EGV billigar än AVA, varför?
Hej,
När jag jämför AVA och EGV i Riga så verkar det skilja mycket i pris, eller?
Någon som har erfarenhet av båda klinikerna och kan säga varför.
Lottis
Hej,
När jag jämför AVA och EGV i Riga så verkar det skilja mycket i pris, eller?
Någon som har erfarenhet av båda klinikerna och kan säga varför.
Lottis
isisisis; tack för svaren!
Hej,
Att göra PGD om man gör ÄD med friska ägg är lite overkill, PGD görs om det är någon av parterna som har något genetiskt annars så görs inte PGD.
Bette
Efter vad jag vet kollar man inte donatorn för genetiska sjukdomar, utan för normala kromosomuppsättningar. Resten litar man på vad donatorn säger. Barnet kan ärva sjukdomar från donatorns/makensfamilj utan att dem själva drabbas av. Jag tror att viss risk finns oavsett vad man kollar. Med PGD kan man andas ut när det gäller kromosomfel. Samtidigt kan man riskera skada embryon.
Som alltid måste man väga SJÄLV risker mot fördelar...
Först måste jag säga att jag endast har erfarenhet av Ava i Riga, men den erfarenheten är god. Jag har efter tre försök nu en 11-månader gammal son. Vi gjorde alla försök på Ava med hjälp av Jaroslav Lakutin - och det är mest på grund av den goda personkemin mellan Jaroslav och oss som vi valde att stanna kvar där. Då ska man ta med i beräkningen att vi fick börja om från början alla tre gångerna eftersom de första två "endast" producerade två ägg vardera. Vi valde att sätta in båda varje gång, men det blev tyvärr inget. Den tredje gången - då vi alltså började om igen med en ny donator - blev det äntligen jackpot. Det betyder att våra försök kostat 3 x 65.000 exkl. resa, hotell, etc. Den här gången har vi också ägg över, så ska vi göra syskonförsök blir det också hos Ava.
Vi hade läst väldigt mycket gott om EGV och även om en klinik på Kreta. Men för oss blev den personliga kontakten med Jaroslav avgörande. Vi är också bekväma av oss (det måste erkännas) och kände att med allt annat att tänka på runt försöken så skulle det vara så enkelt och trivsamt som möjligt att ta sig till kliniken. Vidare rekommenderades kliniken av vår IVF-läkare i Stockholm - och även med henne hade vi bra kontakt, så vi valde att lita på hennes omdöme. I övrigt är Ava rent, snyggt och proffsigt - annars hade jag blivit fundersam.
Jag är medveten om att vi hade kunnat komma undan mycket billigare men det är inte något som jag lider av idag - nu har vi ju vårt efterlängtade barn. Om jag har något tips så är det att man ska gå på sin känsla. Får du ett bra intryck av en klinik och de svarar snabbt och bra på dina första frågor, då är det värt att göra ett besök där för att träffa den läkare som ska göra insättningen. Om du sedan känner att han eller hon kan hjälpa dig att slappna av när det väl blir dags - ja, då ska du köra på det.
Hej Alla!
Så här kan vi inte ha det på den här tråden. Här ska vi peppa varandra, ge tips och råd.
Alla har vi olika erfarenheter,goda och dåliga,. Och låt så vara!!!!!!!
"villsågärna38" om mediciner på AVA kontra EGV så ingår inte mediciner på AVA utan du får betala för dem fast du får medicinerna på AVA kliniken. På EGV säger de till dig vad din doktor i sverige ska skriva ut åt dig,sen får du hämta ut dem själv på apoteket.
I slutändan blir det nog samma pris skull jag tro. Så vilket du än gör så får man betala för medicinerna.
Så ni till Alla igen! Ha en fin sommardag och njut av sommaren.
Kram till Er Alla
Asol
Det här var en halvgrinig tråd och vid det här laget gammal men jag tar risken och lyfter den igen p g a Tjeckien .Hoppas det är ok.
Varför är det inte Prag som gäller i Tjeckien? Dyrare p g a storstad? Nåt annat? Fann ju en där som jag tyckte verkade himla kompetenta men hoppla vad dyra de var!
Latte 66: Jag tror att fertilitetskliniker ofta hamnar i universitetsstäderna i länderna. Det är väl för att den medicinska kompetensen bor och verkar där tror jag.
I Tjeckien är det i huvudsak Brno som gäler,men även andra städer har kliniker.
I Brno har de ett stort universitet där de utbildar embryologer och annat.
Latte
Jag har ingen egen behandlings erfarenhet från någon klinik i Prag, men har funnit att många kliniker i Tjeckien kanske är mer välkända i mellan Europa än här i Sverige, för många av oss. Vi är många här som provat en och annan AVA klinik, vilket jag själv gjort.
Jag har läst om Gennet Clinic i Prag, jag tror den är en populär klinik, dit många tyskar, spanjorskor och britter besöker, i alla fall att döma av den brittiska och spanska fertilitets forumen. Jag har ingen egen erfarenhet från dem annat än att jag email växlat med dem inför val av klinik. Sedan finns The Prague Fertility Centre som också är i Prag. Andra omnämnda kliniker i Tjeckien är bl.a dem (minst 2 klinker) i Brno, bl.a Reprofit . Sedan har du Gyncentrum i Ostrava, själv testar jag den sistnämnda inom kort.
Jag tror att priset för ett färsk försök ligger kring 3400 till 4900 Euro, i Tjeckien, i de flesta fall inkluderas medicinerna tom gravtestet.. Embryo adoption kostar mellan 1000 till 1400 euro, beror lite på om man får färskt eller fruset, samt hur många embryon som återförs.
Lycka till!
Tack för alla svaren!
Universitetsstad - mmm där samlas kompetensen så klart.
Min lista på tjeckiska kliniker uppgår till 13 st nu. Gennet har dessvärre en väntelista på 9 månader i dagsläget. Och Reprofit ligger på 11 mån. Men det finns ju så många fler som tur är! Tur också att Excel finns så att man kan mata in all data så jag kan hålla isär dem.
Prague Fertility Centre - det var den dyra kliniken det! Runt 6000 Euro vad jag kan utröna från deras websida. Men de verkar vassa. Har dock inte mailat dem.
Det blir inte lätt att bestämma sig! Och tiden är ju inte på ens sida precis. Jag som har beslutsångest annars!Och ju mer jag lär mig, ju mer vill jag ha svar på! Jag hade bestämt mig för Tjeckien för jag känner stor tilltro till deras kompetens. Men idag fick jag ett fullödigt svar från en grekisk klinik. Voyne, voyne!
Ha en bra dag!
"Sodkt" - har du varit på Gyncentrum än? Hur var det? Kan du rekommendera dem? Jag funderar på att anlita dem för ED.
Hopplös! Jag ser att du vänder dig till Sodkt och hon svarar dig kanske också. Under tiden vill jag passa på att göra det. Hon och jag träffades f ö där under en behandling hösten 2010.
Jag kan bara ge dig min bild men den är allt annat än ljus. MIn erfarenhet av IVF var noll när vi bestämde oss för GO (Gyncentrum Ostrava). Vi var där 2 ggr i höstas,båda gångerna med färsk försök. Mycket verkade verkligen vara bra. Och personalen var trevlig men det var mycket strul med många patienter. Vi var många som behandlades där under hösten 2010.
En annan svensk tjej-inte Sodkt- räknade till 17 behandlingar på raken med minus. Flera av dem som lämnade kliniken blev gravida direkt efteråt på andra ställen.Jag vet 3, bland annat den svenska tjejen. Så något var det som inte fungerade där.Men värst av allt var nog när det uppdagades att en av doktorerna på deras sida publicerat en teckning på deras officiella Facebooksida. Den var direkt kränkande gentemot oss kunder och jag blir vansinnig när jag tänker på den. Så gör inte en seriös klinik helt enkelt.
Det är alltid vanskligt att råda andra och man måste gå på sin egen känsla. Men i det här fallet så skulle jag nog faktiskt avråda dig. Och den andra svenska tjejen skulle definitivt göra det.Du får gärna inboxa mig om du vill.
Kram,
Late
Vet ingenting om AVA i Riga, däremot har jag varit på EGV.
Jag vill uppmana alla som funderar på att vända sig till EGV att gå igenom tråden "Vi som går på EGV" och räkna hur många som verkligen lyckats där. Det är väldigt få!!!!
Visst, flera plussar men de flesta slutar med MA.
Vi är övertygade om att vi fick dela donator med ett annat svenskt par som var där samma dag som vi, eftersom vi fick exakt samma uppgifter om donatorn. Av 21 ägg gick ett att använda! (frågan är väl hur många vi var som delade egentligen).
Vi gjorde bara ett försök där sedan vände vi oss till AVA i St Petersburg. Vilken skillnad! Allt var proffsigare!
Är gravid i v17 efter första försöket där.