• FloJo

Nekad havandeskapspenning! Behöver råd!

Hej!

Har precisfått besked om nekad HP pga att de inte anser mitt jobb är fysiskt påfrestande nog...

Jobbar som butikssäljare och står och går 8h per dag med knappt paus att äta ibland! Stressigt och med tunga leveranser vardag... Men nej detta räckte inte...
    Har sån värk i rygg och fötter efter varje arbetspass att jag bara vill gråta, samt att sammandragningarnablir bara värre och värre....

Jag är helt novis på detta och ber nu om råd...hjälp ja allt jag kan få...

Vad gör man nu?

-Ska man skriva och försöka få de omprövat och hjälper detta...

-Ska man använda sig av ett prejudikat (eller va de nu heter) och HUR gör man de då?

-Ska man försöka få HP på halvtid eller sjukskriva sig?

-Ska man be sin BM om hjälp eller en allmänläkare, vem kan sjukskriva dig och har man chans att få sjukpenning då?

Är det ngn som varit i liknande sitution? Vad har ni då gjort?
    Snälla jag behöver all hjälp jag kan få...
    orkar snart inte mer...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-16 19:23
    Är i v 29 nu ( 28+4 ) BF 2010-07-04

• Svar på tråden Nekad havandeskapspenning! Behöver råd!
  • birkisch

Det bara gnälls i denna tråden, ta ut Fl i förtid, eller använd semester eller liknande. Hela systemet med HP är extremt orättvist då det bara kan falla ut för lågutbildade kvinnor. De som ansträngt sig och studerat får minsann jobba.

• Maja1980
    birkisch skrev 2010-04-27 17:36:29 följande:
    Det bara gnälls i denna tråden, ta ut Fl i förtid, eller använd semester eller liknande. Hela systemet med HP är extremt orättvist då det bara kan falla ut för lågutbildade kvinnor. De som ansträngt sig och studerat får minsann jobba.
    Du verkar ju helt nollställd gällande andra yrken som du kallade det som ges till "lågutbildade kvinnor".
  • Konvaljen

Blev också nekad idag, är journalist och fotograf och har ett extremt aktivt yrke. Fick beskedet på telefon, får man någon motivering i brevet?

Tänker också överklaga, även om jag inte har så stora förhoppningar. Är just nu sjukskriven på halvtid för foglossning och går på kryckor, den sjukskrivningen har jag inte heller blivit beviljad än "allt inom 30 dagar är normalt".

• p w

Säljv jobbar jag inom vården men När jag sökte HP fick jag intyg av min abretsgivare om att jag inte kunde förflyttas etc. På punkten där man skulle beskriva en arbetsdag skrev hon kortfattat, men tydligt att det var tunga lyft, mycket gå o stå, och aggressivite etc. Däremot skrev jag själv en mer utförlig beskrivning av en arbetsdag. Beskrev i detalj mina sysslor, vad jag kunde få hjälp med, vad som var tungt mm.

Kan du utveckla den då du kan poängtera att du inte klarar tunga lyft på samma sätt, att du blir fysiskt hindrad från att arbeta nära kroppen vilket gör att det blir ännu tyngre. Påvisa att du inte kan utföra dina arbetsuppgifter på samma sätt som tidigare och vikten av ha rätt arbetsteknik. Om det går?
    Lycka till!

• smultis

Jag jobbar som städerska, städar 2 hus per dag/5 dagar i veckan., med mkt tunga lyft samt väldigt obekväma arb.ställningar och arb i trånga miljöer. Jag fick avslag på min HP med anledningen att dom inte tyckte jag hade tillräckligt fysiskt krävande arbete samt att jag inte lyfte 30 kg, men vilket jag gör, varje dag!. Blev helt chockad, trodde jag var självklar, men icke. Det är helt otroligt vad försäkringskassan saknar kompetens!
    Man blir väldigt arg och frustrerad.

• josen 1
    smultis skrev 2010-06-09 23:07:15 följande:
    Jag jobbar som städerska, städar 2 hus per dag/5 dagar i veckan., med mkt tunga lyft samt väldigt obekväma arb.ställningar och arb i trånga miljöer. Jag fick avslag på min HP med anledningen att dom inte tyckte jag hade tillräckligt fysiskt krävande arbete samt att jag inte lyfte 30 kg, men vilket jag gör, varje dag!. Blev helt chockad, trodde jag var självklar, men icke. Det är helt otroligt vad försäkringskassan saknar kompetens!
    när jag fick mitt avslag fick jag uppfattningen att de inte ens hade läst igenom papprena jag skickat in, kanske dom inte gör då! nu väntar jag på överklagan!
  • birkisch
    smultis skrev 2010-06-09 23:07:15 följande:
    Dom saknar inte alls kompetens, de gör ett myndighetsbeslut, som de underbygger väl.
  • 3anpåväg

birkisch skrev 2010-06-19 22:02:19 följande:
    Dom saknar inte alls kompetens, de gör ett myndighetsbeslut, som de underbygger väl.

Antingen är du sur för att du inte fått beviljat hp eller så jobbar du på fk

• Jiinii

om man orkar e halvtidssjukskriven då borde man väl jobba halva dagar.... om man orkar jobba en hel dag behöver man ju inte vara sjukskriven på heltid??

• Mix86

konstigt jag jobbar i butik o fick hp! hur kan de va olika? man gör ju samma jobb i alla butiker? tycker du ska skicka in igen verkar ju helt konstigt att du inte skulle få de=/ lycka till!

• FruJohansson82

Jobbar i butik och fått avslag Omprövat det och fick ändå avslag. Känns som ett slag i ansiktet. Dom har ingen aning om va vi står ut med om dagarna. Det är 6 veckor som jag vill ha HP för, men de sket sig
    Jag trodde att dom ville få in folk i arbetslivet, inte att dom skulle gå på A-kassa. Då hade jag väl kunnat få gå på HP som behöver de, så får någon annan jobba. Skulle gärna jobba om jag hade orkat, men nu gör jag inte de

• majlinsa

Jag arbetar natt i vården och har fått nekad hp. Jag jobbar på en neonatalavdelning. Anledningen är att jag inte har tunga lyft de struntar i att mina patienter är svårt sjuka, ingen rast på 10h, trånga utrymmen och att jag på ett sätt blir en fara på jobbet. Nåja jag får väl ta fl dagar istället..

• Mufflis

Är de någon som har fått ett brev ifrån fk där de vill att man ska komplittera sin ansökan och sen även fått godkänt?
    För nu när jag ringde till mvc o sa att jag behövde komplittera min ansökan med ett läkarintyg.journal eller ett intyg från bm så svara hon jaha,då kommer du inte få igenom de!

Svar på tråden Nekad havandeskapspenning! Behöver råd!