• chobokid

hur ofta hjälper mor/farföräldrarna till?

Jag blir ibland så ledsen över att varken min mamma eller farföräldrarna visar något EGET initiativ till att passa våra barn. Min mamma bor i ett annat land, så det är svårare på det sättet. Men farföräldrarna bor i Sverige och under 5 år har de passat barnen bara några gånger, max 2 ggr om året och då har vi bett om det. De bor inte jättenära men 20 mil är inte jättelångt bort heller. Jag vet att om vi sa åt dem att passa barnen då skulle de göra det, men jag blir så ledsen över att de själva inte vill eller orkar.
    Ville bara klaga lite. Vi måste nog fixa barnvakt, så vi kan gå på bio eller göra något annat.

• Svar på tråden hur ofta hjälper mor/farföräldrarna till?
  • lövet2

Köra 20 mil för att vara barnvakt så att ni kan gå på bio? Det känns väl som rätt mycket begärt i mina ögon ... {#lang_emotions_undecided}

Här har morföräldrarna alltid ställt upp vid läkarbesök och annat viktigt, så vi har varit fullt nöjda.

• gottegrisen1978

Barnen farmor och mormor bor ca 5 min bilväg från oss men trots det träffar de sina barnbarn sällan, kan ibland gå månader tills de träffas igen. Barnens födelsedagar är inte så jätteviktiga heller tyvärr :(
    Däremor är barnens kusiner högt prioriterade av dem... de lägger ner sin energi på de barnen istället...

Deras mormor och morfar bor ca 45 min bilväg från oss och är betydligt mer engagerade. De finns där för barnen och barnen älskar dem. De ses inte så jätteofta men behöver vi hjälp med barnvakt vet jag att de ställer upp om de kan.

• WPmamman

Mina föräldrar bor 40 mil ifrån och när jag var ensam med dottern så turades de om en gång i månaden (mamma varannan och pappa varannan) att komma till mig ett par dagar för avlastning.
    Sen träffade jag min man så nu kopmmer de 1 gång i kvartalet och vi själva åker till dom  ungefär lika mycket. Mesta stöttningen är genom telefon, pratar nästan varje dag med båda mina föräldrar.
    Nu väntar vi ett gemensamt barn och mina föräldrar har sagt att de hjälper till så mycket som vi vill (om vi vill ha dom boende här{#lang_emotions_tongue_out}). Nya barnets farföräldrar vet jag inte så där får vi se men de bor i samma stad som oss...

• sallybuse
    chobokid skrev 2010-05-18 23:01:15 följande:
    Vilken mormor du är! Jag har faktiskt lovat till mig själv (och det MÅSTE jag komma ihåg) att jag ska hjälpa mina barn så mycket jag kan när jag blir mormor/farmor!
    ja de hoppas jag att du kan.Man har ju bara dom små ett kort tid för dom växer ju så fort.Dom kommer till helgen och ska stanna till söndag Och de är helt underbart.Jag kan inte för mitt liv förstå dom mor/farföräldrar som inte alls bryr sig om sina barnbarn.Men finns ju olika anledningar till de kanske.Men vi har våra så ofta vi kan för vi tycker de är kul och trivs med dom.Och dom trivs att vara här.Nu har jag inte sett dom sen förra veckan och nu börjar jag längta efter dom.
  • ouiouioui

Inte så jättemycket. Både min mamma och mina svärföräldrar bor ca 65 mil från där vi bor så det är ju iofs en bit. Min mamma kommer dock hit och hälsar på kanske varannan månad eftersom hon gärna vill träffa vår dotter. Ibland passar min man och jag då på att gå ut och äta eller gå på bio. Men framför allt tycker jag att det är härligt att dotter får en relation till mormor, hon älskar verkligen "mommo". 

Mina svärföräldrar har dock inte varit och hälsat på på typ 1,5 år. Det märkliga är att min svärmor kan beklaga sig över att hon så sällan träffar dottern och att hon avundas dotterns och mormors relation. Jamen, kom hit då kvinna! De är pensionärer så det är inte så att de är upptagna med jobb och annat. Vi åker och hälsar på dem vid längre ledigheter men de får ju gärna komma hit ibland också. Visst hade det varit skönt med lite extra hjälp ibland men framför allt kan jag tycka att det är synd att dottern inte får någon relation till farföräldrarna eftersom de träffas så sällan. De verkar liksom inte förstå att det krävs viss tid och engagemang för att få en relation, utan verkar tro att det ska komma av sig själv bara för att de är släkt...
  • Verkligen

Sällan.. Jag vill inte ha en massa hjälp eftersom jag inte kan tänka mig att lämna iväg min dotter förrens hon är närmare 2 år. Nu är hon bara 5,5 månader.
    Sen har jag inte morföräldrar till henne. Men jag vet att vill jag ha hjälp så finns svärföräldrarna och det är guld värt..

♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
  • Hertha
    lövet2 skrev 2010-05-18 23:07:05 följande:
    Köra 20 mil för att vara barnvakt så att ni kan gå på bio? Det känns väl som rätt mycket begärt i mina ögon ... Här har morföräldrarna alltid ställt upp vid läkarbesök och annat viktigt, så vi har varit fullt nöjda.
    Varför skulle det vara för mycket begärt?

Har själv oengagerade farföräldrar 10 mil bort och en engagerad mormor 20 mil bort. Tro mig, slösa bort barnvaktstid på korta läkarbesök eller andra administrativa händelser kan man ju inte tvinga ner någon av dem för. Köra 40 mil för det lilla är ju jätteonödigt och verkligen varit för mycket begärt! Sådana besök löses lättare med att barnen antingen får följa med eller någon av oss föräldrar tar ledigt.

Förhoppingsvis vill ju även far- och morföräldrar träffa sina barnbarn några gånger per år iallafall och då är det lättare att det sammanfaller med en helg och de sover över så de slipper köra 20 respektive 40 mil på en dag.
  • lövet2
    Hertha skrev 2010-05-18 23:28:11 följande:
    Varför skulle det vara för mycket begärt? Har själv oengagerade farföräldrar 10 mil bort och en engagerad mormor 20 mil bort. Tro mig, slösa bort barnvaktstid på korta läkarbesök eller andra administrativa händelser kan man ju inte tvinga ner någon av dem för. Köra 40 mil för det lilla är ju jätteonödigt och verkligen varit för mycket begärt! Sådana besök löses lättare med att barnen antingen får följa med eller någon av oss föräldrar tar ledigt. Förhoppingsvis vill ju även far- och morföräldrar träffa sina barnbarn några gånger per år iallafall och då är det lättare att det sammanfaller med en helg och de sover över så de slipper köra 20 respektive 40 mil på en dag.
    Klart att de ska träffa sina barnbarn, men för mig känns det helt främmande att be dem komma för att vara barnvakt i 2 timmar. En helt annan sak om de hälsar på över en helg och att man då kommer överens om att de kan vara barnvakt en stund.

Jag vill att mina föräldrar ska känna att de är välkomna hit för att vi tycker om att ha dem här; inte för att det är bekvämt för oss att få gratis barnvakter ...

• BlommyNess12

Oftare än vi själva vill. Mamma och pappa vill gärna ha vår son över en dag + natt så att vi får rå om oss själva.. Gissar dock att deras egentliga motiv är "så vi får rå om barnbarnet själva.." {#lang_emotions_dreamer}

Hittills har de bara varit barnvakt ett par gånger, men jag har lovat att sonen ska få sova över hos dem, så nu håller de på att prata ihop sig om en bra kväll gärna helg, då båda är lediga. Så vi får väl se!

• Hertha
    lövet2 skrev 2010-05-18 23:36:40 följande:
    Klart att de ska träffa sina barnbarn, men för mig känns det helt främmande att be dem komma för att vara barnvakt i 2 timmar. En helt annan sak om de hälsar på över en helg och att man då kommer överens om att de kan vara barnvakt en stund.Jag vill att mina föräldrar ska känna att de är välkomna hit för att vi tycker om att ha dem här; inte för att det är bekvämt för oss att få gratis barnvakter ...
    Men givetvis är det en överenskommelse där båda parter får ut något av det. Till skillnad från att begära ner dem till läkarbesök kan de ju dessutom själva föreslå dag/helg där det passar dem bäst och sedan får man själv anpassa sig om man vill göra något. Vet att sist vi var på bio tillsammans, maken och jag, såg vi typ Narnia-filmen, inget vi någonsin valt annars men nu var det det enda som gick den helgen min mamma kunde och ville komma.
  • jannike85

vi bor i Italien, så mina föräldrar kan ju inte direkt vara barnvakt åt våran dotter, men mina svärföräldrar ställer upp till 100%, de är bägge pensionärer och är gärna barnvakt åt henne, brukar bli en övernattning i månaden och några timmar i veckan, de träffar henne oftast varje dag.

Svar på tråden hur ofta hjälper mor/farföräldrarna till?