• Charlotta71

EGV billigar än AVA, varför?

Hej,
    När jag jämför AVA och EGV i Riga så verkar det skilja mycket i pris, eller?
    Någon som har erfarenhet av båda klinikerna och kan säga varför.

Lottis

• Svar på tråden EGV billigar än AVA, varför?
  • milou67

jag vill på något sätt inte göra reklam eller påverka någon i sitt val av klinik. Det viktigaste är vad du själv känner. Jag har sedan i januari surfat o letat klinik, jag har mailat till säkert 10 kliniker värden över och jag kan bara konstatera att den absolut bästa kontakten fick jag på EGV, Helt suverän service och medmänsklighet. Har tidigare gjort 9 ivf försök varav några blev avbutna. Både i sverige och i Danmark. Danmark var helt gräsliga och i Sverige var det bra men inte optimalt när det gällde att höra av sig o ge nformation.
    EGV var super noga med insättningen( gjorde den igår ;) allt gjordes lungt och sansat o jag fick prata med min kordinator som är psykolog, läkaren tog sig tid o var super mysig, och sköterskan var toppen som hjälpte till med allt. väldigt bra engelska och var tydliga med instruktioner. Jag tom blev hämtad på hotellet!!
    Vi betalade med ICSI, 47000 kr och resan kostade 900 kr med ryanair och hotell 4 stjärnigt 600 kr per natt. Om du vill ha mer info så inboxa mig, jag är så lycklig ruvare idag så jag svarar på allt ;) kram alla kämpare

• crijo

Hej!
    Jag vill tilläga att AVA i Riga har inte hållt på så länge som andra kliniker runt om i Europa har gjort. När klinniker från länder som Tjeckien, Polen, Spanien och Finland hade redan bra resultat med ÄD behandlingar (2000), dem baltiska länderna och Sverige hade inte ens börjat med ÄD.

Sedan tycker jag att man ska inte göra grattis reklam för en klinik och smutskasta andra när man själv inte varit på flera ställen.

Prisskillnaden kan komma från det att klinikchefen är en bättre affärsmänniska. De kan oxå vara bättre på att göra reklam.

• milou67

håller med om det du säger crijo, man kan ju bara berätta om sina egna erfarenheter o inte smutskasta andra, kram kram

• Charlotta71

Milou67, jättetack för du delar med dig av dina positiva erfarenheter, vi är själva inne på EGV-kliniken om vi ska göra ÄD. Hade kontakt med dem idag och det kändes verkligen jättebra.

Asol, jättetack för ditt inlägg också. Betyder mycket för mig som är rookie. Jag har ordnat en läkare i Sverige som ska hjälpa mig vid ev. ÄD längre fram. Har högkostnadskort så medicinerna bör vara gratis.

isisisis; jag är en av dom som inte orkar göra all research själv efter några tunga år bakom mig och är JÄTTEGLAD över andras inlägg om erfarenheter. Nyttigt och bra att lyssna på andra ibland.

• Bette
    isisisis skrev 2010-05-28 08:38:09 följande:
    Jag har varit här på FL i 6 år.Har sett många tabbar. De låter ofta folk gå på östrogenet så länge att slemhinnan släpper.Detta på AVA. Det ska inte behöva hända. EGV har också blivit sämre. Har själv kommit dit då de missat at jag ska vara där. De har fått snabbtina mina embryon på 2 timmar. 2 dog och endast ett överlevde.Samma pris. Lokaler och labb är inte hälften så fina som tex Invicta i Polen som har ett stort medicinskt centrum tex . De har toppenlabb och kan odla blastocyster i 7 dagar.Toppmodernt och superfräscht. Reprofit är också förstklasssiga .Både Behandling-Resultat och lokaler och kunskap. Att AVA är populära beror på att de har haft långvarigt samarbete med Sverige. Att EGV ärpopulärt beror på att folk på FL väljer samma klinik som de andra valt. De orkar /törs inte välja själva. Detta är jämförbart med att åka charterresa eller backpacker,typ. Vill man kan man ta  AVA för 3 gånger pengarna ,eller så beställer man hotell/resa själv och tar sig fram till en bråkdel av kostnaden. Ingen skillnad i kvalitet/resultat.
    Jag tycker inte om din smutskastning av kliniker, man behöver inte smutskasta en klinik bara för att man inte lyckats bli gravid via dem, det är inte ok tycker jag.

Bette
  • queerkids

Vi kom hem från Riga i tisdags efter att ha varit på Ava-kliniken och gjort insättning av ett nio-celligt embryo via ÄD och spermadonation (7 embryon till frysen). Har varit där tidigare för IVF och var nöjda även om jag fick missfall.

Vår läkare är lite kantig men då blir det extra roligt när han frustade av skratt inför vår önskan att aldrig behöva träffa honom igen (eftersom det skulle innebära att allt har gått bra.)

Vi var imponerade över hur snabba de var. Det tog några dagar för dem att komma med förslag på donatorer och de var beredda att köra igång så fort vi ställde frågan. Jag är 41 år och efter att ha harvat på Huddinge kändes det här som ett under av service.

Min husläkare skrev ut mina hormoner och min vanliga gynekolog kollade min slemhinna två ggr och jag rapporterade vidare till AVA som gav mig detaljerade instruktioner. 

Vi valde att ta färjan och göra en kryssning (ut söndag em, kom hem tis fm). Den kostade 900 kr inklusive hytt för två personer och var riktigt vilosamt och man läggar till med båten bara några kvarter från AVA-kliniken. 

Nu håller vi tummarna för att den här cellklumpen ska hålla sig kvar.

/Elisabet 

• Bette
    queerkids skrev 2010-05-28 22:12:33 följande:
    Vi kom hem från Riga i tisdags efter att ha varit på Ava-kliniken och gjort insättning av ett nio-celligt embryo via ÄD och spermadonation (7 embryon till frysen). Har varit där tidigare för IVF och var nöjda även om jag fick missfall. Vår läkare är lite kantig men då blir det extra roligt när han frustade av skratt inför vår önskan att aldrig behöva träffa honom igen (eftersom det skulle innebära att allt har gått bra.) Vi var imponerade över hur snabba de var. Det tog några dagar för dem att komma med förslag på donatorer och de var beredda att köra igång så fort vi ställde frågan. Jag är 41 år och efter att ha harvat på Huddinge kändes det här som ett under av service. Min husläkare skrev ut mina hormoner och min vanliga gynekolog kollade min slemhinna två ggr och jag rapporterade vidare till AVA som gav mig detaljerade instruktioner.  Vi valde att ta färjan och göra en kryssning (ut söndag em, kom hem tis fm). Den kostade 900 kr inklusive hytt för två personer och var riktigt vilosamt och man läggar till med båten bara några kvarter från AVA-kliniken.  Nu håller vi tummarna för att den här cellklumpen ska hålla sig kvar. /Elisabet 
    Det är klart den skall hålla sig kvar, vad roligt att ni också är nöjda med AVA kliniken. Vi är supernöjda, vi har en son via ÄD som blir sex månader nästa vecka. Epigenetiken har slagit in för att han har mina blåa ögon, min näsa, mina öron och sedan så har han pappas ansiktsform. Hur goa som helst är ÄD bebbar.

Hoppas hoppas på plus för er, denna gång skall det hålla hela vägen.

Kram

Bette
  • isisisis
    Bette skrev 2010-05-28 19:11:53 följande:
    Jag tycker inte om din smutskastning av kliniker, man behöver inte smutskasta en klinik bara för att man inte lyckats bli gravid via dem, det är inte ok tycker jag. Bette
    Jag smutskastar inte AVA.Jag talar om fakta att de gjort tabbar med lång medicinering bla.
    Detta har andra som varit där berättat här på FL.
    Likaså EGV.
    Där har jag personlig erfarenhet,därför valde jag att byta efter deras miss.

Var jag vänder mig emot är att AVA framställs som det självklara alternativet.
    Överallt får AVA reklam i trådarna detta fast de är bland de dyraste som finns.

Många som inte lyckas på första försöket kanske drar sig för att fortsätta med ÄD om de enda uppgifterna de förslagen de får här på FL är AVA eller EGV.
    För de är verkligen avsevärt mycket dyrare.

Jag vill att folk ska få upp ögonen för andra alternativ.
    På så sätt fördelas köer och valmöjligheterna blir större.
    Fler kanske anser sig ha råd om de får reda på andra kliniker i Europa som kostar en tredjedel av vad AVA kostar.
    Alla har vi olika ekonomiska förutsättningar.
  • Bette
    isisisis skrev 2010-05-28 22:41:44 följande:
    Jag smutskastar inte AVA.Jag talar om fakta att de gjort tabbar med lång medicinering bla. Detta har andra som varit där berättat här på FL. Likaså EGV. Där har jag personlig erfarenhet,därför valde jag att byta efter deras miss. Var jag vänder mig emot är att AVA framställs som det självklara alternativet. Överallt får AVA reklam i trådarna detta fast de är bland de dyraste som finns. Många som inte lyckas på första försöket kanske drar sig för att fortsätta med ÄD om de enda uppgifterna de förslagen de får här på FL är AVA eller EGV. För de är verkligen avsevärt mycket dyrare. Jag vill att folk ska få upp ögonen för andra alternativ. På så sätt fördelas köer och valmöjligheterna blir större. Fler kanske anser sig ha råd om de får reda på andra kliniker i Europa som kostar en tredjedel av vad AVA kostar. Alla har vi olika ekonomiska förutsättningar.
    Du vet ju inte om det stämmer det som de sagt om AVA. Jag gick själv rätt länge på östrogen/progynon innan insättning och det har ju som sagt gått toppenbra, det kan ju vara andra faktorer som spelat in hos de som då sagt att AVA ej är bra. Du nämner att deras slemhinna då inte klarat av östrogenbehandlingen, det kanske är så att det ligger något annat bakom, det kanske inte är själva östrogenbehandlingen i sig.

AVA är en stor klinik, de har många bra kliniker runt om i Europa, jag tror att det är därför folk väljer att åka dit. Visst kan man åka till ett ställe som är billigare, men du vet ju ej om du får samma kvalitet på det hela.

Du pratar om att deras labb inte är lika fint, som sagt så tror jag ej att du har fått gå in i labb där de håller på med embryon då det är viktigt att hålla det så sterilt som möjligt.

Bette
Svar på tråden EGV billigar än AVA, varför?