• Lilla Smurfan

Luft i halsen...

Ja som rubriken säger... har jag efter varje måltid nå slags luft som knorrar i halsen... mycket obehagligt och pinsamt på t.ex lektion eller vid telefonsamtal. Helt ofrivilligt låter nästan som rapar men är inga rapar... nån annan som varit med om det? och finns det något att göra åt saken? vad kan det bero på? Det håller på i ca 1-2 timmar efter varje måltid. Mycket irriterande!

• Svar på tråden Luft i halsen...
  • Laisa

Låter ju trevligt med en amöba i halsen... Föredrar att tänka att det är Pyret som trycker upp luften som avger detta

• Mojo Jojo

åååå vi verkar vara ett gäng, alltid skönt att veta men jag avskyr det verkligen, det är så äckligt!!!

• Lilla Hustrun

Här är en till, låter som man har en kolsyrad dricka i halsen! Tycker det blir bättre om jag äter Rennie. Hur sexigt är det när man vill pussa maken? Inte särskilt...

• mette

Raaapar vidare! Spottar även hela tiden i servetter pga all saliv som plötsligt produceras i min mun!

• Lilla Smurfan

asg* förlåt Mette men känner igen mig... särskillt mycket när man är ute och äter på restaurang!!! Speciellt då!!! och precis när man svarar i telefonen så kommer luften...

• Blue Orchid

*vinkar*
    Kolsyra i halsen känner jag igen!!
    Lider av ljudliga kluckande ljud efter maten...om jag då öppnar munnen så roar jag hela familjen...låter som en liten orkester med kluckljud!!!
    På kvällarna får maken lyssna till sjönsjungande grodor ur min hals...
    Lustigt ibland men pinsamt bland folk!!!

• zazla

Jag har likadant! Och varje gång jag har käkat något så hickar jag högt EN gång. Och så har det varit under hela graviditeten - aldrig annars! Hoppas att det slutar när bebisen kommer ut

/zazla v.40

• renee

kan det va ångest ? kan ju sita som luft i halsen som en hård sten obehaglit och man rappar hela tiden

• Lilla Smurfan

nej det ar ingen angest! Har ju det sa fort jag svalt en tugga eller en klunk av nagot... och det haller i sig i flera timmar!!! men nar det ar borta och jag inte atit pa ett tag sa slutar det... alltsa konstig angest isafall som kommer bara man tar en tugga pa ett kex eller tar en klunk vatten....

• Laisa

Det har nog faktiskt blivit lite bättre för mig nu, undras om det kan bero på att magen börjat sjunka lite? Kanske är värre när magen är högre upp och luften tvingas upp mer... Jag vet inte.... Är i vecka 37 nu så snart är det väl dax att komma ut för den lille!!!

• mette

Hehe, nej det är inte ångest!

Men nu har jag köpt Gaviscon mot uppstötningar. Smakar apa men tar bort smaken av mat i raparna...alltid nåt!

• ejenderman

Jag hade det så även innan jag blev gravid. vet inte vad det beror på men antar att det är luft som måste ut.

• Lilla Smurfan

Idag har jag varit på MVC och pratat med BM och hon hade en mycket bra förklaring som jag ska försöka återge i sin helhet...
    Hur som helst så är det luft som måste ut ena eller andra vägen. Lägger man sig ner en stund efter maten så går det andra vägen och man blir mera fisnödig vid ett senare tillfälle. Har ju märkt att jag aldrig är fisnödig numera om jag har dom där raparna. :)Magmunnen kan också vara lite keff så att den inte stänger riktigt. Att det tar så lång tid att bli av med luften (3-4tim) beror på att matsmältningen tar dubbelt så lång tid när man är gravid jämfört med när man inte är gravid samt utrymmet minskar ju längre gången man är. Hon trodde att det skulle gå bort efter graviditeten eftersom jag inte haft det här förut. Om inte så skulle jag uppsöka läkare och få hjälp. Iaf så rekommenderade hon gaviscon... smakar ju bläk-gammal-skolkrita men jag ska köpa den imorrn!

• Lilla Smurfan

Idag har det varit värre än värst... så nu går jag och lägger mig en stund o får se om det går över...

• JohannaNathalie

Hej! Jag har exakt samma! Är det någon som har gått till läkaren för detta och tagit reda på vad det kan vara?

Svar på tråden Luft i halsen...