• frupoulsen

ska barnet få leva egentligen?

om ett barn födds för tidigt tex före vecka 30 , ska man göra allt för att det barnet ska överleva då?

om mitt barn föddes så tidigt skulle jag självklart vilja att läkarna gjorde allt som stod i deras makt för att rädda henne/honom , MEN

är det rätt , att rädda livet på någon som utan dagens sjukvård inte skulle klara sej själv , som kan drabbas av en massa olika komplikationer , både då och senare i livet.

så min fråga är inte om du som mamma eller pappa skulle vilja rädda ditt barn , det är ju självklart , utan om det verkligen är rätt?

anledningen till detta är att ett sjukt barn oftast får sjuka barn osv , människor har faktiskt blivit mer och mer känsliga mot allt möjligt , jag menar inte att detta är orsaken , men det kan vara en av dom.

jag tycker inte detta egentligen är rätt , att man ska kunna överleva när det inte sker naturligt eftersom man kan få verkliga komplikationer av det.

vad tycker ni ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-28 20:25
    ok eftersom jag tydligen uttryckt mej fel i texten så ska jag skriva hur jag menade så ingen mer tror jag vill döda alla tidigt födda.

jag undrar om det är rätt att hjälpa barn som födds och man VET med 1oo% att detta barn inte kommer f chansen till ett normalt liv.

är det rätt mot barnet att rädda det livet?

att föräldrarna vill och så det är ju självklart , skulle själv rädda mitt barn vilket skick det än skulle bli i sen.

men är det verkligen rätt , det är det jag menar inte om man ska ...och än en gång detta är barn som man VET kommer få ett jävla piss liv.

alltså sitta i rullstol och inte kunna komunicera , skulle kunna dö i dag eller om ett år , kan inte äta eller göra nåt själv.

det är den egentliga frågan , inte om man ska rädda för tidigt födda ,det är ju en självklarhet

det är det jag menar med onaturligt , om man får ett sådant liv istället för att dö.

• Svar på tråden ska barnet få leva egentligen?
  • Matillin

Problemet ts är ju att man inte kan veta till 100% om flickan som föds i vecka 29 kommer få men efteråt eller ej.
    Och lite sämre intelligens är heller kanske inget stort handikapp?
    Många för tidigt födda barn har ju nämligen lite sämre iq men det är ju inget man behöver lida av alls.

• liag
    frupoulsen skrev 2010-05-29 13:15:07 följande:
    nu tycker jag faktiskt att jag skrev vad jag menade , ett barn som kommer leva som ett kolli , inte ett som kommer få downsyndrom min dotter är född för tidigt och jag har en morbror som har downsyndrom , min bästa väns bror har andra funktions hinder , nej jag menar inte sånna , utan som jag nu skrivit.
    Men vad är för dig inte normalt?
    Är det verkligen det som du skrivit:
    "och än en gång detta är barn som man VET kommer få ett jävla piss liv.
    alltså sitta i rullstol och inte kunna komunicera , skulle kunna dö i dag eller om ett år , kan inte äta eller göra nåt själv."

Om det är så undrar jag hur ska sjukvården kunna se att en person kommer leva på de viset?
    Hur tar sjukvården ställning till detta?
    Vissa kontroller görs redan idag innan alla insatser sätts in på för tidigt födda barn. Så alltså undrar jag vad är det som ska göras inom sjukvården för att se till att endast de som får ett "normalt" liv "överlever?
  • OoSOLINoO

Vad är definitionen på ett "normalt liv" eller ett "normalt barn"? Vem ska dra gränsen för när man inte ska sätta in alla tänkbara resurser? Min son föddes 2veckor efter BF men behövde ändå hjälp att få igång ex andningen. Skulle man då inte hjälpt honom då han inte fixade det själv naturligt? Ska "survival of the fittest" gälla så borde man isåfall inte göra akutakejsarsnitt på de kvinnor vars barn "krashar" under förlossningsarbetet.

• ETSS
    frupoulsen skrev 2010-05-27 14:57:52 följande:
    om ett barn födds för tidigt tex före vecka 30 , ska man göra allt för att det barnet ska överleva då? om mitt barn föddes så tidigt skulle jag självklart vilja att läkarna gjorde allt som stod i deras makt för att rädda henne/honom , MEN är det rätt , att rädda livet på någon som utan dagens sjukvård inte skulle klara sej själv , som kan drabbas av en massa olika komplikationer , både då och senare i livet. så min fråga är inte om du som mamma eller pappa skulle vilja rädda ditt barn , det är ju självklart , utan om det verkligen är rätt? anledningen till detta är att ett sjukt barn oftast får sjuka barn osv , människor har faktiskt blivit mer och mer känsliga mot allt möjligt , jag menar inte att detta är orsaken , men det kan vara en av dom. jag tycker inte detta egentligen är rätt , att man ska kunna överleva när det inte sker naturligt eftersom man kan få verkliga komplikationer av det. vad tycker ni ? TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-28 20:25 ok eftersom jag tydligen uttryckt mej fel i texten så ska jag skriva hur jag menade så ingen mer tror jag vill döda alla tidigt födda. jag undrar om det är rätt att hjälpa barn som födds och man VET med 1oo% att detta barn inte kommer f chansen till ett normalt liv. är det rätt mot barnet att rädda det livet? att föräldrarna vill och så det är ju självklart , skulle själv rädda mitt barn vilket skick det än skulle bli i sen. men är det verkligen rätt , det är det jag menar inte om man ska ...och än en gång detta är barn som man VET kommer få ett jävla piss liv. alltså sitta i rullstol och inte kunna komunicera , skulle kunna dö i dag eller om ett år , kan inte äta eller göra nåt själv. det är den egentliga frågan , inte om man ska rädda för tidigt födda ,det är ju en självklarhet det är det jag menar med onaturligt , om man får ett sådant liv istället för att dö.
    När det tillverkas rullatorer för prematurer som behöver dem i den ålder då de ska lära sig gå (vilket dessa barn inte kommer att göra), kan man fråga sig om det ens ska gå att rädda alla.
    Men det verkar som vi lever med en naiv världsbild att självklart är det så?
  • Monki
    frupoulsen skrev 2010-05-29 13:15:07 följande:
    nu tycker jag faktiskt att jag skrev vad jag menade , ett barn som kommer leva som ett kolli , inte ett som kommer få downsyndrom min dotter är född för tidigt och jag har en morbror som har downsyndrom , min bästa väns bror har andra funktions hinder , nej jag menar inte sånna , utan som jag nu skrivit.
    Definiera kolli.

Är det att dom inte kan prata? Dom kan kommunicera på annat sätt. Att dom inte kan gå? Rullstol och andra hjälpmedel hjälper dom. Att dom inte klarar sig själva? Dom har vårdare/personliga assistenter som hjälper med det dom inte kan.

Jag arbetar bla på ett särskilt boende för barn och ungomar, LSS. Jag håller inte med att dom är kolli, men i utomstående personers ögon som inte ser det dom KAN framstår dom säkert som det.

Återigen definera kolli.
    Mamma till tre pojkar -02, -04 & -07 + bf 26/10.
  • liag
    ETSS skrev 2010-05-29 14:52:00 följande:
    När det tillverkas rullatorer för prematurer som behöver dem i den ålder då de ska lära sig gå (vilket dessa barn inte kommer att göra), kan man fråga sig om det ens ska gå att rädda alla.
    Tillverkas det verkligen sådana för prematurer?
  • Jag bryr mig inte vad ni tycker
    ETSS skrev 2010-05-29 14:52:00 följande:
    När det tillverkas rullatorer för prematurer som behöver dem i den ålder då de ska lära sig gå (vilket dessa barn inte kommer att göra), kan man fråga sig om det ens ska gå att rädda alla. Men det verkar som vi lever med en naiv världsbild att självklart är det så?
    Haha vad har du fått det i från. Måste fråga min sons barnläkare om han måste ha en rullator i stället för en gåvagn eller han behöver inte heller gå runt bordet eller hålla i mig och pappa då han går. Nej rullator ska det visst vara.
    Vilken värld lever du i egentligen?
  • frupoulsen
    OoSOLINoO skrev 2010-05-29 14:38:55 följande:
    Vad är definitionen på ett "normalt liv" eller ett "normalt barn"? Vem ska dra gränsen för när man inte ska sätta in alla tänkbara resurser? Min son föddes 2veckor efter BF men behövde ändå hjälp att få igång ex andningen. Skulle man då inte hjälpt honom då han inte fixade det själv naturligt? Ska "survival of the fittest" gälla så borde man isåfall inte göra akutakejsarsnitt på de kvinnor vars barn "krashar" under förlossningsarbetet.
    det är väll klart man ska hjälpa dom , jag utgår ifrån att man VET att detta barn kommer bli ett sk kolli , alltså inte kunna leva ett naturligt liv.

vad jag menar med naturligt liv är att detta barn ska kunna använda något av sinna sinnen , alltså det handlar inte enbart om barn som "bara" är döva , blinda , inte kan gå , inte kan kommunicera , inte kan läsa , har dålig balans , mm.

utan barn som kommer få alla dessa komplikationer , kombinerade , inte bara en sak eller ett fuktions hinder.

jag vet att man kanskealdrig kan veta men nu utgår jag ifrån att man får just det beskedet , att läkarna vet att detta kommer hända om dom håller barnet vid liv , inte att det kanske blir döv eller kanske får sitta i rullstol eller vad dte nu kan vara.

och ja självklart behöver man inte vara för tidigt född  , men vad jag har hört är det ju en ökad risk för att det skulle kunna inträffa , jag tycker ju samma sak om det är ett barn som födds fullgånget som kan få ALLA dessa komplikationer.

åter igen , det handlar inte om en eller ett par olika handikapp utan många och svåra.

för mej är det inte naturligt eller kanske skulle formelera om det till humant.

och du som skrev att jag ändrar mej i ts , nej jag förklarade bara på ett bättre sätt eftersom alla missuppfattade vad jag egentligen menade.

så nu försökte jag skriva på ett bättre sätt , men det verkar inte funka det heller
  • ETSS
    liag skrev 2010-05-29 15:15:16 följande:
    Tillverkas det verkligen sådana för prematurer?
    Jajamensan.
  • ETSS
    Jag bryr mig inte vad ni tycker skrev 2010-05-29 15:48:14 följande:
    Haha vad har du fått det i från. Måste fråga min sons barnläkare om han måste ha en rullator i stället för en gåvagn eller han behöver inte heller gå runt bordet eller hålla i mig och pappa då han går. Nej rullator ska det visst vara. Vilken värld lever du i egentligen?
    De gör det i staterna, och även om det är lite vrickat där, är det ändå en del av världen.
  • ETSS
    Jag bryr mig inte vad ni tycker skrev 2010-05-29 15:48:14 följande:
    Haha vad har du fått det i från. Måste fråga min sons barnläkare om han måste ha en rullator i stället för en gåvagn eller han behöver inte heller gå runt bordet eller hålla i mig och pappa då han går. Nej rullator ska det visst vara. Vilken värld lever du i egentligen?
    Världen är större än Sverige.
  • liag
    ETSS skrev 2010-05-29 16:35:47 följande:
    Jajamensan.
    och varför tillverkas de endast för prematurbarn? Jag trodde dessa tillverkades i barnstorlekar till alla barn som var i behov av en rullator.
  • ETSS
    liag skrev 2010-05-29 20:16:05 följande:
    och varför tillverkas de endast för prematurbarn? Jag trodde dessa tillverkades i barnstorlekar till alla barn som var i behov av en rullator.
    Det vet jag inte.
  • liag
    ETSS skrev 2010-05-30 08:33:32 följande:
    Det vet jag inte.
    Varför jag undrar är att jag vet flera som ej är prematurer som använder sig av sådana och dess är inte gjorda endast för deras handikapp.
    Men om du kan så skulle de vara roligt att veta vilket land du pratar om och också en länk som man kan läsa.
    För mig låter det som slöseri med pengar och resurser att göra rullatorer för endast en grupp av handikapp när andra handikapp kan behöva dessa också.
  • gosnosens mamma

Knepig tråd det här! Varför skulle man inte rädda ett barn som föds! Ett barn som föds ex 3 månader förtidigt behöver inte få ett endaste men av sin tidiga födsel Min son mådde förhållandevist bra när han föddes! Om han då skulle ha fått en hjärnblödning efter en vecka, skulle man då lägga ner all vård då menar ni!? Bara för att det skulle kunna innebära att han skulle bli handikappad?! Nu fick han tack och lov inte någon, däremot fick han en livshotande infektion efter 9 dagar som gjorde att han inte kunde andas. Han fick läggas i respirator och fick en mängd mediciner. Idag nästan 15 månader senare mår han hur bra som helst. Förutom astma då, men det har jag också! Ja just det, han kom 13 veckor och 2 dagar förtidigt! :)

Rullator för prematur var nog något av det "roligaste" jag läst på länge! Varför i hela fridens namn skulle de behöva de!?

De lär sig att gå som alla andra barn, alltså när de är mogna för det! Förutsatt att de inte har något handikapp, fast det finns det ju fullgågna barn som också har!

• Mamsis

Jag kan ha svarat förut i denna tråd..

Jag jobbar på en skola för döva/hörselskadade eller dövblindfödda barn med flerhandikapp och livsglädjen hos de barnen går inte att ta miste på så, JA det är rätt att göra allt man kan för att få alla barn att överleva.

• ETSS
    liag skrev 2010-05-30 10:39:54 följande:
    Varför jag undrar är att jag vet flera som ej är prematurer som använder sig av sådana och dess är inte gjorda endast för deras handikapp. Men om du kan så skulle de vara roligt att veta vilket land du pratar om och också en länk som man kan läsa. För mig låter det som slöseri med pengar och resurser att göra rullatorer för endast en grupp av handikapp när andra handikapp kan behöva dessa också.
    Man kan ju tycka det ja. Jag ska ta och kolla upp det, landet är Amerika, såg det på något TV program för några år sedan. Om du inte får någon länk från mig, är det för att jag inte hittat någon :)
  • southernbelle

Mina kusiner är födda i v28 och detta var 18 år sedan på Umeå sjukhus. Ena tvillingen klarade sig inte men den andra är idag MVG i varje ämne student, spelar hockey på väldigt hög nivå (han är super stort byggd) och är typ ett musikaliskt snille (ivarjefall i mina ögon) så personligen tycker jag alla barn som föds tidigt är värda en chans då man inte vet hur utgången blir i många fall. Det såg väldig mörkt ut för honom i många månader men han växte ifatt och är som sagt ett underbarn mer eller mindre

Svar på tråden ska barnet få leva egentligen?