• LinaTed

Aggressiv hund

Nu börjar jag tröttna på våran hund. Eller igentligen har jag tröttnat för längesen men jag har alltid tänkt att med träning blir det bättre.
    Men det blir de inte...

Han har alltid varit aggressiv mot andra hundar. När vi är ute på promenad och möter en hund så kastar han sej emot hunden å gör utfall, skäller å morrar som en galning å visar tänderna. Näe jag tar tag i han för att lugna honom så morrar han åt mej å visar tänderna. Jag försöker trycka ner honom å lägga honom på rygg för att han ska bli underlägsen men de är omöjligt. Han är stark och morrar bara ännu mer åt mej. Han hotar verkligen med att bita mej,och det har han gjort oxå. Så nu för tiden vågar jag knappt röra han när han får sina anfall för jag är rädd att bli biten igen. Det är inge nafs vi snackar om då alltså, utan ett riktigt bett. Sist gick det hål och jag fick ett sjujävla blåmärke. Då tog jag inte ens tag i han utan ryckte bara till i kopplet.

Han är inte alltid så... vissa gånger kan de gå bra när vi möter en hund, tex småhundar kan gå bra. Men stora hundar funkar inte. Han biter mej ju såklart inte hela tiden heller för då skulle vi ju såklart inte ha honom kvar, men det har hänt 2-3 gånger iaf och det är 2-3 gånger för mycket.

Idag fick vi besök av nåra med hund, vi släppte ihop dom för att dom skulle få bekanta sej. Det brukar gå bättre när han och den andra hunden är lösa. Det gick bra först, men han morrade en hel del å reste ragg. Efter nån timme trodde vi att de va lugnt med då small de å dom började slåss, de va då MIN hund som började.

Den andra hunden visade inte alls nå intresse för att bråka eller så men min hund verkligen tigger om stryk.

Och så en till sak... Han gör utfall mot cyklande och springande människor.... ibland... inte jämt men ibland, nåra gånger har de hänt. Tex förra sommaren när vi satt ute. Han satt fast, trodde jag, men tydligen så hade kopplet lossnat. Då kommer min granne förbi cyklande och då får han ett anfall å bara kutar rakt ut mot cykeln och börjar jaga min granne, morrar å visar tänder.

Idag va vi ute men honom, min sambo höll kopplet, vi satt på en gräsmatta å hunden låg å vilade, så kom en kille joggande förbi å hunden reste sej direkt å stack. Min sambo hann inte reagera så han tappade ju kopplet å hunden efter killen, skällande å morrande och hoppade å högg mot hans ben. Han högg inte killen nu men han högg lixom i luften.

Vad fan är de för fel på våran hund!?!?! Vad ska vi göra? Vi kan inte ha de så här.
    Han är 6 år gammal och vi har haft honom sen han va valp.

Vi har verkligen försökt vänja han vid andra hundar, vi har verkligen tränat, men de hjälper inte.

♥Emilia 090321 ♥ ♥ Bebis nr 2 påväg, BF 101026♥
  • Svar på tråden Aggressiv hund
  • VIldamary

Ett bra tips, eftersom du har en jakthundsras i din blandis som behöver mycket motion är att cykla. Jobbar din sambo dag? Då kanske han kan ge hunden en cykeltur varannan dag, det är bra konditionsträning och tar bort extra överskottsenergi. Att han gör utfall kanske har med överskottsenergi lite att göra? Det är bra att kastrera honom också.  Även mentalträning är viktigt, försök komma ut en gång i månaden och lägg spår. Även om ni har barn kanske ni kan ta en eller två timmar i månaden för att träna hunden. Söka godis inne är bra hjärngympa, en godisboll är också bra underhållning. Träna att låta hunden att vänta på att ta en godis, börja med tio sekunder och utöka tiden. När ni bemästrat det kan ni öka svårighetsgraden och ha hunden att sitta i ett rum och stäng sedan dörren. När du öppnar dörren säger du varsågod. Min hund blir jätte trött av sådana övningar då de kräver viljeansträngning till tusen för min godis älskande hund.

Ett bra tips är att ta hjälp av en privat tränare för att komma till bukt med era problem. Gärna en som anpassar metod efter hunden då det inte passar för alla hundar med mjuka metoder eller hårda metoder. Lycka till!   

• VIldamary

Ett bra tips för dig när du är ute och går med barnvagn tills ni har fått bukt på problemen är att använda nosgrimma. Inte som permanent lösning men till ni fått bukt med problemen. Hunden kan inte dra mycket då och du slipper rycka i halbandet och kopplet mycket

• Umeåtjej22
    LinaTed skrev 2010-05-23 13:52:27 följande:
    Jag ska nog klargöra nåra saker... vi trycker inte ner honom varje gång. Har absolut inte gjort så i 6 år utan bara nån enstaka gång. jag har sett på olika hundprogramm att de har gjort så och såklart trott att vi gjort rätt... men tydligen inte. Trodde att hunden blev underlägsen då? För nu är de ju helt klart att han tror att det är han som är kung i huset å bestämmer....

Och som ni säger så, ja, han är väl säkert väldigt osäker. Men varför?
    Min sambo kan bli spänd på promenader om de kommer en hund, men jag är helt avslappnad å lugn. Jag brukar inte bry mej utan bara vara som vanligt å bara gå, oftast går de bra, men min sambo, eller min svärmor brukar tex börja dra i kopplet och svärmor säger alltid åhhh titta vilken fin vovve...bla bla... å då blir han tokig!!! Jag har sagt åt dom att låsas som ingenting å bara gå som vanligt, inte dra i kopplet å inte säga nånting, men dom lyssnar inte. Det går ju bra när jag gör så, så då borde de väl funka för dom med?

ibland får han ju sina anfall ändå.. och det är klart att jag blir arg då. jag har inge tålamod nu för tiden när jag är gravid plus att jag alltid har min dotter med i vagnen så det är inte lätt att hålla reda på en rasande hund plus en vagn. Inte kan jag stanna å parkera vagnen heller för då blir han ju ännu mer rasande, vi måste gå förbi fort så den andra hunden försvinner å de är inte lätt med en vagn i ena handen å en hund som kastar sej ut å flyger i luften i den andra...

Det är en mellanstor hund, en blandras mellan beagle å tibetansk spaniel. Inte stor men inte jätte liten heller. Han är stark som en oxe. Väldigt kompakt med massa muskler.

Ni undrar hur vi tränar... ja nu tränar vi ju inget speciellt utan bara på att han ska vänja sej och bli bättre på att träffa andra hundar.
    Vi har gått lydnadskurs med honom och förut en valpkurs. Han har fått prova på agility och spår oxå. Spår var han väldigt duktig på och gillade det. Men som sagt eftersom vi har barn nu och min sambo jobbar hela tiden så blir de inte mycke tid över till sånt just nu.

Han är mycket ute på landet hos min svärmor. Hon har en stoooooooor gård med massa mark, massa ängar å åkrar som han springer lös på. Han är där väldigt ofta så visst gör han av med sin energi.
    När han är hemma så går vi promenad minst 4 gånger om dagen och då ungefär 20 min åt gången, en av promenaderna brukar bli lite längre, upp mot en timme, plus att han får vara mycket lös på gården oxå. Ibland på kvällen eller så kan de bli en snabbis bara.

Han är ju väldigt lugn å snäll annars
    Vi har en väldigt dominant tik som för det mesta inte bryr sig om andra hundar. Men det finns en hund i området som lyckas reta upp henne. Då gör hon också utfall.

Tänkte kommentera det där med att "trycka ner" hunden. Jag tror att det är viktigt att kunna se vilken situation det handlar om. Är hunden osäker och rädd blir det självklart inte bättre av att lägga ner hunden, och i vissa situationer ska man försöka jobba med avledning och beröm för det positiva. Vi har fått lägga ner vår hund ett flertal gånger. Vi skaffade henne som treåring och då var hon inte van katter. Vi har 3 katter sedan förut. Varje gång hon såg katterna gick hon in i ett jaktstadie. Hon förstod inte att dom var en del av flocken så hon flög på dem flera gånger. Hon började även att söka upp katterna och har tre gånger fått tag i dem. Som tur var så har ingen blivit allvarligt skadad. Vi försökte med avledning, att säga nej men det gick inte att bryta henne.

Tillslut började vi lägga ner henne så fort hon blev spänd och försökte någonting eller for efter en katt och det har fungerat för oss. Hon är inte rädd för oss men hon har förstått att hon måste respektera katterna och nu var det flera månader sedan någonting hände. Hon har insett att det blir konsekvenser av att jaga katterna och vi har markerat på det starkaste sättet eftersom att det är så pass viktigt och det har verkligen gått in. Just nu är det vapenvila mellan katt och hund. Katterna kan t.o.m ligga i vår säng när hon ligger nedanför och det kunde jag aldrig drömma om. Hon får väldigt mycket beröm när hon till exempel ser en katt och går undan för den :)
  • EmmyWahnberg

Alltså det här med att lägga ner hunden på rygg försökte jag också med min osäkra/aggresiva han hund att göra, men det är som att hälla bensin på en eld och har vetenskapligt blivit bevisat att det är emot deras naturliga betéenden. Så sluta med det på en gång! Att han morrar åt dig när du gör det är för att när han är i sitt essä och är så arg och osäker som han kan bli så får du honom att bli osäker på dig med, och det vill du INTE.

Jag har en omplacering sen 11 månader tillbaka, som hade ett han hunds agg i början och gjorde utfall mot alla han hundar samt väldigt osäkra tikar.

Jag började med att ta min hund till WP träningar, bara vänja honom vid andra hundar. Visst vart det morr i början men när han fick börja jobba så vart det annat. I varje hund möte ute så satte jag honom ner, med rumpan emot den som gick förbi, ställde mig över och lät honom inte stirra, utan nosa lite. Nu pratar vi en han hund som vart rabiat mot hundar i hundmöten.

Jag träffade ALLA mina kompisar med han hundar och försökte låta honom komma in i sitt agg så jag kunde lära honom att ändra sin sinnes stämning i situationen, jag ville lära honom att "lugna dig, jag skyddar dig". Han var van att bara göra utfall när han mötte hundar, han ställde sig i pose, drog fram öronen och stirrade, något jag aldrig tillåter längre. Jag säger till honom redan 50 meter ifrån att sluta stirra eller dra fram öronen.

Sen måste du försöka rannsaka dig själv. Jag märker att ju mer stressad eller upptagen jag är inuti, ju mer osäker och "arg" blir min hund. Nu säger jag ordet ARG, för det är allt det är. De finns ingen sjukdom som heter aggressivitet, det är ett humör som hunden har lärt sig att dra fram i situationer där den känner sig hotat eller tvingad att "skydda" sitt område eller sin sak. Många han hundar känner mer instinktivt att försvara "sin flock" när man är ute och går för att dem producerar väldigt mycket testosteron. Men jag tror att i 90% av fallen handlar det om vad dem är vana vid och vilken förare dem har.

Jag vill bara säga att min hund var två år när han kom till mig med sina svåra aggressioner, det har tagit ett år med hård träning och det går galant att möta hundar nu. Det här med att "leka" med andra hundar är inte något man ska skynda på förrän dem är bekväma både med dig och med sig själva. Att släppa ihop hundar inomhus där en av hundarna är osäker skapar bara en obalans mellan hundarna och det slutar illa.

Maila mig om du har frågor om hur jag gjorde :) Eftersom jag har varit i din sits!      

• Klar

Man läser hit och ditt att hundar har gett sig på barn och bett de på kinden,händer och ansiktet.
    Många barn ha fått alvariga,och hemska minnen.
    Jag själv blev bitten,när jag var barn,och jag minns fortfarnade,

Det är så hemsk,att barn,och människor bli drabbad av sådana hemska händelsen.

Därför,jag tycker att det är som de flesta länder,kamp hundar,och agressiva hundar ska förbjudas i samhället.

• mastiffa
    hmcc skrev 2010-08-10 11:33:22 följande:
    "ring, ring"
    "vem där?"
    "Det är 70-talet, vi vill ha våra metoder tillbaka"

Oh kära nån, du behöver en kurs innan du knäcker din (och andras hundar)

Detta är det ingen vettig människa som gör längre.

På 70-talet gjorde man detta då man inte fattade bättre.
    hahaha,den var braSkrattande
  • josu

Usch ts, förstår att det måste vara jobbigt och du ska så klart inte behöva ha det såhär. Många verkar ha problem med just hundmöten och det finns massor av olika sätt att hantera problemet.

En del lägger eller sätter hunden på lagom avstånd och lägger en godis framför hunden. Tanken är att avleda och ge hunden en annan uppgift än att vara förbannad på den mötande hunden.
    Man kan också skvallerträna, du kan googla det. Om du lyckas får du en hund som tittar på dig vid hundmöten.
    En del tillrättavisar hunden och använder negativ förstärkning, något som många idag tycker är ganska omodernt.
    Vi har använt klicker vid hundmöten och haft framgång med det, men då har vår hund aldrig visat ilska eller rädsla.

Som många skriver kan en del av lösningen vara aktivering som höjer självförtroendet, och förbättrar er kontakt. Att gå en kurs eller ta hjälp av ett proffs kan också vara en lösning. Jag tror att ni kan arbeta bort det, men om jag var er skulle jag börja med att ge min hund en "paus". Inled med att under en period helt undvika hundmöten, när ni ser en hund byt riktning. Försök få lite distans till problemet, hitta sedan en metod och använd denna konsekvent, jag förespråkar vamt metoder som bygger på posetiv förstärkning.              

• medhjälparen

Ett par grannar har varsin rottweiler. Hundarna verkar osäkra/aggressiva, och skäller/gör utfall mot andra hundar, och människor. En bekant såg när en av hundarna gjorde utfall mot en liten flicka och killen (som ser ut som en pundare) slog den med knytnäven. Hört vid andra tillfällen hur han gör nåt med hunden så den ylar till. Tjejen orkar knappt hålla i sin när den börjar dra om det kommer annan hund.

• Dexter dot com
    medhjälparen skrev 2016-06-18 09:22:06 följande:

Ett par grannar har varsin rottweiler. Hundarna verkar osäkra/aggressiva, och skäller/gör utfall mot andra hundar, och människor. En bekant såg när en av hundarna gjorde utfall mot en liten flicka och killen (som ser ut som en pundare) slog den med knytnäven. Hört vid andra tillfällen hur han gör nåt med hunden så den ylar till. Tjejen orkar knappt hålla i sin när den börjar dra om det kommer annan hund.

Misstänker du att ägaren misshandlas sina hundar måste du ju naturligtvis anmäla dom till länsstyrelsen.
Svar på tråden Aggressiv hund