ställa upp.
    Skaffar de sig en vana att våga säga nej, till alkohol, så blir de starkare.

• Jane Roe

Som mamma gjorde du väl det rätta.
    Kan dock känna med din dotter. Minns tillbaka till när jag var i samma ålder, vad spännande det var och vad roligt vi hade det. En speciell tid innan man helt plötsligt var vuxen, en speciell tid när det bara fanns vi kompisar i hela världen..

¤- Kärlek är Perser -¤
  • mirre2

svår fråga de där min äldsta e 15år men han e aldrig på fester

• novsan

Jag är själv sjutton år och har druckit sen jag var fjorton, jag har haft antagligen för många och för intensiva fyllor men har alltid klarat mig bra. Klart man smakade enbart i början och var väldigt försiktig, men strax innan nian så var det en stor fest på gång så då satte jag mig ner och pratade med min mamma och förklarade att jag skulle dricka och att jag gärna ville ha skjuts hem. Hon sa att hon var orolig och ville ha kontakt med mig under kvällen vilket hon hade och allt slutade med att jag lugnt och fint kom hem med pojkvän och somnade i min egna säng. 

Nån skrev tidigare att deras barn hade fått löfte om körkort betalt om dom inte drack? Många av mina vänner har haft liknande och klart har det varit frestande, men jag vet inte en enda som hållit det löftet intakt.

Dock så måste jag säga att jag hade fullkomligt blivit galen om min mamma hade gjort nåt liknande, jag bor nu själv och jag hanterar allt med alkohol på egen hand. Eftersom jag kanske har möjligen för mycket erfarenhet så har jag faktiskt koll på vart mina gränser går och jag blir den som får ta hand om min två år äldre pojkvän som började dricka betydligt senare än mig och har absolut ingen aning vart hans gräns går, kanske irrelevant men värt att nämnas. 

• Sanningsdan

Jag startade tråden för drygt ett år sen. En månad efter fick vi hem vår dotter redigt på fyllan. Det visade sig inte vara första fyllan. Låt mej bara säga att jag lärt mej mycket om att vara förälder det senaste året :))

• RainMan1x7x

Tycker att hon var duktig som erkände och sa förlåt. Lämna det där.

• Sanningsdan

Som sagt, tråden är mer än ett år gammal och inte på något sätt aktuellt längre. Snälla, skriv inget mer i den här tråden.

• MammaEmelie91

Nu har jag inga tonårsbarn själv men jag TROR att min dotter/Son hade fått vara där under förutsättning att dom inte dricker nånting och kommer hem vid avtalad tid. 

mammatillebbaa.blogg.se - 16år & gravid till 20år och tvåbarnsmamma
  • Lisamellern

LÅT DOM DRICKA FÖRFAN!!!!! Man lever bara en gång, låt dom njuta av att dom är unga och kan ha kul! Sen när dom blir äldre börjar alla livets tråkiga sidor!

• 15 årig tjej01

jag är 15, började dricka när jag var 14.  min första fylla var på en marknad i staden där jag bor. jag kommer aldrig glömma den underbart fria och upprymda k'änslan när en del av tans ungdomar satt bakom simhallen och skrattade ch drack. jag och mina bästa kompis hade fått var sin sunrise ( lite som cider kanske, går att köpa på lidl)  av min äldre bror.  vi drack nog mera, av andra kompisar som var där. lite vodka hit o lite salmiak likör dit. men chill vart det.  vi skrattade så mycket, åkte karuseller påverkade, fick massor nya kompisar och jag har sååå många bra minnen från den kvällen! en av de bästa stunderna i mitt liv. min mamma visste om allt, och hon ringde vid 12 och då kom jag hem.  

i varje fall efter det drack jag ganska mycket, men efter några månader så bara försvann min lust att dricka.  men jag har nästan alltid kommit hem och sova, mamma har vetat om det och så. hon tillåter det inte, men hon blir inte sur. besviken, ja.  men inte arg.    det känns bra, för jag vet att "friet kommer med ansvar" så länga jag kan bete mig och int blir stupfull, sköter skolan, inte dricker ofta och så, så får jag göra det mesta, med måtta. 

detta system fungerar väldigt bra, för det betyder att mamma vet att jag kommer hem, att jag ringer henne om jag behöver hjälp.  skulle jag inte ha frihet? jag skulle antagligen smyga med mitt drickande, inte komma hem ljuga och så, som många vänner gör.  deras föräldrar kan tro att dom sover lugnt och stilla i en säng vid 11 på kvällen, när dom är fulla och gr lite allt möjligt.  

ge era barn frihet! så länge de kan hantera den. sköter de sig ändå inte? ta bort friheten, och  ge tillbaka den när de kan hantera den. men det värsta som finns är föräldrar som inte ger frihet och tror att deet HJÄLPER.  det gör det inte. tro mig.  hur mycket än undersökningar visar så vet jag att det inte hjälper.  

men KÖP ALDRIG UT. det förorsakar bara ett större alkoholintag.    oavsett, utan att mina föräldrar kom med ara förmaningar så slutade jag dricka, jag kom på att det inte var bra och jag inte ville göra det.

VAR CHILL- med måtta.  

Svar på tråden 15-åring på spritfest??