• ydniM

    Rutiner vid förlossning som inte gick som det skulle.

    jag undrar om det finns rutiner rutiner och bestämmelser för hur länge en 40+ mamma får gå över tiden, och om det finns några regler för hur man går till väga efter en förlossning där bebis inte klarade sej?

    om det kanske finns någon länk till en sida med info? eller om någon vet vore jag tacksam!

  • Svar på tråden Rutiner vid förlossning som inte gick som det skulle.
  • Cinza

    Det enda jag vet är att ett standaliserat vårdprogram har tagits fram av barnmorskor (i Lund tror jag). Om detta används och följs över resten av landet låter jag vara osagt.

  • lurv

    Tror att det är olika från landsting till landsting hur länge man får gå över tiden. När vi väntade Kotte -04 så gick jag över tiden 16 dagar men när vi väntade Pluringen -06 så hade dom ändrat det så man fick inte gå mer än 14 dagar över tiden. Kan ju tillägga att jag var 40 repektiver 42 år när killarna föddes.

    Hur man bemöts vid en förlossning som går snett är nog olika från sjukhus till sjukhus och beror nog även på personalen som jobbar då. Vet inte om det finns något gemensamt framtaget "program" som ska gälla i hela Sverige.

  • ydniM

    ok tack!

    men får man efter att ha fött ett barn på tordagen, lämna sjukhuset efter 5 timmar och inte få me sej några papper hem? får man ens bara lämna barnet på sjukhuset över helgen???

  • Cinza
    ydniM skrev 2010-05-28 17:44:29 följande:
    hur är detta program då? finns det att läsa nånstans?
    Det är ett dokument som är framtaget för sjukvårdspersonal som är tänkt att fungera som en säkerställan att alla skall få rätt omhändertagande. Om det finns att läsa för allmänheten vet jag inte. Hur det ser ut vet jag inte heller, jag vet bara att det finns.

    Har du letat på socialstyrelsens sida? Där kan du säkert finna lite svar i alla fall.
  • Margit

    Vi fick inte med oss några papper hem. Nu är jag visserligen inte över 40 men det borde inte ha någon betydelse. Vi blev utskrivna samma dag som Astrid föddes (hon dog 2 timmar efter förlossningen). vi valde själva att gå hem, vi hade fått stanna om vi ville. Vi fick återbesökstid dagen efter, då ordnades sjukskrivning.

    Det är olika rutiner för olika sjukhus. Du kanske kan hitta mer information på http://www.febe.net eller http://www.smaanglar.org Hoppas du får svar på dina frågor.


  • Cinza
    ydniM skrev 2010-05-30 22:11:42 följande:
    ok tack! men får man efter att ha fött ett barn på tordagen, lämna sjukhuset efter 5 timmar och inte få me sej några papper hem? får man ens bara lämna barnet på sjukhuset över helgen???
    Fem timmar låter lite kort tycker jag, men det kanske var självvalt? En tid för återbesök borde finnas för sjukskrivning och möjlighet till samtal och uppföljning.

    Om barnet har avlidigt utgår jag ifrån att det förs till bårhuset och ett kylrum i väntan på kistläggning och begravning.
    Det borde finnas en kurator på sjukhuset som kan hjälpa till med det praktiska.
  • ydniM

    det är en bekant som har blivit pappa till ett dött barn, han tycker allt är konstigt då han inte fått vara med på någonting ang graviditeten, inte förlossning, inte skriva på papper, ingenting. han undrar hur hon kunde åka och föde ett barn på så kort tid och ingen ringde honom eller han inte får se några papper, eller se barnet. han undrar varför han inte har rätt att veta någonting. han undrar helt enkelt om det finns något barn. varför har ingen kuraton, präst, sköterska ringt ang deras döda barn som ligger på bårhuset??

    därför undrar jag om det finns nedskrivet någonstans som man kan läsa svart på vitt och skriva ut och lägga fram som bevis för henne att hon ljugit.

  • Margit

    Obehaglig historia. Det måste ju finnas journal på hennes vistelse på sjukhuset men det får man inte ut hur som helst. Visste han inte om att han skulle bli pappa? Om de inte är gifta (vilket jag utgår ifrån) så måste ju han skriva på faderskapet. Om hon har uppgivit fader okänd så är det kanske inte så konstigt att han inte blivit uppringd. Han kanske kan försöka få tag på någon kurator på det aktuella sjukhuset för råd och hjälp?!


  • Svengelsk

    min spontana tanke TS, när jag läser om denna mamma är att hon lämnade sjukhuset då hon fortf var i chock. de flesta brukar välja att stanna kvar på sjukhuset bra mycket längre än så, men om man mår fysiskt bra så kan ju inte personalen hålla kvar den som vill åka hem.

    patientsekretessen är ju stark så om hon låtit bli att berätta vem pappan är, och de inte är gifta vet jag inte hur personalen ska kunna kontakta pappan.

    jag tycker oxå han borde försöka kontakta sjukhuset via kurator eller kanske sjukhuskyrkan.

    om det är frågan om att pappan är osäker på om hon överhuvudtaget talar sanning kan han be mamman visa moderskapsintyget som alla som fött barn får. på det står om barnet var dödfött eller inte.

    ett annat sätt att "kolla upp" historien är att du ringer till sjukhuset/förlossningen och ber dem berätta llite om deras rutiner när barnet dör. det lär ju inte vara sekretessbelagt.

    låter ö h t mysko men lycka till i att reda ut vad som hänt! 

  • Svengelsk

    just ja, som en del redan påpekat så har landstingen olika regler för hur länge man får gå över BF, men jag tror det längsta är 42 fulla veckor, dvs v 43. sedan är det olika vad man gör, om man sätter igång på en gång eller om man kollar dag för dag.

    att mamman är över 40 tror jag inte spelar ngn roll i det läget, det är tidigare under grav som man har andra rutiner för "gamla" mammor, tex genom att erbjuda mer fosterdiagnostik på rutin.

  • ydniM

    vi har fortfarande inte fått veta om det verkligen finns en bebis.
    nu har det gått 2 veckor sedan "förlossningen" och INGENTING har hänt.

    finns det någon som vet vilken sorts kontakt med myndigheter som sker efteråt?  begravningsbyrå? folkbokföring? hur lång tid efter förlossning gravsättningen är?


  • Svengelsk

    alla barn som föds efter 22 fullgångna veckor folkbokförs som dödfödda under mammans "familjebild" hos skattemyndigheterna. Försäkringskassan är oxå inblandad eftersom mamman har rätt till 29 dagars föräldrapenning (och pappan 10 pappadagar) ohc oftast även sjukskrivs. alla (barn som vuxna) måste även enligt lag gravsättas, och enligt begravningslagen skall detta helst ske inom tre månader. Däremot behöver ju ingen ceremoni hållas, lagen reglerar bara att stoftet (kropp eller aska) måste grävas ner.

    begravningsbyrå behöver man inte anlita om man inte vill.

    två veckor är nästan ingen tid alls för den som mist ett barn, men två veckor av ovisshet måste vara väldigt konstigt.

    har ni kontaktat sjukhus/kurator/sjukhuskyrka? 

  • Mecilia

    Gud ved hela denna historien lät skum... hppas och vill veklien inte tro att mamman ljugit ocg har hon det är det ju jätte hämskt för pappan som in te vet om han ska sörja sitt döda barn eller inte?! Har han inte sätt mamman gravid då eller?

    Hur har det gått TS fått reda på någt mer??

  • MammaTillEnPrins

    Som Svengeslk skriver måste barnet folkbokföras. Uppgifterna i folkbokföringen är tillgängliga för alla, det är bara att ringa till Skatteverket och fråga om den här kvinnan har något barn.

  • ydniM

    Jag kan updatera er med den sanningen att hon faktiskt ljög. Det gick så långt att mamman sa att barnet begravts på en kyrkogård i en annan stad när pappan var på jobbet, att det inte fanns en annan tid.

    Hon skrev ett brev till honom efter många påtryckningar från pappan, där hon erkände att hon fick ett missfall någonstans precis innan ultraljudet skulle göras v18, och att hon hamnade i psykos då hon trodde att hon ändå fortfarande skulle få en dotter.

    pappan har förlåtit henne, blivit ännu mera toffel än innan eftersom hon spelar på sin psykos ännu.

    jag kan för allt i världen inte förstå varför hon så utspelat ljuger sej igenom en låtsasgraviditet. hon har ju planerat och utstakat i detalj hur hon skulle gå tillväga för att få barn me den här pappan, även om det inte va ett riktigt barn. det enda hopn glömde var att allt ska registreras och bokföras i sverige, barn också. jag mår illa av alla sympatier som människor gav dem "i deras sorg", den enda riktiga sorgen var pappans.

    tack för all er respons och hjälp me fakta!

  • Mecilia

    Ja det är ju fruktansvärt fel att ljuga på detta vis...

    Måste bara:
     Det finns männsikor som hamnar väldig lätt i svåra psykoser och då finns det inte längre någon sann verklighetbild, den tappar dom helt... Så det (för mig som jobbar med det) Låter inte helt fel att hon faktiskt i sin psykos kan ha planerat och genomfört detta ofattbara för man tappar totalt all verklighetsuppfattning, tyvärr!

    Oavsett hur det ligger till är det ju bra för alla inblandade att sanningen kom fram... Kan också tillägga att om hon haft en psykos måste det vara jätte svårt och jbbigt för henne att erkänna... för hursomhels man minns allt man går igenom i en psykos.... :/

Svar på tråden Rutiner vid förlossning som inte gick som det skulle.