• Namaste72

Syskon?

Ni som adopterat syskon till ert första a-barn, hur länge var ni hemma innan ni startade nästa utredning?

Lite nyfiken eftersom det verkar skilja en del mellan kommunerna vad de anser vara tillräckligt lång tid...

Skriv gärna också hur gammalt ert barn var när ni påbörjade nästa utredning, eftersom jag förstått att första a-barnets ålder spelar in (då man ska se om det anknytit ordentligt osv)

Jag behöver nämligen en del goda argument då vår kommun anser att 2 år är lagom innan man ens får starta =en EVIGHET om man dessutom lägger till väntetiden i utlandet.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Syskon?
  • Krickita

I vår kommun så vill dom att man är hemma ett år. Men för oss lutar det åt att vi påbörjar utredningen runt sonens treårsdag, då har han varit hemma 2 1/2 år. För oss är det sonens ålder som styr, vi tycker det kan vara lagom att bli storebror när han är runt fyra.

Sen får vi se hur det går med kötider osv *suck* Etiopien kön står ju helt still just nu.... Så vi har börjat titta på landbyte (till Kenya el Kina-SN) Och håller tummarna för att det dyker upp nya länder osv... Samtidigt blir vi ju inte yngre, och inte våra föräldrar heller.

Så vi kör på inom ett år eller två, och ser vad som händer. Sen tycker jag nog att vi börjar bli för gamla.... (då är vi 45-46, nånstans där tycker jag gränsen går)

Vinkevink

• vem vet
    Krickita skrev 2010-05-24 09:50:31 följande:
    ... Sen får vi se hur det går med kötider osv *suck* Etiopien kön står ju helt still just nu.... Så vi har börjat titta på landbyte (till Kenya el Kina-SN) Och håller tummarna för att det dyker upp nya länder osv... Samtidigt blir vi ju inte yngre, och inte våra föräldrar heller. Så vi kör på inom ett år eller två, och ser vad som händer. Sen tycker jag nog att vi börjar bli för gamla.... (då är vi 45-46, nånstans där tycker jag gränsen går)Vinkevink
    Men Etiopienkön står väl inte helt still just nu? Jag tycker att den ser ut att ha minskat på sista tiden. De som står i tur att starta upp nu har stått i kö sedan tidigt 2007, alltså knappt 3,5 år, och tidigare var det väl ungefär 4 år som krävdes?
  • Ethi

Sant! För första gången börjar det faktiskt ljusna riktigt ordentligt i kön och som det ser ut precis nu skulle vi (och Krickita, för vi har väl typ samma anmälningsnummer? Aug -08) till och med hamna på lite under 3,5 år i sverigekön! Och det har kommit barnbesked i år, så det rör på sig... Men den största anledningen till att kön äntligen börjat släppa är att folk helt enkelt har hoppat av den. 

Fast då ska man till det lägga till också en väntan i landet på 1 år, så det blir ändå en LÅNG väntan om man ligger på gränsen när det gäller åldern Man bör nog räkna med att man måste fixa totalt tre år från och med nu. Visst kan under hända men... Jag skulle absolut inte våga ta risken att vänta mig ut från alla möjligheter till syskon bara för att jag råkar vara kär i Etiopien som land...

• Krickita

Jamen KOLLA! Det har försvunnit en tjock bunt med 2006:or, dom har nog fått skicka. Och vi är ju inte på G förrän om ca 1 1/2 år. Dessutom har det ju blivit ändrade regler med längre vistelsetid i Etiopien (typ 4-6 v mot tidigare 1v), förhoppningsvis skrämmer det bort några, hahhha.

Och längre väntetider är ca 4 år är nog inte realistiskt för par, sen börjar man nog hitta alternativ. Kina ändrade ju sina regler 2007, och när den *puckeln* av ansökningar är avklarad, så kommer Kina flyta på ett annat sätt. Dessutom misstänker jag att organisationerna håller på som tusan med nya kontakter/länder, och jag kan sätta en slant på afrika (vilket passar oss bra)

Så, håll tummarna!

• Krickita

Hej Ethi
    Vi har absolut inte låst oss vi Etiopien, utan det som styr just nu är att vi tycker sonen är för liten. Tidigare hade vi nån galen plan om att inte starta hemutredningen förrän vi köat fram i Etiopien kön, men jag inser ju att det spricker Men, ett afrikanskt land är nog ett måste, när jag tänker efter.

Så, nu är det lille prinsen som styr. Men han har precis slutat med blöjor och pratar som tusan, så det finns hopp om livet. Så vi är absolut på G. Först tänkte jag att vi skulle sätta igång utredningen när han fyllt tre (jan -11), men just nu känns det som att det blir tidigare. Kanske redan till hösten....

Visst är det så att vi har samma ködatum!

• Hej och Hopp

Hej!
    Vill bara tipsa om att BFA håller på att starta upp i Burundi. Kan kanske vara värt att köa även där...

MIA har 2009-10-14 beslutat att ge BFA-A auktorisation för Burundi. Ackreditering söks just nu hos myndigheterna i landet. Vi vet inte hur lång tid detta tar. Kraven på sökande kommer att vara:

- 5 års äktenskap

- Sökande skall vara minst 30 år

- Ensamstående accepteras inte

- Medgivande som lägst 0-12 månader

• mammamys06

vi kollade upp möjligheten att starta upp igen och det var 1 år efter man kommit hem som gällde i Mölndals Kommun.

Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • Krickita

Tack hej och hopp! Men jag hade koll på Burundi, heeeeheee. Har haft en blankett utskriven i evigheter och betsämde precis idag mig för att fylla i den.

Spännade!

• Hej och Hopp

Kul!
    Jag är nästan säker på att representanter från Burundi kommer till sommarträffen i juni och att man då hoppas kunna ge lite mer information...
    Skicka in lappen nu också!

• Namaste72

Hej Hopp: Kommer du till Karlstad? Då ses vi där

{ Mamma till världens finaste dotter }
Svar på tråden Syskon?